Μη χάσετε τις προσκλήσεις

Το onlytheater.gr στο facebook Το onlytheater.gr στο twitter Το onlytheater.gr στο youtube
Print

ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΗ ΣΚΗΝΗ: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΙΧΟΣ - ΧΟΡΟΓΡΑΦΟΣ

Written by OnlyTheater. Category: ΑΡΘΡΑ

Κωνσταντίνος Μίχος

 

Το παρακάτω κείμενο γράφτηκε από τον Κ. Μίχο και δημοσιεύτηκε στον προσωπικό του λογαριασμό στο Facebook, την ημέρα της πρεμιέρας. Οι  κινήσεις του "Λα Στράντα"..είναι δικές του.

 

Λα Στράντα

Αρκετοί φίλοι με ρωτούν γιατί δεν χορογραφώ συχνά για το θέατρο.
Η πραγματικότητα είναι ότι έχω δοκιμάσει να συνεργαστώ με σκηνοθέτες θεάτρου και τις περισσότερες φορές κατέληγα να πηγαίνω επί ώρες στις πρόβες και να μην κάνω τίποτα.
Η ιδέα του χορογράφου σαν τεχνίτη μου φαινόταν αδιανόητη. Τι σημαίνει το «εδώ θέλουμε να κοιτάξεις την κινησιολογία»; σαν να ζητούν να κάνω ένα μερεμετάκι ηλεκτρολόγου, σαν κάποιος που δεν θέλει να λερώσει τα χέρια του να σου λέει εδώ έχουμε ένα χορευτικό και θέλουμε τα φώτα σου.
Πώς είναι δυνατόν καλλιτέχνες να πιστεύουν ότι ένα τμήμα του έργου μπορεί να φτιαχτεί χωρίς την συνύπαρξη κατά την σύλληψη του; λες και ο χορός δεν είναι πρώτη ύλη, αλλά φιοριτούρα;
Έπιανα τον εαυτό μου να σκέφτεται «σηκωθείτε φύγετε μια στιγμή να φτιάξω εγώ όλο το έργο και μετά ελάτε και κρατήσετε ότι θέλετε».

Το επόμενο πρόβλημα που αντιμετωπίζεις στο θέατρο, μετά την μη αναγνώριση του ολικού χαρακτήρα του χορογράφου είναι η ανεπαρκής εκπαίδευση των ηθοποιών, ναι ναι όλοι λένε «το σώμα, το σώμα» και μετά στις σχολές θεάτρου κάνουν μπαλέτο για γραμμές και τζαζ για να προετοιμαστούν για το τωρινό Εθνικό, (μειδίαμα υπομονής). Αυτή η παγιωμένη κατάσταση ορίζει τα όρια, του τι μπορείς να ζητήσεις από τους ηθοποιούς αλλά και της υπομονής των ηθοποιών που όσο και καλοδιάθετοι να είναι προς εσένα καθώς πλησιάζει η πρεμιέρα γυρνάνε στο «να πω τα λόγια σωστά».

Όταν μου τηλεφώνησε η Κάτια Γέρου να περάσω να “βοηθήσω” στο ανέβασμα του Λα Στράντα, φοβήθηκα ότι θα αντιμετωπίσω τα ίδια και ότι πιθανότατα θα έπρεπε να βρω τρόπο να πω όχι ή να έχω ελάχιστη παρουσία.
Όμως η Κάτια είναι συντρόφισσα, όχι δεν εννοώ το αριστερό παρελθόν, αλλά την άμεση ανταπόκριση της να συμμετάσχει στην παράσταση μου στα Προσφυγικά το 2003. Και έτσι πήγα ένα απόγευμα στο θέατρο Βικτώρια, συγκρατημένος.

Και βρέθηκα σε μια τρυφερή παρέα ανθρώπων, που με περίμεναν ανοικτοί σε ό,τι διαολιά σκεφτόμουν,
Η Κάτια σαν ένας Κασπαρ Χάουζερ με κινησιολογία τετραπληγικού μπούτο; ο τρελός Νίκος Νίκας αντίθετα από την ταινία να εκτεθεί σαν ένας επηρμένος εγωμανής καλλιτέχνης; Πώς θα καταρρεύσει στο τέλος ο Τσαμπανό του Θανάση Κουρλαμπά χωρίς να θυμηθούμε τον Άντονυ Κουίν; Πώς συνολικά δεν θα θυμίσουμε το έργο του Φελίνι που ήταν πολύ γλυκερό για το γούστο μου; Από τους Ιταλούς εγώ ταυτίζομαι με τον Αντονιόνι, θα βάλουν λίγο θόρυβο αλά Τομ Γουέιτς στην γλύκα της μουσικής που έχουν συνθέσει και παίζουν ο Λεωνίδας και ο Μέλιος, ενώ παράλληλα θα αντέξουν να κρεμιούνται από σίδερα; Πώς το σώμα του ακροβάτη Κίμωνα θα αποκτήσει βάρος; Το περπάτημα των φλαμίνγκο ή της καμηλοπάρδαλης ταιριάζει στην πόρνη της Έφης; Θα διαφοροποιήσει η πανταχού παρούσα Ευγενία Μαραγκού το σώμα της καλόγριας από αυτό μιας ξαναμμένης χήρας και μιας ζογκλέρ ενώ ταυτόχρονα θα συζητούμε την έννοια της εντροπίας στην μέθοδο μου;

