Μη χάσετε τις προσκλήσεις

Το onlytheater.gr στο facebook Το onlytheater.gr στο twitter Το onlytheater.gr στο youtube
Print

Ο ΚΩΣΤΗΣ ΠΑΠΑΓΙΩΡΓΗΣ ΤΟΥ ΗΡΑΚΛΗ ΛΟΓΟΘΕΤΗ

Written by OnlyTheater. Category: ΑΡΘΡΑ

Με τις πρώτες ανοιξιάτικες μέρες έφυγε με βήμα ταχύ και ο Κωστής Παπαγιώργης, παίρνοντας μαζί του κι ένα κομμάτι από τα νιάτα μας, μια φέτα ζωής που δεν ξαναβρούμε πιά.

 

Με τις πρώτες ανοιξιάτικες μέρες έφυγε με βήμα ταχύ και ο Κωστής Παπαγιώργης, παίρνοντας μαζί του κι ένα κομμάτι από τα νιάτα μας, μια φέτα ζωής που δεν ξαναβρούμε πιά. Ο Παπαγιώργης ήταν από την εφηβεία του ήδη βουλιμικός με τα βιβλία, διάβαζε με την άσβεστη δίψα του ερασιτέχνη και το οξύ βλέμμα του επίμονου ερευνητή. Έτσι δεν είχε τον καιρό ούτε τη διάθεση να τελειώσει τις σπουδές του, ούτε τα νομικά στη Θεσσαλονίκη ούτε τη φιλοσοφία στο Παρίσι. Έμεινε απτυχίωτος, όπως και τόσοι άλλοι ταλαντούχοι άνθρωποι της γενιάς του, κι έκαμε τη μαστοριά του τέχνη βιοποριστική. Πέτυχε μάλιστα, πρώτος αυτός στην Ελλάδα (και τελευταίος ως τώρα)  κάτι το αδιανόητο: πήρε το δοκίμιο, είδος λεπτό και απευθυνόμενο σε κοινό μυημένο στις περιπέτειες των ιδεών,  και το ’βγαλε στους πέντε δρόμους καθιστώντας το, με μια απλή μα απολύτως πειστική χειρονομία, λαϊκό ανάγνωσμα.  Σ’ αυτό το κατόρθωμα συνετέλεσε η αμεσότητά του η συγγραφική, ο τρόπος του να πασπαλίζει με αλατοπίπερο το ωμό κρέας και η παροιμιώδης του ευστοχία. Αυτή η λοξή ματιά που παραδόξως χτυπούσε κατευθείαν στην καρδιά των θεμάτων του – συνετέλεσαν όμως και τα ίδια τα θέματα με τα οποία κατέβηκε στην αγορά. Γιατί ο Παπαγιώργης, κυνικός και τρυφερός σε ιδιότυπη μείξη, καταπιάστηκε κυρίως με τα βαθιά ανθρώπινα πάθη και μίλησε με κρυφό χαμόγελο κι ακόμα κρυφότερη πίκρα για τη μέθη και τον πόθο, την μισανθρωπία και τους ξυλοδαρμούς, τη ζήλεια και τη μνησικακία. Παράλληλα, ανιχνεύοντας τις απαρχές των δεινών που σημαδεύουν τον νεοελληνικό δημόσιο βίο, έγραψε μια σειρά βιβλίων για την, σχεδόν ανομολόγητη, παθολογία της επανάστασης του 1821,  έθεσε  δηλαδή στο τραπέζι τραυματικά ερωτήματα κι έβαλε τα γυαλιά σε επαγγελματίες ιστορικούς… Ταυτόχρονα δημοσιογραφούσε με ρυθμό ραπτομηχανής και μετάφρασε – ουδέποτε κατάλαβα πότε προλάβαινε -  μια πλειάδα σπουδαίων φιλοσοφικών έργων.


   Ο Παπαγιώργης, εξωστρεφής και φασαριόζος στα νιάτα του,  παιδί των νυχτερινών εκμυστηρεύσεων και βιρτουόζος των ειρωνικών διαξιφισμών, τραβήχτηκε με τα χρόνια κι έκοψε τα πολλά πάρε-δώσε με τον κόσμο. Ακόμα και πριν την αγοραφοβική του περιπέτεια δεν έβγαινε σε τηλεοράσεις και ραδιόφωνα, απόφευγε τις δημόσιες εκδηλώσεις, δεν έδινε διαλέξεις ούτε έκανε ομιλίες. Μονάχα ο Δημήτρης Αρμάος απ’ όσο ξέρω τον κατάφερε μια φορά να μιλήσει σε μαθητές του λυκείου αλλά και η συγκέντρωση εκείνη δεν έγινε σε καμιά αίθουσα σχολική αλλά σε ταβέρνα… Κι όμως αυτός ο κλειστός άνθρωπος είχε υψηλή αισθηματική θερμοκρασία, ήταν λαλίστατος σε μικρές παρέες και απολαυστικός συνομιλητής. Συντηρούσε μάλιστα με τρόπο μυστήριο ένα ευρύτατο δίκτυο φίλων και γνωστών και είχε αναγνώστες που ξενυχτούσαν αγκαλιά με τα βιβλία του. Πράγμα που φάνηκε κι από τον κόσμο, τον πολύ και τον εκλεκτό, που συνέρρευσε στην κηδεία του. Μια μπόμπα να πέσει εδώ μέσα, σχολίασε ο Παναγιώτης Μητσομπόνος, πάει η ελληνική διανόηση, ούτε ρουθούνι δεν θα μείνει…

