Μη χάσετε τις προσκλήσεις

Το onlytheater.gr στο facebook Το onlytheater.gr στο twitter Το onlytheater.gr στο youtube
Print

ΜΙΑ ΚΡΙΤΙΚΗ ΓΙΑ ΤΟ "ΜΕΦΙΣΤΟ"

Written by OnlyTheater. Category: ΚΡΙΤΙΚΗ ΑΛΛΩΝ Μ.Μ.Ε.

ΜΕΦΙΣΤΟ

 

Διαβάσαμε την κριτική του Γιάννη Μόσχου για την παράσταση «Μεφίστο» που παρουσιάζεται για δεύτερη σεζόν στο Εθνικό Θέατρο σε σκηνοθεσία Νίκου Μαστοράκη.

Ο Θάνος Τοκάκης στο ρόλο του Χέντρικ διαθέτει ακριβώς εκείνα τα στοιχεία που θα μας κάνουν να τον συμπαθήσουμε στην αρχή, μόνο για να γίνει πιο σκληρή η ηθική αποκαθήλωσή του στη συνέχεια. Είναι ικανοποιητικός στην ερμηνεία του, αφού όπως είπαμε φτάνει που είναι εκεί για να λειτουργήσουν γύρω του τα άλλα «πιόνια».

Από το υπόλοιπο καστ ξεχωρίσαμε τον Χάρη Φραγκούλη που αποδεικνύει με σταθερά βήματα ότι πρόκειται για έναν από τους κορυφαίους ηθοποιούς της γενιάς του. Κατανοεί τη σοβαρότητα του ρόλου του όσο χρειάζεται ώστε κάποιες κωμικές εξάρσεις να μη βγαίνουν εκτός κλίματος και γεμίζει τη σκηνή με έναν τρόπο που αν συνεχίσει με τις ίδιες σωστές επιλογές, το μέλλον του ανήκει. Η Γιούλικα Σκαφιδά είναι επίσης εξαιρετική παρά το ότι ο ρόλος της δεν είναι από τους πρώτους και φαίνεται ότι η συμμετοχή της στην «Πάπισσα Ιωάννα» της έκανε πολύ καλό. Έχει πλέον στόφα πρωταγωνίστριας και αυτό βγαίνει ακόμη και αν δε γνωρίζεις την πορεία της.

Η στιβαρή παρουσία του Νίκου Ψαρρά προσθέτει αίγλη στην παράσταση, όπως επίσης και το πέρασμα του Μηνά Χατζησάββα που δυο-τρεις ατάκες του φτάνουν για να ξεχωρίσει. Η Βίκυ Βολιώτη διαθέτει την απαραίτητη λάμψη για το ρόλο της Εβραίας σταρ Καρόλα Μάρτιν, η Υβόνη Μαλτέζου μεταφέρει εύστοχα με κωμικό πνεύμα την μικροαστική σκέψη της εποχής και ο Στέφανος Μουαγκιέ ξεχωρίζει με την άψογα χορογραφημένη αιλουροειδής κίνησή του. Ο Δημήτρης Μαύρος αντικατέστησε τον Αλέξανδρο Λογοθέτη στο ρόλο του Όττο και ίσως χρειαστεί λίγο χρόνο να ενσωματωθεί στην ομάδα, όντας έτσι κι αλλιώς αρκετά διαφορετικός από τον προκάτοχό του.

Η παράσταση διαρκεί 3,5 ώρες με το διάλειμμα και αυτό δεν είναι σε καμία περίπτωση αρνητικό, απλώς αν διατηρήσεις το «ζουμί» της τότε θα μπορούσε να έχει λίγο πιο σφιχτή διάρκεια. Ως σύνολο τα πάντα βρίσκονται στην εντέλεια, αφού οι ερμηνείες είναι υψηλού επιπέδου, η μουσική επένδυση του Σταύρου Γασπαράτου είναι εξαιρετική και υπογραμμίζει κάποιες σημαντικές σκηνές και οι φωτισμοί του Σάκη Μπιρμπίλη είναι υποδειγματικοί και τονίζουν τα σκηνικά που κάθε φορά μοιάζουν να αλλάζουν. Από όπου και να το δεις, είναι ό,τι περιμένεις από μια παράσταση του Εθνικού. Τα προβλήματα όμως εντοπίζονται στη διαχείριση του υλικού.

Το «Μεφίστο» είναι μια παράσταση που μένει πιστή στο υλίκό της, μένοντας ταυτόχρονα πιστή και στην προϋπάρχουσα φόρμα. Ίσως για αυτό αν και δεν μπορείς να βρεις κάποιο ψεγάδι, στα κρίσιμα σημεία σου λείπει το συναισθηματικό υπόβαθρο. Η ομότιτλη ταινία του Ίστβαν Σάμπο από το 1981 πέτυχε γιατί μεταξύ άλλων ήταν διατεθειμένη στο μέτρο του δυνατού να πειραματιστεί με το υλικό της.

