Μη χάσετε τις προσκλήσεις

Το onlytheater.gr στο facebook Το onlytheater.gr στο twitter Το onlytheater.gr στο youtube
Print

"ΔΗΜΗΤΡΗ ΧΟΡΝ, ΠΕΣ ΜΟΥ ΜΙΑ ΛΕΞΗ. ΣΤΗ ΔΙΑΠΑΣΩΝ".ΤΗΣ ΧΡΥΣΑΣ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΥ

Written by OnlyTheater. Category: REWIND

Δημήτρης Χορν

 

Άκουγα τον μπαμπά, που έλεγε ότι ο Χορν ήταν ο «κανονικά όμορφος» άνδρας και η Λαμπέτη μια γυναίκα με γραμμές περασμένες με έντονο μολύβι και με βλέμμα απροβάριστο, διαφορετικό κάθε φορά, αλλά το ίδιο –ανήλικα- παιδικό. Καλά δεν το έλεγε ακριβώς έτσι, αλλά τόσα χρόνια μετά φτάνει στα τωρινά μου αυτιά μ’ αυτό τον τρόπο μεταφρασμένο. Ναι, είχε δίκιο. Αυτές οι ασπρόμαυρες φιγούρες, αυτός ο άνδρας, ο νάρκισσος, ο γοητευτικός. Αυτή η γυναίκα με τα στιλπνά μαλλιά και το ψεύδισμα που έκανε τα χείλη της να παίρνουν παράξενα σχήματα. Έτσι ήταν.

Τον Χορν, όταν ήμουν μικρή δεν τον συμπαθούσα. Χαζοί οι λόγοι τώρα, πιασάρικοι τότε. Τότε, η παρέα στο προαύλιο τσίριζε στο άκουσμα της Αλίκης. Κάποιες, οι πιο προσηλωμένες στη διαδοχή των γεγονότων, είχαν μάθει ότι ο Χορν στις εξετάσεις για το πτυχίο είχε μηδενίσει τη Βουγιουκλάκη, οπότε καίγεται και δε συγχωρείται. Ύστερα, το επίθετό του ήταν σαν βραχνιασμένος ήχος. Μας ξένιζε, σαν ήχος κόρνας, κάτι τέτοιο. Μέσα της δεκαετίας του ’90 και οι ταινίες του είχαν πολύ πεπαλαιωμένο μαύρο για εμάς. Η καθημερινή του φωνή δε μας θύμιζε φωνή του έξω κόσμου. Τέλεια, σαν τραγούδι, σαν εξευγενισμένα ελληνικά κάποιου Φιλέλληνα. Αλλά το ξαναλέω ήμασταν πολύ μικρές. Μπουκωτική τηλεόραση, αποξενωμένη πόλη, ταχύτατο, μοδάτο τσούρμο. Το μαύρο πρόβατο, εγώ, πάντα συμμεριζόμενη τις αγάπες του μπαμπά μου, ήθελα να προτείνω να μοιράσουμε την «λατρεία». Εν τάξει η Αλίκη είχε τόσα εκατομμύρια να ουρλιάζουν για πάρτη της. Ας το ξανασκεφτούμε.

Έρχονται απανωτά καλοκαίρια. Η Αλεξάνδρα «διοργανώνει» βραδιές κινηματογράφου με παγωτά και γρανίτες που φτιάχνει μόνη της. Είμαστε 14. Μόνο. Μαυρόασπρες βραδιές. Αγαπάμε την Αθήνα, αγαπάμε τα ρομάτζα. Θέλουμε να γίνουμε ηθοποιοί. Κάλπικη λίρα. Τι σημαίνει κάλπικη; Ψάχνουμε στο λεξικό; Μαθαίνουμε. Η λίρα τι είναι; Μαθαίνουμε. Ο Παύλος και η Αλίκη. Σ’ αγαπώ. Πατάμε για λίγο το στοπ. Πρώτη εγώ: «Σ’ αγαπώ». Μετά η Α. «Σ’ αγαπώ». Παθαίνουμε κάτι με αυτήν την αγάπη. Ύστερα μαθαίνουμε πως αυτοί οι δύο ήταν μαζί και εκτός ρόλων. Ξαναβλέπουμε την ταινία με άλλο μάτι. Εντοπίζουμε την άνεση. Στ’ αλήθεια τη φιλάει. Δεν το βλέπεις;

Γινόμαστε γραφικές νοσταλγοί ενός πολύ μακρινού παρελθόντος. Ξένο ακόμη και για τους γονείς μας.

Όχι τυχαία.

Όλοι αυτοί που οι εικόνες τους στο δικό μου-μας νου έχουν φόντο μια Αθήνα σαν φωτογραφία κάδρου μαζί με όλα τα αστέρια που κουβαλούσαν στις τσέπες τους είχαν και κάτι ακόμη: Μια ασυγκράτητη ορμή να συνδέσουν τη ζωή με την αιωνιότητα.

