ΒΑΣΙΛΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ
ΠΑΙΔΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
«Ο ΜΥΣΤΙΚΟΣ ΚΗΠΟΣ» της Φράνσις Χόντγκσον Μπαρνέτ
Θεατρική προσαρμογή και σκηνοθεσία: Μαριάννα Τόλη
Έναρξη: 11 Οκτωβρίου 2015
Ο «Μυστικός Κήπος» συμβολίζει τον αφρόντιστο εσωτερικό μας κόσμο που όταν τον ανακαλύψουμε μέσω της αγάπης για τον άνθρωπο, και την ανάγκη της θετικής σκέψης, κατανοούμε σε βάθος τη φύση μας, και τη δύναμή μας. Η συγγραφέας λέει: «Μια απλή σκέψη έχει τέτοια δύναμη που ισοδυναμεί με μια ηλεκτρική μπαταρία. Είναι ικανή για το υπέρτατο καλό ή για το υπέρτατο κακό. Το να επιτρέψουμε σε μία αρνητική σκέψη να τρυπώσει στο μυαλό μας και να εγκατασταθεί για πολύ καιρό είναι σαν να επιτρέπουμε σε ένα σοβαρό μικρόβιο να εγκατασταθεί στο σώμα μας. Μπορεί να μη βγει ποτέ ξανά από τον οργανισμό μας όσο ζούμε».
Η φροντίδα για τον συνάνθρωπο και τη γη που μας φιλοξενεί κρατάει μακριά κάθε κακή σκέψη που μας καθηλώνει σε μια κατάσταση μη ζωής. Το έργο ανεβαίνει για πρώτη φορά στο ΚΘΒΕ.
«Ο ΑΥΤΟΧΕΙΡΑΣ» του Νικολάι Έρντμαν
Μετάφραση: Κωστής Σκαλιόρας
Σκηνοθεσία: Γιάννης Ρήγας
Έναρξη: 6 Νοεμβρίου 2015
Ο Νικολάι Έρντμαν, συνοδοιπόρος μιας εποχής που οδήγησε στην καλλιτεχνική έκρηξη των αρχών του 20ού αιώνα στην Ευρώπη, γράφει το 1928 την κωμωδία «Ο αυτόχειρας», η παρουσίαση της οποίας απαγορεύτηκε από το σταλινικό καθεστώς και ανέβηκε λίγα χρόνια μετά τον θάνατο του Έρντμαν για πρώτη φορά στη Ρωσία.
Ο Σεμιόν Σεμιόνοβιτς Ποντσεκάλνικοφ, κεντρικός ήρωας, βρίσκεται σε απόγνωση λόγω της μακροχρόνιας ανεργίας του, ενώ ο περίγυρός του, λόγω μιας παρεξήγησης, πιστεύει ότι ο Σεμιόν έχει αποφασίσει να αυτοκτονήσει. Στη συνέχεια, από το σπίτι του Σεμιόν παρελαύνει ένας «στρατός» ατόμων που εκπροσωπώντας τη διανόηση, την εκκλησία, το εμπόριο, την τέχνη, αλλά και τον ιδιοτελή εαυτό τους, θα προσπαθήσουν να πείσουν τον Σεμιόν να αυτοκτονήσει για λογαριασμό τους με σκοπό να εκμεταλλευτούν το θάνατο του «αυτόχειρα».
Πρόκειται για μια εκπληκτική πικρή κωμωδία, ένα έργο εντυπωσιακό, λαϊκό και απενοχοποιημένο που η δομή και η σύλληψή του μας θυμίζει ποίηση του Μαγιακόφσκι και την χρυσή εποχή του βωβού κινηματογράφου.
Το έργο ανεβαίνει για πρώτη φορά στο ΚΘΒΕ.
