Κριτική της Χρύσας Φωτοπούλου
Είναι πια σαφές ότι ο Δημήτρης Τάρλοου δεν αποκλείει τη μαγεία από κανένα του εγχείρημα. Δεινός λύτης των εξισώσεων της ομορφιάς ασχολήθηκε (πλήρως αφοσιωμένος) με τη μεταφορά του εμβληματικού μυθιστορήματος "Η Μεγάλη Χίμαιρα" του Μ. Καραγάτση. Του παππού του. Που ήξερε ότι η πραγματική διάσταση των πραγμάτων είναι αβίωτη από τους ανθρώπους. Από τους ανθρώπους που φτάνουν μέχρι την έναρξη και μετά γυρίζουν πίσω επιτρέποντας στα όνειρα να διογκωθούν σε χίμαιρες. Άπιαστες και άυλες.
Ολόκληρη η αίθουσα Η' στην Πειραιώς 260 έγινε η προέκταση του σκηνικού της Ε. Μανωλοπούλου, ενώ το κινηματογραφικό πανί, στο βάθος, ένα φόντο συνεχούς προβολής σκηνών με τους ήρωες σε πιο εσωτερικές στιγμές και τη θάλασσα της Σύρου μόνιμη εικόνα.
Η Μαρίνα Μπαρέ αφήνει τη Γαλλία για έναν έρωτα που βρήκε στο πρόσωπο του Γιάννη, ενός πλούσιου καπετάνιου από τη Σύρο. Εξιδανικεύοντας εκ των προτέρων όλα όσα θα μπορούσε να ζήσει σε μια χώρα που την τυφλώνει το φως 12 μήνες το χρόνο χάνει όλο το έδαφος κάτω απ' τα πόδια της, όταν αντιλαμβάνεται ότι η ελληνική καθημερινότητα είναι ικανή να συντρίψει ακόμη και αυτούς που αδυνατούν να αφομοιωθούν ή να παζαρέψουν το ελεύθερο κομμάτι του εαυτού τους. Η Μαρίνα τρελάθηκε μέσα στο αυστηρό, αστικό σπίτι με την πεθερά-κέρβερο και τον κόσμο του νησιού έτοιμο να ξεστομίσει τα ανείπωτα. Η κανονική ζωή σε απόλυτη εξάρτηση με το πώς πάνε οι δουλειές της οικογένειας. Όταν θα χρειαστεί ο άνδρας της να λείψει για μήνες, η Μαρίνα θα πάει εκεί που της δείχνει το πάθος. Θα "παρατυπήσει" με τον Μηνά, τον αδερφό του άνδρα της. Και εκείνη τη στιγμή είναι που η επιβολή της τάξης θα φέρει την αταξία και τον θάνατο. Η Άννα, η κόρη της θα πεθάνει και ο Μηνάς θα αυτοκτονήσει.
Δε νομίζω αυτή τη στιγμή στην ελληνική σκηνή να υπάρχει άλλη γυναίκα που να είναι η Μαρίνα από την εξαίρετη Αλεξάνδρα Αϊδίνη. Δυναμική, ρετρό παρουσία, με αυτοέλεγχο και γνώση του πώς να είσαι παντοδύναμος σε ρεαλιστικό έδαφος.
Ο Νίκος Ψαρράς, ως Γιάννης, λιτός, με σκηνική άνεση και πολύ καλές στιγμές. Ο Όμηρος Πουλάκης, ο ονειροπόλος Μηνάς, φωτεινό αρχέτυπο μιας περασμενης εποχής, αξιοπρόσεκτος και ευρηματικός. Η Ηλιάνα Μαυρομάτη, η Λίλη που μένει μόνιμα στη Σύρο και έχει τον φόβο της ελευθερίας και της υπέρβασης. Ποιητική όπως ακριβώς την αντιλήφθηκε ο συγγραφέας. Η Σοφία Σεϊρλή, η μάνα, προέκυψε με στόμφο που την οδήγησε στη γραφικότητα παρά την καθήλωσε στην έδρα της εξουσίας. Η Αλίκη Αλεξανδράκη, "πονούσε από τον τόσο θάνατο", αλλά υπερέβαλλε. Και δε μας έχει συνηθίσει μια τόσο καλή ηθοποιός σε ανυπόστατα υπερ-μεγέθη.
Η εμφάνιση-αστραπή του Δ. Τάρλοου στο ρόλο του Μ. Καραγάτση ενέτεινε το κλίμα-εποχής που είχαμε υποβληθεί. Τα κοστούμια με έξοχες λεπτομέρειες, η μουσική της Κατερίνας Πολέμη για μια ακόμη φορά σε απόλυτη συμπόρευση με το κείμενο και την περίσταση.
Επειδή συνηθίζεται, όταν μεταφέρονται λογοτεχνικά έργα στη σκηνή ο κόσμος να..κουράζεται, εγώ σας λέω ότι δεν κουράστηκα λεπτό. Μου δόθηκε η ευκαιρία να βρεθώ απέναντι σε όλες τις καθαρές διαπιστώσεις του συγγραφέα και να καταλήξω στο ίδιο συμπέρασμα (σ' εκείνο που είχα καταλήξει, όταν πρωτοδιάβασα το βιβλίο): Ο φυσιολογικός άνθρωπος είναι αυτός επιτρέπει στο πάθος να του αλλάξει σχήμα, να τον εξαϋλώσει, να τον σκορπίσει, να του αφαιρέσει τη λογική μια για πάντα.
*Η παράσταση "Η Μεγάλη Χίμαιρα" σε σκηνοθεσία Δημήτρη Τάρλοου θα ξανανέβει τον Νοέμβριο στο Θέατρο Πορεία.
Συντελεστές:
Διασκευή: Στρατής Πασχάλης
Σκηνοθεσία: Δημήτρης Τάρλοου
Σκηνικά - Κουστούμια: Ελένη Μανωλοπούλου
Μουσική: Κατερίνα Πολέμη
Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου
Κίνηση - Χορογραφία: Ζωή Χατζηαντωνίου
Σκηνοθεσία κινηματογραφικού μέρους: Χρήστος Δήμας
Στίχοι τραγουδιών: Στρατής Πασχάλης
Βοηθοί σκηνοθέτη: Άννα Πασπαράκη, Δήμητρα Κουτσοκώστα
Βοηθός σκηνογράφου: Τίνα Τζόκα
Βοηθός χορογράφου: Κορίνα Κόκκαλη
Φωτογραφίες: Βάσια Αναγνωστοπούλου
Διανομή:
ΜΑΡΙΝΑ: Αλεξάνδρα Αϊδίνη
ΓΙΑΝΝΗΣ: Νίκος Ψαρράς
ΜΗΝΑΣ: Όμηρος Πουλάκης
ΡΕΪΖΑΙΝΑ: Σοφία Σεϊρλή
ΛΙΛΗ - ΚΑΛΛΙΟΠΗ - ΒΙΕΤΝΑΜΕΖΑ ΠΟΡΝΗ: Ηλιάνα Μαυρομάτη
ΑΝΝΟΥΛΑ, κόρη της Μαρίνας: Κατερίνα Τράμπα, Βασιλική Παναγιώτογλου
ΑΝΝΕΖΙΩ: Αλίκη Αλεξανδράκη
ΈΝΑΣ ΆΓΝΩΣΤΟΣ: Δημήτρης Τάρλοου