Το κλασικό πλέον μιούζικαλ θα ανεβεί την άνοιξη του 2015 στο Πάνθεον, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Λιγνάδη στη σκηνή του Αθηνών Αρένα. Πόσοι όμως γνωρίζουν ότι η Ελλάδα δικαιούται να θεωρείται η «μαμά» της θεατρικής μεταφοράς του έργου και αυτό χάρη στο γινάτι της Βουγιουκλάκη;
Μια γυναίκα που παριστάνει τον άνδρα που παριστάνει τη γυναίκα. Που πιάνει δουλειά ως άνδρας, αλλά εργάζεται ως γυναίκα. Και που γοητεύει ως αρσενικό, αλλά γοητεύεται ως θηλυκό. Είναι η Βικτώρια που κάνει τον Βίκτωρα που κάνει τη Βικτώρια... Τριάντα δύο χρόνια προτού η Κοντσίτα Βουρστ επανεφεύρει το παιχνίδι εναλλαγής των δύο φύλων για να εντυπωσιάσει σοκάροντας ένα κοινό που η παλαιότερη «εγγραφή» του ξεκινά από εκεί όπου αρχίζει και η μνήμη του υπολογιστή του, ο σκηνοθέτης Μπλέικ Εντουαρντς έγραψε και σκηνοθέτησε την ταινία «Βίκτωρ Βικτώρια», ένα κλασικό πλέον μιούζικαλ που βασίζεται σε μια καθόλου κλασική ερωτική ιστορία αλλά σε ένα πολύ κλασικό εύρημα. Και που θα ανεβεί για τρίτη φορά σε ελληνική θεατρική σκηνή την άνοιξη του 2015 στο Πάνθεον, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Λιγνάδη, με τη Μαρία Ναυπλιώτου στον ρόλο της Βικτώριας που παριστάνει τον Βίκτωρα, τον Γιάννη Ζουγανέλη να υποδύεται τον γκέι φίλο της και στον ρόλο του αμερικανού πλεϊμπόι που ερωτεύεται μια γυναίκα, αλλά πιστεύει ότι έχει ερωτευτεί έναν άνδρα, τον Αλέξη Γεωργούλη. Τα κοστούμια θα είναι του Απόλλωνα Παπαθεοχάρη... Η Ελλάδα εξάλλου δικαιούται να θεωρείται η «μαμά» της θεατρικής μεταφοράς του έργου. Και αυτό χάρη στο γινάτι της Αλίκης Βουγιουκλάκη...
Η ταινία «Βίκτωρ Βικτώρια», παραγωγής 1982, προβλήθηκε στη χώρα μας τον χειμώνα του 1983. Το ελληνικό κοινό - που ακόμη είχε μια interactive παρουσία στις αίθουσες αντιδρώντας έντονα και υψηλόφωνα - ενθουσιάστηκε με την Τζούλι Αντριους σε μια από τις καλύτερες ίσως ερμηνείες της κινηματογραφικής καριέρας της, τον Ρόμπερτ Πρέστον που για τον ρόλο του γκέι κολλητού της είχε προταθεί για Οσκαρ, τον Τζέιμς Γκάρνερ που πριν από περίπου δύο μήνες μας άφησε χρόνους και στην ταινία υποδυόταν τον χαζούλη πλην καρδιοκατακτητή γκάνγκστερ. Και αποθέωνε κάθε δηλητηριώδη ατάκα του ελληνικής καταγωγής Αλεξ Κάρας που έπαιζε τον μπάτλερ του γκάνγκστερ. Η Αλίκη Βουγιουκλάκη μετά τον θρίαμβο της «Εβίτας» έψαχνε το επόμενο έργο, στο οποίο βέβαια θα υπήρχε ρόλος και για τον Βλάση Μπονάτσο αφού το ειδύλλιό τους εκείνη την εποχή ήταν στα ντουζένια του. Το «Βίκτωρ Βικτώρια» ήταν αυτό ακριβώς που ήθελε. Ετσι, ενώ ακόμη παιζόταν η ταινία, ανακοινώθηκε η αθηναϊκή θεατρική πρεμιέρα της.
