Είναι πάντα στα sos θέματα των εξετάσεων.
Εγώ πάντα το επισημαίνω και πάντα βγαίνω αληθινή. Μ’ αρέσει που κάθε φορά που έρχεται η ώρα να εξηγήσουμε τα «Θεωρικά» όλα μα όλα τα παιδιά, αγόρια και κορίτσια, εντυπωσιάζονται. Ποτέ δεν κατάλαβα, αν εντυπωσιάζονται όλα για τον ίδιο λόγο. Φέτος, μόνο ένα ακούγοντας για το πρωτοπόρο αυτό μέτρο που καθιέρωσε ο Περικλής άρχισε να αντιδιαστέλει νοοτροπίες και στόχους. Μίλησε για ανθρωποκεντρικό σύστημα και για σύστημα- κανίβαλο.
Ένα 13χρονο αγόρι, μικρός θεός, πανέξυπνος. Με χαροποιεί που μένουν άναυδα αυτά τα παιδιά από απαλή συγκίνηση επειδή μαθαίνουν ότι κάποτε κάποιος φρόντιζε η πολυπληθής ομάδα να έχει χώρο στις γιορτές και στο θέατρο. Θάνατος στον Ελιτισμό. Μια παιδεία διευρυμένη από την εμπειρία των ματιών μέχρι την εξειδικευμένη γνώση. Μια αδιαφιλονίκητη ηγεμονία που είχε τα κότσια να παίρνει πρωτοβουλίες πριν γίνουν απαίτηση του λαού. Γι’ αυτό και μόνο της βγάζουμε το καπέλο. Και γιατί «μάδαγε» τους έχοντες (βλέπε φορολογικό σύστημα: Λειτουργίες).
Τα θεωρικά ήταν χρήματα που πρόσφερε η Αθήνα στους άπορους πολίτες της, προκειμένου να παρακολουθούν τις θεατρικές παραστάσεις που οργανώνονταν στη διάρκεια των μεγάλων εορτών της.
Ο Διοφάντης και ο Εύβουλος θεωρούνται ότι εισήγαγαν το μέτρο αυτό, το οποίο χρονολογικά πρέπει να ανήκει γύρω στο 350 π.Χ., μετά το Συμμαχικό πόλεμο.
Σε περιόδους ειρήνης το κεφάλαιο για τα θεωρικά προερχόταν από έναν τακτικό μερισμό, πιθανόν όμως και από πλεόνασμα των εσόδων της πόλης. Το ποσό που συγκεντρωνόταν γι' αυτό το σκοπό πλεόναζε, ώστε να χρηματοδοτούνται και άλλες εργασίες.
Υπεύθυνος για τη διαχείριση των χρημάτων των θεωρικών οριζόταν ο ταμίας, που ήταν αιρετός και είχε το δικαίωμα επανεκλογής. Στις αρμοδιότητές του ήταν και η συνεργασία με τη Βουλή για τον έλεγχο των παλαιότερων οικονομικών επιτροπών διαχείρισης των χρημάτων που προορίζονταν για τα θεωρικά. Εξαιτίας των παραπάνω ο ταμίας ήταν αρκετά ισχυρός.
Χρύσα Φωτοπούλου