Historia de un amor ή Τα Μυρμήγκια
του Θανάση Τριαρίδη
Μετάθεση πρεμιέρας
Μια έκτακτη και ιδιαίτερα τιμητική συμμετοχή του Κώστα Φιλίππογλου
για μερικές παραστάσεις του έργου Le 6° Continent του Daniel Pennac σε
σκηνοθεσία Lilo Baur και παραγωγό τον Peter Brook στο Les Th??tres de
la Ville de Luxembourg, στο Λουξεμβούργο, μας οδηγούν στη μετάθεση της
πρεμιέρας της παράστασης HISTORIA DE UN AMOR Η΄ΤΑ ΜΥΡΜΗΓΚΙΑ του Θανάση
Τριαρίδη σε σκηνοθεσία και ερμηνεία Πέμης Ζούνη και Κώστα Φιλίππογλου
στο Θέατρο OLVIO στις 18 Ιανουαρίου του 2013.
/Όσο ζούμε, μπορούμε να ελπίζουμε σε μια επόμενη φορά.../
Η Πέμυ Ζούνη ενώνει τις δυνάμεις της με τον Κώστα Φιλίππογλου και μας
παραδίδουν μια σκληρή ιστορία για την αναζήτηση του έρωτα χωρίς
όρια... με ένα νεοελληνικό έργο που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην
Ελλάδα, το "HISTORIA DE UN AMOR ή Τα μυρμήγκια" του Θανάση Τριαρίδη.
Από τις 18 Ιανουαρίου 2013 έχουμε την ευκαιρία να δούμε μια σχέση...
που ταράζει τα νερά στο θέατρο OLVIO σε παραγωγή της Fidelite
Productions της Ρούλας Νικολάου. Οι ήρωες του έργου αλλά και οι θεατές
έρχονται αντιμέτωποι με τον άγριο, ακραίο, αλλά και τρυφερό εαυτό
τους...
Ένα θρίλερ ολέθρου και ταυτόχρονα μια ιστορία σπαρακτικού έρωτα,
λυτρωτικής πίστης και θυσίας. Ή και μια τυφλή ακροβασία στο όρια του
θεάτρου και στα όρια της ανθρώπινης κατάστασης, στο σκοτεινό μεταίχμιο
του πιο ακραίου τρόμου και της πιο βαθιάς αγάπης.
Για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων.
Ερμηνεύουν: Πέμη Ζούνη, Κώστας Φιλίππογλου
Η ταυτότητα της παράστασης
Σκηνοθεσία: Πέμη Ζούνη, Κώστας Φιλίππογλου
Καλλιτεχνική συνεργασία: Φρόσω Κορρού
Σκηνικά: Μανόλης Παντελιδάκης
Κοστούμια: Μανώλης Γαλετάκης
Φωτισμοί: Κατερίνα Μαραγκουδάκη
Μουσική: Θοδωρής Οικονόμου
Φωτογραφίες: George Alexandrakis
ART WORK: Amarildo Topalis
Βοηθός σκηνοθέτη: Μαρία Καμένου
Ερμηνεύουν: Πέμη Ζούνη, Κώστας Φιλίππογλου
Παραγωγός: Ρούλα Νικολάου
Παραγωγή: Fidelite Productions
Σύνοψη
Ένας άντρας και μια γυναίκα σε ένα απομονωμένο σπίτι στο δάσος. Ο
πελάτης και η πόρνη πολυτελείας που ειδικεύεται σε σαδομαζοχιστικά
«παιχνίδια». Πολύ γρήγορα, και μετά από μια δήθεν «απροσεξία», οι δυο
τους βρίσκονται εγκλωβισμένοι, δεμένοι στα κάγκελα του πελώριου
κρεβατιού. Μια εφιαλτική περιπέτεια αρχίζει, καθώς σε λίγο θα έρθουν
τα μυρμήγκια του δάσους να τους αφανίσουν...
