Μη χάσετε τις προσκλήσεις

Το onlytheater.gr στο facebook Το onlytheater.gr στο twitter Το onlytheater.gr στο youtube
Print

"Η ΠΡΩΤΗ ΜΟΥ ΣΚΗΝΙΚΗ ΕΜΠΕΙΡΙΑ". ΛΗΔΑ ΜΑΝΙΑΤΑΚΟΥ

Written by OnlyTheater. Category: ΑΡΘΡΑ

Οι πρώτες φορές είναι οι πιο ισχυρές μνήμες. Δεν τις ξεχνάς ακόμη κι αν το παρελθόν κρέμεται από μια κλωστή. Σήμερα, η Λήδα Μανιατάκου περιγράφει στο Onlytheater τη στιγμή που ένα 7χρονο παιδί κάνει δικές του λέξεις του Νικηφόρου Βρεττάκου. Απλά. Πολύ απλά. Με κολλημένη την πλάτη στον πίνακα και κλειδωμένα τα γόνατα. Ακρίβεια και ειλικρίνεια.

 

Οι πρώτες φορές είναι οι πιο ισχυρές μνήμες. Δεν τις ξεχνάς ακόμη κι αν το παρελθόν κρέμεται από μια κλωστή. Σήμερα, η Λήδα Μανιατάκου περιγράφει στο Onlytheater τη στιγμή που ένα 7χρονο παιδί κάνει δικές του λέξεις του Νικηφόρου Βρεττάκου. Απλά. Πολύ απλά. Με κολλημένη την πλάτη στον πίνακα και κλειδωμένα τα γόνατα. Ακρίβεια και ειλικρίνεια.

 

Μόλις πέντε χρονών, Ιούνιος. Εκατοντάδες παιδάκια ντυμένα στο λευκό του Τάιντ κάθονται οκλαδόν στο προαύλιο του νηπιαγωγείου και τραγουδάνε βαριεστημένα το τραγουδάκι "ΚΟΥΚΟΥΒΑΟΥ ΚΟΥΚΟΥΒΑΟΥ" συνοδευόμενο από μια τύπου χορογραφία χειρονομιών. Την ίδια στιγμή εγώ, η μόνη όρθια, ξελαρυγγιάζομαι με πάθος, σείομαι ολόκληρη, αναρωτιέμαι και θυμώνω σχεδόν, πώς είναι δυνατόν να είμαι η μόνη που ενθουσιάζεται με αυτό που συμβαίνει (υπάρχει ντοκουμέντο).

Δυο χρόνια μετά η δασκάλα μου μού δίνει ένα χειρόγραφο χαρτάκι και μου λέει, αύριο το πρωί να έχεις μάθει απ’ έξω αυτό:

Ἵερὴ μνήμη

Ἤθελα, πρὶν μὲς στ’ ἄπειρο σιωπήσω
στὸ αἰώνιο φῶς δυὸ στίχων νὰ σὲ κλείσω.
Κι ὅταν οἱ αἰῶνες που ἔρχονται ἀλλοιοῦν
καὶ μηδενίζουν τὰ ὅσα βλέπεις μπρός σου,
φύλακες μπρὸς στὸν ἥλιο ν’ ἀγρυπνοῦν
καὶ μὲ ὑψωμένες λόγχες νὰ φρουροῦν
δυὸ στίχοι μου τὸν τάφο τὸν δικό σου.

Πανικός. Εφτά χρονών κι είχα ήδη καταλάβει ότι καλύτερα να με βάλεις να σκάβω παρά να αποστηθίζω. Αλλά αυτό που με έκανε να παγώνω από φόβο ήταν που έπρεπε να σηκωθώ να το πω μπροστά σε όλους στην τάξη κι ύστερα- ακόμα χειρότερα- μπροστά σε όλο το σχολείο. Μα ποιος ο λόγος; Και τέλος πάντων, τι ήθελε να πει ο ποιητής Βρεττάκος; Και τι δουλειά έχω εγώ μικρό κορίτσι με τους τάφους και τις λόγχες; Από το μία, το καθήκον του καλού παιδιού. Από την άλλη, ένα περίεργο συναίσθημα ότι έχω κάτι σημαντικό στα χέρια μου και πρέπει να το τιμήσω. Αλλά δεν ήξερα τι να κάνω. Το διάβασα από μέσα μου όσες φορές χωρούσε η μέρα και πάτησα τα κλάματα άλλες τόσες. Το επόμενο πρωί κόλλησα την πλάτη μου στον πίνακα, κλείδωσα τα γόνατά μου, κι εκεί πάνω, μόνη μου, άρχισαν οι λέξεις να βγαίνουν βαριές και ήρεμες από μέσα μου. Ύστερα έγινε μια ησυχία. Κάθισα πίσω στη θέση μου. Δεν ξέρω αν είχα καταλάβει έστω και μια λέξη απ’ όσα είχα πει. Αισθάνθηκα όμως ότι οι γύρω μου είχαν. Αλλά δε με ένοιαζε πια γιατί τις λέξεις αυτές τις είχα αγαπήσει, ήταν πια και δικές μου.

