Χτες ο Αναπληρωτής Υπουργός Πολισμού κύριος Ξυδάκης, όπως πρώτο ανέφερε το onlytheater, ζήτησε την παραίτηση του κύριου Χατζάκη από τη διεύθυνση του Εθνικού Θεάτρου πριν την ολοκλήρωση της θητείας του, πράγμα που ο τελευταίος δεν αποδέχτηκε.
Σίγουρα το εν λόγω αίτημα δεν πρέπει να κατέλαβε εξ απήνης τον καλλιτεχνικό διευθυντή του πρώτου θεάτρου της χώρας. Όταν ένας καλλιτέχνης είναι τόσο εμφανώς πολιτικοποιημένος, ώστε να προλογίζει την ομιλία ενός πολίτικου λίγες μέρες πριν από τις εκλογές, όπως έκανε ο κύριος Χατζάκης στη Θεσσαλονίκη με τον κύριο Αντώνη Σαμαρά και αμέσως μετά την εκλογή του ανέλαβε τα καθήκοντα του διευθυντή, δε θα έπρεπε να εκπλήσσεται που μια νέα κυβέρνηση ζητά την παραίτησή του.
Πέρα όμως τις συνθήκες τοποθέτησης του κυρίου Χατζάκη στο τιμόνι του Εθνικού Θεάτρου, η ως τώρα θητεία του έχει διχάσει το θεατρικό κόσμο. Ήδη από τις πρώτες εβδομάδες ανάληψης των καθηκόντων του σύννεφα εμφανίστηκαν στον ορίζοντα και άρχισε μια σειρά παραιτήσεων από έγκριτους και καταξιωμένους καλλιτέχνες που θεώρησαν ότι προσβάλλεται το καλλιτεχνικό τους έργο.
Πρώτος παραιτήθηκε ο Σταύρος Ξαρχάκος από Πρόεδρος του Δ.Σ., διαφωνώντας με το ρεπερτόριο. Έπειτα η σκηνογράφος Έλλη Παπαγεωργακοπούλου, αναφέροντας ότι ασκήθηκαν παρεμβάσεις στο έργο της. Μετά, δύο καταξιωμένοι σκηνοθέτες, ο Δημήτρης Μαυρίκιος και ο Στάθης Λιβαθινός, έρχονται σε αντιπαράθεση με την ηγεσία του Εθνικού Θεάτρου. Ο πρώτος, γιατί ενώ του είχε ανατεθεί η σκηνοθεσία της «Κόλασης» του Δάντη κι είχε δεσμεύσει ηθοποιούς και συνεργάτες για την εν λόγω παράγωγη, πληροφορήθηκε την αναίτια ακύρωση της παράστασης και μίλησε για την «κόλαση του Εθνικού». Ο δεύτερος αρνείται ότι του έγινε ποτέ κάποια πρόταση από το Εθνικό Θέατρο, που αναγγέλλει χωρίς τη σύμφωνη γνώμη του μια επικείμενη συνεργασία.
Εν συνεχεία εκδιώκεται κακήν κακώς ο Βασίλης Βαφέας, ο σκηνοθέτης της παράστασης «Πρόβα Νυφικού» που αναλαμβάνει να ολοκληρώσει ο κύριος Χατζάκης μετά από αίτημα των ηθοποιών του θιάσου, που και πάλι κινδύνευαν να βρεθούν άνεργοι. Σε αύτη την περίπτωση εξώδικα στάλθηκαν κατ’ άμφω και η υπόθεση δεν έχει πλήρως διευκρινιστεί.
Άλλη μια παράξενη περίπτωση είναι η παράσταση «Έτσι είναι αν έτσι νομίζετε» σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καρατζά, που ανακοινώνεται ότι κατεβαίνουν πριν την ώρα τους, χωρίς να σημειώνουν εισπρακτική αποτυχία και χωρίς να ενημερωθεί ούτε ο σκηνοθέτης ούτε κανείς από τους ηθοποιούς. Οι ηθοποιοί ξεσηκώνονται και ο κύριος Χατζάκης τους επιπλήττει, γιατί δεν κατάλαβαν ότι η ανακοίνωση αυτή ήταν διαφημιστικό τρικ και η παράσταση συνεχίστηκε. Τώρα βέβαια γιατί το Εθνικό Θέατρο έχει ανάγκη από διαφημιστικά κόλπα που μετέρχονται τα τηλεοπτικά σίριαλ δεν απαντήθηκε ποτέ και από κανέναν.
Αλλά η υπόθεση Καρατζά δε σταματάει εδώ. Ο νεαρός σκηνοθέτης ποστάρει στο facebook ένα καθόλου κολακευτικό σχόλιο για τον κύριο Χατζάκη, το όποιο αποσύρει την επομένη μέρα και απολογείται δημοσίως. Ο διευθυντής τού κάνει μήνυση και ζητάει ως αποζημίωση 300.000 ευρώ. Το ελληνικό θέατρο ξεσηκώνεται, οι γνώμες διίστανται, υπογραφές μαζεύονται και τελικά ο κύριος Χατζάκης συγχωρεί τον νεαρό, τον οποίο θεωρεί παιδί του και του εύχεται καλή συνέχεια στο έργο του.
Επιπλέον, ανακοινώνεται «ανοιχτός διαγωνισμός, προς όλους τους Έλληνες», με έπαθλο 1.500 ευρώ, για να σχεδιάσουν το δικό τους λογότυπο για το Εθνικό. Η νέα κίνηση Χατζάκη προκαλεί, πρώτον γιατί πετάει στα σκουπίδια μια δουλειά που ήδη έχει γίνει και δεύτερον λόγω του λαϊκίστικου χαρακτήρα της εξαγγελίας.
Αυτά είναι μερικά από τα δημοσιοποιημένα γεγονότα που συμβαίνουν στο Εθνικό Θέατρο τον τελευταίο καιρό.
Σίγουρα η δουλειά του καλλιτεχνικού διευθυντή είναι να καταρτίζει το πρόγραμμα και το ρεπερτόριο ανάλογα με την αισθητική του και τους στόχους του, σίγουρα πρέπει να επιβλέπει και να διασφαλίζει την ποιότητα των παραστάσεων, αλλά το θέατρο είναι ένα ομαδικό παιχνίδι και ο διάλογος και η συνεργασία είναι απαραίτητη για την υγιή λειτουργία ενός πολιτιστικού οργανισμού.
Όπως δουλειά και χρέος του καλλιτεχνικού διευθυντή ενός οργανισμού κρατικού που λειτουργεί με δημόσια χρήματα και οφείλει να παράγει πολιτισμό, είναι να αποτρέπει τέτοιου είδους συγκρούσεις, ή έστω να επιχειρηματολογεί με κριτήρια αυστηρά καλλιτεχνικά.
Μερικές μέρες πριν ο κύριος Χατζάκης άνευ λόγου έκανε έναν απολογισμό του έργου πολύ καλά οργανωμένο και σχεδιασμένο. Τότε πολλοί εντυπωσιαστήκαν με αυτή του την κίνηση και αναρωτήθηκαν. Χτες μάλλον οι απορίες λύθηκαν.
Αναμένουμε τις εξελίξεις...
Νατάσσα Χανιώτη