Μη χάσετε τις προσκλήσεις

Το onlytheater.gr στο facebook Το onlytheater.gr στο twitter Το onlytheater.gr στο youtube
Print

"ΣΤΗ ΣΩΦΡΟΝΙΣΤΙΚΗ ΑΠΟΙΚΙΑ" ΔΕΝ ΑΠΟΤΥΠΩΝΕΤΑΙ ΤΟ ΜΕΓΑΛΕΙΟ ΤΟΥ ΚΑΦΚΑ

Written by OnlyTheater. Category: ΚΡΙΤΙΚΗ ΑΛΛΩΝ Μ.Μ.Ε.

ΣΤΗ ΣΩΦΡΟΝΙΣΤΙΚΗ ΑΠΟΙΚΙΑ


"Στη σωφρονιστική αποικία" του Κάφκα στην Πειραιώς 260. Διαβάσαμε την κριτική του Γ. Σμυρνή στο monopoli.gr και σας παραθέτουμε την αναλυτική αναφορά του στη σκηνοθετική αντίληψη σε σχέση με την βαθιά έννοια του κειμένου.

Μία τρομερή συσκευή βασανισμού, ένα δημιούργημα της τεχνολογίας στην υπηρεσία των μηχανισμών καταπίεσης είναι η πρωταγωνίστρια στο εφιαλτικό διήγημα "Στη σωφρονιστική Αποικία" του Φραντς Κάφκα. Το έργο μεταφέρεται στο θέατρο για το Φεστιβάλ Αθηνών στην Πειραιώς 260, Αποθήκη σε σκηνοθεσία του Σάββα Στρούμπου.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

    Χώρος: Στην Πειραιώς 260 για το Φεστιβάλ Αθηνών
    Συγγραφέας: Φραντς Κάφκα
    Σκηνοθεσία: Σάββας Στρούμπος
    Παίζουν: Παρατηρητής-Αφηγητής: Ηλίας Μελέτης Κατάδικος: Ελεάνα Γεωργούλη Αξιωματικός: Δαυίδ Μαλτέζε    Στρατιώτης: Δέσποινα Χατζηπαυλίδου
   

Ο Φραντς Κάφκα έγραψε το μικρό διήγημα Στη Σωφρονιστική Αποικία το 1914 (εκδόθηκε το 1919), μέσα στις φλόγες του Α' Παγκοσμίου Πολέμου, και κατέγραψε σε αυτό έναν εφιάλτη του. Μας μεταφέρει σε μια απροσδιόριστη χωροχρονικά αποικία σωφρονισμού, όπου η «δικαιοσύνη» αποδίδεται ως εξής: Ο Κατάδικος, χωρίς να γνωρίζει ούτε ποιο αδίκημα διέπραξε, ούτε ποια είναι η ποινή του, τοποθετείται σ' ένα μηχάνημα βασανισμού, το οποίο εγγράφει μέχρι θανάτου στο σώμα του τον νόμο που παραβιάστηκε. Το καθεστώς που επιβάλλει αυτή την τιμωρία αργοπεθαίνει, για ν' αντικατασταθεί από ένα εξίσου βάρβαρο, αν και με πιο ανθρώπινο πρόσωπο καθεστώς.

Το έργο με τις εφιαλτικές ατμόσφαιρες και την κριτική πάνω στους μηχανισμούς εξουσίας και τον επιστημονικό τρόπο με τον οποίο μπορούν να βασανίσουν και να εξοντώσουν, έχει και ψυχολογικές προεκτάσεις. Περιγράφει την οδυνηρή κατάσταση της εσωτερικευμένης ενοχής, την οποία έχει υποστεί το άτομο από τις κοινωνικές επιδράσεις.

Η παράσταση πραγματοποιείται σε έναν χώρο, ειδικά διαμορφωμένο ώστε να μοιάζει με γιαπί. Σίδερα που ξεχωρίζουν από το τσιμέντο, χρησιμοποιούνται για να δημιουργούν ηχητικά εφέ και μεταλλικούς ήχους. Ο θόρυβος συνοδεύει τον τρόμο και τον εφιάλτη από τον νοσηρό ορθολογισμό των εξουσιαστικών μηχανισμών, που περιγράφει ο Κάφκα. Οι ηθοποιοί, εμφανίζονται επί σκηνής είτε απαγγέλλοντας, είτε παρουσιάζοντας διάφορες δράσεις, με έντονο το στοιχείο του σωματικού θεάτρου και του βασανισμού του σώματος. Τα ρούχα που φοράνε, κυρίως κουρέλια, θυμίζουν μια κοινωνική παρακμή, φθορά, κόσμο του περιθωρίου. Παραπέμπουν και στο θέατρο του παραλόγου με τους κουρελήδες που τόσο αγαπούσε ο Σάμιουελ Μπέκετ, ιδίως στο «Περιμένοντας τον Γκοντό».

