Ένα μήνα μετά την δημοσίευση του ρατσιστικού νομοσχεδίου της Νυρεμβέργης, ο Μπέρτολτ Μπρεχτ εξόριστος, γράφει την Εβραία. Η πρωταγωνίστρια, μεγαλοαστή εβραικής καταγωγής παντρεμένη με διευθυντή κλινικής, συνηθισμένη σε μία άνετη ζωή, αποφασίζει μία νύχτα να φύγει ξαφνικά. Τηλεφωνεί σε φίλους και γνωστούς, δηλώνοντας πως φεύγει για διακοπές στο Άμστερνταμ.
Ο άντρας της αμήχανος δεν την εμποδίζει να φύγει, δεν την παρακαλάει να μείνει. Είναι κι αυτός θύμα της ρατσιστικής προπαγάνδας? Έχει καταφέρει το κτήνος του φασισμού να εισχωρήσει ακόμα κι ανάμεσα σ’ ένα ζευγάρι?
Έξαιρετικό υλικό προς προβληματισμό η Εβραία του Μπρεχτ δεν στοχεύει μόνο σε μία κοινωνικοπολιτική διαλεκτική διαδικασία αφύπνισης του θεατή αλλά αγγίζει ένα βαθύτερο υπαρξιακό ερώτημα, την σχέση ενός ζευγαριού μέσα από το πρίσμα μιας καταπιεσμένης και εκτροχιασμένης κοινωνίας.
Σκηνοθετικό σημείωμα
Επίκαιρη όσο ποτέ ίσως, Η Εβραία του Μπέρτολτ Μπρεχτ, είναι ένα από τα εικοσιτέσσερα μονόπρακτα που ο συγγραφέας έγραψε με γενικό τίτλο «Τρόμος και αθλιότητα στο τρίτο Ράιχ». Ο παραλληλισμός με την σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα είναι αναπόφευκτος. Η άνοδος του ρατσισμού και του εθνικισμού, η εξαθλίωση του βιωτικού επιπέδου, το ξύπνημα του κτήνους που καραδοκεί μέσα μας. Διαχρονικά πρωτοποριακό, το επικό-διαλεκτικό θέατρο του Μπρεχτ προυποθέτει την ελευθερία των συνειρμών, της κρίσης, των προεκτάσεων, τη συμμετοχή του θεατή. Θέλει να αφυπνίσει την κοινωνική και υπαρξιακή του αντίληψη. Κατα πόσο η αγάπη ανάμεσα σε δύο ανθρώπους μπορεί ν’ αντέξει μέσα σ’ ένα καθεστώς κοινωνικής εξαθλίωσης; Βίντεο προβολές και ακουστικό υλικό της εποχής, συνεντεύξεις του ίδιου του Μπρεχτ, αυτοσχεδιασμοί των ηθοποιών πάνω σε εφιαλτικά όνειρα αποτελούν τις παρενθέσεις της δικής μου ανάγνωσης. Μέσα από το κείμενο διαισθάνομαι τα κτηνώδη ορμέμφυτα που όλοι φέρουμε, αλλά και τον αντίποδα τους, μία πνευματικότητα στα όρια της μεταφυσικής αναγκαιότητας. Σίγουρα αποτελεί ένα θαυμάσιο μέσο αποκάλυψης των «κατασκευαστών» της ιστορίας του ανθρώπινου γένους, πίσω από το παραμύθι των καλών και των κακών, ακρογωνιαίος λίθος κάθε προπαγάνδας.
Φένια Παπαδόδημα
Η ΕΒΡΑΙΑ- ΜΠΕΡΤΟΛΤ ΜΠΡΕΧΤ
ΗΘΟΠΟΙΟΙ ΡΑΦΙΚΑ ΣΑΟΥΙΣ, ΜΑΚΗΣ ΠΑΠΠΑΣ
ΦΩΤΙΣΜΟΙ ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΑΡΑΓΚΟΥΔΑΚΗ
ΜΟΥΣΙΚΗ
ΓΙΩΡΓΟΣ ΠΑΛΑΜΙΩΤΗΣ
ΣΚΗΝΙΚΟ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ ΚΑΡΑΝΑΝΟΣ- ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ ΣΙΑΦΚΟΥ
Από 16 Δεκεμβρίου στη Β’ Σκηνή του Θεάτρου Οδού Κεφαλληνίας.
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ- ΑΠΟΔΟΣΗ ΦΕΝΙΑ ΠΑΠΑΔΟΔΗΜΑ