Συνέντευξη Τύπου με θέμα τον Απολογισμό της θεατρικής περιόδου 2014-2015, την παρουσίαση των Καλοκαιρινών Παραγωγών και την ανακοίνωση του Καλλιτεχνικού Προγραμματισμού της θεατρικής περιόδου 2015-2016, έδωσε σήμερα στο Βασιλικό Θέατρο ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του ΚΘΒΕ Γιάννης Βούρος.
Ξεκινώντας, έβαλε ο ίδιος ως τίτλο της συνάντησης με τους εκπροσώπους των ΜΜΕ «Η αλήθεια υπάρχει, το ψέμα πρέπει να εφευρεθεί», δίνοντας έτσι το στίγμα της τοποθέτησής του.
«Με ιδιαίτερη ικανοποίηση άκουσα τον κ. Υπουργό να απαντά στην ερώτηση του βουλευτή, συναδέλφου και φίλου, Π. Σκουρολιάκου και να υπογραμμίζει τους στόχους ενός κρατικού θεάτρου όπως είναι το ΚΘΒΕ, το τι πρέπει να υπηρετεί και τους στρατηγικούς του σχεδιασμούς, γιατί αυτά ακριβώς υλοποιούμε εδώ και δύο χρόνια» είπε.
Χαρακτήρισε «μικρό ατόπημα» την αναφορά του κ. Σκουρολιάκου σχετικά με κάποιες παραγωγές που δεν είναι δυνατόν να αποσβέσουν το κόστος παραγωγής. «Ευτυχώς, απαντήθηκε από τον ίδιο τον υπουργό ότι με βάση το νόμο δεν έχει καμία υποχρέωση το ΚΘΒΕ να αποσβένει τις παραγωγές που προγραμματίζει και υλοποιεί. Άλλωστε, σε αυτή την περίπτωση δεν θα ήταν επιχορηγούμενο, δεν θα έμπαινε στη λογική να έχει μέση τιμή εισιτηρίου 9,70 ευρώ, και βεβαίως έτσι δεν θα υλοποιείτο και το πρόγραμμα ενός υπουργείου που θέλει ένα κρατικό θέατρο να παράγει τέτοια θεάματα που δεν είναι εύκολο να παρουσιαστούν από ιδιωτικούς θιάσους. Αυτός είναι ο προορισμός ενός κρατικού θεάτρου» συμπλήρωσε.
«Ζούμε σε ενδιαφέροντες καιρούς» είπε στη συνέχεια ο κ. Βούρος και αναφέρθηκε σε δημόσιες τοποθετήσεις περί οικονομικών και διαχειριστικών ελέγχων σε δημόσιους φορείς. «Δυστυχώς ο τρόπος με τον οποίο αποτυπώνονται, δίνει την εντύπωση ότι όλοι όσοι έχουμε κάποια θέση στη δημόσια διοίκηση, είμαστε εν δυνάμει κλέφτες, απατεώνες, διεφθαρμένοι» είπε. «Παρακαλώ, τον Επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης και όποιον άλλον αρμόδιο εμπλέκεται στον έλεγχο του δημοσίου χρήματος, σήμερα κιόλας να ξεκινήσει έλεγχο στο ΚΘΒΕ από 1/6/2013 που ανέλαβα μέχρι και σήμερα. Και βεβαίως εάν θέλει να ελέγξει και τα πεπραγμένα προηγούμενων διευθύνσεων. Όμως έωλες εκφράσεις που μεταφράζονται κατά το δοκούν, για τη δική μου θητεία δεν γίνονται δεκτές» συμπλήρωσε.
