Μη χάσετε τις προσκλήσεις

Το onlytheater.gr στο facebook Το onlytheater.gr στο twitter Το onlytheater.gr στο youtube
Print

ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΗ ΣΚΗΝΗ: ΔΗΜΗΤΡΑ ΛΙΑΚΟΥΡΑ - ΣΚΗΝΟΓΡΑΦΟΣ

Written by OnlyTheater. Category: ΑΡΘΡΑ

Η Δήμητρα Λιάκουρα

 

Η Δήμητρα Λιάκουρα είναι σκηνογράφος, αλλά οι σπουδές της στη θεατρολογία την έχουν βοηθήσει να "μπαίνει" στον κόσμο του έργου που καλείται να ζωνατνέψει επί σκηνής. Φέτος στην παράσταση "Ο Ροζενγκρατζ και ο Γκιλντενστερν είναι νεκροί" του Στόπαρντ που παρουσιάζεται στο Θέατρο Επί Κολωνώ σε σκηνοθεσία Δημήτρη Μυλωνά, συνδυάζει το ρεαλισμό μιας σκηνής με την εφιαλτική διάσταση που παίρνει αυτό το παιχνίδι ενηλικιώσης  και αυτογνωσίας των δύο ηρώων.

 

Σπούδασα στην Αθήνα θεατρολογία και στο Λονδίνο σκηνογραφία. Μεγάλο σχολείο η θεατρολογία και με εξόπλισε με εφόδια που κάθε μέρα σε αυτή τη δουλειά τα επαληθεύω και τα χρησιμοποιώ. Στο Saint Martin's μέσα από τη σχολή του visual theatre μας ακονίσανε την ικανότητα να θεωρούμε σκηνικό περιβάλλον το οτιδήποτε, από έναν ήχο μέχρι μια κίνηση των χεριών, αλλά πάντα με την αισθητική σαν αρωγό. Ως εκ τούτου για μένα το να σκηνογραφώ ή να ντύνω μια παράσταση είναι εκτός από ζήτημα αισθητικής, άρρηκτα συνδεδεμένο με τηνδραματουργία, από εκεί ξεκινούν και τελειώνουν όλα. Προσπαθώ πάντα ό,τι υπάρχει πάνω στη σκηνή να δικαιολογείται και να αφαιρώ οτιδήποτε διακοσμητικό ή περιττό. 

Πολύ σημαντικό σε κάθε παραγωγή θεωρώ τη συμμετοχή σε όλη τη διαδικασία προετοιμασίας της. Οι αναγνώσεις, οι πρόβες, οι αναλύσεις σε κάνουν κρίκο της αλυσίδας και αυτό, συνήθως, εξασφαλίζει το ενιαίο αποτέλεσμα από όλους τους συντελεστές, ''παίζουμε''  δηλαδή όλοι στο ίδιο έργο, άρα δεν μπορεί παρά να βγει η αλήθεια πάνω στη σκηνή. 

"Ο Ροζενγκρατζ και ο Γκιλντενστερν είναι νεκροί" ήταν μια ευτυχής συνάντηση από πολλές απόψεις. Ήταν σαν όλοι να πλέουμε στο ίδιο μήκος κύματος από την αρχή και απλά έμενε να συναντηθούμε σε αυτό το υπέροχο έργο του Στόπαρντ. Η ιδέα για το σκηνικό ήρθε αβίαστα μέσα από τις πρόβες. Σε ένα έργο που έχει τόσο έντονη την αίσθηση της θεατρικότητας και παίζει με διάφορα θεατρικά κλισέ, συμβάσεις και inside jokes και με τη διασκευή του Δημήτρη Μυλωνά να τα ενισχύει όλα αυτά δε θα μπορούσαν να αγνοηθούν από τη σκηνογραφία . Εδώ λοιπόν το σκηνικό εξυπηρετεί από τη μια μία ρεαλιστική σχεδόν σύμβαση, ότι δηλαδή συναντούμε τους δύο ήρωες στο πίσω μέρος μιας θεατρικής σκηνής, μάλλον περιπλανώμενης, με κουτιά που μεταφέρουν τα σκηνικά και τον εξοπλισμό αυτού του θιάσου σε όλο τον κόσμο.  Από την άλλη είναι ένας συμβολισμός για το ότι βλέπεις την πίσω ιστορία του Άμλετ και σε ένα τρίτο επίπεδο το ότι όλα αυτά εσωκλείονται στη σκηνή του Επί Κολωνώ είναι ένα σχόλιο για το τι σημαίνει κοινό, πρωταγωνιστής, παίζω, ζω. Εδώ είναι που παίρνει ο χώρος μια ελαφρώς εφιαλτική διάσταση.  Αυτή η λούπα του ότι από την μία σκηνή μπαίνεις σε μια άλλη σαν να μην έχεις επιλογή ή διέξοδο. Ξαφνικά οι δύο σκηνές γίνονται η ζωή ή η αναπαράσταση αυτής. 

