Σήμερα, Δευτέρα 8 Δεκεμβρίου, στην Αίθουσα «Δημήτρης Μητρόπουλος» του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών πραγματοποιήθηκε η Τελετή απονομής των Βραβείων «Κάρολος Κουν», καθώς και των Βραβείων Κριτικών Θεάτρου και Μουσικής 2013 - 14 της Ένωσης Ελλήνων Θεατρικών & Μουσικών Κριτικών, μέλους της Διεθνούς Ενώσεως Κριτικών Θεάτρου, υπό την αιγίδα της UNESCO, η οποία διοργανώθηκε και φέτος σε συνεργασία με τον Οργανισμό Πολιτισμού Αθλητισμού & Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων.
Αναλυτικά τα ονόματα και το σκεπτικό της βράβευσης:
ΕΙΔΙΚΗ ΔΙΑΚΡΙΣΗ ΣΥΝΟΛΙΚΗΣ ΠΡΟΣΦΟΡΑΣ
Στον Μανώλη Πράτσικα (Παπαδόπουλο), παλαίμαχο αλλά πάντοτε ενεργό λογοτέχνη και κριτικό Θεάτρου για την συνολική προσφορά του στην Ένωση Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών που επί δεκαετίες τίμησε με την αφοσίωση και την ανιδιοτελή και συνεπή συμμετοχή του.
ΒΡΑΒΕΙΟ «ΚΑΡΟΛΟΣ ΚΟΥΝ» ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ
Το Βραβείο απονεμήθηκε στο Νίκο Καραθάνο για τη σκηνοθεσία του δραματικού ειδυλλίου «Γκόλφω» του Σπυρίδωνα Περεσιάδη, που παρουσιάστηκε στη Σκηνή «Μαρίκα Κοτοπούλη –Rex» του Εθνικού Θεάτρου, ιδία δε για τη γόνιμη αναμέτρηση του σκηνοθέτη με έναν δύσκολο δραματουργικό αντίπαλο, αναδεικνύοντας με σημερινούς όρους, εξπρεσιονιστικά, την ποίηση αυτού του παλιού «δραματικού ειδυλλίου», ως ένα συλλογικό μοιρολόι.
ΒΡΑΒΕΙΟ «ΚΑΡΟΛΟΣ ΚΟΥΝ» ΕΡΜΗΝΕΙΑΣ ΗΘΟΠΟΙΟΥ ΣΕ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΕΡΓΟ
Το Βραβείο απονεμήθηκε στη Μαρίνα Ασλάνογλου επειδή υποδύθηκε με τρόπο σφαιρικό το σύνθετο πρόσωπο, ρεαλιστικό και ονειρικό, της νέας Ελληνίδας, σε δύο έργα του Ιάκωβου Καμπανέλλη, στη «Γειτονιά των Αγγέλων» όπου κράτησε πολύ δυνατά τον γήινο πρωταγωνιστικό ρόλο της Ξένιας (Εθνικό Θέατρο, σκηνοθεσία Κώστα Τσιάνου), και στο «Μεγάλο μας Τσίρκο» (Κ.Θ.Β.Ε, σκηνοθεσία Σωτήρη Χατζάκη), όπου έδωσε ζωή, με τρόπο μοναδικό και ανεπανάληπτο, στο θρυλικό πια, «Ρωμιάκι», σύμβολο των καημών του λαού μας.
Έπαινοι:
1. Δημήτρης Γασπαράτος για τη δυναμική του ερμηνεία του ως «Γκιλγκαμές» στην ομώνυμη σκηνική σύνθεση των Δημήτρη Περετζή, Μαρίας Περετζή, και Βασίλη Τσοκόπουλου, στο Θέατρο Ρόδα, σε σκηνοθεσία Μαρίας Περετζή.
2. Γιάννης Σαρακατσάνης για τη γεμάτη ένταση και έξαψη ερμηνεία του ως «Άρης» στην μαύρη κωμωδία «I will survive» των Αντίνοου Αλμπάνη, Γιώργου Παπαγεωργίου και του ιδίου, την οποία ο καλλιτέχνης επίσης σκηνοθέτησε στο Θέατρο Ιλίσια-Βολανάκης.
ΒΡΑΒΕΙΟ «ΚΑΡΟΛΟΣ ΚΟΥΝ» ΔΡΑΜΑΤΟΥΡΓΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ
Το Βραβείο απονεμήθηκε στο Γιάννη Καλαβριανό για το έργο «Γιοι και Κόρες, μια παράσταση για την αναζήτηση της ευτυχίας», που πρωτοπαρουσιάσθηκε στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών 2012, σε σκηνοθεσία του ιδίου, ιδία δε για τη δύναμη και τη γνησιότητα που απέπνεε αυτό το «σκηνικό ντοκιμαντέρ», αναδεικνύοντας όχι μόνο το βίωμα των ανθρώπων στο φόντο της μεγάλης Ιστορίας της Ελλάδας τον τελευταίο αιώνα, αλλά και την προσωπική εμπλοκή των νέων ηθοποιών μ’ αυτό το ιστορικό παρελθόν.