«Είναι τυχαίο ότι επί σειρά δεκαετιών όταν μιλάμε για την καλλιτεχνική διεύθυνση του ΚΘΒΕ κάνουμε λόγο για ηλεκτρική καρέκλα;» αναρωτήθηκε. «Ποιος παράγει αυτήν την καχυποψία; Πως προκύπτει; Είναι κάτι που έρχεται από το παρελθόν» έδωσε την απάντηση, αναφερόμενος στην εποχή που ανάλογα προβλήματα αντιμετώπιζε ο τότε καλλιτεχνικός διευθυντής Νίκος Μπακόλας. «Αλλά δεν είναι μόνο ο νόμος υπεύθυνος για ό,τι κακό προκύπτει στο ΚΘΒΕ και το κάνουμε σημαία μας» συμπλήρωσε.
Επιβεβαίωσε ότι πράγματι έχει θέσει την παραίτησή του στη διάθεση του Υπουργού στις 30 Μαρτίου, προκειμένου να τον διευκολύνει στο σχεδιασμό του.
«Σε καμία περίπτωση, από την πρώτη στιγμή που ανέλαβα τη διεύθυνση, δεν αναφέρθηκα σε ατασθαλίες. Δεν είμαι Επιθεωρητής Δημόσιας Διοίκησης, δεν είμαι Εισαγγελέας κατά της διαφθοράς, δεν είναι αυτή η δουλειά μου. Εμείς από την πρώτη στιγμή, φέρνοντας το ΚΘΒΕ σε επαφή με ορκωτούς λογιστές, αποτυπώσαμε χρέη. Το πώς δημιουργήθηκαν και από πότε, δεν είναι δική μου δουλειά» είπε, αναφερόμενος στα χρέη του ΚΘΒΕ που έρχονται από το παρελθόν.
Στη συνέχεια έδωσε κάποια συγκριτικά στοιχεία για τα φυσικά έτη 2013 και 2014. Σύμφωνα με αυτά:
1. Τα έσοδα από τις πωλήσεις των εισιτηρίων κατά το φυσικό έτος 2013 ανήλθαν στα 743.140,00€. Το 2014 τα έσοδα παρουσίασαν αύξηση κατά 60%, ήτοι 1.189,836€.
2. Το 2013-2014 τα έσοδα από ομαδικά εισιτήρια ανέρχονταν σε 133.000€ και 2014-2015 ανήλθαν σε 152.000€.
3. Τα έσοδα από τις παραχωρήσεις των χώρων του ΚΘΒΕ προς τρίτους κατά το 2013 υπολογίστηκαν στις 97.500,00€ ενώ το 2014 αυξήθηκαν κατά 18%, ήτοι 114.711,00€.
4. Η αναβίωση της Μονής Λαζαριστών υπήρξε προσωπικό στοίχημα διεύθυνσης και διοίκησης, το οποίο τελικά απέφερε στον Οργανισμό τα μεγαλύτερα κέρδη. Κατά τα φυσικά έτη 2013 – 2014 τα έσοδα των εισιτηρίων στη Μονή Λαζαριστών ανήλθαν στο ποσό των 717.334,00€.
Βασική αιτία των ανωτέρω αυξήσεων, πέρα του καλλιτεχνικού προγραμματισμού, υπήρξε η αναδιοργάνωση και ο επαναπροσδιορισμός των διοικητικών υπηρεσιών του Θεάτρου. Η δημιουργία αρμόδιων Γραφείων και η τοποθέτηση του ήδη υπάρχοντος εργατικού δυναμικού σε θέσεις σχετικές με τις ικανότητές τους είχαν ως αποτέλεσμα την καλύτερη λειτουργία του, η οποία πλέον αποτυπώνεται και αριθμητικά.
«Οι επιλογές των μηνών Ιουνίου – Δεκεμβρίου 2013 (από την έναρξη ανάληψης των καθηκόντων μου έως το τέλος του έτους), αποτυπώθηκαν και επιβεβαιώθηκαν περίτρανα στα ανωτέρω οικονομικά στοιχεία» συμπλήρωσε.
Σχολιάζοντας τον χαρακτηρισμό του ΚΘΒΕ ως «οικονομικό ναυάγιο», είπε ότι η ρύθμιση του ΙΚΑ είχε χαθεί το περασμένο καλοκαίρι όταν άργησε να έρθει η επιχορήγηση.
