Μη χάσετε τις προσκλήσεις

Το onlytheater.gr στο facebook Το onlytheater.gr στο twitter Το onlytheater.gr στο youtube
Print

Θ.ΚΑΡΑΚΑΤΣΑΝΗΣ: ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΡΑΞΗ

Written by OnlyTheater. Category: REWIND

Θ. Καρακατσάνης

 

Περιμένατε το οικονομικό κραχ της Ελλάδος;

«Ναι. Γιατί το οικονομικό κατεστημένο αυτό ήθελε. Να κάνει έναν 'Ελληνα εντελώς ηλίθιο, έρμαιο των τραπεζών και γενικά να τον διαμορφώσει σ' έναν άνθρωπο χωρίς κανένα ηθικό φραγμό και τελικά το κατάφερε».

Τι ρόλο έπαιξε η τηλεόραση σ' όλο αυτό;

«Αυτόν που παίζει σ' όλον τον κόσμο, της αποχαύνωσης. Το πρόβλημα είναι ότι δεν υπάρχουν αντίθετες φωνέε παρά ελάχιστες σ' αυτό το ρεύμα και αυτές κυνηγιούνται. Και για να γίνω σαφής. Έβαλε πρόστιμο το Εθνικό Συμβούλιο Ραόιοτηλεόρασης στον Λάκη Λαζόπουλο. Αν είναι δυνατόν! Σε μια χώρα που είναι σ' αυτήν την έν­δεια την πνευματική θα περίμενες να πριμοδοτούνται τέτοια άτομα, όχι να καταρρακώνονται»।

Μα η τηλεόραση σήμερα ασχολείται με τη βιομηχανία της τσόντας, τα διαζύγια τα τρίτα πρόσωπα και αλέθει στην κρεατομηχανή της τα όνειρα των νέων αλλά και τον πόνο του άπορου, τάζονται τους φύκια για μεταξωτές κορδέλες;

«Αυτό είναι το ποθούμενο. 'Εναε πολίτης υπόδουλος των αγορών. Βλέπετε στην τηλεόραση μια στάρλετ που κά­νει μια πορνό ταινία... Να είσαι σίγουρη ότι αν εκείνη είχε βάψει την ήβη της κόκκινη την άλλη μέρα ο μισός γυναικείος πληθυσμός θα είχε βάψει κόκκινο το αιδοίο του... Μας έκανε η τηλεόραση μιμητές του τίποτα. Όσον αφορά τα παιδιά που λαμβάνουν μέρος σ' αυτά τα τάλεντ σόου, χρήζουν ψυχολογικής υποστήριξης με το που θα πέσουν τα φώτα... Αλλά και αυτοί που τα κρίνουν, που τα προετοιμάζουν είναι και αυτοί εκμεταλλευτές! Ξέρετε πόσα παιδιά κάνουν μάθημα στο τραγούδι, στην υποκριτική; Οι σχολές τι κάνουν άλλο από το να είναι μαγαζιά που βγάζουν χρήμα; Εγώ δίδαξα μόνο στη σχολή του Κουν. Όταν έφυγα από τον Κουν, σταμάτησα τη διδασκαλία»।

Γιατί;

«Γιατί δεν μου αρέσει να καπηλεύομαι τους νέους. Τι κάνει σήμερα ο σχολάρχης; Παίρνει 300 παιδιά στη σχολή του, έχει λειτουργικά έξοδα 50 εκα­τομμύρια, αλλά τα 250 εκατομμύρια τα βάζει στην τσέπη. Υπάρχουν οικογένειες που κάνουν τα αδύνατα δυνατά για να πάει το παιδί τους σε μια σχολή υποκριτικής. Δουλεύουν σε καφετέριες, σκουπίζουν σκάλες, κάνουν τους πιτσαδόρους για να πληρώσουν τα δίδακτρα. Τα δίδακτρα υπάρχουν, οι διδαχές όμως δεν υπάρχουν και οι δάσκαλοι! Πάντα αυτά τα σόου έσπρωχναν το νέο σε ανώδυνες λύσεις ... Γιατί η γνώση έχει την οδύνη της εδώ που τα λέμε... Και μόνο που η γνώση κάνει τον άνθρωπο να σκέφτεται έχει μια πίκρα... Η γνώση πληρώνεται πνευματικά... Οι νέοι όμως σήμερα πληρώνουν για να πάρουν μια άδεια, ένα χαρτί, ένα τίποτα για να κα­ταφέρουν να γίνουν σταρ... Αν πούμε ότι έχουμε 7.000 ηθοποιούς, πόσοι δουλεύουν; Οι χίλιοι;»।

Η τηλεόραση δημιουργεί αρνητικά πρότυπα;