Το μέτρο της παρουσίας ενός χορογράφου σε ένα έργο βγαίνει από την εξίσωση όπου χ τα εκατοστά της απόστασης που κάθεται κοντά στον σκηνοθέτη, ψ ο αριθμός που τα κεφάλια τους θα σκύψουν για να μιλήσουν μεσα στο σκοτάδι, υ ο χρόνος ανταπόκρισης, όταν ο ένας προτείνει στον άλλο μια ιδέα και ο Βασίλης Νικολαΐδης ήθελε να κάθομαι δίπλα του, σκύβαμε να μιλήσουμε και βρίσκαμε να λέμε τα ίδια ταυτόχρονα.
Το βάρος της δουλειάς ενός χορογράφου φαίνεται από την αλληλοεμπιστοσύνη που έχει με τον σκηνοθέτη και εγώ έπιασα τον εαυτό μου να τον εμπιστεύομαι λες και είναι ο κάπτεν Ζαν Λουκ Πικάρντ καθισμένος στην καρέκλα κυβερνήτη διαστημόπλοιου, ο Βασίλης παρά τα 40 χρόνια παραστάσεων θεάτρου και όπερας δεν τον ξέρει, αλλά είναι ίδιοι στην έμπειρη ηρεμία τους και εμένα μου άρεσε να είμαι μόνο ο Τσέχωφ (ο Παβελ, ο σπιρτόζος πλοηγός από το Σταρ Τρεκ ντεεε).

Το βάθος της παρουσίας ενός χορογράφου διακρίνεται στο πόσο έρχονται προς αυτόν οι ηθοποιοί καθώς πλησιάζει η ημέρα της πρεμιέρας. Εδώ και μέρες η παράσταση είναι έτοιμη, πηγαίνω και απολαμβάνω το πώς έχει αρχίσει να φουσκώνει, οι ηθοποιοί σαν τα δόντια του δράκοντα γιγαντώνονται. Εγώ, δηλαδή η δουλειά μου, όπως καθε δημιουργού εκτός σκηνής εξαφανίζεται, οι χιλιάδες λεπτομέρειες που έχουμε δουλέψει έχουν γίνει πια οργανικές, σαν φυσικές εκφράσεις. Όμως ακόμα και δυο μέρες πριν την πρεμιέρα, η Κάτια θα προστρέξει για λεπτομέρειες όχι μόνο στην κ ί ν η σ η, ο Νίκος σημειώνει στο τετράδιο του ακόμα και ανάσες, ο Θανάσης θα δοκιμάσει την νέα μου αλλαγή, δεν ξέρει ότι όταν του λέω κάτι όσο και τρελό όσο και τελευταία στιγμή προσβλέπω στο αν θα περάσει, αν θα αντέξει την κριτική του, ψημένου στο θέατρο είκοσι χρόνια.

Ο χορός, είναι μια τέχνη με την γλώσσα έξω, διότι η γνωστή παπαριά που όλοι αναμασούν ότι μία κίνηση λέει την αλήθεια χιλίων λέξεων, δεν οδηγεί σε υπαινικτικότητα αλλά σε επιδεικτικότητα.
Το να χορογραφείς σε θέατρο είναι σαν να έχεις τσάμπα δοκιμαστήριο ιδεών, μέτρου και ευθυβολίας νοημάτων.

Τι είναι ένας χορογράφος στο θέατρο, παρά ένας σκηνοθέτης με μέσο την κίνηση; Τι είναι η κινησιολογία στο θέατρο παρά μια ευκαιρία να δούμε αν η τέχνη μας μπορεί να επικοινωνήσει σε ένα περιβάλλον όπου το νόημα και η κοινωνική σύνδεση είναι γενεσιουργός αιτία .
Τι είναι ένας χορογράφος παρά ένα επιπλέον μάτι, ένας καρβουνιάρης ιδεών, ένας παρατηρητής πορείας.
Και έτσι πήγα ένα απόγευμα στο θέατρο Βικτωρια, και έτσι με δέχτηκαν δίπλα τους.
Και έτσι κατέληξα να "βοηθήσω" σε μια παράσταση, όπου η δημιουργία της συνέπεσε με βράδια που πέρασα μαζί με ταλαντούχους φίλους ανταλλάσσοντας ευφυολογήματα και συγκίνηση.
Σε λίγες ώρες θα πάω στην πρόβα τζενεράλε και πιάνω το στομάχι μου να γουργουρίζει από ανυπόμονη χαρά, η παράσταση του Λα Στράντα που ξεκινάει αυτή την Τετάρτη και θα παίζεται μέχρι το Πάσχα είναι από τις λίγες που έχω συμμετάσχει και είμαι ήρεμος και σίγουρος για την απόλαυση της.

