Μη χάσετε τις προσκλήσεις

Το onlytheater.gr στο facebook Το onlytheater.gr στο twitter Το onlytheater.gr στο youtube
Print

ΜΙΜΙΚΗ ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΠΑΝΤΟΜΙΜΑ: ΟΡΙΣΜΟΙ ΚΑΙ ΠΑΡΑΝΟΗΣΕΙΣ

Written by OnlyTheater. Category: ΑΡΘΡΑ

 

 

της Τόνιας  Βασιλάκου

Οι παρανοήσεις γύρω από κάποια είδη θεάτρου που απομακρύνονται από το «ακαδημαϊκό» κειμενοκεντρικό θέατρο είναι συχνές. Η παρεξήγηση εντείνεται όταν το κύριο μέσο έκφρασης μετατοπίζεται στο σώμα. Ένα από αυτά τα θεατρικά είδη δραματικής έκφρασης, που υποφέρει κυρίως τόσο λόγω της άγνοιας όσων απαρτίζουν το θεατρικό γίγνεσθαι, όσο και την απουσία εκπροσώπων του σε θέσεις-κλειδιά, είναι και η μιμική τέχνη. 

Μιμική τέχνη

Με τον όρο «μιμική τέχνη» (mime) εννοούμε τη σωματική δραματική τέχνη που δημιουργήθηκε στις αρχές του 20ου αιώνα στην Ευρώπη και συγκεκριμένα στη Γαλλία και συνεχίζεται έως και σήμερα. Οι ρίζες της τοποθετούνται στη διδασκαλία του θεατράνθρωπου Jacques Copeau (Ζακ Κοπώ) που στόχευε στην απομάκρυνση των νατουραλιστικών στοιχείων του θεάτρου, με τη συστηματική εκπαίδευση των ηθοποιών μέσω ενός προγράμματος που περιελάμβανε γυμναστικές ασκήσεις, μπαλέτο, αυτοσχεδιασμούς με μάσκα γύρω από μιμήσεις ζώων και στοιχείων, ορθοφωνία, χορικά, θέατρο No, λογοτεχνία, ποίηση, φιλοσοφία, ιστορία της μουσικής και ενδυματολογίας. 

Απορρέει πως ο ιδανικός ηθοποιός στη μιμική τέχνη είναι εκείνος όπου διακατέχεται από σωματική πλαστικότητα, ακρίβεια στο παίξιμο και συναίσθηση της μουσικότητας της κίνησης και των καταστάσεων. 

Οι κύριοι εκφραστές του είδους αυτού, Etienne Decroux (Ετιέν Ντεκρού) και Jean-Louis Barrault (Ζαν-Λουι Μπαρώ, που ακολούθησε μέχρι ένα σημείο την διδασκαλία του Ντεκρού) με την σωματική δραματική μιμική τέχνη (mime corporel dramatique) και αργότερα οι νεότεροι Marcel Marceau (Μαρσέλ Μαρσώ) και Jacques Lecoq (Ζακ Λεκόκ) έθεσαν ως αυτοσκοπό και έργο ζωής τους την ανάπτυξη και παγίωση της τέχνης της μιμικής, μέσα από τις προσωπικές τους σχολές. 

Οι τεχνικές τους περιέχουν στοιχεία όπως τη διάρθρωση του σώματος σε κέντρα, τη μουσικότητά του, τη σωματική εξωτερίκευση συναισθημάτων και σκέψεων, τη χρήση μάσκας και αντικειμένων, καθώς και πλήθος άλλων μεθόδων που συναντούμε και στη «συμβατική εκπαίδευση» του ηθοποιού και αποσκοπώντας στη δραματικότητα του σώματος του ηθοποιού. 

Παντομίμα

Στην ελληνική θεατρική σκηνή, χρησιμοποιείται συχνά, λανθασμένα, ο όρος «παντομίμα» (pantomime) ως συνώνυμο της «μιμικής τέχνης» (mime). Η παντομίμα, ως αυτόνομο είδος, δημιουργήθηκε κατά τον 18ο αιώνα και παρήκμασε τον 19ο αιώνα, όπου και εξαφανίστηκε. Η παντομίμα του 19ου αιώνα ήταν ένα σύστημα, που μπορεί να παραλληλιστεί με την Νοηματική Γλώσσα. Κωδικοποιημένες χειρονομίες και εκφράσεις του προσώπου αναπαριστούσαν μια λέξη ή σύνθεση λέξεων. Εμβληματική φιγούρα ήταν ο Πιερότος, με το λευκό πρόσωπο και τη λευκή φαρδιά στολή του. 

Η σύγχυση μεταξύ της μιμικής και της παντομίμας έγκειται στο γεγονός πως οι ίδιοι προαναφερόμενοι εκφραστές της μιμικής τέχνης έκαναν χρήση του όρου της «παντομίμας», για να περιγράψουν την τέχνη τους και για να αποδείξουν μια πλασματική συνέχεια της σωματικής έκφρασης ανά τους αιώνες. Η πρακτική αυτή εγκαταλείφθηκε πολύ σύντομα, λόγω των στερεότυπων που είχαν δημιουργηθεί, ούτως ώστε ο όρος παντομίμα (pantomime) να εξαλειφθεί και να αντικατασταθεί πλέον από εκείνον της «μιμικής» (mime). 