«Κυρίως. Πάρε παράδειγμα τις γυναίκες... Μεγαλώνουν μέσα σ' ένα σκεπτικό που λέει ότι για να προχωρήσεις πρέπει να κουνιέσαι, να ξεμαλλιάζεσαι σαν κατίνα, να κάνεις λίφτινγκ προσώ­που και οπισθίων... Το σύστημα τις θέλει πόρνες. Σαν την ηρωίδα του Τζορτζ Μπερνάντ Σο. Την πόρνη πολυτελείας, την κυρία Γουόρεν. Ξέρεις ποσες κυρίες Γουόρεν περιφέρονται στα κοσμικά πάρτι με σκοπό τον καλό γά­μο; Πόσες συμβιβάζονται για το χρή­μα; Και οι πόρνες είναι μια εύκολη δουλειά. Έτσι λένε... Δεν χρειάζεσαι πτυχία παρά μόνο μια πτυχή! Φαίνεται ότι είναι εύκολο να είσαι πόρνη... Αλ­λά μόνο αν γίνεις πόρνη θα καταλάβεις πόσο δύσκολο και σκληρό είναι. Σπρώχνουν τα νέα κορίτσια να γίνουν πουτάνες και τα νέα αγόρια να γίνουν ομοφυλόφιλοι... θα μου πεις τι έχεις με τους ομοφυλόφιλους; Μ' εκείνους τίποτα... Αλλά τα έχω με τουε επιβήτορες... Από τον σκηνοθέτη μέχρι τον ιεροψάλτη στο Βατικανό...»।

Ζούμε στη σήψη;

«Όχι. Στη λογική κατάληξη. Όταν βάζεις το χρήμα ως υπέρτατο αγαθό και ότι όλα μπορείς να τα θυσιάσεις για το χρήμα, τότε δημιουργείται μια αηδιαστική ζούγκλα. Εχω φτάσει στο σημείο να λυπάμαι όταν βλέπω όμορφα κορί­τσια. Λυπάμαι τη γέννηση τους... Λυ­πάμαι γιατί ξέρω ότι το σύστημα θα ταυτίσει τη Λουκριτία Βοργία με το ωραίο κορίτσι... θυμάμαι την αυτοκτονία μιας πόρνης στα ψιλά μιας εφημερίδας και αυτό που είχε γράψει σε ένα σημείωμα: "Όλα πληρώνονται σ' αυτόν τον κόσμο..."»।

Γιατί η Ε.Ε. ουδέποτε έσκυψε πάνω στο πρόβλημα μας με τους Τούρκους...Έτσι δεν είναι;

«Όσον αφορά την εξωτερική πολιτική, μην το ψάχνεις. Δεν θα γίνει ποτέ η Ελλάδα αυτό που λένε σύνορα της Ευρώπης. Γιατί θα χαλάσει το κόλπο των Αμερικάνων. Οι Αμερικάνοι θέλουν να υπάρχει πρόβλημα μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας. Βασίζουν την οικονομία τους στην πολεμική βιομη­χανία. Εμείς είμαστε υποχρεωμένοι να παίρνουμε γερμένα ή ίσια υποβρύχια. Και το θέμα είναι γιατί εν καιρώ ειρήνης τα παιδιά μας να σκοτώνονται πάνω από τα Ίμια και στο Αιγαίο από τις αναχαιτίσεις... Αυτό είναι ντροπή...»।

Για να αλλάξει η Ελλάδα τι χρειάζεται;

«Παιδεία! Η παιδεία είναι η μόνη λύση, αλλά να είναι παιδεία.. .Όχι κατευθυνόμενη. Δεν θέλω την παδεία των ξένων κέντρων. Οι ξένοι βαράνε στη γλώσσα, στον πολιτισμό μας, στην ιστορία μας, στην ταυτότητα, στη μνήμη μας... θέλουν να μας εξαλείψουν, για να μας κάνουν ακίνδυνους»।

Υπουργείο Πολιτισμού υπάρχει;

«Και να υπάρχει και να μην υπάρχει, το θέμα είναι πόσα λεφτά δίνεις για τον πολιτισμό. Από τη στιγμή που δεν υπάρχει παι­δεία οι Έλληνες ηθοποιοί αγωνίζονται να διαμορφώσουν τη σκέψη του κόσμου. Το θέατρο είναι πολιτική πράξη. Είτε το κάνεις υπέρ του ξυπνήματος ή του αιωνίου ύπνου. Αν το έργο που ανεβάζεις είναι για μια κιλότα που στη μέση της έχει μια γάτα και ο προβληματισμός είναι αν η γάτα έχει όρθια τα μουστάκια ή πεσμένα, πάλι κάνεις πολιτικό θέατρο. Γιατί γαλουχείς έναν πολίτη ηλίθιο και άβουλο. Ο μόνος δρόμος είναι να ενεργοποιηθούμε. Δεν θέλω τον οποιοδήποτε αγώνα, αλλά τον αγώνα για την παιδεία»।

Υπάρχει Εθνικό θέατρο σήμερα με την αίγλη του παρελθόντος;

«Εγώ το μόνο Εθνικό που ξέρω είναι ο Εθνικός Πειραιώς».

