Μη χάσετε τις προσκλήσεις

Το onlytheater.gr στο facebook Το onlytheater.gr στο twitter Το onlytheater.gr στο youtube
Print

ΤΟ ΝΤΟΚΙΜΑΝΤΕΡ ΣΤΟ ΘΕΑΤΡΟ

Written by OnlyTheater. Category: ΑΡΘΡΑ

Θέατρο ντοκιμαντέρ

 

To θέατρο-ντοκουμέντο,  που κάποιοι θεωρούν ως μια μετεξέλιξη του iστορικού δράματος, ξεκίνησε στη Γερμανία από τον Έρβιν  Πισκάτορ.  Με αφορμή τον εορτασμό των δέκα χρόνων από την ίδρυση του ΚΚΓ (1925),  ο Πισκάτορ ανεβάζει στη σκηνή ένα θεατρικό έργο που συντίθεται αποκλειστικά από οπτικά και γραπτά ντοκουμέντα της εποχής. Κατόπιν, το θέατρο-ντοκουμέντο μεταφέρθηκε στην Αμερική -με ενδεικτικό παράδειγμα τη «Ζωντανή Εφημερίδα» της  Χ. Φλάναγκαν (1935)- αλλά και στην υπόλοιπη Ευρώπη, όμως κατά καιρούς διώκεται ή απαγορεύεται, γιατί θεωρείται επικίνδυνο.  

Το θέατρο ντοκουμέντο  αντλεί το υλικό του, τους «μύθους» από ντοκουμέντα και πραγματικά γεγονότα, με απώτερο στόχο την αφύπνιση των πολιτών.Έργα, όπως ο «Αντιπρόσωπος» του Ρολφ Χόχουτ και η «Δολοφονία του Μαρά» ή η «Ανάκριση» του Πέτερ Βάις μέχρι τον «Φάκελο Όπενχάιμερ» του Χάιναρ Κίπχαρντ και τον «Τόλερ» του Τάνκρεντ Ντορστ, εμπνέονται από ιστορικά γεγονότα, προτείνοντας μια άλλη ανάγνωση αυτών των γεγονότων.

Το σύγχρονο δράμα-ντοκουμέντο ασχολείται με  πολιτικά ή κοινωνικά ζητήματα, αλλά τα όρια μεταξύ πραγματικότητας και μυθοπλασίας είναι ρευστά: παράλληλα με τη μαρτυρία. Η μουσική και το οπτικό υλικό (βίντεο, φωτογραφίες κτλ)   παραμένουν βασικά στοιχεία, όπως και η χρήση μη επαγγελματιών, στην πλειοψηφία τους, ηθοποιών, οι οποίοι τις περισσότερες φορές με κάποιον τρόπο συνδέονταιμε το γεγονός.

Το νέο κύμα του Θεάτρου- Ντοκουμέντου που ίσως θα έπρεπε πια να το ονομάσουμε Θέατρο-Ντοκιμαντέρ ξεκίνησε από την Γερμανία και πάλι, με την εξής καινοτομία: δεν παίζουν ηθοποιοί, αλλά πολίτες.  Η ομάδα «Rimini Protokoll» ήταν η πρώτη που έφερε στη σκηνή απλούς πολίτες να μιλήσουν για το θέμα που έχει επιλέξει κι έχει απασχολήσει ή απασχολεί τα άτομα αυτά. Βασικό  εργαλείο δουλειάς των καλλιτεχνών που ασχολούνται με αυτό το είδος είναι η έρευνα . Το θέατρο- ντοκουμέντο  φέρνει επί σκηνής εκπροσώπους διάφορων κοινωνικών ομάδων, κάποιες φορές μαζί με επαγγελμάτιες ηθοποιούς, που θα καταθέσουν τις προσωπικές τους μαρτυρίες, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν υπάρχει μια απόλυτα δομημένη σκηνοθετική γραμμή.

