Μη χάσετε τις προσκλήσεις

Το onlytheater.gr στο facebook Το onlytheater.gr στο twitter Το onlytheater.gr στο youtube
Print

ΚΙΤΤΥ ΠΑΪΤΑΖΟΓΛΟΥ: "ΕΙΝΑΙ ΠΟΥ ΥΠΑΡΧΕΙ ΕΝΑ ΣΥΝΕΧΕΣ "ΓΑΜΩΤΟ" ΣΤΟ "ΛΙΛΙΟΜ"

Written by OnlyTheater. Category: ΑΡΘΡΑ

"Λίλιομ" στο θέατρο Πόρτα

 

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί το «Λίλιομ» του Φέρεντς Μόλναρ στο Θέατρο Πόρτα. Ποιος είναι, ρε παιδί μου, ο Λίλιομ; Ο Λίλιομ -στα ουγγαρέζικα είναι το κρίνο, αλλά στην ουγγαρέζικη αργκό είναι ο άνθρωπος του υποκόσμου- είναι ένας γοητευτικός αλήτης, βίαιος, απρόβλεπτος, παιχνιδιάρης και ακαταμάχητα αλαζόνας. Κίττυ Παϊταζόγλου, θέλω να του πεις ότι τον αγαπώ.

 

Θυμάμαι στις πρόβες, για πολύ καιρό, να παλεύουμε να εκφράσουμε με λόγια τι ήταν αυτό που μας τάραζε στο έργο. Ύπουλα σχεδόν τρύπωνε στον καθένα μας, εκδηλωνόταν με άκαιρα ξεσπάσματα γέλιου, κλάματος, νοσταλγίας, θυμού, αλλά γυρνούσαμε γύρω του χωρίς να μπορούμε να το ορίσουμε.

Κι όταν τελικά εκφράστηκε, τότε το κείμενο αυτό, αν και γραμμένο το 1909, απέκτησε νόημα για μας σήμερα.


Είναι που υπάρχει ένα συνεχές “γαμώτο” σε αυτό το έργο.

“Γαμώτο” που κανείς από τους ήρωες δεν τολμά να πει αυτό που πραγματικά θέλει. Που όλοι διεκδικούν πλάγια.

“Γαμώτο” που όλοι προσπαθούν να ελέγξουν τον εαυτό τους και τους άλλους, αντί να ζητήσουν βοήθεια.

“Γαμώτο” που όλοι έχουν δίκιο. Και ταυτόχρονα όλοι άδικο.

“Γαμώτο” για τον κόσμο που ζουν, ένα Λούνα παρκ-ζωή, που συνεχώς τους καλεί να αποδείξουν πόσο δυνατοί, καπάτσοι και ατρόμητοι είναι.

“Γαμώτο” και για την μόνιμη αγωνία τους να είναι αλλιώς, να κάνουν άλλα. Καμία θητεία στη μετριότητα. Αφού δεν είναι Θεοί, προτιμούν να είναι σκουπίδια.

“Γαμώτο” που προσπαθούν να μείνουν αξιοπρεπείς, όταν όλα γύρω και μέσα τους διαλύονται.


Υπάρχει όμως πάντα μια δεύτερη ευκαιρία. Κι αυτό είναι το πιο αισιόδοξο πράγμα στο κείμενο. Και στην παράστασή μας.


Αλλά και πάλι, όσο κι αν θέλουμε, ξανά τα ίδια λάθη θα κάνουμε. Γιατί μέχρι εκεί μπορούμε. Γι' αυτό και η συγχώρεση στο τέλος του έργου δίνεται στον “αδιόρθωτο”. Kαι δεν είναι χριστιανικό. Είναι ανθρώπινο.

 

Χρύσα Φωτοπούλου

Συνδεθείτε για να υποβάλετε σχόλια.

Joomla Templates and Joomla Extensions by sjtemplates.com
  • ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΙ

  • ΚΡΙΤΙΚΗ

Στο onlytheater.gr αρθρογραφούν: ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΚΟΥΡΤΗΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΑΡΚΟΥΛΑΚΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΛΙΓΝΑΔΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ, ΜΑΡΙΑ ΠΡΩΤΟΠΑΠΠΑ, ΟΛΙΑ ΛΑΖΑΡΙΔΟΥ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΙΟΡΔΑΝΙΔΗΣ, ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΒΑΛΤΙΝΟΣ, ΕΛΕΝΗ ΡΑΝΤΟΥ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΛΟΥΛΗΣ, ΑΡΓΥΡΗΣ ΞΑΦΗΣ, ΜΑΡΙΑΝΝΑ ΚΑΛΜΠΑΡΗ, ΜΑΡΙΑΝΘΗ ΣΟΝΤΑΚΗ, ΛΕΝΑ ΠΑΠΑΛΗΓΟΥΡΑ, ΜΑΡΘΑ ΦΡΙΝΤΖΗΛΑ, ΗΡΩ ΣΑΪΑ, ΑΝΝΑ ΑΔΡΙΑΝΝΟΥ, ΑΝΝΙΤΑ ΚΟΥΛΗ, ΡΑΛΛΙΑ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΝΑΝΟΥΡΗΣ, ΡΟΥΛΑ ΠΑΤΕΡΑΚΗ, ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΑΡΑΓΚΟΥ, ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ, ΣΟΝΙΑ ΘΕΟΔΩΡΙΔΟΥ, ΘΑΝΑΣΗΣ ΧΕΙΜΩΝΑΣ, ΜΑΝΟΣ ΛΑΜΠΡΑΚΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΩΤΑΚΗΣ, ΜΙΧΑΛΗΣ ΡΕΠΠΑΣ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΧΑΤΖΗΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ, ΕΥΣΤΑΘΙΑ.

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΗΣΤΕ ΜΑΖΙ ΜΑΣ:

info@onlytheater.gr

Like στο Facebook

Follow στοTwitter

ΕΙΔΑ ΤΙΣ ΖΩΕΣ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ, ΣΤΟ "ΘΗΣΕΙΟ", ΠΑΡΕΑ ΜΕ ΤΟΝ ΧΟΝΕΚΕΡ. ΤΗΣ ΣΕΜΙΝΑΣ ΔΙΓΕΝΗ

Βερολίνο. Δεκαπενταύγουστος, 1961. Χαράζουν τη συνοριακή γραμμή, να υψωθεί το Τείχος. Χριστούγεννα, 89. Στρατηγοί κάνουν προσωμοίωση κατάστασης πολέμου. Παριστάνουν ότι έχει ξεσπάσει  3ος Παγκόσμιος. Η Στάζι προστατεύει το κόμμα από το λαό.
Επιστροφή, 1961. Άνθρωποι ξυπνούν το πρωί, αποκομμένοι από συγγενείς, δουλειά, σχολεία. Κάποιοι βλέποντας το αγκαθωτό συρματόπλεγμα, πηδούν απο παράθυρα. Ένας πράκτορας της Στάζι, ανά 23 άτομα. (όταν επί Στάλιν, 1 Κα-γκε-μπίτης ''πρόσεχε'' 5.830 πολίτες)

Διαβάστε περισότερα...

Onlytheater Team

Επικοινωνήστε μαζί μας

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

Συνδεθείτε

Για να συνδεθείτε, συμπληρώστε τα στοιχεία σας, αφού δημιουργήσετε λογαριασμό (Create an account)

Καλώς ήλθατε στο Only Theater!

Αναζήτηση

ONLYVIDEO