Έπαινος:
Αναστασία Κουμίδου για τη σκηνική σύνθεση «Capo d’Istria», που παρουσιάσθηκε στον χώρο «Beton 7», σε σκηνοθεσία της ιδίας, επειδή, έχοντας ως βάση την τραγωδία του Νίκου Καζαντζάκη «Καποδίστριας» και την πρόσφατη έκδοση σε βιβλίο της αλληλογραφίας του Καποδίστρια με την Ελληνίδα αριστοκράτισσα Ρωξάνδρα Στούρτζα, η δραματουργός και σκηνοθέτιδα συνδυάζει τις δύο πηγές της δημιουργικά, «με λογισμό και με όνειρο» φωτίζοντας μιαν από τις πιο κρίσιμες περιόδους της νεοελληνικής Ιστορίας.
ΒΡΑΒΕΙΑ ΚΡΙΤΙΚΩΝ ΜΟΥΣΙΚΗΣ 2014
Α) ΜΕΓΑΛΟ ΒΡΑΒΕΙΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ
Τάσης Χριστογιαννόπουλος, βαρύτονος, για τις εμφανίσεις του ως σολίστ συναυλίας της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών με τις μελωδίες που συνέθεσαν ο Ζακ Ιμπέρ και ο Μωρίς Ραβέλ για την ταινία «Δον Κιχώτης» του Πάμπστ, σε μουσική διεύθυνση Χάιμε Μαρτίν (12/10/2012), στην όπερα του Βέρντι «Μάκβεθ», σε παραγωγή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (18, 22, 24, 26/1/2014), καθώς και για την ατομική συναυλιακή του εμφάνιση της 26ης/02/2014 με μελωδίες από τον κύκλο «Des Knaben Wunderhorn» του Γκούσταφ Μάλερ, από κοινού με την υψίφωνο Λένια Ζαφειροπούλου και με τη συνοδεία στο πιάνο του Θανάση Αποστολόπουλου, αλλά και για την εν γένει πολυδιάστατη σταδιοδρομία του που καταδεικνύει καλλιτεχνική ωριμότητα, καλλιέπεια εκφοράς και υφολογική διαφοροποίηση των ερμηνειών του.
Β) ΔΙΑΚΡΙΣΗ ΣΕ ΜΟΥΣΙΚΟΛΟΓΙΚΟ ΣΥΓΓΡΑΜΜΑ
Απονεμήθηκε στο Στέλιο Κουκουναρά: «Λαϊκισμός και μουσική, Μπλουζ, ροκ, ρεμπέτικο – Τρεις μυθολογίες. Μια αληθινή, δύο κάλπικες», εκδόσεις Τήνος 2009, ιδία δε για την καυστική και θεμελιωμένη άποψη που αναπτύσσει σε σχέση με το διηνεκώς παρόν και δυστυχώς εντεινόμενο φαινόμενο του λαϊκισμού στην ελληνική μουσική ζωή, φαινόμενο που τη διαπερνά με ιδιαίτερα εθνικά χαρακτηριστικά και με όχημα ανακρίβειες και αναλήθειες δογματικού και ιδιοτύπως μυθολογικού χαρακτήρα.
Έπαινος:
Iωάννης Φούλιας: «Οι δύο σονάτες για πιάνο του Δημήτρη Μητρόπουλου», εκδόσεις Παπαγρηγορίου – Νάκα, 2011, επειδή συμβάλλει ουσιαστικά στη ριζική επαναξιολόγηση του ολικού συνθετικού έργου του Μητρόπουλου και τον επαναπροσδιορισμό του ως ενός από τους κορυφαίους συνθέτες μας λόγιας μουσικής δημιουργίας.
Γ) ΤΙΜΗΤΙΚΗ ΔΙΑΚΡΙΣΗ ΣΕ ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΟ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟ ΠΟΥ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΠΟΙΕΙΤΑΙ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ
«Σύλλογος Μουσικών Εκπαιδευτικών Αν. Μακεδονίας-Θράκης» για μιαν 20ετή πορεία, άγνωστη εν πολλοίς στην Αθήνα, με άπειρες εκδηλώσεις και δραστηριότητες καλλιτεχνικού και εκπαιδευτικού χαρακτήρα, σε σύμπραξη με πολλούς φορείς ωδεία, συλλόγους, χορωδίες και σύνολα δωματίου και με τον συντονισμό του συνθέτη, μουσικολόγου και πιανίστα Αθανασίου Τρικούπη.
