Τη συμμετοχή του Κ.Θ.Β.Ε. στο Φεστιβάλ Επιδαύρου, τη σκέφτομαι με την τραγωδία “Προμηθέας Δεσμώτης” του Αισχύλου. Ο “Προμηθέας Δεσμώτης” είναι μια μεγαλοφυής σύλληψη του Αισχύλου, όπου με τρόπο φιλοσοφικού ποιητικού στοχασμού πάνω στη Γένεση και την Εξέλιξη του πολιτισμού, προβάλλεται το μήνυμα πως η αντίδραση στην εξουσία είναι ο μόνος τρόπος εξανθρωπισμού του ανθρώπου , με σκοπό την κατάκτηση της Ελευθερίας, του αμοιβαίου σεβασμού και της δικαιοσύνης. Ο Προμηθέας δε διστάζει από αγάπη για τον άνθρωπο και τη δικαιοσύνη, να υποβάλλεται σ’ ένα αβάσταχτο μαρτύριο και να διδάσκει πως η πρόοδος περνά μέσα από τον κόπο, το μόχθο, τις συγκρούσεις και τις αντιθέσεις, που οδηγούν στην τελική Σύνθεση.
Δεν είναι τυχαίο πως το “Προμηθεϊκό πνεύμα” είναι η ουσία της Ευρωπαϊκής σκέψης και αποτελεί το θεμελιώδες επιχείρημα, ότι ο πολιτισμός είναι ο δρόμος προς την κοινωνική, οικονομική και ηθική ισορροπία. Ο Προμηθέας κατέστη σύμβολο των μεγάλων κοινωνικών επαναστάσεων και ο Μαρξ τον ανακήρυξε “Άγιο του Προλεταριάτου”. Ενέπνευσε τον Μπετόβεν για την μεγαλειώδη εισαγωγή του, τον Σέλλευ, τον Καζαντζάκη και πλειάδα αναγεννησιακών ζωγράφων και γλυπτών. Το έργο του Αισχύλου είναι η πυκνή ποιητική διατύπωση της εξελικτικής πορείας του ανθρώπινου φυλετισμού. Δικαιώνει τον αγώνα για την Ευρωπαϊκή ολοκλήρωση.
*Γιάννης Βούρος: ηθοποιός, σκηνοθέτης, Καλλιτεχνικός Διευθυντής Κ.Θ.Β.Ε.