Ακόμα και τώρα έχω την ανασφάλεια ότι το νόημα των στίχων αυτών εξακολουθεί να μου ξεφεύγει. Πάντως έχω ακόμα το χαρτάκι. Μου θυμίζει να αγαπώ αυτό που φοβάμαι. Ε, και κάπως έτσι, μεταξύ ενθουσιασμού, τρόμου, απορίας, ιερότητας, μνήμης και αγάπης σφίγγω τα γόνατά μου και κάνω θέατρο.

 

Χρύσα Φωτοπούλου

Συνδεθείτε για να υποβάλετε σχόλια.

Joomla Templates and Joomla Extensions by sjtemplates.com
  • ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΙ

  • ΚΡΙΤΙΚΗ

Στο onlytheater.gr αρθρογραφούν: ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΚΟΥΡΤΗΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΑΡΚΟΥΛΑΚΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΛΙΓΝΑΔΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ, ΜΑΡΙΑ ΠΡΩΤΟΠΑΠΠΑ, ΟΛΙΑ ΛΑΖΑΡΙΔΟΥ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΙΟΡΔΑΝΙΔΗΣ, ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΒΑΛΤΙΝΟΣ, ΕΛΕΝΗ ΡΑΝΤΟΥ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΛΟΥΛΗΣ, ΑΡΓΥΡΗΣ ΞΑΦΗΣ, ΜΑΡΙΑΝΝΑ ΚΑΛΜΠΑΡΗ, ΜΑΡΙΑΝΘΗ ΣΟΝΤΑΚΗ, ΛΕΝΑ ΠΑΠΑΛΗΓΟΥΡΑ, ΜΑΡΘΑ ΦΡΙΝΤΖΗΛΑ, ΗΡΩ ΣΑΪΑ, ΑΝΝΑ ΑΔΡΙΑΝΝΟΥ, ΑΝΝΙΤΑ ΚΟΥΛΗ, ΡΑΛΛΙΑ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΝΑΝΟΥΡΗΣ, ΡΟΥΛΑ ΠΑΤΕΡΑΚΗ, ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΑΡΑΓΚΟΥ, ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ, ΣΟΝΙΑ ΘΕΟΔΩΡΙΔΟΥ, ΘΑΝΑΣΗΣ ΧΕΙΜΩΝΑΣ, ΜΑΝΟΣ ΛΑΜΠΡΑΚΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΩΤΑΚΗΣ, ΜΙΧΑΛΗΣ ΡΕΠΠΑΣ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΧΑΤΖΗΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ, ΕΥΣΤΑΘΙΑ.

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΗΣΤΕ ΜΑΖΙ ΜΑΣ:

info@onlytheater.gr

Like στο Facebook

Follow στοTwitter

ΕΙΔΑ ΤΙΣ ΖΩΕΣ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ, ΣΤΟ "ΘΗΣΕΙΟ", ΠΑΡΕΑ ΜΕ ΤΟΝ ΧΟΝΕΚΕΡ. ΤΗΣ ΣΕΜΙΝΑΣ ΔΙΓΕΝΗ

Βερολίνο. Δεκαπενταύγουστος, 1961. Χαράζουν τη συνοριακή γραμμή, να υψωθεί το Τείχος. Χριστούγεννα, 89. Στρατηγοί κάνουν προσωμοίωση κατάστασης πολέμου. Παριστάνουν ότι έχει ξεσπάσει  3ος Παγκόσμιος. Η Στάζι προστατεύει το κόμμα από το λαό.
Επιστροφή, 1961. Άνθρωποι ξυπνούν το πρωί, αποκομμένοι από συγγενείς, δουλειά, σχολεία. Κάποιοι βλέποντας το αγκαθωτό συρματόπλεγμα, πηδούν απο παράθυρα. Ένας πράκτορας της Στάζι, ανά 23 άτομα. (όταν επί Στάλιν, 1 Κα-γκε-μπίτης ''πρόσεχε'' 5.830 πολίτες)

Διαβάστε περισότερα...

Onlytheater Team

Επικοινωνήστε μαζί μας

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

Συνδεθείτε

Για να συνδεθείτε, συμπληρώστε τα στοιχεία σας, αφού δημιουργήσετε λογαριασμό (Create an account)

Καλώς ήλθατε στο Only Theater!

Αναζήτηση

ONLYVIDEO