Μη χάσετε τις προσκλήσεις

Το onlytheater.gr στο facebook Το onlytheater.gr στο twitter Το onlytheater.gr στο youtube
Print

ΙΝ-YER-FACE THEATRE: ΕΝΑ ΘΕΑΤΡΟ ΠΡΟΚΛΗΤΙΚΟ, ΣΚΛΗΡΟ ΚΑΙ ΒΑΘΙΑ ΠΟΙΗΤΙΚΟ

Written by OnlyTheater. Category: ΑΡΘΡΑ

H

 

Μάλλον τελευταία θα έχετε ακούσει συχνά τον όρο in-yer-face theatre, καθώς οι συγγραφείς αυτής της ιδιαίτερης ομάδας που ξεκίνησε από την Βρετανία, έχουν κατακτήσει τους Έλληνες δημιουργούς, αλλά και το κοινό. Τι είναι όμως αυτό το ιδιότυπο καλλιτεχνικό ρεύμα κι όχι κίνημα, μιας και δεν πρόκειται για μια συντονισμένη προσπάθεια, αλλά για συγγραφείς που λόγω της περιρρέουσας κοινωνικής και πολιτικής ατμόσφαιρας έχουν κοινά σημεία και χαρακτηριστικά;

Ο όρος in-yer-facetheatreδόθηκε από το δημοσιογράφο AlexSierzτις αρχές του δεκαετία του ΄90 για να περιγράψει μια νέα γενιά συγγραφέων που εμφανίστηκαν στη βρετανική σκηνή, μεταξύ των οποίων η Σάρα Κέην, ο Μάρτι Μακ Ντόνα, ο Μαξ Ρέιβενχιλ,  ο Άντονι Νίλσον, ο Πάτρικ Μάρμπερ , ο Φίλιπ Ρίντλει και άλλοι.  Στην πραγματικότητα πρόκειται για έναν τίτλο-ομπρέλα κάτω από την οποία ενέταξε ο Sierzσυγγραφείς που έχουν κοινά χαρακτηριστικά κυρίως ως προς το περιεχόμενο και τον τρόπο έκφρασής τους. Έργα σκληρά, προκλητικά που θέλουν να σοκάρουν τους θεατές, που τους αντιμετωπίζουν «κατάμουτρα» ( αυτό ακριβώς σημαίνει in-yer-face), χωρίς προκαταλήψεις, χρησιμοποιώντας  μια γλώσσα "βρώμικη" αλλά παράδοξα ποιητική.

Οι συγγραφείς  του in-yer-facetheatreδεν αναπαριστούν ρεαλιστικά τα γεγονότα, συνθέτουν εικόνες  του ασυνειδήτου. Τα πρόσωπα στα έργα τους είναι ακραία, φτάνουν πέρα από τα όρια, εκφράζουν όσα δεν μπορούμε να εκφράσουμε στη στείρα μας καθημερινότητα: βαθιές επιθυμίες, ψυχώσεις, φοβίες, σκοτεινές διαδρομές, αλλά πάντα μέσα την προσπάθειά τους να βγουν στο φως.

Η θεματολογία αυτών των έργων περιστρέφεται γύρω από τη βία (κανιβαλισμοί, δολοφονίες, ακρωτηριασμοί κτλ)- η βία όμως, είτε πραγματική είτε λεκτική είτε ψυχολογική,  δεν έλειπε ποτέ από το θέατρο.  Αυτά τα έργα  είναι «"παιδιά" μιας ανελέητης εποχής κι επειδή η Τέχνη πάντα λειτουργεί ως αντικατοπτρισμός της κοινωνίας δεν  είναι καθόλου παράξενο το γεγονός ότι αυτό το «ρεύμα» έχει τόσους οπαδούς.

Όταν στην αρχή πρωτοπαίζονταν έργα in-yer-face, σημειώθηκαν πολλαπλές αντιδράσεις από το κοινό: πολλοί δεν μπορούσαν να αντέξουν τη σκληρότητα και αποχωρούσαν, πολλοί εξεγέρθηκαν, πολλοί έλεγαν ότι ήταν η πιο φρικτή εμπειρία της ζωής τους.  Μάλλον τότε όλο αυτοί οι συγγραφείς πρέπει να κρυφοχαμογελούσαν ικανοποιημένοι, γιατί κατάφεραν να ταράξουν το αστικό κοινό και να του δείξουν τα πράγματα όπως πραγματικά είναι κι όχι όπως φαίνονται.

