Το Blasted της Sarah Kane που ετοιμάζετε για το ΚΘΒΕ μοιάζει με παραληρηματική προφητεία πάνω στο μέλλον της σύγχρονης Ευρώπης. Πώς γίνεται ένα 23χρονο κορίτσι το 1994 να γράφει "τόσο μπροστά";
Τον καιρό που έγραφε το Blasted η Sarah Kane η Ευρώπη ζούσε το σεισμικό παρόν της. Εντός της Ευρώπης υπήρξε τουλάχιστον μια ανάφλεξη η οποία την εξωθούσε στα όρια... ένα ανάλογο μεσανατολικό. Έκτοτε η Ευρώπη έχει μόνο μικροαστικούς κραδασμούς στην επικράτεια της κι ακόμα κι ο μικροαστικοποημένος παγκοσμιοποιημένος ηγεμόνας της, η ασθμαίνουσα Γερμανία, ενδίδει, φοβάται, παραχωρεί, υποχωρεί, απειλεί και απειλείται. Η Σάρα Κέην δεν σκιαγράφει κανένα προφητικό μέλλον, διαθέτει την ευαισθησία του να καταγράφει δυναμικά τον καιρό της κι ως εκ τούτου είναι κλασική. Συλλαμβάνει με σχεδόν μεταφυσικές κεραίες το τρομακτικό μεταβατικό στάδιο της Ευρώπης, που οδηγεί σε αυτη την ακαμψία. Είναι ιδιοφυής ως βαθύτατα ρεαλίστρια, αντί να είναι ανερμάτιστα οραματική.
Πώς εξηγείτε την άνοδο του εθνικισμού και τη βία του νεοφασισμού στην Ελλάδα;
Που να ξέρω εγώ, δεν είμαι και ο Hobsbawm... Σήμερα επειδή ο φασισμός κατέχει έδρες του κοινοβουλίου είναι ορατός, αλλά και γραφικός... Ο Κοτζαμάνης με το τρίκυκλο ήταν πραγματκά τρομακτικός, σου κοβε την ανάσα. Αντί να κάνουμε αναλύσεις του ποδαριού για φασισμό, κομμουνισμό, ρεβιζιονισμό, τροτσκισμό, γκραμσισμό και κάθε είδους –ισμό ας σκύψουμε λίγο στον Πολιτισμό, μήπως ανακαλύψουμε τον χαμένο μας Ηρωισμό...
Πριν χρόνια η ελληνική πολιτεία σας αρνήθηκε το "ακριβό" όνειρο της θεατρικής διασκευής του έργου του Θουκυδίδη πάνω στην εμφύλια διαμάχη τον 5ο π.Χ. αιώνα... Ειπώθηκαν πολλά για το κόστος της παράσταση του Wilson πάνω στο έπος του Ομήρου στο Εθνικό Θέατρο... Η Ελλάδα δεν τιμάει τα δικά της παιδιά;
Από όπου περνάει ο Bob Wilson εδώ και πολλά χρόνια είναι αποφασισμένο, ανεξαρτήτως επιτυχίας, το θέαμα να είναι ακριβό, πολυτελές και λαμπερό... αυτός είναι ο κώδικάς του κι όποιος επιθυμεί να τον σταθμεύσει κι εδώ, ακριβοπληρώνει, αυτόν και την ομάδα του κι επομένως είναι γκρίνια περιττή να ανατρέχουμε διαρκώς στα ήδη γνωστά . Τώρα ως προς το μακρόπνοο σχέδιο του Θουκυδίδη: προτού καταδικάσουμε την άρνηση της πολιτείας να υποστηρίξει αυτό το «ακριβό» μου όνειρο -εγώ θεωρώ το ακριβό ως πολύτιμο - καλύτερα να μέμφομαι την Πολιτεία για όλα τα αφανή, πάμφθηνα όνειρα που μου στέρησε...
Η Τέχνη μέσα στην κρίση είναι πολυτέλεια; Γιατί η Τέχνη δεν σώζει πια τον κόσμο;
Η Τέχνη είτε σε κρίση είτε σε παράκρουση, είναι πάντα Τέχνη. Είναι Τέχνη, δεν είναι πολυτέλεια, ούτε ευτέλεια… Κάθε εποχή μπορεί να δημιουργήσει Τέχνη, όσο σκληρή κι αν είναι… εκτός αν εννοούμε Τέχνη, επικαιρικές κραυγές χαωτικής αντίδρασης, που πολύ φοριούνται στην εποχή μας, και που δεν προωθούν την Τέχνη αλλά ικανοποιούν τις ψευδαισθήσεις ορισμένων ότι παράγουν Τέχνη ενώ την ίδια στιγμή νομίζουν ότι επαναστατούν, θεωρώντας τους εαυτούς τους έγκυρες καλλιτεχνικές φωνές, εθνοσωτήριες…
Αληθεύει οτι κατά καιρούς σας έχουν προσεγγίσει πολιτικοί να τους εκπαιδεύσετε για τις προεκλογικές τους εμφανίσεις;
Όχι τόσο γι αυτές, όσο γιατί επιθυμούσαν να βελτιώσουν την επικοινωνιακή ικανότητα και αυτοπεποίθησή τους.
Τι θα συμβουλεύατε έναν νέο καλλιτέχνη που ασφυκτιά στην Ελλάδα σήμερα;
Να βρει φτηνό εισιτήριο και να φύγει πετώντας στο άγνωστο...
_________________________________'
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΑΘΗΝΑ ΛΕΚΚΑΚΟΥ
REAL NEWS