«Κάλλιο αργά ποτέ!»
Με αυτή τη φράση ξεκίνησε τη συνέντευξη τύπου σήμερα ο Γιώργος Λούκος, για την πολυαναμενόμενη και ιδιαίτερα καθυστερημένη παρουσίαση του προγράμματος του φετινού φεστιβάλ Αθηνών. Το πρόγραμμα κρύβει αρκετές ευχάριστες ειδήσεις με παραστάσεις που θα μας κάνουν καλή παρέα και φέτος το καλοκαίρι. Οι εκδηλώσεις ξεκινούν την 1η Ιουνίου και ολοκληρώνονται στις 17 Ιουλίου, στην Αθήνα, ενώ το φεστιβάλ Επιδαύρου ξεκινά στις 5 Ιουλίου και κλείνει στις 31/8, καλύπτοντας 8 σαββατοκύριακα.
Ο κ. Λούκος ανακοίνωσε πως στις φετινές εκδηλώσεις θα παρουσιαστούν σπουδαίοι καλλιτέχνες όπως οι Πάτι Σμιθ, Νταϊάνα Κρολ, Θόδωρος Κουρεντζής, Δημήτρης Παπαϊωάννου, Τόμας Οστερμάγιερ, Ολιβιέ Πι ενώ δεν αποκλείεται να γίνουν και ορισμένες προσθήκες οι οποίες δεν έχουν ακόμη οριστικοποιηθεί, όπως το νέο έργο για το οποίο κάνει πρόβες αυτόν τον καιρό ο Μπομπ Γουίλσον με τον Γουίλεμ Νταφόε και τον Μιχαήλ Μπαρίσνικοφ, το οποίο ενδέχεται να παρουσιαστεί στην Αθήνα τον Ιούλιο.
Πριν δύο εβδομάδες, η παρουσίαση των εκδηλώσεων θα άρχιζε με την αναγγελία της παράστασης «Oιδίπους Τύραννος» του Σοφοκλή, σε σκηνοθεσία Λευτέρη Βογιατζή, στο παλιό Μουσείο της Ακρόπολης. Τώρα, οι εκδηλώσεις αφιερώνονται στη μνήμη του Λευτέρη Βογιατζή και στο πρόγραμμα εντάχθηκε το «Θερμοκήπιο» του Χάρολντ Πίντερ, η τελευταία σκηνοθεσία του στο Θέατρο της οδού Κυκλάδων, την οποία σκόπευε να επαναλάβει με νέα διανομή, όπως και ένα τριήμερο με ταινίες στις οποίες πρωταγωνιστεί, καθώς και αντίστοιχα ντοκιμαντέρ.
Στόχος
Σταθερός στόχος του Φεστιβάλ την τελευταία επταετία υπήρξε η ισότιμη ανάδειξη της ελληνικής σκηνικής δημιουργίας με την τέχνη των άλλων χωρών. Φέτος, λόγω της δυσοίωνης οικονομικής κατάστασης, ενισχύθηκε η εγχώρια παραγωγή, δίνοντας βήμα σε καταξιωμένους, σε νέους αλλά και σε πρωτοεμφανιζόμενους σκηνοθέτες.
Ελληνικές παραστάσεις
Πειραιώς 260
Ο Στάθης Λιβαθινός σκηνοθετεί την «Iλιάδα» (παρουσιάζεται πρώτη φορά ολόκληρη) στη βραβευμένη μετάφραση του Δ.Ν. Μαρωνίτη [4 - 8.06].
O Bαγγέλης Θεοδωρόπουλος επαναπροσεγγίζει τον «Κοινό Λόγο», το σπαρακτικό οδοιπορικό της Έλλης Παπαδημητρίου [19 και 20.06].
Η Μαρία Μαγγανάρη με την ομάδα Κανιγκούντα προτείνει μια σκηνική εκδοχή του «Αλεξάντερπλατς» του Άλφρεντ Ντέμπλιν, με τον Μεσοπόλεμο της οικονομικής κρίσης και της ανόδου του φασισμού ως καθρέφτισμα της δική μας εποχής [22 & 23.06].
Ο Δήμος Αβδελιώδης σκηνοθετεί τη «Γυναίκα της Ζάκυθος» του εθνικού μας ποιητή, ζωντανεύοντας με την Όλια Λαζαρίδου τους πολύτιμους στίχους και τις ιδέες του [27 & 28.06].
Ο Γιάννης Κακλέας επιχειρεί μια εικοσιτετράωρη παράσταση-κατάδυση στο μπεκετικό σύμπαν με το «Μερσιέ και Καμιέ» του μεγάλου Ιρλανδού [29.06]
Οι ηθοποιοί Νίκος Χατζόπουλος και Ακύλλας Καραζήσης, που πρόσφατα διακρίθηκαν ως σκηνοθετικό δίδυμο, συνυπογράφουν τη σκηνοθεσία του έργου «Σίλλερ Έρωτας και ραδιουργία», αντιμετωπίζοντας με κριτικό βλέμμα τη γερμανική αστική τραγωδία της ανθρώπινης χειραγώγησης [30.06 & 1-3.07].