«Ο ιδρυτικός νόμος, στο άρθρο 2 παρ. 18, αναφέρει χαρακτηριστικά ότι η βιωσιμότητα και λειτουργία του ΚΘΒΕ έχουν άμεση σχέση με την επιχορήγηση. Εάν δεν υπάρχει επιχορήγηση, κανένας φορέας του Δημοσίου πόσω μάλλον ένα ΚΘΒΕ που έχει 6 κτίρια με τα λειτουργικά τους έξοδα, δεν μπορεί να επιβιώσει» ανέφερε.
«Εάν δεν έρθει η επιχορήγηση, όπως τώρα, που εκταμιεύθηκε 1 εκατ. πριν από ενάμιση μήνα, άλλο 1 πριν μισό μήνα και το υπολειπόμενο 1 εκατ. που αναμένεται, δεν γίνεται. Είναι η τακτική επιχορήγηση και έπρεπε στο σύνολο να έρθει το Γενάρη. Εάν το ΚΘΒΕ δεν έχει αυτά τα ποσά στα χέρια του να τα διαχειριστεί αναλόγως, δεν μπορεί να λειτουργήσει. Είναι απλό» σχολίασε σχετικά με την καθυστέρηση στην εκταμίευση της τακτικής επιχορήγησης.
Στη συνέχεια ανέλυσε το έλλειμμα των 6,5 εκατ. ευρώ λέγοντας:
• «2,5 εκατ. χρωστούσαμε στο ΙΚΑ, μπήκαμε επιτέλους σε ρύθμιση που σημαίνει ότι το χρέος στο ΙΚΑ μπορεί πια να εξυπηρετηθεί, αφού από 200.000 ευρώ που έπρεπε να δίνουμε ανά μήνα, έχει μειωθεί στα 18.000 ευρώ. Έχει σημασία όμως τα χρήματα της τακτικής επιχορήγησης να έρχονται για να καλύπτουμε το τρέχον ΙΚΑ. Διότι αν δεν έρθουν, η ρύθμιση πάλι θα χαθεί.
• Από τα 4 εκατ. ευρώ χρέος που απομένουν, τα 3 εκατ. είναι όσα χρωστά η πολιτεία στο ΚΘΒΕ. Και πρέπει κάποια στιγμή με μια γενναία πολιτική απόφαση να αποδοθούν αυτά τα χρήματα. Είναι το 1,2 εκατ. της Όπερας, είναι τα 800 χιλ. του Δήμου Θεσσαλονίκης για τα Δημήτρια και είναι 1,1 εκατ. ευρώ η επιστροφή του ΦΠΑ. Απομένει λοιπόν 1 εκατ.! Αυτή είναι η περίφημη μαύρη τρύπα του ΚΘΒΕ... Ένα ποσό που ακόμη και υπό τις παρούσες συνθήκες εάν η τακτική επιχορήγηση έρχεται στην ώρα της και με έναν εξορθολογισμό των οικονομικών που κάνουμε, είναι διαχειρίσιμο και το ΚΘΒΕ με τη μειωμένη επιχορήγηση των 5,8 εκατ. μπορεί να ανταπεξέλθει.
• Σημειώστε ότι από τα 5,8 εκατ. και τις εισπράξεις της χρονιάς, δώσαμε πέρυσι 2,4 εκατ. στα τιμολογημένα χρέη και στις αγωγές που έρχονται από παλιά!»
• Με προϋπολογισμένα και εγκεκριμένα από το δ.σ. 254.000 ευρώ για παραγωγή και υλοποίηση του προγραμματισμού μας «χρησιμοποιήσαμε» μόλις 201.000 ευρώ! Από το 1.583.500 ευρώ γενικής καλλιτεχνικής δραστηριότητας, επίσης ποσό εγκεκριμένο από το δ.σ., «χρησιμοποιήσαμε» 1.319.000, δηλαδή εξοικονομήσαμε 264.000 ευρώ!»
«Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος δεν είναι κανένα οικονομικό ναυάγιο. Θέλει απλώς την επιχορήγηση στην ώρα του» τόνισε, κλείνοντας το θέμα.
«Λίγες σκηνές και μικρά θέατρα ή ένα ΚΘΒΕ με έργα και παραγωγές που δε βλέπει κάποιος στους ιδιωτικούς θιάσους; Χρέος δικό μου είναι να υπηρετήσω αυτό που λέει ο νόμος: παραγωγές που ο πολίτης δεν μπορεί να δει σε ιδιωτικούς θιάσους» δήλωσε επαναλαμβάνοντας την πρόταση που κατέθεσε στον υπουργό και στη γ.σ. των εργαζομένων. Υποστήριξε ότι όλες οι σκηνές πρέπει να μείνουν στο ΚΘΒΕ, αλλά τόνισε ότι θα ήταν ευχής έργον το ετήσιο ενοίκιο των 125.000 ευρώ στους Λαζαριστές και τα 18.000 ευρώ μηνιαίο ενοίκιο στην ΕΜΣ να μπουν σε άλλο κωδικό και να πληρώνονται απευθείας από την πολιτεία.
Τέλος, έκανε λόγο για ανάγκη αλλαγής του εσωτερικού κανονισμού, ώστε να μπορεί το ΚΘΒΕ να εξοικονομεί δαπάνες προσλαμβάνοντας το απαραίτητο προσωπικό μέσω ΑΣΕΠ (καθαρίστριες, φύλαξη). «Ας αναλάβουν τις νομοθετικές πρωτοβουλίες εκείνοι που οφείλουν να το κάνουν για να τεθεί ο Οργανισμός σε σωστές βάσεις» κατέληξε.
Ο Δ. ΑΒΔΕΛΙΩΔΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ «ΑΠΟΛΟΓΙΑ ΣΩΚΡΑΤΟΥΣ»
Ο Δήμος Αβδελιώδης, που θα σκηνοθετήσει το έργο του Πλάτωνα «Απολογία Σωκράτους» κατά τη διάρκεια της καλοκαιρινής περιόδου 2015 από το ΚΘΒΕ, με την υποστήριξη του Σωματείου ΔΙΑΖΩΜΑ, μίλησε για τους λόγους που θα ανέβει στα αρχαία ελληνικά (με υπέρτιτλους), διευκρινίζοντας ότι δεν έγκειται σε καμία πρόθεση εντυπωσιασμού. «Οι μεταφράσεις δεν μπορούν να μεταφέρουν την πραγματικότητα που περικλείει το αρχαίο κείμενο, τα πραγματικά αισθήματα και την πραγματική ιδεολογία που έχει αυτό το έργο. Οι μεταφράσεις αλλάζουν το ύφος του κειμένου, άρα και το ήθος του και ταυτόχρονα το ήθος του προσώπου, όπως είναι ο Σωκράτης και ο Πλάτωνας».
ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΚΑΔΗΜΙΑ ΑΡΧΑΙΟΥ ΔΡΑΜΑΤΟΣ
Ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής Γ. Βούρος αναφερόμενος στην Ακαδημία Αρχαίου Δράματος διευκρίνισε: «Είναι μια συνεργασία του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος με το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο και το Καποδιστριακό της Αθήνας. Ο αρχικός σχεδιασμός έχει να κάνει με σπουδαστές – φοιτητές – επαγγελματίες που ασχολούνται ή θέλουν να ασχοληθούν με το αρχαίο δράμα όχι μόνο από την Ελλάδα αλλά και από το εξωτερικό, ουσιαστικά από την Νοτιοανατολική Ευρώπη. Είναι ένα project που δεν κοστίζει πολλά χρήματα και μπορεί να γίνει ένας θεσμός και πόλος έλξης που μπορεί να κάνει τη διαφορά».