Μη χάσετε τις προσκλήσεις

Το onlytheater.gr στο facebook Το onlytheater.gr στο twitter Το onlytheater.gr στο youtube
Print

ΔΥΟ ΜΟΝΟΠΡΑΚΤΑ ΣΤΟ ΘΕΑΤΡΟ ΤΕΧΝΗΣ

Written by OnlyTheater. Category: ΚΡΙΤΙΚΗ ΑΛΛΩΝ Μ.Μ.Ε.

«Μεσάνυχτα σ’ έναν τέλειο κόσμο» και «Όλη η πόλη το κουβεντιάζει» στο Τέχνης

Αξιέπαινη η πρωτοβουλία του Τέχνης,

δυστυχώς όμως δεν πρόκειται για περίπτωση ανάλογη του «Ξένου» του Εθνικού.

Ο Αλέξης Σταμάτης και οι αδελφοί Κούφαλη είναι οι πρώτοι συγγραφείς που ανέλαβαν να ετοιμάσουν για λογαριασμό του «Θεάτρου Τέχνης» από ένα μονόπρακτο εμπνευσμένο από τη σημερινή συνθήκη. Τη Δευτέρα το βράδυ, τα συγγραφικά τους πονήματα ζωντάνεψαν μέσα στο ιστορικό «Υπόγειο» μπροστά σε ένα κοινό αποτελούμενο κυρίως από συγγραφείς, καλλιτέχνες, ανθρώπους του πολιτισμού και σπουδαστές θεάτρου. Μέσα στον χώρο αυτό ο Κάρολος Κουν φρόντισε να αναδείξει και να προβάλλει συστηματικά το νέο ελληνικό έργο. Και η μακρά λίστα των παραστάσεων που διαβάζουμε στο πρόγραμμα λίγο πριν ακουστεί και το τρίτο κουδούνι, μας δίνει μια κατατοπιστική εικόνα.
Με μόνο ζητούμενο, λοιπόν, ένα έργο διάρκειας 60 λεπτών που θα είναι εμπνευσμένο από τη γύρω πραγματικότητα, ο Αλέξης Σταμάτης με το «Μεσάνυχτα σ’ έναν τέλειο κόσμο» θέλησε να μιλήσει για την ίδια τη διαδικασία της δημιουργίας, βάζοντάς μας στο εργαστήρι του δημιουργού. Στο σπίτι, δηλαδή, όπου ζει απομονωμένος ένας θεατρικός συγγραφέας πασχίζοντας να βρει υλικό για το νέο του έργο, παλεύοντας με τις εμμονές του, σκαλίζοντας τελικά τις πιο προβληματικές περιοχές της ζωής του κι εν τέλει ερχόμενος αντιμέτωπος με το πιο βαθύ του τραύμα. Ο Νίκος Αρβανίτης μπορεί να μην κάνει την υπέρβαση, ανταπεξέρχεται όμως σε αυτόν τον ερμηνευτικό άθλο με χαρακτηριστική άνεση κι ευκολία. Ενώ, η σκηνοθεσία του Άρη Τρουπάκη δίνει παλμό, ενέργεια και ζωντανεύει όσο το δυνατόν περισσότερο, αυτό το ιδιαίτερα εσωτερικό, περιγραφικό και αρκετά λογοτεχνικής υφής κείμενο.
Η σύγχρονη πραγματικότητα στο «Μεσάνυχτα σ’ έναν τέλειο κόσμο» εισέρχεται μέσα από το παράθυρο που δεσπόζει στον σκηνικό χώρο, και από το οποίο ο παραιτημένος από τη ζωή δημιουργός παρατηρεί τους ανθρώπους γύρω του και αντλεί υλικό για τη μυθοπλασία του. Ενώ, ταυτόχρονα, τα σημερινά υπαρξιακά αδιέξοδα των κατοίκων της Αθήνας αντικατοπτρίζονται μέσα από τις προσωπικές του εμμονές.
Αντίθετα, το έργο των Αντώνη και Κωνσταντίνου Κούφαλη, «Όλη η πόλη το κουβεντιάζει», μοιάζει να απασχολεί από μια ευρύτερη γκάμα θεμάτων: από το εργασιακό, το μεταναστευτικό, το οικολογικό και το ταξικό έως το ζήτημα της δημοκρατίας και των κοινωνικών εξεγέρσεων. Έχω την αίσθηση πως οι δύο συγγραφείς στην ανάγκη τους να μιλήσουν για όσο το δυνατόν περισσότερα από τα ζητήματα που μας «καίνε» σήμερα, έχασαν το κέντρο βάρους του έργου. Οι συνεχείς ανατροπές μοιάζουν τελικά προβλέψιμες. Η σκηνοθεσία του Θόδωρου Γράμψα μοιάζει διεκπεραιωτική και από την ομάδα των ηθοποιών (Λουκία Πιστιόλα, Αυγουστίνος Κούμολος και Νίκος Αρβανίτης) ξεχωρίζει η Ιωάννα Κανελλοπούλου που έντιμα προσπαθεί να δώσει βάθος στην ερμηνεία της.
Το σίγουρο είναι πως χρειάζεται κίνητρο για να γραφτεί νέο ελληνικό έργο. Και είναι ανάγκη να ανεβαίνει «εν θερμώ» και όχι να μένει στο συρτάρι για χρόνια. Γι’ αυτό και η φετινή πρωτοβουλία του Θεάτρου Τέχνης είναι αξιέπαινη και αξίζει υποστήριξης. Μια αντίστοιχη παραγγελία, του Εθνικού Θεάτρου λίγα χρόνια πριν είχε οδηγήσει στην δημιουργία δύο πολύ σημαντικών, κατά την άποψή μου, νέων ελληνικών έργων. Αναφέρομαι, βεβαίως, στο «Άουστρας ή η Αγριάδα» και την «Αόρατη Όλγα» που αυτές τις μέρες επαναλαμβάνονται από ιδιωτικό θέατρο. Δυστυχώς, στην περίπτωση του Θεάτρου Τέχνης δεν φαίνεται να βρισκόμαστε μπροστά σε ένα αντίστοιχο αποτέλεσμα.