Δεν είναι τυχαίο ότι οι καλύτερες στιγμές της παράστασης είναι αυτές που σπάει τη φόρμα. Η εναρκτήρια σκηνή, το ειρωνικό καμπαρέ μέσα στο θέατρο, το θέατρο μέσα στο θέατρο με τις Μαρίνα Ασλάνογλου και Κωνσταντίνα Τάκαλου να ερμηνεύουν το πρώτο θεατρικό του Μαν, «Άνια και Εσθήρ», σε μια από τις πιο δυνατές σκηνές της παράστασης, και η αφήγηση των ίδιων των ηθοποιών προς το κοινό ώστε να προχωρήσει η πλοκή με έναν έυπεπτο και συνάμα διασκεδαστικό τρόπο. Αν πρέπει να αναζητήσουμε την πιο συναισθηματικά φορτισμένη σκηνή της παράστασης, αυτή βρίσκεται στο τέλος όταν οι ηθοποιοί ανεβαίνουν όλοι μαζί στη σκηνή και ένας-ένας παίρνουν το μικρόφωνο για να μας διηγηθούν την αληθινή ιστορία του χαρακτήρα που υποδύονται.

Ίσως να περιμέναμε μια πιο ριζοσπαστική και λιγότερο ασφαλή διαχείριση του έργου του Μαν, ακόμη και έτσι πάντως η ωμή δύναμή του και τα μηνύματα που περνά είναι δεδομένα και αν χάσατε πέρυσι το «Μεφίστο», αξίζει να το προλάβετε φέτος, να προβληματιστείτε μαζί του και να το αντιμετωπίσετε ως ένα ντοκουμέντο μνήμης.


Χ.Κ.

Πηγή: clickatlife

Συνδεθείτε για να υποβάλετε σχόλια.

Joomla Templates and Joomla Extensions by sjtemplates.com
  • ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΙ

  • ΚΡΙΤΙΚΗ

Στο onlytheater.gr αρθρογραφούν: ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΚΟΥΡΤΗΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΑΡΚΟΥΛΑΚΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΛΙΓΝΑΔΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ, ΜΑΡΙΑ ΠΡΩΤΟΠΑΠΠΑ, ΟΛΙΑ ΛΑΖΑΡΙΔΟΥ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΙΟΡΔΑΝΙΔΗΣ, ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΒΑΛΤΙΝΟΣ, ΕΛΕΝΗ ΡΑΝΤΟΥ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΛΟΥΛΗΣ, ΑΡΓΥΡΗΣ ΞΑΦΗΣ, ΜΑΡΙΑΝΝΑ ΚΑΛΜΠΑΡΗ, ΜΑΡΙΑΝΘΗ ΣΟΝΤΑΚΗ, ΛΕΝΑ ΠΑΠΑΛΗΓΟΥΡΑ, ΜΑΡΘΑ ΦΡΙΝΤΖΗΛΑ, ΗΡΩ ΣΑΪΑ, ΑΝΝΑ ΑΔΡΙΑΝΝΟΥ, ΑΝΝΙΤΑ ΚΟΥΛΗ, ΡΑΛΛΙΑ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΝΑΝΟΥΡΗΣ, ΡΟΥΛΑ ΠΑΤΕΡΑΚΗ, ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΑΡΑΓΚΟΥ, ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ, ΣΟΝΙΑ ΘΕΟΔΩΡΙΔΟΥ, ΘΑΝΑΣΗΣ ΧΕΙΜΩΝΑΣ, ΜΑΝΟΣ ΛΑΜΠΡΑΚΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΩΤΑΚΗΣ, ΜΙΧΑΛΗΣ ΡΕΠΠΑΣ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΧΑΤΖΗΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ, ΕΥΣΤΑΘΙΑ.

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΗΣΤΕ ΜΑΖΙ ΜΑΣ:

info@onlytheater.gr

Like στο Facebook

Follow στοTwitter

ΕΙΔΑ ΤΙΣ ΖΩΕΣ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ, ΣΤΟ "ΘΗΣΕΙΟ", ΠΑΡΕΑ ΜΕ ΤΟΝ ΧΟΝΕΚΕΡ. ΤΗΣ ΣΕΜΙΝΑΣ ΔΙΓΕΝΗ

Βερολίνο. Δεκαπενταύγουστος, 1961. Χαράζουν τη συνοριακή γραμμή, να υψωθεί το Τείχος. Χριστούγεννα, 89. Στρατηγοί κάνουν προσωμοίωση κατάστασης πολέμου. Παριστάνουν ότι έχει ξεσπάσει  3ος Παγκόσμιος. Η Στάζι προστατεύει το κόμμα από το λαό.
Επιστροφή, 1961. Άνθρωποι ξυπνούν το πρωί, αποκομμένοι από συγγενείς, δουλειά, σχολεία. Κάποιοι βλέποντας το αγκαθωτό συρματόπλεγμα, πηδούν απο παράθυρα. Ένας πράκτορας της Στάζι, ανά 23 άτομα. (όταν επί Στάλιν, 1 Κα-γκε-μπίτης ''πρόσεχε'' 5.830 πολίτες)

Διαβάστε περισότερα...

Onlytheater Team

Επικοινωνήστε μαζί μας

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

Συνδεθείτε

Για να συνδεθείτε, συμπληρώστε τα στοιχεία σας, αφού δημιουργήσετε λογαριασμό (Create an account)

Καλώς ήλθατε στο Only Theater!

Αναζήτηση

ONLYVIDEO