Το καυστικά σατιρικό σπονδυλωτό
έργο του ιταλού νομπελίστα Ντάριο Φο, Mistero Buffo είναι η πρώτη δουλειά της νεοσύστατης ομάδας Επτάρχεια του σκηνοθέτη Θωμά Μοσχόπουλου με τους μόνιμους συνεργάτες του, ηθοποιούς Αννα Καλαϊτζίδου, Αννα Μάσχα, Κώστα Μπερικόπουλο, Αργύρη Ξάφη, Θάνο Τοκάκη, Γιώργο Χρυσοστόμου σε συμπαραγωγή με τη Λυκόφως.
Το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καβάλας φιλοξενεί στο Θέατρο Αντιγόνη Βαλάκου την ομάδα Επτάρχεια με την παράσταση Mistero Buffo, που θα παρουσιάσει την Τρίτη 1 και την Τετάρτη 2 Οκτωβρίου στις 9 το βράδυ, ακριβώς με τον τρόπο που επιθυμεί και ο ίδιος ο συγγραφέας του, χωρίς σκηνικά, κοστούμια, φωτισμούς. Ο Ντάριο Φο μεταγράφει τις εμβόλιμες κωμικές σκηνές των μεσαιωνικών λειτουργικών δραμάτων στα κείμενα που του χάρισαν το βραβείο Νόμπελ, όπου το θείο και το ανθρώπινο δράμα ξαναδιαβάζονται με τραγικωμικό τρόπο και με έντονο κοινωνικοπολιτικό σχόλιο και καυστική αντιεξουσιαστική σάτιρα. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι το συγκεκριμένο έργο έχει μεταφραστεί σε 30 διαφορετικές γλώσσες και έχει παρουσιαστεί σε όλον τον κόσμο με μεγάλη επιτυχία. Κάθε παράσταση θα περιλαμβάνει διαφορετικές σκηνές, καθώς ο αριθμός των σκηνών είναι τόσο μεγάλος που δεν μπορούν να παρουσιαστούν σε μία μόνο παράσταση.
Μετάφραση – Σκηνοθεσία: Θωμάς Μοσχόπουλος
Παίζουν οι ηθοποιοί: Αννα Καλαϊτζίδου, Αννα Μάσχα, Κώστας Μπερικόπουλος, Αργύρης Ξάφης, Θάνος Τοκάκης, Γιώργος Χρυσοστόμου
Συμπαραγωγή της ομάδας Επτάρχεια με τη Λυκόφως του Γιώργου Λυκιαρδόπουλου
Πληροφορίες:
ΤΗΛΕΦΩΝΑ ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καβάλας: 2510 220876-7 (πρωινές ώρες)
Θέατρο Αντιγόνη Βαλάκου, Αβέρωφ 13, Καβάλα
ΗΜΕΡΕΣ & ΩΡΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ: Τρίτη 1 & Τετάρτη 2 Οκτωβρίου 2013, στις 9 το βράδυ
ΓΕΝΙΚΗ ΕΙΣΟΔΟΣ 12 ΕΥΡΩ
ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ: 90 λεπτά
Για περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να καλείτε στα τηλέφωνα του ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καβάλας 2510. 220876 – 7 ώρες γραφείου.
Προπώληση εισιτηρίων καθημερινά 11.00 – 14.00 και 19.00 – 21.00, στο Κέντρο Πληροφόρησης Επισκεπτών Δήμου Καβάλας (πρ. ΕΟΤ) στην κεντρική πλατεία Καβάλας (τηλ. ταμείου 2510 620 566).
Λίγα λόγια για το συγγραφέα Ντάριο Φο
Ο Ντάριο Φο γεννήθηκε το 1926 στο Σαν Τζιάνκο, κοντά στο Βαρέζε της Ιταλίας. Είναι θεατρικός συγγραφέας –έχει γράψει πάνω από 70 έργα, σκηνοθέτης, ηθοποιός και σκηνογράφος.
Κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου η οικογένεια του και εκείνος πήραν μέρος στον αντιφασιστικό αγώνα. Μετά τον πόλεμο συνέχισε σπουδές στην αρχιτεκτονική, την οποία όμως εγκατέλειψε για να ασχοληθεί με το θέατρο. Το 1951 γνώρισε τη Φράνκα Ράμε, μετέπειτα σύζυγό του. Τον ίδιο χρόνο άρχισε να παρουσιάζει τη ραδιοφωνική εκπομπή «Κοκορίκο» στο ραδιόφωνο της RAI. Σύντομα η εκπομπή του λογοκρίνεται και σταματάει. Ο Φο συνεχίζει, όμως, να γράφει σατιρικά έργα, αν και απαγορεύονται από κυβέρνηση και εκκλησία. Η λογοκρισία που του ασκείται δεν επηρεάζει τα έργα του που έχουν ήδη αποκτήσει την αγάπη του κοινού. Η φυλακή, το ξύλο, οι απειλές για δολοφονία δεν μπορούν να λυγίσουν την επιθυμία του να καταδείξει όλα τα κακώς κείμενα της σύγχρονης του κοινωνίας.
Από το 1955 δουλεύει μαζί με τη σύζυγό του σε κινηματογραφικές παραγωγές στη Ρώμη κυρίως ως σεναριογράφος, αλλά και ως ηθοποιός, με διάσημους ιταλούς σκηνοθέτες της εποχής (Ντίνο ντε Λαουρέντις, Κάρλο Λιτσάνι κ.α.)
Το 1959 ιδρύουν τη θεατρική ομάδα Ντάριο Φο–Φράνκα Ράμε στο Μιλάνο. Το 1960 γίνονται γνωστοί σε όλη την Ιταλία με την παράσταση Οι Αρχάγγελοι δεν Παίζουν Φλίπερ στο Οντεόν του Μιλάνο και αρχίζει μια φρενήρης πορεία προς την απόλυτη επιτυχία με τα έργα του να παρουσιάζονται σταδιακά σε όλη την Ευρώπη.
Το 1962 γράφει και σκηνοθετεί την εκπομπή «Καντσονίσιμα» στο RAI. Το πρόγραμμα γίνεται σύντομα πολύ δυμοφιλές, αλλά λογοκρίνεται από το RAI. Απαγορεύεται, μάλιστα, η εμφάνισή του στο RAI για τα επόμενα 15 χρόνια. Η ομάδα συνεχίζει να παίζει κανονικά στο Οντεόν. Ακολουθούν τα έργα Χριστόφορος Κολόμβος (1962) και La Signora e da buttare (1967) που προκαλούν πολιτικά σκάνδαλα σε διάφορα μέρη του πλανήτη.
Το 1968 ο Φο και η Ράμε ιδρύουν τη θεατρική κολλεκτίβα Νέα Σκηνή (Associazione Nuova Scena). Το 1969 ο Φο παρουσιάζει για πρώτη φορά το Mistero Buffo, που επηρέασε πολλούς νέους συγγραφείς και ηθοποιούς. Το 1970 το ζευγάρι δημιουργεί την τρίτη του θεατρική ομάδα, Collettivo Teatrale La Comune.
Ο Φο συνεχίζει τη συγγραφή έργων που αφορούν στα σύγχρονα προβλήματα: Ο Τυχαίος Θάνατος ενός Αναρχικού (1970), Φενταγίν (1971) Λαϊκός Πόλεμος στη Χιλή (1973), Δεν πληρώνω! Δεν πληρώνω! (1974), Fanfani rapito (1975). Το 1973 η ομάδα μετακομίζει στο Σινεμά Ροσίνι στο Μιλάνο. Το 1975 ο Ντάριο Φο είναι υποψήφιος για πρώτη φορά για βραβείο Νόμπελ. Το 1976 ο Φο κάνει καινούριο πρόγραμμα στο RAI με τίτλο το Θέατρο του Ντάριο. Το 1977 παρουσιάζεται στην τηλεόραση η δεύτερη έκδοση του Mistero Buffo και την επόμενη χρονιά η τρίτη. Από το 1971 ως το 1985, η θεατρική ομάδα δώρισε μέρος των εισπράξεών της για την υποστήριξη απεργιών του ιταλικών συνδικαλιστικών οργανώσεων.
