Ο θίασος Δρόμος με δέντρα ασχολείται
με το αρχαίο δράμα από την ίδρυσή του.
Ο λόγος που επιμένουμε στο αρχαίο δράμα είναι κατ' αρχάς ο τόπος στον οποίο γεννηθήκαμε και αποφασίσαμε να ζήσουμε.
Το ποιητικό μέγεθος των κειμένων και το πανανθρώπινο περιεχόμενο, και φυσικά, η Γλώσσα. Γι αυτόν τον λόγο όλες οι παραστάσεις αρχαίου δράματος ανεβαίνουν σε νέα μετάφραση.
Για τις μεταφράσεις των αρχαίων κειμένων ο θίασος συνεργάζεται με την φιλόλογο και μεταφράστρια Νικολέττα Φριντζήλα. Το έργο της μετάφρασης δεν εξαντλείται στην παράδοση του κειμένου αλλά αφορά την ομαδική ανάγνωση και συνεχή επαφή με το πρωτότυπο κείμενο καθόλη τη διάρκεια των δοκιμών. Θεωρούμε ότι η επαφή και η ενασχόληση με το αρχαίο κείμενο είναι απαραίτητη προϋπόθεση για την κατανόηση και την διάδραση με τον ρυθμό και τον ήχο του κειμένου, πολύτιμο οδηγό στο ανέβασμα της παράστασης.
Η εντατική εργασία πάνω στο αρχαίο δράμα, σε όλα τα στάδια της εκπόνησης μιας παράστασης διερευνά το μείζον «πρόβλημα» της σύγχρονης και άμεσης θεατρικής του απόδοσης. Διερευνά την καταγωγή του αρχαίου Ελληνικού θεάτρου και την σχέση του με τα θεατρικά και τελετουργικά δρώμενα άλλων
αρχαίων πολιτισμών. Στόχος μας είναι η σύνδεση της αρχαίας δραματικής ποίησης με τον σύγχρονο κόσμο, η αλληλεπίδρασή της με το σήμερα, ο στοχασμός πάνω στις αξίες και την δυναμική του αρχαίου ποιητικού λόγου σε επίπεδο αισθητικό, ηθικό, κοινωνικοπολιτικό και μεταφυσικό. Το 2002 ο θίασος έκανε την πρώτη την πρώτη του απόπειρα, ανεβάζοντας τον Ίωνα του Ευριπίδη. Την μετάφραση της τραγωδίας χρησιμοποίησε το Εθνικό
θέατρο για το ανέβασμα του Ίωνα σε σκηνοθεσία Λυδίας Κονιόρδου το 2003 στο Φεστιβάλ Επιδαύρου.
Από το 2002 ως το 2009 ο θίασος παρουσίασε σε μορφή πειραματικού δρώμενου τις τραγωδίες: Ικέτιδες, Ηλέκτρα, Ηρακλείδες, Βάκχες, Τραχίνιες, Ρήσος, Ιππόλυτος, Προμηθέας Δεσμώτης και Ανδρομάχη στον χώρο τέχνης Κρατήρας.
Το 2006 ο θίασος πραγματοποίησε σε συνεργασία με το Κέντρο Αρχαίου Δράματος, θεατρικό σεμινάριο, ενασχολούμενος με τον Αίαντα του Σοφοκλή. Αποτέλεσμα της σεμιναριακής αυτής εργασίας υπήρξε μια πρώτη ανοιχτή δοκιμή του Αίαντα το Μάιο 2006 στον χώρο τέχνης Κρατήρας. Η ολοκληρωμένη εκδοχή της παράστασης παρουσιάστηκε ως εργασία εν εξελίξει στη Νέα Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου την περίοδο 2007-08. Τον 2010 στο Baumstrasse ανέβηκε η Ηλέκτρα του Ευριπίδη. Η παράσταση συμμετείχε στο Δεκαπενθήμερο σύγχρονης θεατρικής δημιουργίας του Δήμου Ελευσίνας και στο Βεάκειο θέατρο Πειραιά.
Την περίοδο 2011-2012, το Baumstrasse συνεχίζοντας την ερευνητική και εκπαιδευτική τoυ δραστηριότητα, διοργάνωσε φεστιβάλ πειραματικού θεάτρου
με θέμα «Έξι τραγωδίες -η επαφή με το σήμερα».
Στα πλαίσια του φεστιβάλ παρουσιάστηκαν οι τραγωδίες:
Αισχύλου: Προμηθέας Δεσμώτης, Επτά επί Θήβας
Σοφοκλή: Τραχίνιες, Αίας
Ευριπίδη: Ικέτιδες, Ηλέκτρα
Οι τραγωδίες παρουσιάστηκαν σε μορφή πειραματικού δρώμενου και συμμετείχαν ερασιτέχνες και επαγγελματίες ηθοποιοί καθώς και οι σπουδαστές των εργαστηρίων του χώρου.