Θα μπορούσαμε συνεπώς να συνεπάγουμε πως η «παντομίμα» είναι συνώνυμη με τον όρο «μιμιτική» (mimic, mimique) και πως η σύγχυση προέρχεται από την στασιμότητα που έχει υπάρξει στον τομέα αυτό στην ελληνική θεατρική σκηνή.  Οι περισσότεροι εκφραστές και διδάσκαλοι της μιμικής τέχνης προτιμούν πλέον τον εύηχο και γενικευμένο όρο του «σωματικού θεάτρου» (physical theatre, théâtre corporel), ώστε να αποφευχθούν οι παρερμηνείες και κυρίως η υποβίβαση της τέχνης αυτής.

Η Τόνια Βασιλάκου είναι καθηγήτρια σωματικού θεάτρου και μιμικής τέχνης στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών Ναυπλίου, ηθοποιός και μίμος.

Συνδεθείτε για να υποβάλετε σχόλια.

Joomla Templates and Joomla Extensions by sjtemplates.com
  • ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΙ

  • ΚΡΙΤΙΚΗ

Στο onlytheater.gr αρθρογραφούν: ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΚΟΥΡΤΗΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΑΡΚΟΥΛΑΚΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΛΙΓΝΑΔΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ, ΜΑΡΙΑ ΠΡΩΤΟΠΑΠΠΑ, ΟΛΙΑ ΛΑΖΑΡΙΔΟΥ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΙΟΡΔΑΝΙΔΗΣ, ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΒΑΛΤΙΝΟΣ, ΕΛΕΝΗ ΡΑΝΤΟΥ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΛΟΥΛΗΣ, ΑΡΓΥΡΗΣ ΞΑΦΗΣ, ΜΑΡΙΑΝΝΑ ΚΑΛΜΠΑΡΗ, ΜΑΡΙΑΝΘΗ ΣΟΝΤΑΚΗ, ΛΕΝΑ ΠΑΠΑΛΗΓΟΥΡΑ, ΜΑΡΘΑ ΦΡΙΝΤΖΗΛΑ, ΗΡΩ ΣΑΪΑ, ΑΝΝΑ ΑΔΡΙΑΝΝΟΥ, ΑΝΝΙΤΑ ΚΟΥΛΗ, ΡΑΛΛΙΑ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΝΑΝΟΥΡΗΣ, ΡΟΥΛΑ ΠΑΤΕΡΑΚΗ, ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΑΡΑΓΚΟΥ, ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ, ΣΟΝΙΑ ΘΕΟΔΩΡΙΔΟΥ, ΘΑΝΑΣΗΣ ΧΕΙΜΩΝΑΣ, ΜΑΝΟΣ ΛΑΜΠΡΑΚΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΩΤΑΚΗΣ, ΜΙΧΑΛΗΣ ΡΕΠΠΑΣ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΧΑΤΖΗΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ, ΕΥΣΤΑΘΙΑ.

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΗΣΤΕ ΜΑΖΙ ΜΑΣ:

info@onlytheater.gr

Like στο Facebook

Follow στοTwitter

ΕΙΔΑ ΤΙΣ ΖΩΕΣ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ, ΣΤΟ "ΘΗΣΕΙΟ", ΠΑΡΕΑ ΜΕ ΤΟΝ ΧΟΝΕΚΕΡ. ΤΗΣ ΣΕΜΙΝΑΣ ΔΙΓΕΝΗ

Βερολίνο. Δεκαπενταύγουστος, 1961. Χαράζουν τη συνοριακή γραμμή, να υψωθεί το Τείχος. Χριστούγεννα, 89. Στρατηγοί κάνουν προσωμοίωση κατάστασης πολέμου. Παριστάνουν ότι έχει ξεσπάσει  3ος Παγκόσμιος. Η Στάζι προστατεύει το κόμμα από το λαό.
Επιστροφή, 1961. Άνθρωποι ξυπνούν το πρωί, αποκομμένοι από συγγενείς, δουλειά, σχολεία. Κάποιοι βλέποντας το αγκαθωτό συρματόπλεγμα, πηδούν απο παράθυρα. Ένας πράκτορας της Στάζι, ανά 23 άτομα. (όταν επί Στάλιν, 1 Κα-γκε-μπίτης ''πρόσεχε'' 5.830 πολίτες)

Διαβάστε περισότερα...

Onlytheater Team

Επικοινωνήστε μαζί μας

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

Συνδεθείτε

Για να συνδεθείτε, συμπληρώστε τα στοιχεία σας, αφού δημιουργήσετε λογαριασμό (Create an account)

Καλώς ήλθατε στο Only Theater!

Αναζήτηση

ONLYVIDEO