Πέρσι, τέτοια εποχή, μας συστήθηκε μια καινούρια ομάδα με το όνομα “Medium Project”. Είχε την ιδιαιτερότητα να απαρτίζεται όχι από ηθοποιούς, αλλά από μουσικούς και λυρικούς τραγουδιστές οι οποίοι θέλησαν να κάνουν την όπερα προσιτή στο μέσο θεατή και να τον μυήσουν σε αυτό το είδος με μια πιο σύγχρονη προσέγγιση.
Με ελάχιστα οικονομικά μέσα αλλά με πολύ ταλέντο και μεράκι έκαναν την πρώτη τους παραγωγή ανεβάζοντας το «Μέντιουμ» του Τζίαν Κάρλο Μενότι. Μια μονόπρακτη όπερα που γράφτηκε κατά στο τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου και απηχεί όλη τη ζοφερή ατμόσφαιρα της εποχής.
Η Μαντάμ Φλώρα είναι μια μετανάστρια που πήγε στην Αμερική με την οικογένεια της για ένα καλύτερο μέλλον. Αγωνίζεται να επιβιώσει και δεν διστάζει να χρησιμοποιήσει όλα τα μέσα. Βιοπορίζεται λοιπόν κάνοντας το Μέντιουμ και "βοηθώντας" κάποιους απελπισμένους γονείς να επικοινωνήσουν με τα νεκρά παιδιά τους. Δεν διστάζει να χρησιμοποιήσει και την κόρη της προκειμένου να κοροϊδέψει τους δύστυχους πελάτες της. Ώσπου κατά τη διάρκεια μιας συνεδρίας αισθάνεται δυο χέρια να μπλέκονται γύρω από το λαιμό της. Εκεί πια η ρεαλίστρια μαντάμ Φλώρα αν και προσπαθεί να πεισθει ότι ο μουγγός ψυχογιός της της παίζει ένα παιχνίδι, παρόλα αυτά είναι σαφές ότι αρχίζει και η ίδια να μπαίνει σε μεταφυσικές ανησυχίες.
Μια όπερα με πλοκή θρίλερ, έντονο ρεαλισμό, και στοιχεία τζαζ μια που ο Μενοτι πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του στην Αμερική. Η λιτή σκηνοθετική γραμμή που έχει επιλέξει η σκηνοθέτιδα της παράστασης Ράια Τσακηρίδη εξυπηρετεί το σύγχρονο ανέβασμα του έργου, αλλά και τον εναλλακτικό θεατρικό χώρο που έχουν διαλέξει για τις παραστάσεις τους. Η Τσακηρίδη συνδυάζει και την ιδιότητα της ψυχοθεραπεύτριας, ιδιαίτερα χρήσιμη ειδικά σε αυτό το έργο. Βοήθησε τους τραγουδιστές να αποδώσουν τους δύσκολους υποκριτικά ρόλους τους, στους οποίους είναι ενταγμένα κομμάτια πρόζας και κραυγές, με αξιοθαύμαστη πληρότητα. Η Μαργαρίτα Συγγενιώτου ερμηνεύει τη Μαντάμ Φλώρα, η Λητώ Μεσσήνη την Μόνικα, ο Αλέξης Ζερβάνος τον Τόμπι, η Αντωνία Δεσπούλη την κυρία Νόλαν και οι Ειρήνη Φωτεινάκη και Μιχάλης Ψύρρας το ζεύγος Γκομπινάου. Η μουσική διεύθυνση είναι του Ανδρέα Τσέλικα. Αν και ο Μενότι ήταν εξαιρετικός ενορχηστρωτής, το έργο εδώ υπηρετήθηκε μόνο με ένα πιάνο, συμβάλλοντας στην λιτότητα του εγχειρήματος.
Φαίνεται ότι, σιγά σιγά, ίσως να έρχεται και για την Ελλάδα η ώρα της άνθησης του λυρικού θεάτρου έξω από τις θεσμοθετημένες σκηνές. Το νέο αίμα των μουσικών παίρνει την κατάσταση στα χέρια του. Άνοιξαν το δρόμο ομάδες όπως «Η Όπερα των Ζητιάνων» του Χαράλαμπου Γωγιού, οι Οπερ(Ο), τώρα οι Medium Project, αλλά ακούω και για μια νέα προσπάθεια στο ΟLVIO με μια παράσταση της «Ωραίας Ελένης» του J. Offenbach. Θα τους δω και θα σας ενημερώσω.
Εύχομαι αυτές οι «φωνές» να πληθύνουν και να βρουν στην πορεία και θεατρικούς χώρους που θα θελήσουν να στηρίξουν και τις παραγωγές τους. Μέχρι τότε καλή δύναμη και επιμονή. Τουλάχιστον, το κοινό δείχνει να θέλει να στηρίξει αυτές τις προσπάθειες. Πριν δέκα χρόνια, αυτό θα μας φαινόταν, σχεδόν, σενάριο επιστημονικής φαντασίας.
*«Το Μέντιουμ» του Μενότι παρουσιάζεται κάθε Τετάρτη, στο "Από Μηχανής Θέατρο" (μέχρι αρχές Φεβρουαρίου).