Μη χάσετε τις προσκλήσεις

Το onlytheater.gr στο facebook Το onlytheater.gr στο twitter Το onlytheater.gr στο youtube
Print

NO MAN'S LAND: ΔΕΝ ΕΜΒΑΘΥΝΕΙ ΣΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ,ΑΠΛΑ ΤΑ ΠΑΡΑΘΕΤΕΙ. ΤΗΣ Μ. ΣΤΑΪΚΟΥ

Written by OnlyTheater. Category: ΚΡΙΤΙΚΗ ΑΛΛΩΝ Μ.Μ.Ε.

No man's land

 

Το «No man’s land» του Ντρις Φερχόφεν, μια περιπατητική περφόρμανς στημένη στους «κακόφημους» δρόμους του κέντρου, μας προσκαλεί να γνωρίσουμε την πραγματικότητα των μεταναστών και να αφουγκραστούμε μέσα από ένα εντελώς ανορθόδοξο πρίσμα τον παλμό της Αθήνας. Είκοσι θεατές κάθε φορά ακολουθούν διαφορετική διαδρομή από το Μοναστηράκι με οδηγό έναν μετανάστη και κοινό σημείο κατάληξης.

Μέσω ενός iPod ακούν μια ηχογραφημένη αφήγηση (ερμηνευμένη ανάλογα από τον Κωστή Καλλιβρετάκη ή την Κατερίνα Παύλου) πλαισιωμένη από ένα πλούσιο ηχητικό μωσαϊκό-άριες, έθνικ ακούσματα, ροκ που υπογραμμίζουν τα φορτισμένα σημεία της αφήγησης, δημιουργώντας παράλληλα μια ενδιαφέρουσα αντίστιξη με το αστικό περιβάλλον. Στη νυχτερινή, αποκαλυπτική βόλτα της περασμένης Τετάρτης οδηγός μου ήταν ο Χαλίλ.

Ξεχάστε τις όποιες θεατρικές συμβάσεις-εδώ μιλάμε για κάτι τελείως διαφορετικό: ο κάθε θεατής βιώνει λίγο το τρακ ενός πρωταγωνιστή, αφού έχει το δικό του μερίδιο στα βλέμματα των περαστικών. Ο κάθε μετανάστης –οδηγός-ρυθμικά λικνιζόμενος στους ήχους της μουσικής, αναπτύσσει μια περίεργη, ιδιότυπα «χορογραφημένη» σχέση μαζί μας.

Η απόσταση είναι απαραίτητη και πρέπει να κρατείται σταθερά. Θα μας αφήσει ξαφνικά μετά από 40 λεπτά περίπου, χωρίς να προλάβουμε να μιλήσουμε μαζί του, αφού μας έχει κεράσει πρώτα ένα μικρό μανταρίνι. Όλη η διαδικασία όμως στόχο έχει να θρυμματίσει το τείχος που μας χωρίζει από τον ανώνυμο «Άλλο». Ο Ντρις Φερχόφεν υποτίθεται ότι δεν κάνει ντοκιμαντέρ.

Το τελικό κείμενο-με ελάχιστες προσαρμογές ανάλογα με το φύλο του «οδηγού»- προέκυψε από ένα corpus ιστοριών των ίδιων των μεταναστών (τον συντονισμό των συζητήσεων έκανε ο Κωστής Παπαϊωάννου) που επιμελήθηκε μια δραματουργική ομάδα (Σταύρος Γιαγκούλης, Κωστής Καλλιβρετάκης, Κατερίνα Κωνσταντινάκου, Πρόδρομος Τσινικόρης). Το αποτέλεσμα είναι μια «βεντάλια» πιθανοτήτων: διαφορετικές ιστορίες, με φιλικό, επιθετικό, επικριτικό ή απολογητικό τόνο υφαίνονται σε μια ενιαία εξομολόγηση. Η μυθοπλασία κρατάει τους χυμούς των μαρτυριών. Το όνειρο και η απότομη προσγείωση στην πραγματικότητα, οι τραγικές εμπειρίες, η ενσωμάτωση, οι προκαταλήψεις, οι φόβοι, οι ελπίδες, η εγκληματικότητα…

Το «σκηνικό» η ίδια η πόλη, με τα συνθήματα στους τείχους, τους άστεγους, τους ανθρώπους να αναζητούν λίγη τροφή στα σκουπίδια, τις φωτισμένες ταβέρνες με τα περίεργα βλέμματα. Στην τελική σκηνή-με ένα σχεδόν ταχυδακτυλουργικό κόλπο-θα επισφραγιστεί με μια συμβολική χειρονομία-εικόνα ταύτισης αυτή η περίεργη σχέση. Ο «ξεναγός» μας έχει εξαφανιστεί. Δεν μένει παρά να τον  αναζητήσουμε-σε συμβολικό επίπεδο-στα ανώνυμα πρόσωπα όσων συναντούμε στην καθημερινότητά μας.