Δ) ΤΙΜΗΤΙΚΗ ΔΙΑΚΡΙΣΗ ΣΕ ΔΙΣΚΟΓΡΑΦΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ
«Liebesgeschenke», μελωδίες των Λιστ και Ρίχαρντ Στράους με τον τενόρο Mario Zeffiri και τον πιανίστα Manuel Lange, έκδοση της εταιρείας PRESTIGE CLASSICS της Βιέννης, για την ποιότητα των εκτελέσεων, που καταδεικνύουν υψηλό επίπεδο υπηρέτησης του δυσχερούς είδους της έντεχνης μελωδίας από έναν διεθνώς διακεκριμένο Έλληνα λυρικό καλλιτέχνη ποικίλων ευαισθησιών και ενδιαφερόντων.
Έπαινος:
Δίσκος με έργα του Γιάννη Α. Παπαϊωάννου με την υψίφωνο Μυρτώ Παπαθανασίου, τον τσελλίστα Κωστή Θέο, τον πιανίστα Κώστα Χάρδα και το μουσικό σύνολο «dissonArt ensemble» υπό την διεύθυνση του Βλαδίμηρου Συμεωνίδη, έκδοση της εταιρείας NAXOS, έκδοση 2013, για την ιδιαίτερα προσεγμένη επιλογή και ερμηνεία των έργων ενός σημαντικού δασκάλου και μουσουργού, καθώς και για την τεχνικά ανεπίληπτη ηχογράφηση.
Ε) ΤΙΜΗΤΙΚΗ ΔΙΑΚΡΙΣΗ ΣΕ ΝΕΟ Ή ΠΡΩΤΟΕΜΦΑΝΙΖΟΜΕΝΟ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗ
1. Στον κλαρινετίστα Διονύση Γραμμένο για την εξαιρετική κοινή του εμφάνιση με το «Quatuor Voce» της 14ης/05/2014 στο πλαίσιο του κύκλου «Ανατέλλοντες αστέρες» του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών σε έργα Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ και Θεόδωρου Αντωνίου, ιδία δε για την ήδη ανεπτυγμένη τεχνική του και τη μουσικότητα της ερμηνείας του.
2. Στην υψίφωνο Χριστίνα Πουλίτση για την απρόσμενη συνολική ποιότητα της ερμηνείας της στον εξαιρετικά απαιτητικό ρόλο της Τζίλντα στην αναβίωση της όπερας του Βέρντι «Ριγκολέττο» από την Εθνική Λυρική Σκηνή στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (8/12/2013).
Έπαινος:
Στην υψίφωνο Φανή Αντωνέλου για τη συμμετοχή της στην παρουσίαση του ορατορίου «Μεσσίας» του Χαίντελ από την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών υπό τον Μάρκελλο Χρυσικόπουλο (15/12/2013).
ΒΡΑΒΕΙΑ ΚΡΙΤΙΚΩΝ ΘΕΑΤΡΟΥ ΚΑΙ ΧΟΡΟΥ 2014
Α) ΜΕΓΑΛΟ ΒΡΑΒΕΙΟ ΘΕΑΤΡΟΥ
Στον σπουδαίο ηθοποιό Κώστα Γαλανάκη, ακούραστο και αειθαλή, για την διαρκή, επί μισόν αιώνα, χωρίς κενά, θητεία του, αποκλειστικά στο ποιοτικό θέατρο, με την ευκαιρία της πρόσφατης ενσάρκωσης, με τρόπο ιδανικό, του ρόλου του «Κραπ» στον μονόλογο «Εκείνη τη φορά… Η τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ στο Θέατρο Ροές, σε σκηνοθεσία Νίκου Πασχίδη.
Β) ΔΙΑΚΡΙΣΗ ΣΕ ΘΕΑΤΡΟΛΟΓΙΚΟ ΣΥΓΓΡΑΜΜΑ
Απονεμήθηκε στον Ιωσήφ Βιβιλάκη για την μελέτη «Το κήρυγμα ως performance. Εκκλησιαστική ρητορική και θεατρική τέχνη μετά το Βυζάντιο», εκδόσεις Αρμός, 2013, σύγγραμμα το οποίο το οποίο παρέχει έναυσμα για περαιτέρω εμβάθυνση όσον αφορά στη σύνδεση υπόκρισης και θεολογικής πρακτικής.
