Μη χάσετε τις προσκλήσεις

Το onlytheater.gr στο facebook Το onlytheater.gr στο twitter Το onlytheater.gr στο youtube
Print

ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΤΟΥ ΣΤΑΪΚΟΥ ΕΙΝΑΙ ΚΥΡΙΩΣ ΕΝΑ ΓΛΩΣΣΙΚΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ

Written by OnlyTheater. Category: ΚΡΙΤΙΚΗ ΑΛΛΩΝ Μ.Μ.Ε.

Το θέατρο του Στάικου είναι κυρίως ένα γλωσσικό παιχνίδι

«Εγώ, εγώ/

Την αλήθεια λέω σαν ψέμα/ Το ψέμα αλήθεια είναι για μένα./Είμαι η παραίσθηση, ο αντικατοπτρισμός/Είμαι το ψέμα».

Αυτό τραγουδά η Υψηλοτάτη, πόρνη εκ Μασσαλίας, που βρίσκεται, από λάθος πληροφόρηση ότι υπάρχουν δουλειές, στην έρημο του Καρακορούμ μαζί με τη συνάδελφό της Σουρνουάζ και το βοηθό Ζοζέφ. Σ' ένα μπεκετικό σκηνικό, με ριγμένα γύρω τους μπαούλα, κιβώτια με ποτά, μια ταμειακή μηχανή και ένα πιάνο, οι δύο γυναίκες, εξαντλημένες από την περιπέτεια, αναπολούν, συγκρούονται, τραγουδούν, καθιστώντας κατοικήσιμη τη μεγαλύτερη έρημο του κόσμου. Μια σκηνή.

Το θέατρο του Στάικου είναι κυρίως ένα γλωσσικό παιχνίδι: η θεατρικότητα βρίσκεται στις λέξεις, στην προσποίηση, στη μεταμφίεση προσώπων αλλά πρώτιστα του ίδιου του λόγου. Λόγος της εκλέπτυνσης και του παιγνίου, λόγος του υπονοούμενου και του άρρητου. Γι' αυτό και δικαιολογημένα έχει χαρακτηριστεί ως ελληνική εκδοχή του μαριβοντάζ. Εχοντας επιμεληθεί στο παρελθόν την έκδοση μερικών από τα σημαντικότερα έργα του Στάικου σε ενιαίο τόμο, θεωρώ ότι πρόκειται για έναν από τους πλέον σημαντικούς αλλά και ιδιαίτερους στη γραφή του νεοέλληνες συγγραφείς μας. Αλλά και από τους πλέον δύσκολους να παρασταθούν στη σκηνή καθ' ότι στα έργα του δεν υπάρχει πλοκή με την παραδοσιακή έννοια, αλλά λεκτική δεξιοτεχνία την οποία πρέπει να χειριστούν έμπειροι ηθοποιοί. Και σε αυτό το πεδίο συχνά οι παραστάσεις τους αποτυγχάνουν.

Ο Δημήτρης Δεγαΐτης θεωρώ ότι πέτυχε τα μέγιστα στη σκηνική υλοποίηση ενός από τα πλέον δύσκολα έργα του Στάικου. Ανέδειξε σε βάθος και με κάθε μέσον το βασικό συστατικό του: τη θεατρικότητα. Το σκηνικό του Δημήτρη Ντάσσιου, ακολουθώντας τις σκηνικές οδηγίες, έντυσε το εγκαταλειμμένο τοπίο, με τα ποικίλα παράταιρα αλλά περίτεχνα αντικείμενα να καταλαμβάνουν όλη τη σκηνή ενώ τα άδεια μπουκάλια δημιουργούν θεατρική ράμπα. Οι άπλετοι, ως επί το πλείστον, φωτισμοί του Νίκου Βλασσόπουλου έδιναν την αίσθηση του δυνατού φωτός της ερήμου αλλά και της αυτο-αναφορικότητας του θεάτρου. Επιπλέον, τα εντυπωσιακά κοστούμια δήλωναν πόρνες πολυτελείας και θεατρίνες που προσποιούνταν ρόλους και καταστάσεις ενώ στις αντι-ρεαλιστικές μεταφορές συγκαταλέγονται οι χρωματιστοί κεφαλόδεσμοι που αναπαριστούσαν τη μελαχρινή Σουρνουάζ και την κοκκινομάλλα Υψηλοτάτη, ιδιότητες που επαναλαμβάνονται στο λόγο.

Στην όψη των ηθοποιών μέγιστη η συμβολή του Αχιλλέα Χαρίτου στο μακιγιάζ: πρόσωπα-μάσκες θεάτρου, αναφορά σε πορσελάνινες κούκλες, εύθραυστες και σκληρές, με τα έντονα βαμμένα χείλη να γίνονται εργαλεία του ψεύδους, της προσποίησης, του ίδιου του θεάτρου.