Σήμερα, είναι εξαιρετικά εντυπωσιακό ότι ακόμα και σε πολύ εμπορικά θέατρα, όπου  οι θεατές κυρίως αντιμετώπιζαν το θέατρο ως μέσο διασκέδασης, παρουσιάζονται αυτά τα έργα, σημειώνοντας τεράστια όχι μόνο καλλιτεχνική, αλλά και εμπορική επιτυχία. Αυτό πιθανόν να σημαίνει την ανάγκη του κοινού, ακόμα και του αστικού κοινού, να ξεφύγει από τις παραδεδομένες  αντιλήψεις  και αισθητικές.  Το κοινό θέλει να ταρακουνηθεί και το in-yer-face- theatre μπορεί να το κάνει!

A.K

 

 

 

Συνδεθείτε για να υποβάλετε σχόλια.

Joomla Templates and Joomla Extensions by sjtemplates.com
  • ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΙ

  • ΚΡΙΤΙΚΗ

Στο onlytheater.gr αρθρογραφούν: ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΚΟΥΡΤΗΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΑΡΚΟΥΛΑΚΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΛΙΓΝΑΔΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ, ΜΑΡΙΑ ΠΡΩΤΟΠΑΠΠΑ, ΟΛΙΑ ΛΑΖΑΡΙΔΟΥ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΙΟΡΔΑΝΙΔΗΣ, ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΒΑΛΤΙΝΟΣ, ΕΛΕΝΗ ΡΑΝΤΟΥ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΛΟΥΛΗΣ, ΑΡΓΥΡΗΣ ΞΑΦΗΣ, ΜΑΡΙΑΝΝΑ ΚΑΛΜΠΑΡΗ, ΜΑΡΙΑΝΘΗ ΣΟΝΤΑΚΗ, ΛΕΝΑ ΠΑΠΑΛΗΓΟΥΡΑ, ΜΑΡΘΑ ΦΡΙΝΤΖΗΛΑ, ΗΡΩ ΣΑΪΑ, ΑΝΝΑ ΑΔΡΙΑΝΝΟΥ, ΑΝΝΙΤΑ ΚΟΥΛΗ, ΡΑΛΛΙΑ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΝΑΝΟΥΡΗΣ, ΡΟΥΛΑ ΠΑΤΕΡΑΚΗ, ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΑΡΑΓΚΟΥ, ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ, ΣΟΝΙΑ ΘΕΟΔΩΡΙΔΟΥ, ΘΑΝΑΣΗΣ ΧΕΙΜΩΝΑΣ, ΜΑΝΟΣ ΛΑΜΠΡΑΚΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΩΤΑΚΗΣ, ΜΙΧΑΛΗΣ ΡΕΠΠΑΣ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΧΑΤΖΗΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ, ΕΥΣΤΑΘΙΑ.

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΗΣΤΕ ΜΑΖΙ ΜΑΣ:

info@onlytheater.gr

Like στο Facebook

Follow στοTwitter

ΕΙΔΑ ΤΙΣ ΖΩΕΣ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ, ΣΤΟ "ΘΗΣΕΙΟ", ΠΑΡΕΑ ΜΕ ΤΟΝ ΧΟΝΕΚΕΡ. ΤΗΣ ΣΕΜΙΝΑΣ ΔΙΓΕΝΗ

Βερολίνο. Δεκαπενταύγουστος, 1961. Χαράζουν τη συνοριακή γραμμή, να υψωθεί το Τείχος. Χριστούγεννα, 89. Στρατηγοί κάνουν προσωμοίωση κατάστασης πολέμου. Παριστάνουν ότι έχει ξεσπάσει  3ος Παγκόσμιος. Η Στάζι προστατεύει το κόμμα από το λαό.
Επιστροφή, 1961. Άνθρωποι ξυπνούν το πρωί, αποκομμένοι από συγγενείς, δουλειά, σχολεία. Κάποιοι βλέποντας το αγκαθωτό συρματόπλεγμα, πηδούν απο παράθυρα. Ένας πράκτορας της Στάζι, ανά 23 άτομα. (όταν επί Στάλιν, 1 Κα-γκε-μπίτης ''πρόσεχε'' 5.830 πολίτες)

Διαβάστε περισότερα...

Onlytheater Team

Επικοινωνήστε μαζί μας

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

Συνδεθείτε

Για να συνδεθείτε, συμπληρώστε τα στοιχεία σας, αφού δημιουργήσετε λογαριασμό (Create an account)

Καλώς ήλθατε στο Only Theater!

Αναζήτηση

ONLYVIDEO