Το 1981 το America Repertory Theater προσκαλεί τον Ντάριο Φο στο Φεστιβάλ Ιταλικού Θεάτρου στη Νέα Υόρκη, αλλά το υπουργείο εξωτερικών των ΗΠΑ αρνείται αρχικά να του παραχωρήσει βίζα, κάτι τελικά που θα κάνει το 1984, και μόνο για 6 μέρες μετά από διαμαρτυρίες Αμερικανών συγγραφέων.
Το 1983 γράφει το έργο The Open Couple για την ισότητα των γυναικών, το 1989 το Γράμμα απ' την Κίνα για τη σφαγή στην πλατεία Τιενανμέν, το 1990 το Zitti! Stiamo Precipitanto για το AIDS.
Είναι ο πρώτος Ιταλός που σκηνοθέτησε στην Comedie Francaise.
Τα έργα του χαρακτηρίζονται από την καυστική σάτιρα και τον αντικομφορμισμό απέναντι στη σύγχρονη ηθική και πολιτική κατάπτωση. Δε διστάζει να μιλήσει ανοιχτά για πολιτικές δολοφονίες, το οργανωμένο έγκλημα, την πολιτική διαφθορά, το Μεσανατολικό. Το 1997 τιμήθηκε με το βραβείο Νόμπελ λογοτεχνίας. Τα έργα του έχουν μεταφραστεί και παιχτεί σε θέατρα ανά τον κόσμο.
Κριτικές Μιστέρο Μπούφο 2012-2013
Συγκλονιστικη ερμηνεία των ηθοποιών. Η ποιότητα της παράστασης δείχνει καθαρά τι μπορεί να κάνει ο ηθοποιός στη σκηνή με μοναδικό εργαλείο την τέχνη της υποκριτικής. Οι έξι ηθοποιοί ακροβατούν στο ποιητικό και παιγνιώδες κείμενο του Ντάριο Φο χωρίς να χάσουν μια κίνηση, μια λέξη.
Εφημερίδα των συντακτών, Εφη Μαρίνου, 5/12/12
Παρακολουθώντας το έργο δε βαριέσαι λεπτό. Εχουμε ανάγκη να γελάσουμε αβίαστα, περιτριγυρισμένοι από θεατές που κάνουν ακριβώς το ίδιο.
BHMAGAZINO, Αστερόπη Λαζαρίδου, 16/12/2012
Αστείο και συγκινητικό, φιλοσοφημένο και απλοϊκό, ένα μικρό “θαύμα” σε μια άδεια σκηνή.
Αθηνόραμα, Ιλειάνα Δημάδη, 20/12/12
Η παράσταση είναι από μόνη της υπέροχη. Και που, χωρίς αμφιβολία, θυμίζει σε όλους πως ο σύγχρονος ηθοποιός πλάθεται και δημιουργείται εντός της ομάδας, της αδιάλειπτης ανταλλαγής συναδέλφων και καλλιτεχνικών συντρόφων. Είναι η ομάδα που λάμπει στο «Θησείον» κάτω από την μπαγκέτα του Θωμά Μοσχόπουλου, μέσα από τα μέλη της, ακόμα και σε ένα έργο σαν το έργο του Φο. ρέπει να βιαστείτε. Εντός ολίγου δεν θα βρίσκετε ούτε καρέκλα στο «Θησείον».
Εφημερίδα των συντακτών, Γρηγόρης Ιωαννίδης, 10/12/12
Θα περάσετε υπέροχα στο «Mistero Buffo» στο Θησείο. Θα γελάσετε με την καρδιά σας αλλά και θα θαυμάσετε το ταλέντο των εξαιρετικών ηθοποιών.
