Η δόξα των τρισδιάστατων εκτυπωτών αυξάνεται και… διευρύνεται κατακτώντας ολοένα και περισσότερα πεδία. Αφού παρουσίασαν στα έκπληκτα μάτια μας παπούτσια, κοσμήματα, σοκολατάκια, προσθετικά μέλη, εξαρτήματα μηχανών και ένα αυτοκίνητο καθ' όλα έτοιμο για test drive, οι εκτυπωτές 3D ανέβηκαν πρόσφατα και στο… παλκοσένικο. Χρησιμοποιήθηκαν σε μια φοιτητική θεατρική παράσταση στις Ηνωμένες Πολιτείες για να δημιουργήσουν αξεσουάρ κοστουμιών τα οποία όχι μόνο δεν είχαν τίποτε να ζηλέψουν από τα «παραδοσιακά» αλλά επιπλέον παρουσίαζαν σημαντικά πλεονεκτήματα όσον αφορά την ευελιξία, τη δημιουργικότητα, το κόστος και την ταχύτητα της παραγωγής τους.
«Μαγικά» αξεσουάρ 3D
Η πρώτη θεατρική παράσταση με «εκτυπωμένα» αξεσουάρ στο βεστιάριό της ανέβηκε από τους φοιτητές του Πανεπιστημίου Μπέιλορ στο Τέξας. Ο επίκουρος καθηγητής Θεατρολογίας Τζο Κουτσάρσκι, ο οποίος υπήρξε στο παρελθόν σχεδιαστής κοστουμιών της Disneyland, χρησιμοποίησε δοκιμαστικά τη νέα τεχνολογία για να φτιάξει τμήματα του κοστουμιού της κακιάς μάγισσας στο μιούζικαλ «Into the Woods» που ανέβασε η θεατρική ομάδα του Μπέιλορ. Στο έργο η μάγισσα έχει καταραστεί τον φούρναρη να μην αποκτήσει παιδιά επειδή, όπως ισχυρίζεται, είχε πιάσει τον πατέρα του να κλέβει μαγικά φασόλια από τον κήπο της.
Χρησιμοποιώντας το ποντίκι του ηλεκτρονικού υπολογιστή του και κάποια λογισμικά που προμηθεύτηκε δωρεάν στο Διαδίκτυο ο κ. Κουτσάρσκι «έπλασε» όπως λέει «σβώλους από ψηφιακό πηλό» για να δημιουργήσει διάφορα «μαγικά» αντικείμενα, μεταξύ άλλων σάπια λαχανικά, 24 φασόλια και 12 μανιτάρια. Στη συνέχεια ο τρισδιάστατος εκτυπωτής «έπλεξε» με νήμα από πλαστικό στα επιθυμητά χρώματα ένα-ένα όλα τα αξεσουάρ για την γκαρνταρόμπα της μάγισσας, σε χρονικά διαστήματα από 20 λεπτά έως δύο ώρες, ανάλογα με το μέγεθος του κάθε αντικειμένου και την πολυπλοκότητα του σχεδίου. «Μπορείς να πατήσεις μερικά κουμπιά και μετά να φύγεις κατά τη διάρκεια της εκτύπωσης» δήλωσε ενθουσιασμένος ο καθηγητής σε δελτίο Τύπου του πανεπιστημίου. «Μπορείς να ρυθμίσεις τον εκτυπωτή όπως θέλεις και να εκτυπώσεις πολλαπλά αντίτυπα και μπορείς να χρησιμοποιήσεις χρώματα από όλη την γκάμα του ουράνιου τόξου».
Ταχύτητα, ευελιξία και μικρότερο κόστος
Τα πλεονεκτήματα της τρισδιάστατης εκτύπωσης δεν σταματούν όμως εδώ. Σε μια θεατρική παραγωγή οι «προκλήσεις» δεν υπαγορεύονται μόνο από την τέχνη που θα βάλει κάποιος για να φτιάξει τα σκηνικά και τα κοστούμια αλλά και από τις επιθυμίες και επιταγές του σκηνοθέτη. «Οι σχεδιαστές πάντα είχαν αυτό το πρόβλημα, "πώς θα σχεδιάσουμε γρήγορα αλλά τα σχέδιά μας θα είναι ευπροσάρμοστα ώστε αν ο σκηνοθέτης πει "χμ, δεν είναι ακριβώς αυτό που ήθελα" να μπορούμε να τα αλλάξουμε;"» εξήγησε ο κ. Κουτσάρσκι. «Με τον εκτυπωτή μπορούμε να πάμε πίσω και να τα αλλάξουμε πολύ εύκολα».
Η νέα τεχνολογία εξοικονομεί επίσης χρόνο αλλά και χρήμα. «Μπορείς να φτιάξεις μινιατούρες σε μοντέλα μικρής κλίμακας και να γλιτώσεις τον χρόνο και τον κόπο που θα απαιτούσε το σκάλισμά τους» επεσήμανε ο κ. Κουτσάρσκι, προσθέτοντας ότι στο εξής οι φοιτητές που σπουδάζουν σκηνογραφία και ενδυματολογία θα πρέπει παράλληλα με το σχέδιο και τα δημιουργικά μαθήματα να διδάσκονται και την «τέχνη» της τρισδιάστατης εκτύπωσης γιατί αυτή θα τους προσφέρει μεγάλο πλεονέκτημα στη σταδιοδρομία τους. «Το θέατρο πηγαίνει προς τα εκεί» συμπλήρωσε από την πλευρά του ο Σταν Ντένμαν, καθηγητής της έδρας της Θεατρολογίας στο Πανεπιστήμιο Μπέιλορ. «Η τεχνολογία αυτή μας δίνει επίσης τη δυνατότητα να δημιουργήσουμε αντικείμενα που δεν παράγονται πια, όπως οι καρφίτσες και οι καρφίτσες καπέλων, για έργα εποχής. Επιπλέον, επειδή αυτά τα πράγματα είναι αντίκες, το κόστος τους είναι συνήθως απαγορευτικό». Ενα ακόμη «συν» βρίσκεται στην εύκολη και γρήγορη αντικατάσταση. «Η τρισδιάστατη εκτύπωση μπορεί επίσης να είναι πολύ βοηθητική όταν έχουμε ένα αντικείμενο που πρέπει να σπάσει σε μια σκηνή. Με τη βοήθειά της μπορούμε να έχουμε πάρα πολλά αντίτυπα ώστε να το αντικαθιστούμε σε κάθε παράσταση».
Φαφούτη Λαλίνα
Πηγή: Το Βήμα