Είναι μια κάστα το Εθνικό;

«Είναι μια κλίκα...».

Στην οποία εναντιώνονται οι πολίτες..


«Γιατί δεν τους σηκώνει η Επίδαυρος... Αλλά μετά την αλαζονεία έρχεται η πτώση...».

Μεγάλη αλήθεια....

«Η μεγαλύτερη είναι αυτή που λέει ο Αριστοφάνης στους «Ιππής»... "Των φαύλων πολιτικών μόνο ο φαυλότερος νικά!".

Απόσπασμα από συνέντεευξη του Θ.Κ. στο "Παρόν" και τη Μαρία Ανδρέου το 2010

Συνδεθείτε για να υποβάλετε σχόλια.

Joomla Templates and Joomla Extensions by sjtemplates.com
  • ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΙ

  • ΚΡΙΤΙΚΗ

Στο onlytheater.gr αρθρογραφούν: ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΚΟΥΡΤΗΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΑΡΚΟΥΛΑΚΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΛΙΓΝΑΔΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ, ΜΑΡΙΑ ΠΡΩΤΟΠΑΠΠΑ, ΟΛΙΑ ΛΑΖΑΡΙΔΟΥ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΙΟΡΔΑΝΙΔΗΣ, ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΒΑΛΤΙΝΟΣ, ΕΛΕΝΗ ΡΑΝΤΟΥ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΛΟΥΛΗΣ, ΑΡΓΥΡΗΣ ΞΑΦΗΣ, ΜΑΡΙΑΝΝΑ ΚΑΛΜΠΑΡΗ, ΜΑΡΙΑΝΘΗ ΣΟΝΤΑΚΗ, ΛΕΝΑ ΠΑΠΑΛΗΓΟΥΡΑ, ΜΑΡΘΑ ΦΡΙΝΤΖΗΛΑ, ΗΡΩ ΣΑΪΑ, ΑΝΝΑ ΑΔΡΙΑΝΝΟΥ, ΑΝΝΙΤΑ ΚΟΥΛΗ, ΡΑΛΛΙΑ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΝΑΝΟΥΡΗΣ, ΡΟΥΛΑ ΠΑΤΕΡΑΚΗ, ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΑΡΑΓΚΟΥ, ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ, ΣΟΝΙΑ ΘΕΟΔΩΡΙΔΟΥ, ΘΑΝΑΣΗΣ ΧΕΙΜΩΝΑΣ, ΜΑΝΟΣ ΛΑΜΠΡΑΚΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΩΤΑΚΗΣ, ΜΙΧΑΛΗΣ ΡΕΠΠΑΣ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΧΑΤΖΗΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ, ΕΥΣΤΑΘΙΑ.

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΗΣΤΕ ΜΑΖΙ ΜΑΣ:

info@onlytheater.gr

Like στο Facebook

Follow στοTwitter

ΕΙΔΑ ΤΙΣ ΖΩΕΣ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ, ΣΤΟ "ΘΗΣΕΙΟ", ΠΑΡΕΑ ΜΕ ΤΟΝ ΧΟΝΕΚΕΡ. ΤΗΣ ΣΕΜΙΝΑΣ ΔΙΓΕΝΗ

Βερολίνο. Δεκαπενταύγουστος, 1961. Χαράζουν τη συνοριακή γραμμή, να υψωθεί το Τείχος. Χριστούγεννα, 89. Στρατηγοί κάνουν προσωμοίωση κατάστασης πολέμου. Παριστάνουν ότι έχει ξεσπάσει  3ος Παγκόσμιος. Η Στάζι προστατεύει το κόμμα από το λαό.
Επιστροφή, 1961. Άνθρωποι ξυπνούν το πρωί, αποκομμένοι από συγγενείς, δουλειά, σχολεία. Κάποιοι βλέποντας το αγκαθωτό συρματόπλεγμα, πηδούν απο παράθυρα. Ένας πράκτορας της Στάζι, ανά 23 άτομα. (όταν επί Στάλιν, 1 Κα-γκε-μπίτης ''πρόσεχε'' 5.830 πολίτες)

Διαβάστε περισότερα...

Onlytheater Team

Επικοινωνήστε μαζί μας

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

Συνδεθείτε

Για να συνδεθείτε, συμπληρώστε τα στοιχεία σας, αφού δημιουργήσετε λογαριασμό (Create an account)

Καλώς ήλθατε στο Only Theater!

Αναζήτηση

ONLYVIDEO