Χτες τελικά έληξε η μάχη που είχε ξεσπάσει ανάμεσα στον αναπληρωτή Υπουργό Πολιτισμού κ. Ξυδάκη και στον Σωτήρη Χατζάκη, μετά την ανάκληση του διορισμού του δεύτερου από τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου. Ή μάλλον έτσι νομίζαμε. Γιατί σήμερα ο κύριος Χατζάκης ανακοίνωσε ότι αύριο θα δημοσιεύσει «όλη την αλήθεια για το Εθνικό Θέατρο κι όχι μόνο». Καλά για την αλήθεια, είμαστε σίγουροι ότι δεν πρόκειται τελικά ποτέ να τη μάθουμε ολόκληρη… Αλλά αυτό το όχι μόνο, ομολογώ ότι με ξάφνιασε. Τι άλλο μπορεί να γνωρίζει ένας καλλιτέχνης και μάλιστα σε σημείο που να μπορεί να το αποδείξει και σε μια συνέντευξη Τύπου; Πάντως διαβάζοντας τις χτεσινές δηλώσεις του κύριο Χατζάκη περί εξορίας του στην καλλιτεχνική Μακρόνησο, θα ήθελα πολύ να ακούσω τι θα απάντηση θα δώσει για όσα κατηγορείται και στάθηκαν οι αιτίες – τουλάχιστον οι αιτίες που δημοσίως ανακοινώθηκαν- της παύσης του.
Το γεγονός ότι όλο αυτό το σκηνικό έγινε την 21η Απριλίου κινείται στα όρια της τραγικής ειρωνείας και δεν το σχολιάζω καν. Το θέμα είναι ότι όλα αυτά συνέβησαν μια μέρα μετά την ανακοίνωση του προγράμματος της νέας σεζόν. Αυτό σημαίνει ότι κάποιοι άνθρωποι έχουν κάνει συμφωνίες και έχουν δεσμευτεί να εργαστούν για το Εθνικό Θέατρο, πολύ πιθανόν αρνούμενοι άλλες προτάσεις. Όλοι αυτοί από χτες κάθονται σε αναμμένα κάρβουνα, καθώς δεν ξέρουν τι μέλλει γενέσθαι με τις παραγωγές τους.
Κι εδώ τίθεται το εξής ερώτημα: όλοι αυτοί οι καλλιτέχνες θα μείνουν ξαφνικά χωρίς δουλειά μετά το διορισμό του νέου διευθυντή ή ο νέος διευθυντής προκειμένου να μην ταράξει τις ήδη ευαίσθητες ισορροπίες θα κρατήσει το πρόγραμμα ως έχει ,έστω κι αν δε συμφωνεί καθόλου με αυτό κι έτσι θα χρεωθεί την επιτυχία ή την αποτυχία- κανείς δεν ξέρει- μιας επιλογής που ποτέ δεν έκανε;
Εφόσον ο αναπληρωτής Υπουργός ήταν ενήμερος για τις παραβάσεις που εξέθεσε γιατί άργησε τόσο πολύ και δημιουργήθηκε αυτό το χάος; Πραγματικά λυπάμαι το νέο διευθυντή που θα πρέπει να πάρει μια τόσο σοβαρή απόφαση, ενώ κανονικά θα έπρεπε να ασχοληθεί με τα τεράστια ζητήματα που επιφέρει η διοίκηση ενός τόσο μεγάλου κρατικού μηχανισμού.
Ακόμα ένα μελανό σημείο: Τι θα γίνει με τις «Τρωάδες» που ετοιμάζει ο κύριος Χατζάκης; Θα συνεχίσει κανονικά να πληρώνεται από το κράτος ως σκηνοθέτης αυτή τη φορά μόνο, ενώ έχει βρεθεί υπόλογος; Ή θα παυτεί κι από εκεί με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί νέο χάος στους εργαζόμενους;
Αυτή η ιστορία είναι πραγματικά μπρος γκρεμός και πίσω ρέμα…
Νατάσσα Χανιώτη