Μη χάσετε τις προσκλήσεις

Το onlytheater.gr στο facebook Το onlytheater.gr στο twitter Το onlytheater.gr στο youtube
Print

Η "ΠΕΡΣΙΝΗ ΑΡΡΑΒΩΝΙΑΣΤΙΚΙΑ" ΤΗΣ ΖΥΡΑΝΝΑΣ ΚΑΙ Η ΧΡΥΣΑ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΥ

Written by OnlyTheater. Category: ΚΡΙΤΙΚΗ ONLYTHEATER

Η Περσινή αρραβωνιαστικιά της Ζυράννας και η Χρύσα Φωτοπούλου

 

Τα κείμενα της Ζατέλη είναι γεμάτα εικόνες. Αν έχεις εκπαιδευτεί, μεταξύ ανάγνωσης και παράστασης μεσολαβεί 1,5 λεπτό. Και πολύ λέω. Θυμάμαι καλοκαίρι με ζέστη που σκότωνε να διαβάζω τον ορισμό του πλατωνικού έρωτα με το μέλι και το τσεκούρι και να εικονοποιώ και να μην μπορώ να υποστώ το μέγεθος του δίκιου.


Στη μικρή σκηνή του Θεάτρου του Νέου Κόσμου με το κανονικό παράθυρο (σε όσες παραστάσεις έχω πάει έχει χρησιμοποιηθεί) ανεβαίνει η "Περσινή αρραβωνιαστικιά", το πρώτο διήγημα του πρώτου βιβλίου της Ζατέλη. Σε ένα σκηνικό που θυμίζει κομμάτι καλού καιρού με διάχυτο λευκό και φροντισμένες γλαστρούλες τρία κορίτσια με κοινό σώμα και ψυχή εξομολογούνται την ιστορία του πρώτου έρωτα και πώς αυτός εξελίχθηκε καθώς περνούσε ο χρόνος και η πρώτη, πρώτη καθαρή, τακτοποιημένη διαύγεια.

"Ένα κορίτσι αρραβωνιάζεται τον Μάρκο το βράδυ της Πρωτοχρονιάς του 1961. Γυναίκα πια, ανοίγει τα φύλλα της μνήμης της και αναβιώνει το γεγονός που επικυρώνει την είσοδό της στην περίοδο που η ίδια αποκαλεί «πρώτη μοναξιά της ζωής της». Ο πρώτος έρωτας για το παιδί θα γίνει ένας παλιός πόνος για τον ενήλικα."


Το παράξενο αυτό διήγημα είναι στην ουσία το πιο οικείο, εσωστρεφές παραλήρημα. Ο στόχος και της συγγραφέα και των ανθρώπων που επέλεξαν να το κάνουν παράσταση είναι κοινός και ξεκάθαρος. Δεν είναι δηλαδή άλλος από την κατάδειξη του καθοριστικού ρόλου που παίζουν στη ζωή του καθένα η μνήμη και τα πρώτα χρόνια της ζωής. Η παιδική ηλικία. Θα έλεγα πιο ρομαντικά: ο καθοριστικός ρόλος όλων των πρώτων εικόνων, σκέψεων, φορών. Η πρώτη λειτουργία των αισθήσεων. Μια παιδική ηλικία που δεν τυραννιέται από έλλειψη και αποστροφή είναι αυτή που θα εντείνει τα χρόνια που θα ακολουθήσουν. Και αν τη δεις σαν αναγκαία, μόνιμη πατρίδα δεν την αφήνεις να απομακρυνθεί. Να γίνει κουκιδίτσα στο μακρινό βάθος. Την κρατάς και συνεχίζεις το περπάτημα χωρίς να ξεμένεις από δρόμο και κατάφαση.

Η βουτιά προς τα μέσα γίνεται με αθωότητα. Ποίηση και χιούμορ. Κάνουν θόρυβο οι ανατροπές. Ειδικά, όταν μας έχει προφτάσει ο οδοστρωτήρας της λογικής. Όταν η καταπίεση είναι μια εξευγενισμένη επιβολή.

Η Τατιάνα, η Σύρμω και  η Ξένια μοιάζουν με εικόνες πάνω σε θάλασσα -καθρέφτη. Γίνονται μονάδα με τρόπο που ερεθίζει την περιέργεια. Ο Κωστής Ζουλιάτης και οι νότες του. Απαραίτητος.
Και λίγα λεπτά προς το τέλος ένα κανονικό τσεκούρι βουτηγμένο στο μέλι. Το κρατούσε ένα από τα κορίτσια. Λέρωσε το φουστάνι της, το στόμα της, τα μαλλιά της. Και το μέλι να συνεχίζει να τρέχει.