ΕΦΑΓΕ... ΠΟΡΤΑ. Το παρασκήνιο λέει πως όταν η Αλίκη απευθύνθηκε στον Μπλέικ Εντουαρντς για τα δικαιώματα, έφαγε πόρτα. Αφενός, γιατί μια ταινία αμερικανικής παραγωγής δεν μπορεί σύμφωνα με τον νόμο να διασκευαστεί σε θεατρικό αν δεν περάσουν 12 χρόνια. Και αφετέρου, γιατί ήθελε να το ανεβάσει ο ίδιος στο Μπρόντγουεϊ. Αφηνε όμως να πλανάται στον αέρα ότι το έργο δεν ήταν ακριβώς δικό του αλλά μια (όχι και τόσο) ελεύθερη διασκευή της οπερέτας του Ράινχολντ Σίντσελ «Βίκτωρ και Βικτώρια», που είχε γίνει και ταινία το 1932. Οι ελάχιστοι που έχουν δει τη γερμανική εκδοχή του μιούζικαλ λένε ότι ο Εντουαρντς έκανε πιστή αντιγραφή προσθέτοντας κάποια τύπου «Ροζ πάνθηρα» γκαγκς, όπως το κόλπο με την κατσαρίδα στο εστιατόριο που σκαρφίζονται η Αντριους με τον Πρέστον για να φάνε τζάμπα.
Βούτυρο στο θεατρικό ψωμί της Βουγιουκλάκη; Ποιος Εντουαρντς; Εκείνη θα ανεβάσει το έργο του Σίντσελ. Στο πρόγραμμα της παράστασης μάλιστα υπήρχε εκτενές κείμενο του Μάριου Πλωρίτη που αναφέρεται στον γερμανό συγγραφέα, στο καμπαρέ και στα ντραγκ σόου του Μεσοπολέμου. Βέβαια, επειδή εκτός από τη νομιμότητα υπάρχουν και οι συμπτώσεις συμπεριέλαβε, εντελώς τυχαία, και τη σκηνή με την κατσαρίδα. Ετσι το «Βίκτωρ Βικτώρια» (του Ράινχολντ Σίντσελ) έκανε τελικά πρεμιέρα στις 17 Νοεμβρίου 1983 στο θέατρο Αλίκη, με πρωταγωνιστές τη Βουγιουκλάκη, τον Μπονάτσο και τον Ηλία Λογοθέτη στον ρόλο που είχε παίξει ο Πρέστον. Η σκηνοθεσία ήταν του Γιώργου Ρεμούνδου, η μουσική του Θάνου Μικρούτσικου και οι στίχοι του Γιώργου Παυριανού.
Η ΠΕΡΟΥΚΑ ΤΟΥ «ΠΙΠΗ». Το επικοινωνιακό ατού της παράστασης ήταν ότι η Αλίκη θα έπρεπε στο μισό έργο να εμφανίζεται ως άνδρας, δηλαδή με κοντοκουρεμένα μαλλιά. Ο Νίκος Μουρατίδης, υπεύθυνος δημοσίων σχέσεων τότε της εθνικής μας σταρ, θυμάται ότι σε κάποια συνάντησή τους η Βουγιουκλάκη εμφανίστηκε με την κοντοκουρεμένη περούκα του «Πίπη». Την είχε κρατήσει από τα γυρίσματα της ταινίας «Η αρχόντισσα και ο αλήτης». Και επέμενε να μην κόψει τα μαλλιά της, αλλά να εμφανιστεί με την ίδια ακριβώς περούκα. Ο Μουρατίδης που θεωρούσε καταστροφή οποιαδήποτε έστω και συνειρμική αναφορά στην ήδη από τότε καλτ φιγούρα του «Πίπη», της είπε ότι αν δεν κουρευόταν, εκείνος θα εγκατέλειπε τη δουλειά. Τελικά το εθνικό κούρεμα από τον τότε κομμωτή-σταρ Τζόνι Λιγνό φωτογραφίστηκε καρέ καρέ και έγινε εξώφυλλο σε μεγάλο εβδομαδιαίο περιοδικό.