Η Μαρία Πρωτόπαππα, που μέχρι τώρα θαυμάζαμε ως ηθοποιό, σκηνοθετεί, μέσα από σημερινά ερωτήματα, την «Ιφιγένεια εν Αυλίδι» του Ευριπίδη [5 & 6.07].
Η Λένα Κιτσοπούλου σκηνοθετεί τη νουβέλα του Κλάιστ η «Μονομαχία» πάνω σε μια δραματουργική ιδέα της Λένιας Ζαφειροπούλου [ 6 & 7.07].
Η Βίκυ Γεωργιάδου με την ηθοποιό Μαρία Καλλιμάνη θα αναμετρηθούν με το διήγημα του Κάφκα «Κτίσμα» και τη δαιδαλώδη αφήγηση του τρόμου [11 & 12.07].
Ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επαναλαμβάνει το «Insenso» του Δημήτρη Δημητριάδη στο βιομηχανικό, εσωτερικό και εξωτερικό τοπίο της Πειραιώς 260 [12-15.07].
H Mαριλίτα Λαμπροπούλου θα παρουσιάσει την σκακιστική νουβέλα «Λάθος Κίνηση» του Τσβάιχ, με τον Γιάννη Νταλιάνη [16 & 17.07].
Ηρώδειο
Ο Βασίλης Νικολαΐδης προτείνει μια νέα ανάγνωση της «Ελένης» του Ευριπίδη στο ρωμαϊκό ωδείο με το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Καλαμάτας & Αγρινίου [15 & 16.07]
Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών
Η Ρούλα Πατεράκη υπογράφει την σκηνοθεσία του έργου του Γιώργου Βέλτσου «Η φωνή»
Μουσείο Μπενάκη
H Nατάσσα Τριανταφύλλη παίρνει το σκηνοθετικό βάπτισμα με την «Αντιγόνη» του Σοφοκλή [19-23, 26.06 & 3-7.07].
Ο Νίκος Διαμαντής επαναλαμβάνει τη θεατρική εγκατάσταση «Μουσείο ανθρώπινης συμπεριφοράς» [12-14.07].
Στον Κολωνό
Ένα σπίτι στον Κολωνό, στοιχειωμένο με μνήμες, εντάσσεται στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ, με μια νέα εκδοχή της παράστασης «Κήπος-Στάχτες» του Ηλία Κουνέλα
[23-28, 30.06 & 1-5, 7-12.07].
Ξένοι θίασοι
Πειραιώς 260
Η Νεσρίν Καζάνκαγια γράφει και σκηνοθετεί με το Θέατρο Πέρα την παράσταση «Ω Σμύρνη μου, Όμορφη μου Izmir». Έρχεται από την Κωνσταντινούπολη ζωντανεύοντας μνήμες μιας κοσμοπολίτικης Σμύρνης, ανακαλώντας ελπίδες και όνειρα που έγιναν στάχτη, με το τραγούδι ως αναπόσπαστο κομμάτι [5 & 6.06].
Ο Τόμας Όστερμαϊερ, φίλος της Ελλάδας και του Φεστιβάλ Αθηνών, έρχεται με τον «Εχθρό του λαού» του Ίψεν [3-5.07]
Ο γάλλος σκηνοθέτης και ηθοποιός Ολιβιέ Πι, αυθεντία των μεταμορφώσεων, ανεβαίνει στη μουσικοθεατρική σκηνή, δοξάζοντας με τη γυναικεία μεταμφίεση την ουσία της θεατρικής σύμβασης στην παράσταση «Miss Knife» [9 & 10.07].
Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών
O πρωτοεμφανιζόμενος στην Ελλάδα σκηνοθέτης και διευθυντής του Theatre de la Ville, Εμμανουέλ Ντεμαρσύ-Μοττά, παρουσιάζει τον «Ρινόκερο» του Ιονέσκο, αναζητώντας τις σημερινές μορφές ρινοκερίτιδας στην επιβεβλημένη ομοιομορφία της τυραννίας της κατανάλωσης και της καπιταλιστικής αλλοτρίωσης [30.06 & 1.07]
Επίδαυρος
Τα Επιδαύρια, που φέτος εκτείνονται από τις αρχές Ιουλίου έως το τέλος Αυγούστου, περιλαμβάνουν: δύο αρχαίες τραγωδίες, ένα σατυρικό δράμα, δύο αριστοφανικές κωμωδίες και μια του Μενάνδρου, μια πειραματική παράσταση με αποσπάσματα των τριών τραγικών και σύγχρονης ποίησης.
Το Εθνικό Θέατρο παρουσιάζει τον «Κύκλωπα» του Ευριπίδη σε σκηνοθεσία του Βασίλη Παπαβασιλείου [2 & 3.08], και τις «Τραχίνιες» του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Θωμά Μοσχόπουλου [9 & 10.08].
Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος συμμετέχει με την «Ειρήνη» του Αριστοφάνη, σε σκηνοθεσία Σωτήρη Χατζάκη [26 & 27.07]
Το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Πάτρας ζωντανεύει στο αργολικό θέατρο τις «Τρωάδες» του Ευριπίδη, σε σκηνοθεσία Θοδωρή Αμπαζή [23 & 24.08].