Το Ποντίκι, Ιωάννα Μπλάτσου, 20/12/12
Aπόλυτη θεατρική μαγεία σε έναν κενό χώρο. ΤΑΛΕΝΤΟ αληθινό και ουσιαστικό, που αρκεί για να καθηλώσει, συνεπάρει, σαγηνεύσει το κοινό. Στο εξαιρετικού ενδιαφέροντος «Mistero Buffo» σου έρχονται στα μάτια δάκρια άλλοτε από τα ξεκαρδιστικά γέλια κι άλλοτε από τις δραματικές κορυφώσεις των σκηνών. Ο Μοσχόπουλος πετυχαίνει στο ανέβασμα του έργου αυτού μια απ’ τις πληρέστερες δουλειές του στο θέατρο-κέντημα συναρπαστικό η παράστασή του, φτιαγμένη με βελονιές περίτεχνες - ανάλογη λεπτοδουλειά έχει κάνει όμως και στη μετάφρασή του!-. Ο ίδιος έχει καθοδηγήσει τους άξιους ηθοποιούς του σε υψηλού επιπέδου επιδόσεις. Ο ένας πιο καλός από τον άλλον-ο ένας πιο δεξιοτέχνης απ’τον άλλο! Και όλοι μαζί ένα «ακριβό» σύνολο - απ’τα πιο «ακριβά» που’χω δει στα τριάντα χρόνια που παρακολουθώ θέατρο. Τρέξτε…
Onlytheater.gr, Βασίλης Μπουζιώτης
Παράσταση-πρόκληση από ένα σκηνοθέτη με ευαισθησία, έξυπνες ιδέες και χιούμορ. Οι ηθοποιοί δίνουν τον καλύτερο εαυτό τους σε μια παράσταση που σου φτιάχνει τη διάθεση και που αποθεώνει μέσα από την… ουσιαστική ελαφρότητά της, την ευγενική τέχνη του θεάτρου.
Tospirto.net, Νίκος Πρίντεζης
Οι ερμηνείες όλων είχαν τεράστια δύναμη και πρόσεξαν τον κάθε ρόλο τους μέχρι την τελευταία λεπτομέρεια, σε κάνουν να χαίρεσαι πραγματικά γιατί έχεις μπροστά σου γήινους ανθρώπους που στα λεπτά όρια σκηνής και της θέσης σου προσφέρουν απόλυτη πληρότητα συναισθημάτων, με το μοναδικό ταλέντο τους και ο μαέστρος τους έχει απόλυτα συγχρονισμένους. Τα Επτάρχεια επιβεβαιώνουν για άλλη μία φορά γιατί θα παραμείνουμε πιστοί στην κερκίδα τους.
e-go.gr, Κική Παπαδοπούλου
Αν φορούσαμε καπέλο γελωτοποιού θα το βγάζαμε και θα κάναμε βαθιά υπόκλιση στην ομάδα Επτάρχεια και το Θωμά Μοσχόπουλου για την παράστασή τους. Ό,τι καπέλο και αν φοράτε θα το βγάλετε και θα υποκλιθείτε δίνοντας τα θερμότερα συγχαρητήριά σας σε μια από τις καλύτερες παραστάσεις της σεζόν (και της προηγούμενης και της προπροηγούμενης, ενδεχομένως). Μια παράσταση που συνίσταται όχι μόνο σε εκείνους που το αγαπούν αλλά και σε όσους βαριούνται θανάσιμα το θέατρο για να καταλάβουν γιατί -εμείς που δηλώνουμε fans του- κάνουμε υπομονή και βλέπουμε τόσες παραστάσεις που, όχι, δε μας ικανοποιούν αναζητώντας αυτή τη μαγική στιγμή που θα μας αποζημιώσει για τον κόπο μας και η οποία δε συγκρίνεται με καμία άλλη. Ειδικά μια που, στη συγκεκριμένη περίπτωση, μιλάμε για κωμική παράσταση η οποία θα σας κάνει να αποκτήσετε τέλειους γραμμωμένους κοιλιακούς από το γέλιο (και ίσως σας χαλάσει το μακιγιάζ κορίτσια μια που θα κλάψετε γελώντας). Όλα αυτά υπό την καθοδήγηση του Θωμά Μοσχόπουλου ο οποίος επέλεξε μια αφαιρετική σκηνοθεσία και πολύ καλώς έπραξε, κατά τη γνώμη μας.
Mixtape.gr, Μυρόεσσα Μεταξά