Έκανα αυτό που ξέρω καλά. Έκλεψα την εικόνα. Δεν έχω βρει καμία άλλη τόσο κοντά στην έννοια του ασύλληπτου.

Να ' χει θεατές, πολλούς θεατές αυτή η παράσταση. Το αξίζει για το πάθος και την ομορφιά της.
Για το διάλογο που κάνεις με τον εαυτό σου. Για το συμπέρασμα που θέλει την πρώτη αφύπνιση να είναι και η πρώτη, σφιχτή χειραψία με τη ζωή.

Αν τολμάς, ξέχνα την.
Δεν μπορείς.

Συνδεθείτε για να υποβάλετε σχόλια.

Joomla Templates and Joomla Extensions by sjtemplates.com
  • ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΙ

  • ΚΡΙΤΙΚΗ

Στο onlytheater.gr αρθρογραφούν: ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΚΟΥΡΤΗΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΑΡΚΟΥΛΑΚΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΛΙΓΝΑΔΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ, ΜΑΡΙΑ ΠΡΩΤΟΠΑΠΠΑ, ΟΛΙΑ ΛΑΖΑΡΙΔΟΥ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΙΟΡΔΑΝΙΔΗΣ, ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΒΑΛΤΙΝΟΣ, ΕΛΕΝΗ ΡΑΝΤΟΥ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΛΟΥΛΗΣ, ΑΡΓΥΡΗΣ ΞΑΦΗΣ, ΜΑΡΙΑΝΝΑ ΚΑΛΜΠΑΡΗ, ΜΑΡΙΑΝΘΗ ΣΟΝΤΑΚΗ, ΛΕΝΑ ΠΑΠΑΛΗΓΟΥΡΑ, ΜΑΡΘΑ ΦΡΙΝΤΖΗΛΑ, ΗΡΩ ΣΑΪΑ, ΑΝΝΑ ΑΔΡΙΑΝΝΟΥ, ΑΝΝΙΤΑ ΚΟΥΛΗ, ΡΑΛΛΙΑ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΝΑΝΟΥΡΗΣ, ΡΟΥΛΑ ΠΑΤΕΡΑΚΗ, ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΑΡΑΓΚΟΥ, ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ, ΣΟΝΙΑ ΘΕΟΔΩΡΙΔΟΥ, ΘΑΝΑΣΗΣ ΧΕΙΜΩΝΑΣ, ΜΑΝΟΣ ΛΑΜΠΡΑΚΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΩΤΑΚΗΣ, ΜΙΧΑΛΗΣ ΡΕΠΠΑΣ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΧΑΤΖΗΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ, ΕΥΣΤΑΘΙΑ.

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΗΣΤΕ ΜΑΖΙ ΜΑΣ:

info@onlytheater.gr

Like στο Facebook

Follow στοTwitter

ΕΙΔΑ ΤΙΣ ΖΩΕΣ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ, ΣΤΟ "ΘΗΣΕΙΟ", ΠΑΡΕΑ ΜΕ ΤΟΝ ΧΟΝΕΚΕΡ. ΤΗΣ ΣΕΜΙΝΑΣ ΔΙΓΕΝΗ

Βερολίνο. Δεκαπενταύγουστος, 1961. Χαράζουν τη συνοριακή γραμμή, να υψωθεί το Τείχος. Χριστούγεννα, 89. Στρατηγοί κάνουν προσωμοίωση κατάστασης πολέμου. Παριστάνουν ότι έχει ξεσπάσει  3ος Παγκόσμιος. Η Στάζι προστατεύει το κόμμα από το λαό.
Επιστροφή, 1961. Άνθρωποι ξυπνούν το πρωί, αποκομμένοι από συγγενείς, δουλειά, σχολεία. Κάποιοι βλέποντας το αγκαθωτό συρματόπλεγμα, πηδούν απο παράθυρα. Ένας πράκτορας της Στάζι, ανά 23 άτομα. (όταν επί Στάλιν, 1 Κα-γκε-μπίτης ''πρόσεχε'' 5.830 πολίτες)

Διαβάστε περισότερα...

Onlytheater Team

Επικοινωνήστε μαζί μας

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

Συνδεθείτε

Για να συνδεθείτε, συμπληρώστε τα στοιχεία σας, αφού δημιουργήσετε λογαριασμό (Create an account)

Καλώς ήλθατε στο Only Theater!

Αναζήτηση

ONLYVIDEO