Καθώς η ώρα περνά και ο χρόνος λιγοστεύει, ένα πλήθος εφιαλτικών
αινιγμάτων ξετυλίγεται: Ποιοι είναι στ’ αλήθεια οι δυο δεμένοι
άνθρωποι που ζούνε τη συντέλεια του κόσμου; Γιατί μιλούνε αναμεταξύ
τους σαν σύζυγοι; Πόσο απέχουν η απόλυτη αγάπη και η πιο ακραία
διαστροφή; Τι σημαίνει «ένδοξο δειλινό»; Μπορεί μέσα από τη φρίκη να
έρθει η ένωση των ανθρώπων;
Το τέλος θα έρθει απόλυτο και ολοκληρωτικό, γεμάτο με την απίστευτη
αγριότητα του ανθρώπινου δεσμού.
Σημείωμα συγγραφέα
Δεν ξέρω τι είναι τα ΜΥΡΜΗΓΚΙΑ - ούτε και τι μπορώ να περιμένω από
αυτά. Εφιαλτικό θρίλερ ολέθρου και συντέλειας ή μια ολόφωτη ιστορία
αγάπης, πίστης και θυσίας; Θεολογική παραβολή ή ένα από-ηθικοποιημένο
παιχνίδι (δηλαδή: μια φάρσα) με τα όρια του θεάτρου; Δειλινό για δύο
πρόσωπα σε δυο πράξεις - μα τι μπορεί να σημαίνει αυτό; Ή πρώτα απ’
όλα μια ιστορία -μια απλή ιστορία- για την ανθρώπινη κατάσταση;
Ένας άντρας, ο Ν, υποδέχεται μια γυναίκα, την Ο, σε μια απομονωμένη
εξοχική κατοικία. Δύο άνθρωποι γυμνοί, δεμένοι ο ένας απέναντι στον
άλλον: αυτή είναι η δραματική συνθήκη του έργου. Ένα άγριο παιχνίδι
διανοητικής χωροκατάκτησης απλώνεται στη σκηνή και στο μυαλό των
ηρώων.
Καθώς τα λόγια είναι η μοναδική δυνατότητα του δεμένου ζευγαριού, τα
ερωτήματα (και μαζί τους οι άκριες του φόβου) πληθαίνουν. Μια
εξωφρενική προοπτική έρχεται στην επιφάνεια: τα μυρμήγκια του δάσους
θα βγούνε και θα αφανίσουν τους δύο ανθρώπους. Μια παλιά ιστορία
παράλογου έρωτα ανάμεσα σε έναν άντρα και σε ένα άλογο επικυρώνει
αλλόκοτα τον τρόμο των μυρμηγκιών στα έγκατα της συνείδησης. Πόσο
μπορεί αυτή η απιθανότητα να εκληφθεί σοβαρά και να γίνει κανόνας της
νύχτας τους;
ΣΚΕΨΗ ΠΡΩΤΗ: Όλο το έργο στηρίζεται σε μια αρχή. Είναι η φράση της Ο:
«Δεν έχει σημασία ποιοι είμαστε... Όλοι κάποιοι είμαστε... Σημασία
έχει ποιοι γίναμε...» Πράγματι, τίποτε αληθινό δεν θα μάθουμε για την
προηγούμενη ζωή του Ν και της Ο. Οι δύο δεμένοι άνθρωποι γίνονται
μπροστά μας, πάνω στη σκηνή, στις δύο ώρες του έργου. Μπορεί να είναι
οποιασδήποτε ηλικίας, μπορεί να έχουν οποιαδήποτε εξωτερική εμφάνιση,
να κουβαλούν οποιοδήποτε παρελθόν. Το δραματικό στοιχείο είναι ακριβώς
αυτή η επιλογή τους για μια νέα ύπαρξη μέσα στην επικράτεια του άλλου
- μέσα στο ζόφο του άλλου, μέσα στον όλεθρο του άλλου, μέσα στην
αγάπη.
