Μέχρι πρότινος, το όνομα του Ατίλιε Μαγκιούλι, Ιταλού σκηνοθέτη εγκατεστημένου εδώ και δεκαετίες στη Γαλλία, ήταν γνωστό σ' ένα μάλλον μικρό κύκλο θεατρόφιλων και πανεπιστημιακών, παθιασμένων όπως κι ο ίδιος με την κομέντια ντελ άρτε.
Ο Ιταλός σκηνοθέτης Α. Μαγκιούλι εισέβαλε με το Ι.Χ. του στο Προεδρικό Μέγαρο Ο Ιταλός σκηνοθέτης Α. Μαγκιούλι εισέβαλε με το Ι.Χ. του στο Προεδρικό Μέγαρο Την επομένη των Χριστουγέννων, όμως, ο Μαγκιούλι έγινε πρώτη είδηση στο γαλλικό και όχι μόνο Τύπο, καθώς επιχείρησε να εισβάλει με το αυτοκίνητό του στο Προεδρικό Μέγαρο, διαμαρτυρόμενος για τη συρρίκνωση της κρατικής επιχορήγησης προς τη θεατρική σκηνή του!
Το πρωί της 26ης Δεκεμβρίου κι έχοντας αφήσει πίσω του μια σειρά από αποχαιρετιστήρια σημειώματα, ο 67χρονος σκηνοθέτης οδήγησε το Πεζό του ώς την κύρια είσοδο του Ελιζέ και, προτού προλάβει να τον σταματήσει κάποιος, το 'ριξε πάνω στα σιδερένια κάγκελα της αυλής του Μεγάρου. Συνελήφθη πάραυτα και οδηγήθηκε στο Νοσοκομείο Ζορζ Πομπιντού σε κατάσταση σοκ και ελαφρά τραυματισμένος, ενώ στη συνέχεια εισήχθη σε δημόσια ψυχιατρική κλινική για να υποβληθεί σε σειρά εξετάσεων.
Σύμφωνα με τις αστυνομικές πηγές, ο Μαγκιούλι σκόπευε να βάλει φωτιά στο αυτοκίνητό του -είχε διαποτίσει με εύφλεκτο υλικό τους εσωτερικούς του χώρους-, ενώ είχε απασχολήσει τις αρχές και την προηγούμενη μέρα, απειλώντας να κάψει μια κούκλα αρλεκίνου, πάλι κοντά στο Ελιζέ...
Πίσω από την παραπάνω θλιβερή ιστορία κρύβεται μια άλλη ιστορία, αυτή της Κομεντί Ιταλιέν, θεάτρου αφοσιωμένου στην κομέντια ντελ άρτε, που ίδρυσε ο Μαγκιούλι στο Παρίσι το 1974. Παλαιός μαθητής του Τζιόρτζιο Στρέλερ στο Πίκολο Τεάτρο του Μιλάνου και συνοδοιπόρος για ένα φεγγάρι της Αριάν Μνουσκίν στο «Θέατρο του Ηλιου», ο Ατίλιε Μαγκιούλι είχε στήσει μια καλαίσθητη σκηνή, χωρητικότητας εκατό ατόμων, στην οδό Γκετέ στο 14ο Διαμέρισμα, και μολονότι ουδέποτε το θέατρό του κατέκτησε την αίγλη που ο ίδιος προσδοκούσε, ώς τις αρχές της δεκαετίας του '90 κατάφερε να το κρατήσει ζωντανό χωρίς προβλήματα.
Κάποια στιγμή, ωστόσο, η Κομεντί Ιταλιέν χαρακτηρίστηκε «εμπορικός θίασος», με ό,τι φορολογικές επιβαρύνσεις αυτό συνεπαγόταν και το μέλλον της κατέστη εξαιρετικά αβέβαιο. Το όπλο που επιστράτευσε ο Μαγκιούλι ήταν η απεργία πείνας και το 1999 η τότε υπουργός Πολιτισμού Κατρίν Τροτμάν έδωσε στο θέατρο μια μικρή ανάσα, συγκαταλέγοντάς το στη λίστα με τα επιχορηγούμενα - κάτι που κράτησε ώς το 2008. Εκτοτε, όλες οι απόπειρες του σκηνοθέτη να εξασφαλίσει κρατικά κονδύλια υπήρξαν άκαρπες, ενώ η φετινή του ενίσχυση, μεσούσης της κρίσης, από τον Δήμο των Παρισίων εξαντλούνταν στα 15.000 ευρώ.
«Είμαστε έτοιμοι να τον δεχτούμε», ήταν το μήνυμα του γαλλικού ΥΠΠΟ αμέσως μετά την πρόσφατη, απονενοημένη κίνηση του Μαγκιούλι, συνοδευμένο όμως από την εξής διευκρίνιση: «Οχι εξαιτίας των πράξεών του, αλλά για να του θυμίσουμε ορισμένους στοιχειώδεις κανόνες και να τον συμβουλέψουμε ως προς τις διαδικασίες που μπορεί ν' ακολουθήσει για να στηρίξει το θέατρό του».
Ας σημειωθεί ότι η Κομεντί Ιταλιέν και ο δεκαμελής θίασός της που αυτήν την εποχή παρουσιάζει Γκολντόνι, παρά τις περιπέτειες του δημιουργού της, δεν διέκοψε τις παραστάσεις της ούτε μία βραδιά.