Έλενα Γαλανοπούλου

ΠΗΓΗ: tospirto

Συνδεθείτε για να υποβάλετε σχόλια.

Joomla Templates and Joomla Extensions by sjtemplates.com
  • ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΙ

  • ΚΡΙΤΙΚΗ

Στο onlytheater.gr αρθρογραφούν: ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΚΟΥΡΤΗΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΑΡΚΟΥΛΑΚΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΛΙΓΝΑΔΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ, ΜΑΡΙΑ ΠΡΩΤΟΠΑΠΠΑ, ΟΛΙΑ ΛΑΖΑΡΙΔΟΥ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΙΟΡΔΑΝΙΔΗΣ, ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΒΑΛΤΙΝΟΣ, ΕΛΕΝΗ ΡΑΝΤΟΥ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΛΟΥΛΗΣ, ΑΡΓΥΡΗΣ ΞΑΦΗΣ, ΜΑΡΙΑΝΝΑ ΚΑΛΜΠΑΡΗ, ΜΑΡΙΑΝΘΗ ΣΟΝΤΑΚΗ, ΛΕΝΑ ΠΑΠΑΛΗΓΟΥΡΑ, ΜΑΡΘΑ ΦΡΙΝΤΖΗΛΑ, ΗΡΩ ΣΑΪΑ, ΑΝΝΑ ΑΔΡΙΑΝΝΟΥ, ΑΝΝΙΤΑ ΚΟΥΛΗ, ΡΑΛΛΙΑ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΝΑΝΟΥΡΗΣ, ΡΟΥΛΑ ΠΑΤΕΡΑΚΗ, ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΑΡΑΓΚΟΥ, ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ, ΣΟΝΙΑ ΘΕΟΔΩΡΙΔΟΥ, ΘΑΝΑΣΗΣ ΧΕΙΜΩΝΑΣ, ΜΑΝΟΣ ΛΑΜΠΡΑΚΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΩΤΑΚΗΣ, ΜΙΧΑΛΗΣ ΡΕΠΠΑΣ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΧΑΤΖΗΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ, ΕΥΣΤΑΘΙΑ.

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΗΣΤΕ ΜΑΖΙ ΜΑΣ:

info@onlytheater.gr

Like στο Facebook

Follow στοTwitter

ΕΙΔΑ ΤΙΣ ΖΩΕΣ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ, ΣΤΟ "ΘΗΣΕΙΟ", ΠΑΡΕΑ ΜΕ ΤΟΝ ΧΟΝΕΚΕΡ. ΤΗΣ ΣΕΜΙΝΑΣ ΔΙΓΕΝΗ

Βερολίνο. Δεκαπενταύγουστος, 1961. Χαράζουν τη συνοριακή γραμμή, να υψωθεί το Τείχος. Χριστούγεννα, 89. Στρατηγοί κάνουν προσωμοίωση κατάστασης πολέμου. Παριστάνουν ότι έχει ξεσπάσει  3ος Παγκόσμιος. Η Στάζι προστατεύει το κόμμα από το λαό.
Επιστροφή, 1961. Άνθρωποι ξυπνούν το πρωί, αποκομμένοι από συγγενείς, δουλειά, σχολεία. Κάποιοι βλέποντας το αγκαθωτό συρματόπλεγμα, πηδούν απο παράθυρα. Ένας πράκτορας της Στάζι, ανά 23 άτομα. (όταν επί Στάλιν, 1 Κα-γκε-μπίτης ''πρόσεχε'' 5.830 πολίτες)

Διαβάστε περισότερα...

Onlytheater Team

Επικοινωνήστε μαζί μας

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

Συνδεθείτε

Για να συνδεθείτε, συμπληρώστε τα στοιχεία σας, αφού δημιουργήσετε λογαριασμό (Create an account)

Καλώς ήλθατε στο Only Theater!

Αναζήτηση

ONLYVIDEO