Στο πλαίσιο του φεστιβάλ η ομάδα διοργάνωσε επίσης εργαστήριο για την επική αφήγηση με την αφηγήτρια Μάνια Μαράτου και παρουσίασε αποσπάσματα από το έπος του Γκίλγκαμες και τα Ομηρικά έπη.
Το φεστιβάλ πραγματοποιήθηκε με την ευγενική υποστήριξη του ιδρύματος ΙΩΑΝΝΟΥ Φ. ΚΩΣΤΟΠΟΥΛΟΥ
Τον Ιούνιο του 2012 σε συνεργασία με το Τμήμα θεατρικών σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών διοργάνωσε διημερίδα για τους Βατράχους του Αριστοφάνη με την συμμετοχή φοιτητών και καθηγητών από το Stockton College και το Princeton University.
Η διημερίδα περιελάμβανε:
Ανάγνωση των Βατράχων από τους φοιτητές του Richard Stockton College σε μετάφραση του Rob Gregg, κοσμήτορα της Σχολής Ανθρωπιστικών Σπουδών του Richard Stockton College.
Ομιλία-παρουσίαση του καθηγητή Πλάτωνα Μαυρομούστακου, Προέδρου του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών Ομιλία της Καίτης Διαμαντάκου, επίκ. καθηγήτριας του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών
Εργαστήριο υποκριτικής με την Μάρθα Φριντζήλα
Εργαστήριο για την τέχνη της αφήγησης με την Μάνια Μαράτου
Παράσταση θεάτρου σκιών με τον καραγκιοζοπαίχτη Άθω Δανέλλη
Ο θίασος Δρόμος με δέντρα, συνεχίζοντας την έρευνά του πάνω στο αρχαίο δράμα ανεβάζει τις Βάκχες του Ευριπίδη στο πλαίσιο του Αττικού Σχολείου αρχαίου Δράματος, στο Παλαιό Ελαιουργείο του Δήμου Ελευσίνας τον Αύγουστο του 2013. Για την περίοδο 2012-2013 το Baumstrasse πραγματοποιεί σεμινάρια, διαλέξεις και εργαστήρια καθώς και δεκαήμερο θερινό σχολείο με θέμα τις Βάκχες του Ευριπίδη στην πόλη της Ελευσίνας τον Ιούλιο του 2013.
Η παράσταση των Βακχών έχει οριστεί ως η εναρκτήρια παράσταση του Φεστιβάλ Αισχυλείων 2013 και συμμετέχει στο 17ο Φεστιβάλ Αρχαίου Δράματος του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου στην Κύπρο.
EΥΡΙΠΙΔΗ "ΒΑΚΧΕΣ"
Με κεντρικό άξονα την μουσική και την εξουσία της πάνω στους ανθρώπους, η παράσταση των Βακχών παρουσιάζεται ως μουσικό θεραπευτικό δρώμενο από έναν θίασο 30 ηθοποιών, μουσικών και πιστών.
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Μετάφραση: Νικολέττα Φριντζήλα
Σκηνοθεσία: Μάρθα Φριντζήλα
Μουσική, σκηνικός χώρος: Βασίλης Μαντζούκης
Σχεδιασμός φωτισμού: Felice Ross
Βοηθός φωτιστή: Σοφία Αλεξιάδου
Χορογραφία: Rootlessroot -Λίντα Καπετανέα, Jozef Frucek
Κοστούμια: Ηλιάννα Σκουλάκη
Φωνητική διδασκαλία: Άντζελα Μπρούσκου
Επιστημονικός συνεργάτης: Ιωσήφ Βιβιλάκης
ΔΙΑΝΟΜΗ
ΔΙΟΝΥΣΟΣ Γιώργος Φριντζήλας
ΠΕΝΘΕΑΣ Γιώργος Βουρδαμής
ΑΓΑΥΗ Άντζελα Μπρούσκου
ΚΑΔΜΟΣ Αργύρης Μπακιρτζής
ΤΕΙΡΕΣΙΑΣ Παρθενόπη Μπουζούρη
ΘΕΡΑΠΩΝ Φοίβος Συμεωνίδης, Μιχάλης Πανάδης, Τάσος Δημητρόπουλος