ΣΚΕΨΗ ΔΕΥΤΕΡΗ: Υπάρχει μια μυστική, προσδοκώμενη πείνα στην καρδιά
μας. Αυτή είναι η τραγική ώρα της ανθρωπότητας. Αυτή την πείνα
καταστέλλει ο πολιτισμός, η θρησκεία, η ηθική. Εάν αποθρησκειοποιηθεί
η συντέλεια, είναι ένας οργασμός: είναι η ώρα που ο φόβος και η αγάπη
ενώνονται. Σκοπός της ανθρώπινης πείνας είναι ετούτη η συντέλεια.
ΣΚΕΨΗ ΤΡΙΤΗ: Το μεγάλο ζητούμενο είναι ο τρόπος της ένωσης του Ν και
της Ο. Σε όλο το έργο δεν θα αγγιχτούν ούτε στο ελάχιστο. Αυτή η
σκηνική λεπτομέρεια έχει ιδιαίτερη σημασία. Οι δυο πρωταγωνιστές, από
την αρχή μέχρι το τέλος του έργου, είναι δυο σώματα που αναμεταξύ τους
σχηματίζουν (ή και: προϋποθέτουν) ένα κενό. Ο δεσμός τους θα
εκπληρωθεί με τα λόγια, με τις δανεικές μνήμες, με τα μυρμήγκια, με
τον από κοινού θάνατο. Ετούτο το μη άγγιγμα και, κατ’ επέκταση, ετούτο
το κενό (καθώς και οι ανθρώπινες προσπάθειες να το διαχειριστούμε - ή
και να το ζήσουμε) ίσως να είναι και ο γενεσιουργός σπασμός, όχι μόνο
του έργου μα και ολόκληρης της ζωής.
Ετούτο το κενό είναι το θέμα (το πρόβλημα, η διερώτηση, the
question): Stupor mundi inter spirat*.
/*Το θαύμα του κόσμου ανασαίνει ανάμεσα/ (Λατινική φράση που αποτελεί
την προμετωπίδα της έντυπης έκδοσης του έργου.)
Θανάσης Τριαρίδης - Δεκέμβριος 2012
Για τoν συγγραφέα
Θανάσης Τριαρίδης
Ο Θανάσης Τριαρίδης γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1970. Σπούδασε στη
Νομική Σχολή του ΑΠΘ και έχει εργαστεί ως κειμενογράφος,
επιφυλλιδογράφος, αρθρογράφος, δικηγόρος, επιμελητής εκδόσεων,
σεναριογράφος ντοκιμαντέρ κ.ά. Έχει ασχοληθεί ιδιαίτερα με διάφορες
εκφάνσεις του δυτικού πολιτισμού: την κλασική και μετακλασική επική
αφήγηση, την τραγωδία, τις ιδεολογία της Αναγέννησης, τη δυτική
ζωγραφική μέχρι τον 20ό αιώνα, την ενοποιητική αφήγηση της Δύσης, την
πορνογραφία καθώς και με άλλα θέματα λογοτεχνίας και αισθητικής.
Υπήρξε συνεκδότης του περιοδικού Τα Ποταμόπλοια (1990-1992) και
σύμβουλος έκδοσης του περιοδικού Mauve (2003-2006), ενώ από το 2007
οργανώνει στη Θεσσαλονίκη κύκλους σεμιναρίων με θέματα δυτικού
πολιτισμού. Το 2008 έφτιαξε τις εκτός εμπορίου εκδόσεις γκάβλα και το
2009 τις εκδόσεις δήγμα. Παντρεμένος με τη φιλόλογο Εβίνα Σιστάκου,
έχει δυο παιδιά, την Κωνσταντίνα και τον Νικόδημο.
Στα χρόνια 1996-2001 υπήρξε ακτιβιστής του Δικτύου DROM για τα
κοινωνικά δικαιώματα των Τσιγγάνων, ενώ από το 1996 συμμετείχε ενεργά
στη δημιουργία του Δικτύου Εθελοντών Δοτών Αιμοπεταλίων Θεσσαλονίκης.