Συνδεθείτε για να υποβάλετε σχόλια.

Joomla Templates and Joomla Extensions by sjtemplates.com
  • ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΙ

  • ΚΡΙΤΙΚΗ

Στο onlytheater.gr αρθρογραφούν: ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΚΟΥΡΤΗΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΑΡΚΟΥΛΑΚΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΛΙΓΝΑΔΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ, ΜΑΡΙΑ ΠΡΩΤΟΠΑΠΠΑ, ΟΛΙΑ ΛΑΖΑΡΙΔΟΥ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΙΟΡΔΑΝΙΔΗΣ, ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΒΑΛΤΙΝΟΣ, ΕΛΕΝΗ ΡΑΝΤΟΥ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΛΟΥΛΗΣ, ΑΡΓΥΡΗΣ ΞΑΦΗΣ, ΜΑΡΙΑΝΝΑ ΚΑΛΜΠΑΡΗ, ΜΑΡΙΑΝΘΗ ΣΟΝΤΑΚΗ, ΛΕΝΑ ΠΑΠΑΛΗΓΟΥΡΑ, ΜΑΡΘΑ ΦΡΙΝΤΖΗΛΑ, ΗΡΩ ΣΑΪΑ, ΑΝΝΑ ΑΔΡΙΑΝΝΟΥ, ΑΝΝΙΤΑ ΚΟΥΛΗ, ΡΑΛΛΙΑ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΝΑΝΟΥΡΗΣ, ΡΟΥΛΑ ΠΑΤΕΡΑΚΗ, ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΑΡΑΓΚΟΥ, ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ, ΣΟΝΙΑ ΘΕΟΔΩΡΙΔΟΥ, ΘΑΝΑΣΗΣ ΧΕΙΜΩΝΑΣ, ΜΑΝΟΣ ΛΑΜΠΡΑΚΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΩΤΑΚΗΣ, ΜΙΧΑΛΗΣ ΡΕΠΠΑΣ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΧΑΤΖΗΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ, ΕΥΣΤΑΘΙΑ.

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΗΣΤΕ ΜΑΖΙ ΜΑΣ:

info@onlytheater.gr

Like στο Facebook

Follow στοTwitter

ΕΙΔΑ ΤΙΣ ΖΩΕΣ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ, ΣΤΟ "ΘΗΣΕΙΟ", ΠΑΡΕΑ ΜΕ ΤΟΝ ΧΟΝΕΚΕΡ. ΤΗΣ ΣΕΜΙΝΑΣ ΔΙΓΕΝΗ

Βερολίνο. Δεκαπενταύγουστος, 1961. Χαράζουν τη συνοριακή γραμμή, να υψωθεί το Τείχος. Χριστούγεννα, 89. Στρατηγοί κάνουν προσωμοίωση κατάστασης πολέμου. Παριστάνουν ότι έχει ξεσπάσει  3ος Παγκόσμιος. Η Στάζι προστατεύει το κόμμα από το λαό.
Επιστροφή, 1961. Άνθρωποι ξυπνούν το πρωί, αποκομμένοι από συγγενείς, δουλειά, σχολεία. Κάποιοι βλέποντας το αγκαθωτό συρματόπλεγμα, πηδούν απο παράθυρα. Ένας πράκτορας της Στάζι, ανά 23 άτομα. (όταν επί Στάλιν, 1 Κα-γκε-μπίτης ''πρόσεχε'' 5.830 πολίτες)

Διαβάστε περισότερα...

Onlytheater Team

Επικοινωνήστε μαζί μας

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

Συνδεθείτε

Για να συνδεθείτε, συμπληρώστε τα στοιχεία σας, αφού δημιουργήσετε λογαριασμό (Create an account)

Καλώς ήλθατε στο Only Theater!

Αναζήτηση

ONLYVIDEO