«ΒΟΪΤΣΕΚ» του Γκέοργκ Μπύχνερ
Μετάφραση: Αντώνης Γαλέος
Σκηνοθεσία: Σταύρος Τσακίρης
Έναρξη: 29 Ιανουαρίου 2016
«Βόιτσεκ»: Το ημιτελές θεατρικό έργο, μόλις το τρίτο, ενός νεαρού φυσιοδίφη, μελετητή του νευρικού συστήματος των ψαριών, που το όνομά του ήταν Γκέοργκ Μπύχνερ, από τη Γερμανία και ο θάνατος τον αγκάλιασε στα είκοσι τρία του χρόνια. / «Βόιτσεκ»: Το έργο πρόδρομος της ερευνητικής ψυχιατρικής που κατέγραψε τον διπολισμό. / «Βόιτσεκ»: Ένα έργο για τους καταπιεσμένους, για τους προλετάριους, τους αδικημένους. / «Βόιτσεκ»: Ένα έργο για τους ερωτευμένους μέχρι τον φόνο και την αυτοκτονία./ «Βόιτσεκ»: Ένας ήρωας αρχέτυπο για τον εικοστό αιώνα. Στοιχειώνει τη ροκ ιδεολογία, τους μπίτνικ ποιητές, τους πίνακες του Τζάκσον Πόλοκ, τον κινηματογράφο της αμφισβήτησης, το μεταμοντέρνο θέατρο./
«Βόιτσεκ»: Έργο με πολλαπλά ανεβάσματα σε όλο τον κόσμο, διασκευασμένο για τον κινηματογράφο (10 ταινίες), για την όπερα (Άλμπαν Μπερκ), για κόμικ./ «Βόιτσεκ»: Ο προφήτης μια στρατιάς κολασμένων που επελαύνει μέσα στον εφιάλτη του μέλλοντός μας.
ΘΕΑΤΡΟ ΕΤΑΙΡΕΙΑΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ
«Ο ΓΛΑΡΟΣ» του Αντόν Τσέχωφ
Μετάφραση: Ξένια Καλογεροπούλου
Σκηνοθεσία-Δραματουργική επεξεργασία: Γιάννης Βούρος
Έναρξη: 28 Οκτωβρίου 2015
«ΜΑΚΜΠΕΘ» του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ
Μετάφραση: Δημήτρης Δημητριάδης
Σκηνοθεσία: Αναστασία Ρεβή
Έναρξη: 22 Ιανουαρίου 2016
Μακμπέθ, όνομα αλλόκοτο και απροσδιόριστο σαν την ομίχλη της μακρινής Σκωτίας. Στα κάστρα της βόρειας χώρας ζουν σκιές, δολοφόνοι και υπνοβάτες. Μάγισσες ξεφυτρώνουν από τα δάση και τις λίμνες των Υπιπέδων (Highlands) που προφητεύουν επιθυμίες παράδοξες, μετρώντας τον χρόνο με πράξεις αποτρόπαιες. Στο πεδίο των μαχών τα πτώματα στοιβάζονται και οι νίκες συγκλονίζουν το μυαλό: το αίμα ζητάει περισσότερο αίμα. Η σύγχυση ανάμεσα στο καλό και στο κακό γιγαντώνεται και γοητεύει την ψυχή γιατί «Το όμορφο είναι λάθος και το λάθος είναι όμορφο».
ΘΕΑΤΡΟ ΜΟΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΣΤΩΝ
Σκηνή Σωκράτης Καραντινός
«ΤΟΥ ΚΟΥΤΡΟΥΛΗ Ο ΓΑΜΟΣ» του Αλέξανδρου Ρίζου Ραγκαβή
Σκηνοθεσία: Γιάννης Καλατζόπουλος
Έναρξη: 2 Οκτωβρίου 2015
Η παράσταση της καλοκαιρινής περιόδου θα μεταφερθεί στη Μονή Λαζαριστών.
Λίγα λόγια για το έργο:
Ο πάμπλουτος αλλά ταπεινής καταγωγής Εμμανουήλ Κουτρούλης, ράφτης από την Σύρα, καταφθάνει στην Αθήνα συνοδευόμενος από τον κατεργάρη υπηρέτη του Στροβίλη, αποφασισμένος να ζητήσει σε γάμο την πανέμορφη, φιλόδοξη και πολύ νεώτερη του Ανθούσα, κόρη του μεγαλοξενοδόχου και κοινωνικά ανερχόμενου κυρ-Σπύρου.