Η παράσταση ευτύχησε να διαθέτει στους ρόλους δύο εκλεκτές ηθοποιούς: την Αγλαΐα Παππά (Υψηλοτάτη) και τη Μαριάνθη Σοντάκη (Σουρνουάζ). Εξαίρετες σκηνικές παρουσίες αναδείκνυαν τα κοστούμια τους, διέθεταν καλοδουλεμένη κίνηση (Μαρίζα Τσίγκα), άψογη άρθρωση λόγου και εναλλαγές ρυθμών, με επιπλέον φωνητικές ικανότητες στα τραγούδια σε διακριτική μουσική Πλάτωνα Ανδριτσάκη. Ισάξιος δίπλα τους ο Γιάννης Πολιτάκης (Ζοζέφ).

Πρόκειται για μία από τις πλέον επιτυχημένες σκηνοθεσίες έργου του Ανδρέα Στάικου που έχω δει.

ΠΗΓΗ: ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ

Συνδεθείτε για να υποβάλετε σχόλια.

Joomla Templates and Joomla Extensions by sjtemplates.com
  • ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΙ

  • ΚΡΙΤΙΚΗ

Στο onlytheater.gr αρθρογραφούν: ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΚΟΥΡΤΗΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΑΡΚΟΥΛΑΚΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΛΙΓΝΑΔΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ, ΜΑΡΙΑ ΠΡΩΤΟΠΑΠΠΑ, ΟΛΙΑ ΛΑΖΑΡΙΔΟΥ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΙΟΡΔΑΝΙΔΗΣ, ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΒΑΛΤΙΝΟΣ, ΕΛΕΝΗ ΡΑΝΤΟΥ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΛΟΥΛΗΣ, ΑΡΓΥΡΗΣ ΞΑΦΗΣ, ΜΑΡΙΑΝΝΑ ΚΑΛΜΠΑΡΗ, ΜΑΡΙΑΝΘΗ ΣΟΝΤΑΚΗ, ΛΕΝΑ ΠΑΠΑΛΗΓΟΥΡΑ, ΜΑΡΘΑ ΦΡΙΝΤΖΗΛΑ, ΗΡΩ ΣΑΪΑ, ΑΝΝΑ ΑΔΡΙΑΝΝΟΥ, ΑΝΝΙΤΑ ΚΟΥΛΗ, ΡΑΛΛΙΑ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΝΑΝΟΥΡΗΣ, ΡΟΥΛΑ ΠΑΤΕΡΑΚΗ, ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΑΡΑΓΚΟΥ, ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ, ΣΟΝΙΑ ΘΕΟΔΩΡΙΔΟΥ, ΘΑΝΑΣΗΣ ΧΕΙΜΩΝΑΣ, ΜΑΝΟΣ ΛΑΜΠΡΑΚΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΩΤΑΚΗΣ, ΜΙΧΑΛΗΣ ΡΕΠΠΑΣ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΧΑΤΖΗΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ, ΕΥΣΤΑΘΙΑ.

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΗΣΤΕ ΜΑΖΙ ΜΑΣ:

info@onlytheater.gr

Like στο Facebook

Follow στοTwitter

ΕΙΔΑ ΤΙΣ ΖΩΕΣ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ, ΣΤΟ "ΘΗΣΕΙΟ", ΠΑΡΕΑ ΜΕ ΤΟΝ ΧΟΝΕΚΕΡ. ΤΗΣ ΣΕΜΙΝΑΣ ΔΙΓΕΝΗ

Βερολίνο. Δεκαπενταύγουστος, 1961. Χαράζουν τη συνοριακή γραμμή, να υψωθεί το Τείχος. Χριστούγεννα, 89. Στρατηγοί κάνουν προσωμοίωση κατάστασης πολέμου. Παριστάνουν ότι έχει ξεσπάσει  3ος Παγκόσμιος. Η Στάζι προστατεύει το κόμμα από το λαό.
Επιστροφή, 1961. Άνθρωποι ξυπνούν το πρωί, αποκομμένοι από συγγενείς, δουλειά, σχολεία. Κάποιοι βλέποντας το αγκαθωτό συρματόπλεγμα, πηδούν απο παράθυρα. Ένας πράκτορας της Στάζι, ανά 23 άτομα. (όταν επί Στάλιν, 1 Κα-γκε-μπίτης ''πρόσεχε'' 5.830 πολίτες)

Διαβάστε περισότερα...

Onlytheater Team

Επικοινωνήστε μαζί μας

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

Συνδεθείτε

Για να συνδεθείτε, συμπληρώστε τα στοιχεία σας, αφού δημιουργήσετε λογαριασμό (Create an account)

Καλώς ήλθατε στο Only Theater!

Αναζήτηση

ONLYVIDEO