Μια φράση του Παίχτη μέσα στην παράσταση νομίζω ότι επαληθεύει όλο το σκηνικό περιβάλλον ''Παίζουμε τα συνηθισμένα, πάνω-κάτω, μέσα-έξω. Παίζουμε στη σκηνή ο,τι συνήθως συμβαίνει εκτός σκηνής... αν βλέπεις σε κάθε έξοδο και μια είσοδο για κάπου αλλού''.

 

Συνδεθείτε για να υποβάλετε σχόλια.

Joomla Templates and Joomla Extensions by sjtemplates.com
  • ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΙ

  • ΚΡΙΤΙΚΗ

Στο onlytheater.gr αρθρογραφούν: ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΚΟΥΡΤΗΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΑΡΚΟΥΛΑΚΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΛΙΓΝΑΔΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ, ΜΑΡΙΑ ΠΡΩΤΟΠΑΠΠΑ, ΟΛΙΑ ΛΑΖΑΡΙΔΟΥ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΙΟΡΔΑΝΙΔΗΣ, ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΒΑΛΤΙΝΟΣ, ΕΛΕΝΗ ΡΑΝΤΟΥ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΛΟΥΛΗΣ, ΑΡΓΥΡΗΣ ΞΑΦΗΣ, ΜΑΡΙΑΝΝΑ ΚΑΛΜΠΑΡΗ, ΜΑΡΙΑΝΘΗ ΣΟΝΤΑΚΗ, ΛΕΝΑ ΠΑΠΑΛΗΓΟΥΡΑ, ΜΑΡΘΑ ΦΡΙΝΤΖΗΛΑ, ΗΡΩ ΣΑΪΑ, ΑΝΝΑ ΑΔΡΙΑΝΝΟΥ, ΑΝΝΙΤΑ ΚΟΥΛΗ, ΡΑΛΛΙΑ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΝΑΝΟΥΡΗΣ, ΡΟΥΛΑ ΠΑΤΕΡΑΚΗ, ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΑΡΑΓΚΟΥ, ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ, ΣΟΝΙΑ ΘΕΟΔΩΡΙΔΟΥ, ΘΑΝΑΣΗΣ ΧΕΙΜΩΝΑΣ, ΜΑΝΟΣ ΛΑΜΠΡΑΚΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΩΤΑΚΗΣ, ΜΙΧΑΛΗΣ ΡΕΠΠΑΣ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΧΑΤΖΗΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ, ΕΥΣΤΑΘΙΑ.

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΗΣΤΕ ΜΑΖΙ ΜΑΣ:

info@onlytheater.gr

Like στο Facebook

Follow στοTwitter

ΕΙΔΑ ΤΙΣ ΖΩΕΣ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ, ΣΤΟ "ΘΗΣΕΙΟ", ΠΑΡΕΑ ΜΕ ΤΟΝ ΧΟΝΕΚΕΡ. ΤΗΣ ΣΕΜΙΝΑΣ ΔΙΓΕΝΗ

Βερολίνο. Δεκαπενταύγουστος, 1961. Χαράζουν τη συνοριακή γραμμή, να υψωθεί το Τείχος. Χριστούγεννα, 89. Στρατηγοί κάνουν προσωμοίωση κατάστασης πολέμου. Παριστάνουν ότι έχει ξεσπάσει  3ος Παγκόσμιος. Η Στάζι προστατεύει το κόμμα από το λαό.
Επιστροφή, 1961. Άνθρωποι ξυπνούν το πρωί, αποκομμένοι από συγγενείς, δουλειά, σχολεία. Κάποιοι βλέποντας το αγκαθωτό συρματόπλεγμα, πηδούν απο παράθυρα. Ένας πράκτορας της Στάζι, ανά 23 άτομα. (όταν επί Στάλιν, 1 Κα-γκε-μπίτης ''πρόσεχε'' 5.830 πολίτες)

Διαβάστε περισότερα...

Onlytheater Team

Επικοινωνήστε μαζί μας

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

Συνδεθείτε

Για να συνδεθείτε, συμπληρώστε τα στοιχεία σας, αφού δημιουργήσετε λογαριασμό (Create an account)

Καλώς ήλθατε στο Only Theater!

Αναζήτηση

ONLYVIDEO