Η Ανθούσα που έχει, κρυφά από τον πατέρα της, δεσμό με τον νεαρό κομψευόμενο Ξανθούλη, θέλοντας να αποφύγει αυτόν τον αταίριαστο γάμο χωρίς να δυσαρεστήσει τον πατέρα της, θέτει έναν όρο που είναι αδύνατον να πραγματοποιηθεί: θα πάρει τον Κουτρούλη, μόνο αν αφήσει τη ραπτική και γίνει …Υπουργός.
Ο ερωτοχτυπημένος Κουτρούλης αρχίζει τότε, με τη βοήθεια του υπηρέτη του, να αγοράζει υποστηρικτές που θα του εξασφαλίσουν…πρόθεσιν ψήφου. Ο ανταγωνισμός των τότε Μεγάλων Δυνάμεων (Αγγλία, Γαλλία, Ρωσία), η προθυμία συναλλαγής ορισμένων εκδοτών, η ευκολία με την οποία διάφοροι κομματάρχες, αλλάζουν στρατόπεδο με αντάλλαγμα διάφορα οφίτσια, η ματαιοδοξία κάποιων καλλιτεχνών που σπεύδουν να υμνήσουν το νέο αστέρι της πολιτικής, οι εκβιασμοί, τα σκάνδαλα και φυσικά η ευπιστία του μέσου νεοέλληνα ψηφοφόρου, θα κάνουν το θαύμα τους και ο Κουτρούλης θα οδηγήσει την Ανθούσα νυφούλα στην εκκλησία. Όλα φαίνεται να πηγαίνουν καλά ώσπου να αποκαλυφθεί η απάτη και να επέμβει η δικαιοσύνη…
Η συνέχεια επί σκηνής…
ΝΕΑΝΙΚΗ ΣΚΗΝΗ
«ΡΩΜΑΙΟΣ ΚΑΙ ΙΟΥΛΙΕΤΑ on the road»
Βασισμένο στο «Ρωμαίος και Ιουλιέτα» του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ
Διασκευή - Σκηνοθεσία: Στέλιος Χατζηαδαμίδης
Χορογραφίες: Γιάννης Μάρτος
Έναρξη: 9 Οκτωβρίου 2015
Γιατί τόσο μίσος στο δρόμο; Γεννιέμαι διαφορετικός; Γεννιέμαι να μην μπορώ να αγαπηθώ; Ή να μπορώ να αγαπηθώ μόνο από μερικούς; Ο Σαιξπηρικός λόγος περνάει μέσα απ’ τα κανάλια της σύγχρονης καταναλωτικής κοινωνίας και φωτίζει τα όρια της αγάπης, του μίσους, του ρατσισμού. Τα όρια της προσωπικής επανάστασης και του αυτοπροσδιορισμού. Μια multimedia παράσταση όπου χιπ χοπ, κλασική μουσική, χορός, λόγος και video εικονοποιούν το σύμπαν του εμβληματικού εφηβικού έρωτα του Ρωμαίου και της Ιουλιέτας. Για πρώτη φορά στο ΚΘΒΕ.
ΘΕΑΤΡΟ ΜΟΝΗΣ ΛΑΖΑΡΙΣΤΩΝ
Μικρό Θέατρο
«Ο ΚΑΤΩ ΠΑΡΘΕΝΩΝΑΣ» του Μηνά Βιντιάδη
Σκηνοθεσία: Περικλής Χούρσογλου
Έναρξη: 30 Οκτωβρίου 2015
Ο Κάτω Παρθενώνας είναι ένας μικρός «οικισμός» –με παγκάκια και σπηλιές– κάτω από την Ακρόπολη, όπου ζει, μαζί μ’ άλλους, ο «Νεοάστεγος», ένας από τους δυο βασικούς ήρωες του έργου. Για να ζήσει πουλάει βιβλία, πλένεται σε δημόσιες τουαλέτες και τρώει στα συσσίτια του δήμου και της εκκλησίας. Ο άλλος, ο «Νεόπτωχος», μεγαλοστέλεχος επενδυτικής εταιρίας ζει στο μοντέρνο διαμέρισμά του, έχει χάσει όλη την οικονομική του δύναμη και βρίσκεται σε απόγνωση. Η τελευταία του ευκαιρία είναι να κάνει κάτι καλό για τα παιδιά του, κάτι που θα σώσει, τελικά, την υστεροφημία του. Για να το πετύχει χρειάζεται έναν «παρτενέρ» σ’ αυτό το παιχνίδι. Έτσι οι δρόμοι των δυο αυτών ανθρώπων συναντιούνται ένα απόγευμα, όπου αλλάζει η ζωή τους σε μια παρτίδα συγκρούσεων και αποκαλύψεων. Ανάμεσά τους υψώνεται στην αρχή ένας τοίχος, διάφανος σαν καθρέφτης, που σπάει όταν θα αποκαλυφθεί ένα μυστικό και μια αλήθεια. Η πραγματικότητα και η φαντασία συγκρούονται στην Ελλάδα του σήμερα, την εποχή της αμηχανίας… Το έργο ανεβαίνει για πρώτη φορά στο ΚΘΒΕ.