Στην Ελλάδα ο Ανέστης Αζάς και ο Πρόδρομος Τσινικόρης που πρόκειται να αναλάβουν και την Πειρματική Σκηνή του Εθνικού ασχολούνται με το θέατρο-ντοκιμαντέρ. Τα τελευταία χρόνια και πολλοί ακόμα νέοι δημιουργοί, αλλά και μεγάλο μέρος του κοινού στρέφεται σε αυτό το τόσο ζωντανό είδος, που λειτουργεί ως βιωματική εμπειρία. Δεν έχει σημασία τόσο η θέαση, αλλά ο διάλογος που ανοίγει η παράσταση με το κοινό, ένας διάλογος που κάποιες φορές είναι και κυριολεκτικός.  Εκεί όπου η τέχνη συναντάει την πραγματικότητα, και δη τη σκληρή πραγματικότητα,  κανείς δεν μπορεί πλέον να μείνει απλός θεατής, πρέπει να πάρει θέση κι ίσως έτσι αναλάβει και δράση…

Παρασκευή 5 Ιουνίου 2015

Α.Κ.

 

Συνδεθείτε για να υποβάλετε σχόλια.

Joomla Templates and Joomla Extensions by sjtemplates.com
  • ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΙ

  • ΚΡΙΤΙΚΗ

Στο onlytheater.gr αρθρογραφούν: ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΚΟΥΡΤΗΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΑΡΚΟΥΛΑΚΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΛΙΓΝΑΔΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ, ΜΑΡΙΑ ΠΡΩΤΟΠΑΠΠΑ, ΟΛΙΑ ΛΑΖΑΡΙΔΟΥ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΙΟΡΔΑΝΙΔΗΣ, ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΒΑΛΤΙΝΟΣ, ΕΛΕΝΗ ΡΑΝΤΟΥ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΛΟΥΛΗΣ, ΑΡΓΥΡΗΣ ΞΑΦΗΣ, ΜΑΡΙΑΝΝΑ ΚΑΛΜΠΑΡΗ, ΜΑΡΙΑΝΘΗ ΣΟΝΤΑΚΗ, ΛΕΝΑ ΠΑΠΑΛΗΓΟΥΡΑ, ΜΑΡΘΑ ΦΡΙΝΤΖΗΛΑ, ΗΡΩ ΣΑΪΑ, ΑΝΝΑ ΑΔΡΙΑΝΝΟΥ, ΑΝΝΙΤΑ ΚΟΥΛΗ, ΡΑΛΛΙΑ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΝΑΝΟΥΡΗΣ, ΡΟΥΛΑ ΠΑΤΕΡΑΚΗ, ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΑΡΑΓΚΟΥ, ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ, ΣΟΝΙΑ ΘΕΟΔΩΡΙΔΟΥ, ΘΑΝΑΣΗΣ ΧΕΙΜΩΝΑΣ, ΜΑΝΟΣ ΛΑΜΠΡΑΚΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΩΤΑΚΗΣ, ΜΙΧΑΛΗΣ ΡΕΠΠΑΣ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΧΑΤΖΗΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ, ΕΥΣΤΑΘΙΑ.

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΗΣΤΕ ΜΑΖΙ ΜΑΣ:

info@onlytheater.gr

Like στο Facebook

Follow στοTwitter

ΕΙΔΑ ΤΙΣ ΖΩΕΣ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ, ΣΤΟ "ΘΗΣΕΙΟ", ΠΑΡΕΑ ΜΕ ΤΟΝ ΧΟΝΕΚΕΡ. ΤΗΣ ΣΕΜΙΝΑΣ ΔΙΓΕΝΗ

Βερολίνο. Δεκαπενταύγουστος, 1961. Χαράζουν τη συνοριακή γραμμή, να υψωθεί το Τείχος. Χριστούγεννα, 89. Στρατηγοί κάνουν προσωμοίωση κατάστασης πολέμου. Παριστάνουν ότι έχει ξεσπάσει  3ος Παγκόσμιος. Η Στάζι προστατεύει το κόμμα από το λαό.
Επιστροφή, 1961. Άνθρωποι ξυπνούν το πρωί, αποκομμένοι από συγγενείς, δουλειά, σχολεία. Κάποιοι βλέποντας το αγκαθωτό συρματόπλεγμα, πηδούν απο παράθυρα. Ένας πράκτορας της Στάζι, ανά 23 άτομα. (όταν επί Στάλιν, 1 Κα-γκε-μπίτης ''πρόσεχε'' 5.830 πολίτες)

Διαβάστε περισότερα...

Onlytheater Team

Επικοινωνήστε μαζί μας

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

Συνδεθείτε

Για να συνδεθείτε, συμπληρώστε τα στοιχεία σας, αφού δημιουργήσετε λογαριασμό (Create an account)

Καλώς ήλθατε στο Only Theater!

Αναζήτηση

ONLYVIDEO