Κείμενά του δημοσιεύτηκαν σε πολλές εφημερίδες, περιοδικά και
δικτυακούς τόπους. Το καλοκαίρι του 2005 διέκοψε τη 18μηνη συνεργασία
του με την εφημερίδα Μακεδονία της Κυριακής όταν η τελευταία αρνήθηκε
να δημοσιεύσει το κείμενό του που αφορούσε την κομμένη μακεδονική
γλώσσα και την αναγκαιότητα διδασκαλίας της στα σχολεία. Στα χρόνια
2005-2008 δημιούργησε και συντόνισε τη σειρά Αντιρρήσεις στις εκδόσεις
«τυπωθήτω», όπου εκδόθηκαν συνολικά έξι βιβλία. Από το καλοκαίρι του
2009 είναι αρνητής εφεδρικής στράτευσης και αντιρρησίας συνείδησης.
Τον Δεκέμβριο του 2010 υπέγραψε μαζί με άλλους γονιούς αίτηση προς τον
Συνήγορο του Πολίτη για απομάκρυνση των θρησκευτικών συμβόλων από τις
σχολικές αίθουσες, κατάργηση της σχολικής ομαδικής προσευχής και
σχολικού εκκλησιασμού. Έχει γράψει πολλά κείμενα ενάντια στα έθνη, τις
θρησκείες, τους ολοκληρωτισμούς, τους κοσμοδιορθωτισμούς και τον
ανθρωποδιορθωτισμό, το ρατσισμό και κάθε μορφή ατομικής και συλλογικής
βίας.
Από το 2000 έχει εκδώσει σε διάφορες μορφές 30 βιβλία με αφηγήσεις
και δοκίμια - με πρώτο από αυτά το μυθιστόρημα Ο άνεμος σφυρίζει στην
Κουπέλα. Το 2004 έφτιαξε την ιστοσελίδα triaridis.gr και έκτοτε
συγκεντρώνει εκεί, στο σύνολό τους, όλα του τα εκδομένα βιβλία του και
όλα τα δημοσιευμένα κείμενά του (μέχρι στιγμής περισσότερα από 150).
Το μυθιστόρημά του τα μελένια λεμόνια * η διαθήκη των γκαβλωμένων
ανθρώπων κυκλοφόρησε πρώτα στο Διαδίκτυο το 2005 και στη συνέχεια
εκδόθηκε σε βιβλίο το 2007 - πρακτική που ακολούθησε και για όλα τα
υπόλοιπα βιβλία του. Επίκειται η ηλεκτρονική έκδοση της ακολουθίας 12
βιβλίων με τίτλο Τα ανθισμένα συρματοπλέγματα της καρδιάς μας -
πρόκειται για 12 δοκίμια για την εικονοποιία της Δύσης από τον Τζιότο
ώς τον Βαν Γκογκ. Όλα τα γραπτά του είναι ελεύθερα από κάθε
«πνευματικό δικαίωμα» και μπορούν να αναπαραχτούν εν όλω ή εν μέρει
δίχως την οποιαδήποτε άδεια. Αφηγήματα και κείμενά του έχουν
μεταφραστεί στα αγγλικά, γαλλικά και ιταλικά.
Πληροφορίες:
ΠΕΡΙΟΧΗ
Θέατρο OLVIO
Ιεράς οδού 67 & Φαλαισίας 7, Βοτανικός
(πλησίον Μετρό Κεραμεικός)
ΤΗΛΕΦΩΝO & ΩΡΕΣ ΚΡΑΤΗΣΕΩΝ
210-3414118 (16.00-20.00)
ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ
Από 18 Ιανουαρίου 2013
ΗΜΕΡΕΣ ΚΑΙ ΩΡΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ
Παρασκευή 21:00, Σάββατο 21:00, Κυριακή 18:30
ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ
15 ευρώ (Κανονικό)
12 ευρώ Μειωμένο-Σύλλογοι
10 ευρώ (μειωμένο για ανέργους, φοιτητές)
7 ευρώ (Για ΑΜΕΑ και σπουδαστές σχολών θεάτρου)
SITE
www.mirmigia.com
FACEBOOK PAGE
http://www.facebook.com/HistoriaDeUnAmorETaMyrmenkia