Print

ΣΥΝΑΡΠΑΣΤΙΚΗ "ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ". ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΜΠΟΥΖΙΩΤΗ

Written by OnlyTheater. Category: ΚΡΙΤΙΚΗ ONLYTHEATER

Λίγο πριν τις τέσσερις το απόγευμα. Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης. Κτίριο Μ2. Μπροστά στην είσοδο. Η «Αυτοκρατορία »την οποία μου περιέγραφε με πάθος ο Γιάννης Βούρος, όταν ακόμα γίνονταν ζυμώσεις για αυτήν, ξεκινάει.

 

Λίγο πριν τις τέσσερις το απόγευμα. Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης. Κτίριο Μ2. Μπροστά στην είσοδο. Η «Αυτοκρατορία» την οποία μου περιέγραφε με πάθος ο Γιάννης Βούρος, όταν ακόμα γίνονταν ζυμώσεις για αυτήν, ξεκινάει.          

Το νέο «πάντρεμα» του δαιμονικά ιδιοφυούς Γιώργου Βέλτσου και του αληθινά αιρετικού Μιχαήλ Μαρμαρινού είναι γεγονός. Θεατρική εμπειρία ιδιαίτερη, ιδιόμορφη, ιδιάζουσα. Από τα πρώτα κιόλας λεπτά, το ζηλευτά φτιαγμένο δρώμενο κεντρίζει το ενδιαφέρον. Όλα είναι σκεπασμένα με ένα τεράστιο πανί. Μένουμε όρθιοι για ένα περίπου τέταρτο. Οι πρώτες ατάκες ακούγονται. Το πανί τραβιέται και…λουζόμαστε στο φως και στη θάλασσα, όλο το κτίριο μια τεράστια τζαμαρία με θέα στο λιμάνι, τους περαστικούς με τα ποδήλατα και τις αγκαλιές.

«Μια βιτρίνα στη θάλασσα».

Όλα πρέπει να ειπωθούν. Στο δυνατό φως. Λόγος παραληρηματικός-κείμενο πυκνότατο, εικόνες καταιγιστικές, ηχηρές σιωπές και παύσεις και έπειτα πάλι ατάκες κατά ρυπάς καθώς σιγά-σιγά το φως μαλακώνει, χαμηλώνει, με τον ήλιο να δύει. Μια αναφορά στη δύση των αυτοκρατοριών-όλων των αυτοκρατοριών. Από την Βαβυλώνα μέχρι την οικονομική αυτοκρατορία του σήμερα.

Πρόσωπα- ιδέες- μνήμες- μαθήματα-τραύματα-παθήματα και προφητείες. Από τον Δανιήλ ως τους χάκερς και την Lady Gaga, από τον Χατζιδάκι στα σκυλάδικα. Γλώσσα συχνά ακατάληπτη, μα αληθινά «ακριβή». Όλα αλλάζουν-πλάθονται-ανατρέπονται κατά τη διάρκεια της παράστασης-performance, που έχει υψηλή αισθητική-άποψη-όραμα-κατάθεση ψυχής από όλους τους συντελεστές της. Όλα λέγονται κι όλα βγαίνουν στο φως, για να δύσει ο ήλιος και να έρθει το σκοτάδι -μέχρι που ξεπροβάλλει ξαφνικά ένα χάρτινο φεγγάρι, έξω από την τζαμαρία και ρίχνει φως στα σώματα των ηθοποιών που’ ναι γυρισμένοι όλοι προς τη θάλασσα.

Μυσταγωγία. «Αυτοκρατορία-I have your data». Μια βαθιά ανάσα. «Μια εικόνα που αλλάζει ερήμην της. Μπορεί τίποτα να μην κινείται, αλλά κάτι αλλάζει. Ένας χρόνος ακίνητος-όλα έχουν συμβεί. Η σιωπή μιας εικόνας όπου ο χρόνος εγκλωβίζεται, ο ήλιος μας περιέχει, όπου ο αυτοκράτορας οφείλει να είναι αθάνατος, όπου τα δεδομένα μπροστά μας, αλλα η ιστορία επαναλαμβάνεται γιατί δεν άκουγε την πρώτη φορά».

Διάβαζα πάντα με προσοχή και με αγάπη τα κείμενα του Γιώργου Βέλτσου με τον οποίο κάναμε, χρόνια πριν, μια μεγάλη συνέντευξη για το «Ε» της Ελευθεροτυπίας. «Βουτούσα» στον κόσμο του,στη γραφή του, όπως λαχταρούσα να «βουτώ» στις εναλλακτικές-αιρετικές δουλειές του Μιχαήλ Μαρμαρινού -από το Studio Ιλίσια. Δεν μπορώ να φανταστώ ποιος άλλος θα «φώτιζε» τόσο το έργο του Βέλτσου, πέρα από τον Μαρμαρινό. Ένα πολύ σημαντικό «σμίξιμο, ένα ξεχωριστό και ιδιαίτερο θεατρικό «γεγονός» που αποτελεί το δίχως άλλο έναν από τους μεγάλους άσσους του ρεπερτορίου του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος.

Έξοχη η ιδέα του Βούρου να στηρίξει αυτή την ζηλευτή performance-μια κρατική σκηνή οφείλει να έχει  στο μενού της διάφορα και διαφορετικά εδέσματα. Πρέπει να δείτε την «Αυτοκρατορία» για να ζήσετε μια ξεχωριστή θεατρική εμπειρία που υπογράφεται με δεινότητα από τον Μιχαήλ Μαρμαρινό [έξοχη σκηνοθεσία του, με τον ίδιο να έχει κάνει και την δραματουργική επεξεργασία με την Ηλιάννα Καλαδάμη - Μαριλένα Κατρανίδου], τον Γιώργο Σαπουνζή [θαυμάσια η σκηνογραφική δουλειά του], την Μαγιού Τρικεριώτη [τα κοστούμια της υπηρετούν άψογα το σκηνοθετικό ζητούμενο], την Ελευθερία Ντεκώ [υπέροχοι οι φωτισμοί της].

Ξεχωριστά να αναφέρω την μεγάλη συμβολή του χαρισματικού Δημοσθένη Γρίβα που «έντυσε» με μουσικές της τη δουλειά.Όσο για τους ηθοποιούς; Επιτελούν άθλο -πραγματικό άθλο- «σαρώνοντας» για δύο ώρες τους διαφορετικούς χώρους, όπου κινείται η παράσταση, εκφέροντας με ψυχή και ακρίβεια τον συχνά ά-λογο λόγο του Βέλτσου κι εκτελώντας με συνέπεια και ευλαβικό τρόπο τις οδηγίες του Μαρμαρινού. Όλοι τους εξαιρετικοί- ένας κι ένας: Γιώργος Κολοβός, Μιχάλης Σιώνας, Σταυρούλα Αραμπατζόγλου, Κατερίνα Λουρα, Ελένη Κιλινκαριδου, Χρίστος Νταρακτσής, Εύα Σιμάτου, Χρήστος Παπαδημητρίου, Φίλιππος Τσαουσέλης, Ανδρομάχη Φουντουλίδου, Ορέστης Χαλκιάς και Μαρίνα Χατζηιωάννου.

Τρέξτε στον σημαντικότατο «Αυτοκράτορα» -εν ανάγκη ταξιδέψτε για αυτόν, όπως έκανα κι εγώ. Αξίζει τον κόπο και σίγουρα θα σας ερεθίσει θεατρικά η όλη παράσταση-πρόταση!