«ΣΩΤΗΡΙΑ ΜΠΕΛΛΟΥ. Η ΠΕΡΙΠΛΑΝΩΜΕΝΗ ΖΩΗ ΜΙΑΣ ΡΕΜΠΕΤΙΣΣΑΣ» της Σοφίας Αδαμίδου
Σκηνοθεσία: Χριστίνα Χατζηβασιλείου
Έναρξη: 18 Δεκεμβρίου 2015
Η Σωτηρία Μπέλλου αγωνίστηκε σε όλη της την ζωή. Πάλεψε με νύχια και με δόντια και χάραξε την δική της πορεία. Την εκρηκτική αυτή φυσιογνωμία θα γνωρίσουμε μέσα από ένα μονολογικό κείμενο με υψηλές ερμηνευτικές απαιτήσεις. Το έργο ανεβαίνει για πρώτη φορά στο ΚΘΒΕ.
ΚΛΙΜΑΚΙΟ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ ΘΡΑΚΗΣ
Η παράσταση «Ωχ τα νεφρά μου!» σε σκηνοθεσία Γιώργου Κιουρτσίδη θα περιοδεύσει με το Κλιμάκιο Μακεδονίας-Θράκης κατά τη διάρκεια της χειμερινής περιόδου.
ΠΑΡΑΛΛΗΛΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
•Θα συνεχιστούν και φέτος οι θεματικές εκδηλώσεις BIG DAYS, με αφιερώματα στους συγγραφείς: Αντόν Τσέχοφ, Γκέοργκ Μπύχνερ, Ουίλλιαμ Σαίξπηρ, Νικολάι Έρντμαν.
•Θα συνεχιστούν τα εκπαιδευτικά προγράμματα σε σχολεία.
•Θα συνεχιστεί επίσης, το «Θέατρο κατ’ οίκων».
•Τέλος, στόχος του ΚΘΒΕ είναι, να υλοποιηθούν στο πλαίσιο του Συμφώνου Εταιρικής Συνεργασίας 2014-2020, στον τομέα του Πολιτισμού, τα ακόλουθα:
Α) Ακαδημία Αρχαίου Δράματος, για την Ελλάδα και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη
Η Πρόταση αφορά στην υλοποίηση ενός διακρατικού προγράμματος διάρκειας τριών ετών και ταυτόχρονα τη δυνατότητα εγκαθίδρυσης ενός θεσμού, αυτού της Ακαδημίας Αρχαίου Δράματος, που θα συνδέσει την πολύτιμη πολιτιστική κληρονομιά του Αρχαίου Δράματος με τη σύγχρονη πολιτιστική δημιουργία, θα δώσει απασχόληση και κίνητρα στην πολιτιστική βιομηχανία της Θεσσαλονίκης και ευρύτερα της χώρας, ενώ θα υποστηρίξει τον πολιτιστικό και θρησκευτικό τουρισμό στο μητροπολιτικό, για τη Βόρεια Ελλάδα αλλά και για τον χώρο των Βαλκανίων, κέντρο της Θεσσαλονίκης.
Β) Διαγωνισμός συγγραφής θεατρικού έργου και ανάδειξη της δραματουργίας των χωρών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης στην Ελλάδα αλλά και της Ελλάδας στις χώρες αυτές.