Μια από τις πληρέστερες και σημαντικότερες δουλειές του επιτυγχάνει ο Νίκος Μαστοράκης στον συναρπαστικό «Μεφίστο» του που ανέβασε με το Εθνικό στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά και η παράσταση-κέντημα που έφτιαξε, είναι η σημαντικότερη όχι μόνο της σεζόν αλλά και των τελευταίων χρόνων.
Το συγκλονιστικό έργο των Αριάν Μνουσκίν-Κλάους Μαν, ευτυχεί στα έμπειρα χέρια του και αποδεικνύεται εφιαλτικά διαχρονικό λόγω του θέματός του.
Η άνοδος του ναζισμού στην Γερμανία του μεσοπολέμου δοκιμάζει τις αντοχές, την ιδεολογία και την ηθική των μελών ενός θιάσου. Μέσα στη δίνη καταιγιστικών ιστορικών εξελίξεων, κάποιοι θα αντισταθούν, κάποιοι άλλοι θα αιφνιδιαστούν και άλλοι θα πληρώσουν με τη ζωή τους, καθώς το αυγό του φιδιού σκάει και ο ναζισμός αποκτάει όλο και περισσότερη δύναμη. Ένας από τους ηθοποιούς του θιάσου, ο Χένρικ Χόφγκεν, μπροστά στην αβεβαιότητα και το φόβο, θα επιλέξει να προτάξει την καριέρα του και να συμμαχήσει με τον «διάβολο».
Ο Μαστοράκης έχει στήσει μια τρίωρη παράσταση που κρατά αμείωτο το ενδιαφέρον του κοινού, που κεντρίζει, που συγκινεί, που προβληματίζει, που ξεσηκώνει, που δονεί, που συναρπάζει, που συνταράζει, που συγκλονίζει. Ο σκηνικός χώρος που έφτιαξε ο ίδιος είναι μοναδικής αισθητικής-αγκαλιάζει από σκηνή καμπαρέ της εποχής, παρασκήνια αλλά και σαλόνια-όπως και τα εξαιρετικά κοστούμια του, με τις μουσικές του Σταύρου Γασπαράτου να απογειώνουν το αποτέλεσμα-τα τραγούδια του έξοχα και η Μελίνα Παιονίδου έχει κάνει υπέροχη δουλειά στη διδασκαλία του!-και τους φωτισμούς του Σάκη Μπιρμπίλη να έχουν πρώτο ρόλο-απ’ τα μεγάλα ατού της δουλειάς!
Για άλλη μια φορά ο Μαστοράκης μεγαλουργεί καθοδηγώντας τους ηθοποιούς του: έχει δουλέψει με δεξιοτεχνικό τρόπο με τον καθένα από αυτούς, απ’τους πλέον έμπειρους, μέχρι τους νεότερους.Ο καθένας από τους είκοσι ένα άξιους ερμηνευτές του πετυχαίνει προσωπική επιτυχία κι όλοι μαζί πετυχαίνουν ένα έξοχο σύνολο. Ο Θάνος Τοκάκης, αποδεικνύει στον Χέντρικ Χέφγκεν του ότι έχει στόφα μεγάλου και σημαντικού πρωταγωνιστή και με την αρωγή του καταφέρνει την πληρέστερη ερμηνεία του-έξοχος ο τρόπος που μεταμορφώνεται από σκηνή σε σκηνή καθώς ο ήρωάς του κάνει συμμαχία με τον διάβολο-.
Η Μαρίνα Ασλάνογλου με δεξιοτεχνικές βελονιές «γίνεται»η Έρικα Μπρύκνερ:δωρική και με μέτρο ζηλευτό, εντυπωσιάζει σε κάτι εντελώς διαφορετικό από ότι την είχαμε δει μέχρι σήμερα. Στην τελική σκηνή του «Βυσσινόκηπου» που έχει τον δικό της βασικό «ρόλο» στο έργο, είναι έξοχη! Η Βίκυ Βολιώτη, μετά την εξαιρετική Ιωάννα της στην «Ιωάννα των σφαγείων» του Μαστοράκη, δουλεύει και πάλι μαζί του αποτελεσματικότατα και παίζει την απόλυτη πρωταγωνίστρια Καρόλα Μάρτιν με ζηλευτό τρόπο. Η Μαρία Ζορμπά στην Μύριαμ Γκότσαλκ της είναι θαυμάσια-και στις σκηνές που αποφασίζει να «δραπετεύσει»με τον σύζυγό της και ειδικά στο τραγούδι της, που μου έφερε δάκρια στα μάτια.Την καλύτερη ερμηνεία της καριέρας της πετυχαίνει η Γιούλικα Σκαφιδά Τερέζα φον Χέρτσφελντ της-κορυφαία σκηνή της το δυνατό τραγούδι που ερμηνεύει συναρπαστικά κι είναι απ’τους μεγαλύτερους άσσους της αληθινά κορυφαίας παράστασης. Η Υβόννη Μαλτέζου φέρει στη σκηνή την ακριβή εμπειρία της απ’την μακρά πορεία της στο θέατρο και είναι υπέροχη στην Κυρία Εφού της. Η Κωνσταντίνα Τάκαλου στην Πάμελα φον Νίμπουρν της έχει εντονότατη σκηνική παρουσία,σχεδόν«σαρωτική». Σπουδαίος στον Κλάους Μπρύκνερ ο χαρισματικός Χάρης Φραγκούλης που ανέρχεται εντυπωσιακά-ένας πλήρης ηθοποιός μεγάλων δυνατοτήτων. Από τους πιο «ακριβούς» ερμηνευτές της χώρας μας ο Μηνάς Χατζησάββας «κεντάει» στον Τόμας Μπρύκνερ-ειδικά στις σκηνές που «ερμηνεύει» με εσωτερικότητα τις τελευταίες οδηγίες που δίνονται για το φινάλε του «Βυσσινόκηπου». Καίριος στον Θεόφιλο Σάρντερ ο καλός Άλκης Παναγιωτίδης και ευθύβολος στον Μάγκνους Γκότσαλκ ο Νίκος Ψαρράς-ιδιαίτερα στη γερή σκηνή που παίρνει την μεγάλη απόφαση να μην προδώσει την γυναίκα του και να φύγει μαζί της!
Ο Αλέξανδρος Λογοθέτης φτιάχνει ίσως την πιο καλή του θεατρική δουλειά στον Όττο Ούλριχ του. Αποτελεσματικότητα και ευθυβολία έχουν οι ικανότατοι Γιάννης Στόλλας-λεπτοδουλειά κάνει στη σκηνή με το ανέκδοτο!-,Χάρης Τζωρτζάκης -στις εκρήξεις του Χανς Μίκλας του έχει οίστρο- Θύμιος Κούκιος, Δανάη Κατσαμένη, Στέφανος Μουαγκιέ, Γιώργος Παπαπαύλου, Ένκε Φεζολάρι και Τάσος Πυργιέρης.
Σημαντική είναι φυσικά κι η συμβολή της Λήδας Μανιατάκου που παίζει πιάνο συνοδεύοντας τα επί σκηνής δρώμενα.
Μια αληθινά αριστουργηματική διανομή σε μια αληθινά αριστουργηματική παράσταση-ίσως μια από τις καλύτερες που έχω δει στα χρόνια που τρέχω θεατρικούς μαραθωνίους. Ο πιο ακριβός άσος του Εθνικού για φέτος, η πιο σημαντική και σπουδαία παράσταση της χρονιάς.
Τρέξτε στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά-μέχρι τις 15/6 και απ’ το φθινόπωρο στην Κεντρική Σκηνή του Εθνικού.