Αυτή η απεικόνιση του σώματος που υποφέρει ή που πνίγεται εμμέσως και μεταφορικά συνδέεται με το κείμενο, που αποτυπώνει με διαφορετικούς τρόπους το σωματικό μαρτύριο, από αυτούς που βλέπουμε επί σκηνής. Είναι σαν να παρακολουθείς δύο διαφορετικά μαρτύρια: αυτό που περιγράφει ο Κάφκα και αυτό που παρουσιάζουν οι ηθοποιοί επί σκηνής. Τα σκηνοθετικά ευρήματα προσπαθούν να δώσουν μεγαλύτερη διάρκεια σε μια παράσταση που βασίζεται σε ένα μικρό κείμενο. Όμως, συχνά μοιάζουν να ακολουθούν δικούς τους δρόμους και όχι να υπογραμμίζουν τα στοιχεία και τα γεγονότα που καταθέτει η ιστορία του Κάφκα. Έτσι, δεν καταφέρνουν να κάνουν πιο ενδιαφέρουσα την παρακολούθηση αυτής της ιστορίας, αν και αυτό που παρακολουθούμε να κάνουν επί σκηνής οι ηθοποιοί είναι αρκετά καλό και έχει τη γοητεία του.

Οι τέσσερις ηθοποιοί της παράστασης ( Ηλίας Μελέτης, Ελεάνα Γεωργούλη, Δαυίδ Μαλτέζε, Δέσποινα Χατζηπαυλίδου) με μεγάλο δόσιμο εκτελούν τους ρόλους τους στην παράσταση, όπως την έχει συλλάβει ο Σάββας Στρούμπος.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΑ: Η παράσταση παρουσιάζει τον εφιαλτικό κόσμο του Κάφκα, που εξακολουθεί να είναι επίκαιρος, καθώς μπαίνει με βάθος στην ανθρώπινη φύση. Παρά τις σημαντικές προσπάθειες, όμως, η σκηνοθετική προσέγγιση δεν δίνει εικόνες ανάλογης φαντασίας και δύναμης, με αυτές που δίνει το έργο του Κάφκα.

Πηγή: monopoli.gr

Συνδεθείτε για να υποβάλετε σχόλια.

Joomla Templates and Joomla Extensions by sjtemplates.com
  • ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΙ

  • ΚΡΙΤΙΚΗ

Στο onlytheater.gr αρθρογραφούν: ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΚΟΥΡΤΗΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΑΡΚΟΥΛΑΚΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΛΙΓΝΑΔΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ, ΜΑΡΙΑ ΠΡΩΤΟΠΑΠΠΑ, ΟΛΙΑ ΛΑΖΑΡΙΔΟΥ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΙΟΡΔΑΝΙΔΗΣ, ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΒΑΛΤΙΝΟΣ, ΕΛΕΝΗ ΡΑΝΤΟΥ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΛΟΥΛΗΣ, ΑΡΓΥΡΗΣ ΞΑΦΗΣ, ΜΑΡΙΑΝΝΑ ΚΑΛΜΠΑΡΗ, ΜΑΡΙΑΝΘΗ ΣΟΝΤΑΚΗ, ΛΕΝΑ ΠΑΠΑΛΗΓΟΥΡΑ, ΜΑΡΘΑ ΦΡΙΝΤΖΗΛΑ, ΗΡΩ ΣΑΪΑ, ΑΝΝΑ ΑΔΡΙΑΝΝΟΥ, ΑΝΝΙΤΑ ΚΟΥΛΗ, ΡΑΛΛΙΑ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΝΑΝΟΥΡΗΣ, ΡΟΥΛΑ ΠΑΤΕΡΑΚΗ, ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΑΡΑΓΚΟΥ, ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ, ΣΟΝΙΑ ΘΕΟΔΩΡΙΔΟΥ, ΘΑΝΑΣΗΣ ΧΕΙΜΩΝΑΣ, ΜΑΝΟΣ ΛΑΜΠΡΑΚΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΩΤΑΚΗΣ, ΜΙΧΑΛΗΣ ΡΕΠΠΑΣ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΧΑΤΖΗΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ, ΕΥΣΤΑΘΙΑ.

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΗΣΤΕ ΜΑΖΙ ΜΑΣ:

info@onlytheater.gr

Like στο Facebook

Follow στοTwitter

ΕΙΔΑ ΤΙΣ ΖΩΕΣ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ, ΣΤΟ "ΘΗΣΕΙΟ", ΠΑΡΕΑ ΜΕ ΤΟΝ ΧΟΝΕΚΕΡ. ΤΗΣ ΣΕΜΙΝΑΣ ΔΙΓΕΝΗ

Βερολίνο. Δεκαπενταύγουστος, 1961. Χαράζουν τη συνοριακή γραμμή, να υψωθεί το Τείχος. Χριστούγεννα, 89. Στρατηγοί κάνουν προσωμοίωση κατάστασης πολέμου. Παριστάνουν ότι έχει ξεσπάσει  3ος Παγκόσμιος. Η Στάζι προστατεύει το κόμμα από το λαό.
Επιστροφή, 1961. Άνθρωποι ξυπνούν το πρωί, αποκομμένοι από συγγενείς, δουλειά, σχολεία. Κάποιοι βλέποντας το αγκαθωτό συρματόπλεγμα, πηδούν απο παράθυρα. Ένας πράκτορας της Στάζι, ανά 23 άτομα. (όταν επί Στάλιν, 1 Κα-γκε-μπίτης ''πρόσεχε'' 5.830 πολίτες)

Διαβάστε περισότερα...

Onlytheater Team

Επικοινωνήστε μαζί μας

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

Συνδεθείτε

Για να συνδεθείτε, συμπληρώστε τα στοιχεία σας, αφού δημιουργήσετε λογαριασμό (Create an account)

Καλώς ήλθατε στο Only Theater!

Αναζήτηση

ONLYVIDEO