Να ερωτεύονται σαν παιδιά. Να είναι παιδιά.
Όσοι ξέρουν καλύτερα από μένα, ας μη μου πουν προς τα πού γέρνει η ζυγαριά. Τι είναι αλήθεια, τι ψέμα. Ο Δημήτρης Χορν στη διαδρομή του αυτό μας μοίρασε και εμείς αυτό αποκωδικοποιήσαμε.

Δεν μπορώ να εξηγήσω τα μεγάλα μου βήματα προς τα πίσω και την ανέκαθεν προτίμησή μου στις εικόνες με το μαύρο και το άσπρο.

Ούτε γιατί, όταν ερωτεύομαι, βάζω στη διαπασών το καλοκαιρινότατο (μάγουλο με μάγουλο, ανάσα με ανάσα) «Πες μου μια λέξη». Στη διαπασών. Χαμογελώ.
Και λέω τη λέξη, αυτή τη μόνη λέξη. Γιατί δεν υπήρξα ποτέ τσιγκούνα.

Ο Δημήτρης Χορν (το πλήρες όνομά του ήταν Δημήτριος - Ελευθέριος Χορν) γεννήθηκε στις  9 Μαρτίου 1921 και πέθανε στις 16 Ιανουαρίου 1998.

Συνδεθείτε για να υποβάλετε σχόλια.

Joomla Templates and Joomla Extensions by sjtemplates.com
  • ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΙ

  • ΚΡΙΤΙΚΗ

Στο onlytheater.gr αρθρογραφούν: ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΚΟΥΡΤΗΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΑΡΚΟΥΛΑΚΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΛΙΓΝΑΔΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ, ΜΑΡΙΑ ΠΡΩΤΟΠΑΠΠΑ, ΟΛΙΑ ΛΑΖΑΡΙΔΟΥ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΙΟΡΔΑΝΙΔΗΣ, ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΒΑΛΤΙΝΟΣ, ΕΛΕΝΗ ΡΑΝΤΟΥ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΛΟΥΛΗΣ, ΑΡΓΥΡΗΣ ΞΑΦΗΣ, ΜΑΡΙΑΝΝΑ ΚΑΛΜΠΑΡΗ, ΜΑΡΙΑΝΘΗ ΣΟΝΤΑΚΗ, ΛΕΝΑ ΠΑΠΑΛΗΓΟΥΡΑ, ΜΑΡΘΑ ΦΡΙΝΤΖΗΛΑ, ΗΡΩ ΣΑΪΑ, ΑΝΝΑ ΑΔΡΙΑΝΝΟΥ, ΑΝΝΙΤΑ ΚΟΥΛΗ, ΡΑΛΛΙΑ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΝΑΝΟΥΡΗΣ, ΡΟΥΛΑ ΠΑΤΕΡΑΚΗ, ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΑΡΑΓΚΟΥ, ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ, ΣΟΝΙΑ ΘΕΟΔΩΡΙΔΟΥ, ΘΑΝΑΣΗΣ ΧΕΙΜΩΝΑΣ, ΜΑΝΟΣ ΛΑΜΠΡΑΚΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΩΤΑΚΗΣ, ΜΙΧΑΛΗΣ ΡΕΠΠΑΣ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΧΑΤΖΗΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ, ΕΥΣΤΑΘΙΑ.

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΗΣΤΕ ΜΑΖΙ ΜΑΣ:

info@onlytheater.gr

Like στο Facebook

Follow στοTwitter

ΕΙΔΑ ΤΙΣ ΖΩΕΣ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ, ΣΤΟ "ΘΗΣΕΙΟ", ΠΑΡΕΑ ΜΕ ΤΟΝ ΧΟΝΕΚΕΡ. ΤΗΣ ΣΕΜΙΝΑΣ ΔΙΓΕΝΗ

Βερολίνο. Δεκαπενταύγουστος, 1961. Χαράζουν τη συνοριακή γραμμή, να υψωθεί το Τείχος. Χριστούγεννα, 89. Στρατηγοί κάνουν προσωμοίωση κατάστασης πολέμου. Παριστάνουν ότι έχει ξεσπάσει  3ος Παγκόσμιος. Η Στάζι προστατεύει το κόμμα από το λαό.
Επιστροφή, 1961. Άνθρωποι ξυπνούν το πρωί, αποκομμένοι από συγγενείς, δουλειά, σχολεία. Κάποιοι βλέποντας το αγκαθωτό συρματόπλεγμα, πηδούν απο παράθυρα. Ένας πράκτορας της Στάζι, ανά 23 άτομα. (όταν επί Στάλιν, 1 Κα-γκε-μπίτης ''πρόσεχε'' 5.830 πολίτες)

Διαβάστε περισότερα...

Onlytheater Team

Επικοινωνήστε μαζί μας

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

Συνδεθείτε

Για να συνδεθείτε, συμπληρώστε τα στοιχεία σας, αφού δημιουργήσετε λογαριασμό (Create an account)

Καλώς ήλθατε στο Only Theater!

Αναζήτηση

ONLYVIDEO