Έπαινος:
Σταυρούλα Γ. Τσούπρου για το βιβλίο της «Άμλετ-William Shakespeare-Κοσμάς Πολίτης», εκδόσεις Νεφέλη, 2014, ιδία δε για την ενδελεχή έρευνα θεατρικού, φιλολογικού και λογοτεχνικού ενδιαφέροντος με αφορμή την μετάφραση του Κοσμά Πολίτη για τον «Άμλετ» του Σαίξπηρ.
Γ) ΤΙΜΗΤΙΚΗ ΔΙΑΚΡΙΣΗ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΘΕΑΤΡΙΚΟΥ ΡΕΠΕΡΤΟΡΙΟΥ
Στις Χρυσούλα Διαβάτη και Θάλεια Ματίκα για το κυριολεκτικό ρεσιτάλ υποκριτικής στους ρόλους της ηλικιωμένης και της νεαρής γυναίκας αντιστοίχως που μας παρέδωσαν στο έργο «Δύο γυναίκες χορεύουν» του Ζουζέπ Μαρία Μπενέτ ι Ζουρνέτ, στο Θέατρο Ιλίσια Βολανάκης, σε σκηνοθεσία Τάσου Ιορδανίδη.
Δ) ΤΙΜΗΤΙΚΗ ΔΙΑΚΡΙΣΗ ΣΕ ΝΕΟ Ή ΠΡΩΤΟΕΜΦΑΝΙΖΟΜΕΝΟ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΗ
Απονεμήθηκε στην Ομάδα Ubuntu για την παρουσίαση της σάτιρας «Διαβολιάδα» του Μιχαήλ Μπουλγκάκοφ στον χώρο BIOS Main, σε σκηνοθεσία Ελεάνας Τσίχλη, ιδία δε για το ξέφρενο συλλογικό κέφι της ομάδας που πέρασε στην πλατεία, μεταφέροντας τη σουρεαλιστική «Διαβολιάδα» από την μετεπαναστατική Ρωσία του 1921 στη σκηνή της σημερινής υπό πτώχευση Ελλάδας.
Έπαινος:
Χάρης Χιώτης ως «Ουίλιαμ» στο έργο «Αλεπούδες» της Ντον Κινγκ, στην Κεντρική Σκηνή του Θεάτρου Επί Κολωνώ, σε σκηνοθεσία Ελένης Σκότη, ιδία δε για τον δημιουργικό τρόπο με τον οποίο φωτίζει το εσώτερο σκότος του επιδερμικά διαφωτισμένου ανθρώπου.
Ε) ΒΡΑΒΕΙΟ ΑΡΧΑΙΟΥ ΔΡΑΜΑΤΟΣ
Στο Σάκη Ρουβά για το μέρος του Διονύσου στην τραγωδία «Βάκχαι» του Ευριπίδου, μεταξύ άλλων στο πλαίσιο των Φεστιβάλ Φιλίππων & Θάσου και Αθηνών & Επιδαύρου, καθώς και στο Θέατρο Βράχων «Μελίνα Μερκούρη», επειδή, σε μιαν εποχή όπου πληθαίνουν τα κρούσματα «εκσυγχρονιστικής» κακοποίησης της αρχαιοελληνικής τραγωδίας, η οποία είναι από μόνη της αρκούντως «μοντέρνα» ώστε να μην έχει ανάγκη από επίδοξους «εκμοντερνιστές», ο Σάκης Ρουβάς, με τη σκηνοθετική καθοδήγηση του Δημήτρη Λιγνάδη, έδωσε τον Θεό Διόνυσο, σε μιαν εκ βαθέων προσέγγιση, με τρόπο ευθύ, άμεσο, ρευστό και χειροπιαστό, σαν από πνεύμα και ύλη, γη, νερό, αέρα και φωτιά, έναν πάντοτε «ερχόμενο» ελληνικό θεό - χορευτή, φωτεινό και σκοτεινό συγχρόνως, αιώνιο και σύγχρονο, παρόντα στις χαρές και στις λύπες μας, στους θριάμβους και στις απώλειες.
ΣΤ) ΒΡΑΒΕΙΟ ΧΟΡΟΥ
Χορευτική ομάδα «κι όμΩς ΚΙΝΕΙΤΑΙ» για την παράσταση «Το σωματίδιο του Θεού», βασισμένη σε κείμενα του Χαΐνη Δ. Αποστολάκη, στο Ίδρυμα Μιχάλη Κακογιάννη, μια απρόσμενη ματιά στο εγχείρημα του CERN, ένα έργο συνθετικό, επίκαιρο, καλοστημένο, σε συναρπαστική εκτέλεση από τους χορευτές – ακροβάτες στο Ίδρυμα Μιχάλη Κακογιάννη.