Φυσικά όσοι έχετε λιμάρει το νύχι σας, θα πείτε: γιατί αυτή η παράσταση αν είναι τόσο καλή δεν παίζεται σε ένα μεγάλο θέατρο σουπερ μάρκετ κεντρικών δρόμων ώστε να έχετε ένα σίγουρο έσοδο/αμοιβή;

Διότι όλοι είμαστε στον δρόμο, διότι όσο άγρια και να φερθώ μπορώ και να κλάψω, διότι ακόμα θυμάμαι όλους τους ανθρώπους που πλήγωσα και μου λείπουν. Διότι δεν υπάρχει συγχώρεση, λύτρωση βρίσκουμε στην αναγνώριση.

 

Χρύσα Φωτοπούλου

Συνδεθείτε για να υποβάλετε σχόλια.

Joomla Templates and Joomla Extensions by sjtemplates.com
  • ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΙ

  • ΚΡΙΤΙΚΗ

Στο onlytheater.gr αρθρογραφούν: ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΚΟΥΡΤΗΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΑΡΚΟΥΛΑΚΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΛΙΓΝΑΔΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ, ΜΑΡΙΑ ΠΡΩΤΟΠΑΠΠΑ, ΟΛΙΑ ΛΑΖΑΡΙΔΟΥ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΙΟΡΔΑΝΙΔΗΣ, ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΒΑΛΤΙΝΟΣ, ΕΛΕΝΗ ΡΑΝΤΟΥ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΛΟΥΛΗΣ, ΑΡΓΥΡΗΣ ΞΑΦΗΣ, ΜΑΡΙΑΝΝΑ ΚΑΛΜΠΑΡΗ, ΜΑΡΙΑΝΘΗ ΣΟΝΤΑΚΗ, ΛΕΝΑ ΠΑΠΑΛΗΓΟΥΡΑ, ΜΑΡΘΑ ΦΡΙΝΤΖΗΛΑ, ΗΡΩ ΣΑΪΑ, ΑΝΝΑ ΑΔΡΙΑΝΝΟΥ, ΑΝΝΙΤΑ ΚΟΥΛΗ, ΡΑΛΛΙΑ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΝΑΝΟΥΡΗΣ, ΡΟΥΛΑ ΠΑΤΕΡΑΚΗ, ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΑΡΑΓΚΟΥ, ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ, ΣΟΝΙΑ ΘΕΟΔΩΡΙΔΟΥ, ΘΑΝΑΣΗΣ ΧΕΙΜΩΝΑΣ, ΜΑΝΟΣ ΛΑΜΠΡΑΚΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΩΤΑΚΗΣ, ΜΙΧΑΛΗΣ ΡΕΠΠΑΣ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΧΑΤΖΗΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ, ΕΥΣΤΑΘΙΑ.

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΗΣΤΕ ΜΑΖΙ ΜΑΣ:

info@onlytheater.gr

Like στο Facebook

Follow στοTwitter

ΕΙΔΑ ΤΙΣ ΖΩΕΣ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ, ΣΤΟ "ΘΗΣΕΙΟ", ΠΑΡΕΑ ΜΕ ΤΟΝ ΧΟΝΕΚΕΡ. ΤΗΣ ΣΕΜΙΝΑΣ ΔΙΓΕΝΗ

Βερολίνο. Δεκαπενταύγουστος, 1961. Χαράζουν τη συνοριακή γραμμή, να υψωθεί το Τείχος. Χριστούγεννα, 89. Στρατηγοί κάνουν προσωμοίωση κατάστασης πολέμου. Παριστάνουν ότι έχει ξεσπάσει  3ος Παγκόσμιος. Η Στάζι προστατεύει το κόμμα από το λαό.
Επιστροφή, 1961. Άνθρωποι ξυπνούν το πρωί, αποκομμένοι από συγγενείς, δουλειά, σχολεία. Κάποιοι βλέποντας το αγκαθωτό συρματόπλεγμα, πηδούν απο παράθυρα. Ένας πράκτορας της Στάζι, ανά 23 άτομα. (όταν επί Στάλιν, 1 Κα-γκε-μπίτης ''πρόσεχε'' 5.830 πολίτες)

Διαβάστε περισότερα...

Onlytheater Team

Επικοινωνήστε μαζί μας

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

Συνδεθείτε

Για να συνδεθείτε, συμπληρώστε τα στοιχεία σας, αφού δημιουργήσετε λογαριασμό (Create an account)

Καλώς ήλθατε στο Only Theater!

Αναζήτηση

ONLYVIDEO