Η Μ. , περασμένες δώδεκα, στο ταξί, μας είπε ότι, αυτόν τον ρόλο θα ήθελε να παίξει, αν ήταν ηθοποιός. Αυτόν της Μπλανς Ντυμπουά. Ηρωίδα-εικόνισμα. Αγαπημένες οι περισσότερες που δανείστηκαν για λίγο το όνομά της, την αισθαντικότητα και τον ηλεκτρισμό του στέρνου της. Η Λαμπέτη, λέει, (μακάβριο) παρακαλούσε να μην "χτυπηθεί" από καρκίνο, πριν ερμηνεύσει τον ρόλο. Ήταν τόσο καλή που οι θεατές παρακολουθούσαν την παράσταση σε μόνιμη ανατριχίλα. Ο Σεφέρης της έστειλε προσωπική επιστολή. "Κυρία Λαμπέτη, μας ρημάξατε" σε ελεύθερη απόδοση.
Αυτή την αβάσταχτη γοητεία της Μπλανς επωμίστηκε αξιοπρεπώς η Κατερίνα Λέχου, όμορφη και επιβλητική στο στενάχωρο σπίτι της αδερφής της, της Στέλλα, στη Νέα Ορλεάνη. Καλή η Τζωρτζίνα Παλαιοθοδώρου ως Στέλλα. Αέρινη Μπλανς δίπλα στον χοντροκομμενο Κοβάλσκυ, σύντροφο της Στέλλα, από την Πολωνία. Ο Τάσος Ιορδανίδης στον ρόλο του εξωστρεφή, ωμού άνδρα που έχει μάθει να ζει την καθημερινότητα με θόρυβο, έξαψη και εγωκεντρισμό είναι αξιοπρόσεκτος, ακριβώς γιατί κινήθηκε με άνεση και ευρηματικότητα, οικειοποιώντας έναν ήρωα που φέρει μια κεκτημένη ταχύτητα, στοιχείο μάλλον επίφοβο.
Ο σπουδαίος σκηνοθέτης Λεβάν Τσουλάτζε από την Γεωργία κρατώντας τον τόπο της ιστορίας και τοποθετώντας τον χρόνο σε μια πιο αφηρημένη διάσταση δημιούργησε μια ατμόσφαιρα πολύ κοντά σ' αυτό που ορίζουμε ως κουλτούρα του νότου. Αισθανόσουν το λιμάνι λίγα μέτρα απ' το σπίτι και το βιομηχανικο κέντρο δυο βήματα.
Η διάθεση για επιστροφή σε περασμένα μεγαλεία, η απόλυτη "φτώχεια" του τώρα, η ανάγκη για μια ουσιαστική αγκαλιά (ο Δημήτρης Καπετανάκος που υποδύεται τον Μιτς είναι άνετος με την συνεσταλμένη φύση του ήρωα, την επιμονή και τη γνησιότητά του) οι καβγάδες, ο υπόγειος ερωτισμός μεταξύ του καλομαθημένου, ώριμου κοριτσιού και του Κοβάλσκυ, οι εξάρσεις εξαιτίας αυτού του μη φανερού έρωτα, η ζωή που πέρασε -ίσως με κενά στο ενδιάμεσο-, ξανά το τίποτα, η απώλεια της βάσης, οι ξένοι και η καλοσύνη τους. Το σπίτι της Νέας Ορλεάνης απ' όλα αυτά τραντάζεται κάθε μέρα.
Στα ντουβάρια του σκοντάφτει συνεχώς μια γυναίκα που έζησε την τελειότητα της εικόνας, τη μισή διαδρομή ενός έρωτα και τώρα ζει τον αποδεκατισμό της ωριμότητάς της. Ντυμένη υπέροχα, παράταιρη μέσα σε τόση ακαταστασία. Εξαίσια παράλογη να ψάχνει μεγέθη χωρίς αντίκρισμα.
Ο Τ. Ουίλλιαμς είναι θεός. Συγχώρεστε μου την γενικότητα της μέινστριμ έκφρασης, αλλά δεν έχω τίποτε άλλο σε κατηγορούμενο αυτή τη στιγμή. Μια σεβαστή ποσότητα από προσωπικά βιώματα καθιστούν το συγκεκριμένο έργο αριστούργημα και τους ήρωές του κοινότοπους μέσα στη μοναδικότητά τους.
Η Μπλανς πριν τρελαθεί στήριξε όλη τη ζωή της στην καλοσύνη των ξένων.
Υπάρχουν πολλές Μπλανς εδώ, εκεί, πέρα μακριά..
Και ξένοι. Και καλοσύνη.
Αλλά και οι συνέπειες υπάρχουν. Σε κάθε αντίθετη περίπτωση καλοσύνης.
Καθένας μας είναι ένα χνάρι
που μοιάζει στο χώμα πληγή
παιδί που ζητάει μια χάρη
ποτέ του να μην ξεχαστεί ("Σαν σκιά". Στίχοι: Οδ. Ιωάννου, μουσική: Θ. Μικρούτσικος)
Συντελεστές
Μετάφραση: Ερρίκος Μπελιές. Σκηνοθεσία: Λεβάν Τσουλάτζε. Μουσική: Θάνος Μικρούτσικος. Σκηνικά - Κουστούμια: Σταύρος Λίτινας. Εικαστική επιμέλεια: Αλίνα Αναστασιάδη. Φωτογραφία : Μελίνα Δόσιου. Στίχοι τραγουδιού: "Σαν σκιά": Οδυσσέας Ιωάννου.
Πρωταγωνιστούν: Κατερίνα Λέχου, Τάσος Ιορδανίδης, Δημήτρης Καπετανάκος, Τζωρτζίνα Παλαιοθοδώρου, Δημήτρης Διακοσάββας, Μαριάνθη Φωτάκη, Αντώνης Βαρθαλίτης.
Πληροφορίες εκδήλωσης
«Λεωφορείο ο πόθος» του Τένεσι Ουίλιαμς στο θέατρο Άνεσις, Κηφισίας 14, Αμπελόκηποι. Ημέρες και ώρες παραστάσεων: Τετάρτη 19:30, Πέμπτη 20:00, Παρασκευή 21:00, Σάββατο 21:00, Κυριακή 19:30.