Για την ιστορία, το «Βίκτωρ Βικτώρια» ανέβηκε τελικά στο Μπρόντγουεϊ το 1986 με πρωταγωνίστρια την Τζούλι Αντριους, την οποία διαδέχθηκε η Λίζα Μινέλι που έδωσε τη σκυτάλη στη Ράκελ Γουέλτς. Οι αμερικανοί κριτικοί έγραψαν μάλιστα τότε ότι η τρίτη διανομή ήταν και η καλύτερη.
Είκοσι χρόνια μετά την πρώτη παράσταση, το «Βίκτωρ Βικτώρια» ξανανέβηκε στο θέατρο Ιλίσια με τη Μιμή Ντενίση και συμπρωταγωνιστή τον Απόστολο Γκλέτσο. Δεν κατάφερε όμως να κλέψει τις εντυπώσεις από το... κούρεμα της Αλίκης.
Και τώρα, η Βικτώρια θα μπερδέψει και πάλι τις ζαρτιέρες της με τις τιράντες του Βίκτωρα, διεκδικώντας για τρίτη φορά μέσα σε τριάντα χρόνια το χειροκρότημα του αθηναϊκού κοινού. Ενα δυνατό χαρτί αυτής της παράστασης θα είναι και ο χώρος - ιδανικός για μιούζικαλ, με τη σκηνή να εκτείνεται ως πασαρέλα στην πλατεία - αφού το Πάνθεον, πρώην Αθηνών Αρένα, έχει κλείσει οριστικά την πόρτα του στα μπουζούκια. Ο Δημήτρης Λιγνάδης, που είναι και επίσημα πλέον καλλιτεχνικός συνεργάτης του Πάνθεον, θα σκηνοθετήσει για πρώτη φορά μιούζικαλ, ένα είδος από το οποίο μέχρι τώρα τουλάχιστον κρατούσε τις αποστάσεις του. «Δεν είναι τυχαίο ότι μέχρι τώρα δεν έχω σκηνοθετήσει μιούζικαλ. Μου ήταν μάλλον αδιάφορο. Γι' αυτό και το προσεγγίζω με σεβασμό μεν αλλά χωρίς φόβο και χωρίς προκαταλήψεις. Ούτε θετικές ούτε αρνητικές».
Ο Λιγνάδης και ο Περικλής
Για να καταπιαστεί με τα ντραγκ σόου τού «Βίκτωρ Βικτώρια» ο Δημήτρης Λιγνάδης θα πρέπει να κάνει ένα τεράστιο χρονικό, θεματικό και αισθητικό άλμα από την τριλογία της Ρούλας Πατεράκη με θέμα τον Πελοποννησιακό Πόλεμο, που παρουσιάστηκε τον Ιούλιο στο μικρό θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου και θα επαναληφθεί στις 22 και 23/9 στο Θέατρο Βράχων Αννα Συνοδινού. Η έντονη συγκίνησή του στην πρεμιέρα, όταν είχε διαβάσει αποσπάσματα από τον «Επιτάφιο» του Περικλή, εκτιμήθηκε ως μία από τις καλύτερες στιγμές της παράστασης αλλά και του φετινού θεατρικού καλοκαιριού, δημιουργώντας ωστόσο το ερώτημα αν επρόκειτο για αυθόρμητη αντίδραση ή για σκηνοθετική οδηγία. «Ηταν η αυθόρμητη αντίδραση του ηθοποιού-αφηγητή απέναντι σε ένα τόσο δυνατό κείμενο. Δυνατότητα που μου έδωσε βέβαια η ελευθερία που είχα από τη σκηνοθέτιδά μου» μας είπε ο ίδιος.
X.K
Πηγή: tanea.gr