Ζωὴ θὰ πῇ: μὲ σκοτεινὰ στοιχειὰ
μέσα σου νὰ παλεύῃς.
Ποίηση: τὴν Ἡμέρα τῆς Κρίσης
νὰ φέρνῃς στὸν ἑαυτό σου...
Οἱ ἐκδόσεις Gutenberg παρουσιάζουν μιὰ νέα μεταφράση τῶν δραμάτων τοῦ Ἑρρίκου Ἴψεν, σὲ γλῶσσα ζωντανή, κατάλληλη γιὰ σκηνικὴ παράσταση, μὲ πλούσια σχόλια, κατατοπιστικὲς εἰσαγωγὲς καὶ χρονολόγια.
Τὰ έργα τοῦ μεγάλου Νορβηγοῦ δραματουργοῦ ἀποτελοῦν θησαυρὸ τῆς παγκόσμιας λογοτεχνίας --ὄχι μονάχα τῆς θεατρικῆς--, κ’ἡ προβληματική τους ὁρίζει τὸ σύγχρονο κόσμο, μιάς κι ὅσα «κατὰ συνθήκη ψεύδη» τῆς ἀποστεωμένης ἀστικῆς τάξης θίγονται, συνεχίζουν, μὲ τὸν ἕναν ἢ τὸν ἄλλο τρόπο, νὰ στοιχειώνουν τὸ σημερινὸ ἄνθρωπο.
Ἡ ὠμὴ κριτική του ἔκανε τοὺς βιβλιοπῶλες νὰ μὴ θέλουν τὰ βιβλία του στὶς προθῆκες τους. Τὸ κατεστημένο τὸν πολέμησε ἄγρια. Ὅπως ὅμως γράφει ὁ Βιζυηνός (εἰσηγητὴς τοῦ Ἴψεν στὴν Ἑλλάδα): Οὐδεὶς διεισέδυσεν εἰς τοὺς νεφροὺς καὶ τὴν καρδίαν τῆς ἀνθρωπότητος τόσον βαθέως ἀπὸ πολλοῦ, ἀπὸ λίαν πολλοῦ καιροῦ - κι ὁ Ἴψεν, ὄντας ἀποκαλυπτικός, καθιστᾷ ἀναγνώστη καὶ θεατή πλουσιώτερους σὲ λυτρωτικὰ βιώματα γιὰ τὴ σκληρὴ καθημερινὴ πραγματικότητα.
Τὰ πάθη τῶν μοναδικῶν του χαρακτήρων (τῆς Ἕντα Γκάμπλερ, τῆς Νόρα, ἢ τοῦ Πέερ Γκύντ) καλοῦν σὲ στοχασμὸ γιὰ ὅλα τὰ παραδεδομένα. Ἡ πλοκή –ἄφταστη στὴ μαστοριά της– ζωντανεύει καίρια ἐρωτήματα, ἐνῶ ὁ γλαφυρός του λόγος συναρπάζει μὲ τὴ βαθύτητα, τὴν ἀμεσότητα καὶ τὸ ρυθμό του.
Τὴ Δευτέρα, 31 Μαρτίου, ὥρα 18:30, στὴν αἴθουσα τῆς Ἐν Ἀθήναις Ἀρχαιολογικῆς Ἑταιρίας (Πανεπιστημίου 22), οἱ: Σπῦρος Εὐαγγελάτος (ἀκαδημαϊκός καὶ σκηνοθέτης), Κώστας Γεωργουσόπουλος (θεατρικὸς κριτικός), Γιῶργος Κιμούλης (ἠθοποιός-σκηνοθέτης) Ἧρκος Ἀποστολίδης (συγγραφέας-ἱστορικὸς κ᾿ ἐπιμελητὴς τῆς σειρᾶς) καὶ Θεοδόσης Παπαδημητρόπουλος (ἠθοποιὸς καὶ μεταφραστὴς τῆς σειρᾶς) θὰ παρουσιάσουν τοὺς 4 πρώτους τόμους τῶν Ἁπάντων: Ὁ ἀρχιμάστορας Σόλνες, Ὁ μικρὸς Ἔγιολφ, Ἰωάννης Γαβριὴλ Μπόρκμαν, Ὅταν ξυπνήσουμε ἐμεῖς οἱ νεκροί.
Ἕπονται σύντομα, τὸ δραματικό «παραμύθι»: Πέερ Γκύντ, τὸ καταγγελτικό-ἐπαναστατικὸ δρᾶμα: Ἕνας ἐχθρὸς τοῦ λαοῦ καὶ ἡ τραγωδία τῆς κληρονομικότητας: Βρυκόλακες.
Εἰσαγωγή-μετάφραση-σχόλια:
Θεοδόσης Ἀ. Παπαδημητρόπουλος
Ἐπιμέλεια:
Ἧρκος Ῥ. Ἀποστολίδης