Είναι εφικτή αυτή η συνάντηση; Η ελπίδα του Ολλανδού Ντρις Φερχόφεν φαντάζει ρομαντική. Η περφόρμανς του θέτει τα σωστά ερωτήματα αλλά δεν υπολογίζει ότι οι απαντήσεις-σε μια πολλαπλά πληγωμένη κοινωνία-μπορεί να μην είναι αυτές που προσδοκά. Το κείμενο δεν εμβαθύνει στα προβλήματα, τα παραθέτει-έχοντας ωστόσο κάποιες αξιοπρόσεκτες κορυφώσεις-κυρίως με την εικόνα του αδελφού που παρακολουθεί ανήμπορος, με το ζόρι, να σκοτώνουν την αδελφή του. Η μουσική και η περιπλάνηση στην πόλη δημιουργούν αρκετά ενδιαφέροντες συνειρμούς.

Πηγή: click@life

Συνδεθείτε για να υποβάλετε σχόλια.

Joomla Templates and Joomla Extensions by sjtemplates.com
  • ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΙ

  • ΚΡΙΤΙΚΗ

Στο onlytheater.gr αρθρογραφούν: ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΚΟΥΡΤΗΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΑΡΚΟΥΛΑΚΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΛΙΓΝΑΔΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ, ΜΑΡΙΑ ΠΡΩΤΟΠΑΠΠΑ, ΟΛΙΑ ΛΑΖΑΡΙΔΟΥ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΙΟΡΔΑΝΙΔΗΣ, ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΒΑΛΤΙΝΟΣ, ΕΛΕΝΗ ΡΑΝΤΟΥ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΛΟΥΛΗΣ, ΑΡΓΥΡΗΣ ΞΑΦΗΣ, ΜΑΡΙΑΝΝΑ ΚΑΛΜΠΑΡΗ, ΜΑΡΙΑΝΘΗ ΣΟΝΤΑΚΗ, ΛΕΝΑ ΠΑΠΑΛΗΓΟΥΡΑ, ΜΑΡΘΑ ΦΡΙΝΤΖΗΛΑ, ΗΡΩ ΣΑΪΑ, ΑΝΝΑ ΑΔΡΙΑΝΝΟΥ, ΑΝΝΙΤΑ ΚΟΥΛΗ, ΡΑΛΛΙΑ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΝΑΝΟΥΡΗΣ, ΡΟΥΛΑ ΠΑΤΕΡΑΚΗ, ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΑΡΑΓΚΟΥ, ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ, ΣΟΝΙΑ ΘΕΟΔΩΡΙΔΟΥ, ΘΑΝΑΣΗΣ ΧΕΙΜΩΝΑΣ, ΜΑΝΟΣ ΛΑΜΠΡΑΚΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΩΤΑΚΗΣ, ΜΙΧΑΛΗΣ ΡΕΠΠΑΣ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΧΑΤΖΗΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ, ΕΥΣΤΑΘΙΑ.

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΗΣΤΕ ΜΑΖΙ ΜΑΣ:

info@onlytheater.gr

Like στο Facebook

Follow στοTwitter

ΕΙΔΑ ΤΙΣ ΖΩΕΣ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ, ΣΤΟ "ΘΗΣΕΙΟ", ΠΑΡΕΑ ΜΕ ΤΟΝ ΧΟΝΕΚΕΡ. ΤΗΣ ΣΕΜΙΝΑΣ ΔΙΓΕΝΗ

Βερολίνο. Δεκαπενταύγουστος, 1961. Χαράζουν τη συνοριακή γραμμή, να υψωθεί το Τείχος. Χριστούγεννα, 89. Στρατηγοί κάνουν προσωμοίωση κατάστασης πολέμου. Παριστάνουν ότι έχει ξεσπάσει  3ος Παγκόσμιος. Η Στάζι προστατεύει το κόμμα από το λαό.
Επιστροφή, 1961. Άνθρωποι ξυπνούν το πρωί, αποκομμένοι από συγγενείς, δουλειά, σχολεία. Κάποιοι βλέποντας το αγκαθωτό συρματόπλεγμα, πηδούν απο παράθυρα. Ένας πράκτορας της Στάζι, ανά 23 άτομα. (όταν επί Στάλιν, 1 Κα-γκε-μπίτης ''πρόσεχε'' 5.830 πολίτες)

Διαβάστε περισότερα...

Onlytheater Team

Επικοινωνήστε μαζί μας

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

Συνδεθείτε

Για να συνδεθείτε, συμπληρώστε τα στοιχεία σας, αφού δημιουργήσετε λογαριασμό (Create an account)

Καλώς ήλθατε στο Only Theater!

Αναζήτηση

ONLYVIDEO