Η παρουσίαση λυρικών έργων σε απρόσμενους χώρους είναι μία από τις βασικές επιλογές εξωστρέφειας της Εθνικής Λυρικής Σκηνής με στόχο να φέρει την όπερα κοντά σε όλα τα στρώματα της κοινωνίας. Στον άξονα αυτό και σε παράλληλη δράση με τις παραστάσεις της «Όπερας της Βαλίτσας», στην ελληνική επικράτεια, μια ακόμη πιο ελαφριά παραγωγή παρουσιάζεται στο Κέντρο Επισκεπτών του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Ο Πιμπινόνε του Γκέοργκ Φίλιπ Τέλεμαν, μία μονόπρακτη μπαρόκ όπερα που αποτέλεσε πρότυπο για μια σειρά ανάλογων έργων, παρουσιάζεται στις 20 Δεκεμβρίου, στη μορφή της «Όπερας Τσέπης».
Πρόκειται για την ιστορία μίας καπάτσας καμαριέρας, της Βεσπέττα που καταφέρνει να «τυλίξει» έναν πλούσιο και φαντασμένο γέρο, τον Πιμπινόνε και να τον κάνει σύζυγό της. Το έργο, που βρίσκεται στον απόηχο των κωμικών τεχνασμάτων της Commedia dell’ Arte, παρουσιάζεται σκηνοθετημένο από τον Ίωνα Κεσούλη, σε μια εκδοχή που στηρίζεται στον θεατρικό αυτοσχεδιασμό και την άμεση απεύθυνση στον θεατή. Στην παράσταση συμμετέχουν οι μονωδοί: Μυρσίνη Μαργαρίτη (Βεσπέττα) και Βαγγέλης Μανιάτης (Πιμπινόνε). Τη μουσική διεύθυνση και τη συνοδεία στο πιάνο έχει αναλάβει ο Χρύσανθος Αλισάφης. Το σκηνικό υπογράφει ο Γιώργος Κολιός, τα κοστούμια η Αυγή Δελέγκα και τη χορογραφία η Δήμητρα Βλάχου.
Σχεδόν τα πάντα για το μονόπρακτο αυτό κωμικό ιντερμέδιο μαρτυρά ο πλήρης τίτλος του: «Ο άνισος γάμος ανάμεσα στη Βεσπέττα και τον Πιμπινόνε« ή «Η τυρρανική καμαριέρα». Κωμικά ιντερμέδια παρουσιάζονταν συνήθως ανάμεσα στις πράξεις σοβαρών έργων. Το συγκεκριμένο ακούστηκε για πρώτη φορά στις 27 Σεπτεμβρίου 1725 στο Αμβούργο ανάμεσα στις πράξεις της σοβαρής όπερας του Χαίντελ «Ταμερλάνος». Σημείωσε μεγάλη επιτυχία και άνοιξε το δρόμο για άλλα ανάλογα έργα, ανάμεσα στα οποία το πιο διάσημο είναι η Υπηρέτρια κυρά (1733) του Τζοβάννι Μπαττίστα Περγκολέζι.
Το ποιητικό κείμενο του Πιμπινόνε είναι του Γιόχαν Φίλιπ Πραιτόριους, δομείται σε τρία μέρη και αφορά τα τεχνάσματα που επινοεί η καμαριέρα Βεσπέττα, προκειμένου να παντρευτεί το αφεντικό της, τον Πιμπινόνε. Μόλις γίνει ο γάμος η κοπέλα φανερώνει την τυραννική φύση της. «Βεσπέττα» στα ιταλικά σημαίνει «μικρή σφήκα», όνομα που παραπέμπει στο «κεντρί» της καμαριέρας. Αν και το ύφος της μουσικής ακολουθεί τα πρότυπα της ιταλικής κωμικής όπερας, οι διάλογοι όπως επίσης ορισμένες άριες και ντουέτα, είναι γραμμένα σε γερμανική γλώσσα, ώστε το κοινό να παρακολουθεί εύκολα την πλοκή.
Συντελεστές
Μετάφραση: Δημήτρης Δημόπουλος
Σκηνοθεσία: Ίων Κεσούλης
Σκηνικά: Γιώργος Κολιός
Κοστούμια: Αυγή Δελέγκα
Χορογραφία: Δήμητρα Βλάχου
Μουσική διεύθυνση, πιάνο: Χρύσανθος Αλισάφης
Βεσπέτα: Μυρσίνη Μαργαρίτη
Πιμπινόνε: Βαγγέλης Μανιάτης
Πληροφορίες εκδήλωσης
Κέντρο Επισκεπτών στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος
Πρώην Ιππόδρομος Φαλήρου, 17674, +30 2108778396, +30 2108778398, http://www.snfcc.org
Σάββατο 20 Δεκεμβρίου στις 18:00
Για τη μετάβασή σας, μπορείτε να χρησιμοποιείτε δωρεάν το shuttle bus που συνδέει το Σταθμό Μετρό Συγγρού-Φιξ με το Κέντρο Επισκεπτών του ΚΠΙΣΝ (αφετηρία επί της οδού Καλλιρόης και άφιξη στην αρχή της Εσπλανάδας). Πραγματοποιούνται δρομολόγια 30’ πριν από κάθε εκδήλωση.
Είσοδος ελεύθερη