Ο Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου επανέρχεται στην αρχαία ορχήστρα με τη «Σαμία» του Μενάνδρου, σε σκηνοθεσία Εύη Γαβριηλίδη [19 & 20.07].
Η Μήδεια είναι άντρας στην παράσταση της ομώνυμης τραγωδίας του Ευριπίδη που σκηνοθετεί ο Σπύρος Ευαγγελάτος [5 & 6.07]
Ο Διονύσης Σαββόπουλος αυτή τη φορά υπογράφει όχι μόνο τη μουσική, αλλά και τη σκηνοθεσία του αριστοφανικού «Πλούτου» [12 & 13.07].
Στο κλείσιμο των Επιδαυρίων, η ερευνητική ομάδα Χώρος του Σίμου Κακάλα προτείνει μια πειραματική παράσταση βασισμένη σε σπαράγματα των τριών τραγικών και αποσπάσματα από το «Σύσσημον» του Νίκου Παναγιωτόπουλου [31.08].
Μια θεατρική γιορτή θα συνδυαστεί με τις γιορτινές μέρες του Δεκαπενταύγουστου. Μια λαϊκή τραγωδία, η θρυλική Γκόλφω του Περεσιάδη στην εξαιρετική παράσταση του Εθνικού Θεάτρου, σε σκηνοθεσία Νίκου Καραθάνου, θα ζωντανέψει για μια μοναδική βραδιά στα αρχαία ερείπια [17.08].
Χορός
Το Φεστιβάλ Αθηνών αποπειράται και φέτος να συνδέσει το ελληνικό κοινό με την περιπέτεια της σύγχρονης χορευτικής δημιουργίας, στεγάζοντας καλλιτέχνες με διαφορετικές καταγωγές και αισθητικές προσεγγίσεις.
Η πιο ωμή και τραχιά εκδοχή της «Πρώτης Ύλης» του Δημήτρη Παπαϊωάννου επανέρχεται, ύστερα από εμπειρίες και ταξίδια μιας χρονιάς στην Πειραιώς 260, και θα παίζεται καθ’ όλη τη διάρκεια του Φεστιβάλ [1.06-14.07].
Η αυστραλή χορεύτρια και χορογράφος Lucy Guérin θα παρουσιάσει το «Untrained», έργο στο οποίο διασταυρώνονται δύο επαγγελματίες χορευτές και δύο χωρίς χορευτική παιδεία, για να αναδυθούν στην επιφάνεια, με αμεσότητα και αίσθηση χιούμορ, στοιχεία της προσωπικότητας του καθενός [1 & 2.06].
Η Λία Χαράκη, με τη διπλή της ιδιότητα ως χορεύτρια και χορογράφος, θα παρουσιάσει το σόλο «Tune In» [7 & 8.06].
Η νεαρή περφόρμερ Ελεάνα Αλεξάνδρου συστήνεται πρώτη φορά στο κοινό του Φεστιβάλ Αθηνών, με την παράσταση «Στην χώρα των θ_υμάτων» [18 & 19.06].
Η Κατερίνα Παπαγεωργίου θα εμφανιστεί με το «Oh! Deep sea-corpus III», ολοκληρώνοντας έτσι τον κύκλο χορογραφιών που βασίζονται στην Οδύσσεια [10&11.06].
Η χοροθεατρική κολεκτίβα Peeping Tom, από το Βέλγιο, θα παρουσιάσει το «À louer» (Ενοικιάζεται), ένα μείγμα δεξιοτεχνίας μαζί με αναμνήσεις, άγχη, όνειρα και εφιάλτες σε έναν κόσμο όπου τα πάντα είναι προς ενοικίαση [12-14.06].
Η Λενιώ Κακλέα επανέρχεται με το «arranged by date», ένα σόλο της που ερμηνεύει η ίδια [12&13. 06].
Οι αδελφοί Αλί και Χεντί Ταμπέτ από την Τυνησία παρουσιάζουν δυο έργα: το ντουέτο «Ali», ένα χορό με πατερίτσες και την υπέρβαση να συντελείται με φόντο ένα παράνομο ρεμπέτικο, και ένα κομμάτι εμπνευσμένο από το ποίημα του Ρενέ Σαρ «Πάθος και μυστήριο» [15-17.06].
Το Φεστιβάλ Αθηνών φιλοξενεί – ακόμη μια φορά τα τελευταία χρόνια – τη Μαγκύ Μαρέν, με την πρόσφατη δημιουργία της «nocturnes» (νυχτερινά) [2 2& 23.06].
Η Σταυρούλα Σιάμου και η Πέρσα Σταματοπούλου μοιράζονται συγκλίσεις και αποκλίσεις στη παράσταση με τίτλο «Fight or Flight?» [26&27.06].
Τέλος, η ομάδα του Ισπανού χορευτή και χορογράφου Αντόνιο Ρουθ θα παρουσιάσει το «Ojo» (Μάτι) [14 - 15.07].
Αναλυτικά το πρόγραμμα