ΑΓΓΕΛΙΑΦΟΡΟΣ Α' Φοίβος Συμεωνίδης, Μιχάλης Πανάδης, Τάσος Δημητρόπουλος
ΑΓΓΕΛΙΑΦΟΡΟΣ Β' Φοίβος Συμεωνίδης
ΧΟΡΟΣ
Σταυρούλα Παυλίκου
Κατερίνα Πατσιάνη
Νάνσυ Σιδέρη
Πηνελόπη Τσιλίκα
Αλεξάνδρα Ταβουλάρη
Αφροδίτη Κλεοβούλου
Σμαράγδα Κάκκινου
Ντούνια Γρατσία
Ιωάννα Νασιοπούλου
Χρυσάνθη Πίκουλα
ΜΟΥΣΙΚΟΙ
Μάρθα Φριντζήλα -φωνή
Βασίλης Μαντζούκης -ηλ. κιθάρα, tapes, φωνή
Αντώνης Μαράτος -μπάσσο
Νίκος Παπαβρανούσης-τύμπανα
Kώστας Νικολόπουλος -ηλ. κιθάρα
Πανού Μανού -ηλ. κιθάρα, πλήκτρα, φωνή
Βαγγέλης Παρασκευαΐδης-κρουστά
Κοσμάς Λαμπίδης -νέι
Γιώργος Κατσιάνος -ηχοληψία
Ο ΞΕΝΟΣ
“Έχω δίκιο, είχα δίκιο, πάντα είχα δίκιο” Albert Camus “L'etranger”
“Να σέβεσαι πάντοτε τους ξένους” Ευριπίδης
Πόσο κακό είναι ένα άκακο ψέμα που φέρνει ευτυχία;
Πού σε βλάπτει να αποδεχθείς την πίστη του άλλου;
Τι σου στοιχίζει όταν λατρεύει τον όποιο θεό του;
Τι σε μέλει αν προσεύχεται;
Τι σου φταιν τα είδωλά του;
Γιατί γκρεμίζεις τους ναούς του;
Πού σε ενοχλεί όταν γλεντάει;
Τι σου κοστίζει όταν χαίρεται;
Τι σε πειράζει η γνώμη του, το ρούχο του, το φαγητό του;
Όποιος επέλεξε να ζήσει μόνος, να μένει απόμερα στη συντροφιά, να στέκει όταν χορεύουν γύρω, να σκυθρωπιάζει στις γιορτές· όποιος
προτίμησε να απέχει από το γλέντι, να λέει ξένους τους οικείους, να ζει σα ξένος μες σε γνώριμους κι αμπαρώμένος μες στα τείχη του
εγωισμού, να ζει τυφλός βουλιάζοντας στις σιγουριά της μισαλλοδοξίας·όποιος χορταίνει από την κίβδηλη πεποίθηση πως μόνος κατέχει
την μόνη αλήθεια·
αυτός δεν έχει θέση στη χώρα των ανθρώπων.
Ποιος είναι τελικά ο ξένος;
Ένας νέος Θεός επισκέπτεται την πόλη.
Ένας Θεός διαφορετικός από τους άλλους.
Μαζί του φέρνει μουσικές, χορούς και την γλυκειά μέθη του κρασιού.
Ο παλαιός άρχοντας της πόλης μπαίνει στον χορό του. Μαζί κι ο μεγάλος μάντης. Ο κόσμος βγαίνει στους δρόμους να τον υποδεχτεί. Οι γυναίκες παίρνουν τα βουνά για να τον δοξάσουν.
Μα ο νεαρός άρχοντας νιώθει να απειλείται.
Ποιος είναι αυτός που ήρθε να μας αλλάξει τα ήθη τα πατρογονικά;
Η πόλη που αυτός διοικεί είναι κλειστή στους ξένους. Κανείς δεν θα απειλείσει την ηρεμία της.
Ο Θεός κάνει υπομονή. Του δίνει μία ευκαιρία. Του δίνει και δεύτερη. Του δίνει ακόμα μία ευκαιρία να αλλάξει μυαλά. Όμως ο νεαρός άρχοντας στέκει αλύγιστος μπροστά στο κύμα σαν γέρικο δέντρο. Και σπάει, καταποντίζεται. Ο Θεός δεν έχει άλλη υπομονή. Όποιος τον αρνήθηκε, τώρα θα πληρώσει.
"Πρέπει να προσέχουμε τί μουσική ακούμε διότι η φαύλη μουσική και τα πονηρά τραγούδια δημιουργούν ακόλαστα ήθη και ανάρμοστους τρόπους ζωής, και ανθρώπους που ρέπουν στη μαλθακή ζωή, τη νωθρότητα και την υποταγή στις γυναίκες ."
Πλούταρχος
ΔΡΟΜΟΣ ΜΕ ΔΕΝΤΡΑ / BAUMSTRASSE