Μη χάσετε τις προσκλήσεις

Το onlytheater.gr στο facebook Το onlytheater.gr στο twitter Το onlytheater.gr στο youtube
Print

Ο ΓΙΩΡΓΟΣ ΒΕΛΤΣΟΣ ΣΤΟ ONLYTHEATER

Written by OnlyTheater. Category: ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ

Ο Γιώργος Βέλτσος

 

Ο Γιώργος Βέλτσος μιλάει για την "Αυτοκτορία" του που θα ανέβει στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης υπό την αιγίδα του Κ.Θ.Β.Ε σε σκηνοθεσία Μ. Μαρμαρινού... Μια φαντασιακή συνάντηση που διατρέχει όλη την Ιστορία της ανθρωπότητας και μια διαλεκτική για την έννοια της εξουσίας ως παραγωγική δύναμη.

 

Τι είναι η «Αυτοκρατορία», κύριε Βέλτσο;

Καταρχάς είναι ένα θέατρο της εξουσίας. Η εξουσία δεν έχει χρόνο και τόπο. Από τη Βαβυλώνα και το Ναβουχοδονόσορα μέχρι την Ουάσινγκτον και τον Ομπάμα η εξουσία είναι μια σχέση ανθρώπων και δυνάμεων. Ίσως η πιο ενδιαφέρουσα μετά τον έρωτα, αν ο έρωτας δεν είναι περισσότερο.

 Γιατί συγκρίνετε την εξουσία με τον έρωτα;

Γιατί στον έρωτα, όπως σε κάθε συνάντηση σωμάτων, υπάρχει μια αλληλομετάθεση δυνάμεων.  Όταν μιλάμε για εξουσία, δεν εννοούμε την πολιτική εξουσία, αλλά μια παραγωγική δύναμη. Η εξουσία, ξέρετε, έχει θετικό πρόσημο, γιατί παράγει αποτελέσματα.

Στο έργο σας συναντιούνται ιστορικά πρόσωπα από όλη την Ιστορία της ανθρωπότητας… Κάτω από ποια συνθήκη γίνεται αυτή η συνάντηση και με ποιο στόχο;

Καμία συνθήκη δεν υπάρχει, είναι σαν μια "Οδύσσεια του διαστήματος", σαν το "Solaris". Αυτό που συμβαίνει στο έργο είναι μια διαλεκτική περί εξουσίας και η ανατροπή της. 

Ποιες οι επιρροές σας για το εν λόγω κείμενο;

Το εμπνεύστηκα από την «Αυτοκρατορία» του Τονι Νέγκρι και την Παλαιά Διαθήκη. Συγκεκριμένα το βιβλίο «Δανιήλ», ο οποίος  πρωταγωνίζεται μαζί με τον Βαλτάσαρ, το γιο του Ναβουχοδονόσορα  και βασιλιά της Βαβυλώνας. Όποιος διαβάσει αυτό το κείμενο, θα βρεθεί μπροστά σε μια περίφημη ιστορία μεταστροφής. Αυτή την ιστορία την απεικόνισε  ο Ρέμπραντ στον πίνακα "Το δείπνο του Βαλτάσαρ" κι εγώ προσπαθώ να την απεικονίσω με τη γραφή.

Τι είναι τελικά η εξουσία;

Είναι το όνομα που δίνει κάνεις σε μια ανταλλαγή δυνάμεων, μια διαπλοκή υπάρξεων. 

 Στην οποία κάποιος μπορεί να καταπιέζεται…

Ξέρετε, η σχέση εξουσιαστή και εξουσιαζόμενου είναι αμφίδρομη. Διότι και ο εξουσιαζόμενος μπορεί να ασκήσει εξουσία, να επαναστατήσει, να γοητευτεί… Στην εξουσία οι μεταστροφές είναι πολλαπλές και συνεχείς. Όπως στη σχέση σαδιστή και μαζοχιστή… Αρκεί να δει κανείς μια ταινία του Αλμοδοβάρ για να το καταλάβει αυτό.

Ποια η διαφορά του να γράφει κανείς για το θέατρο;

Το θέατρο έχει μια άλλη οικονομία, πρέπει να εμφανιστούν κάποια πρόσωπα, να υπάρξει μια ηθική κινητοποίηση και να προκύψει μια σύγκρουση. 

Ο Μιχαήλ Μαρμαρινός έχει αναλάβει τη σκηνοθεσία… Δεύτερη φορά που συνεργάζεστε…

Αυτό το έργο το εμπιστεύτηκα στον Μαρμάρινο για να το κάνει ό,τι θέλει. Μου αρέσει η δουλειά του, μου αρέσει περισσότερο να δω και να εκπλαγώ την οπτική κάποιου άλλου πάνω στο κείμενο, κάποιον που τον εκτιμώ. Αυτό συνέβη και την πρώτη φορά που συνεργαστήκαμε. Δε θέλω και δε θέλει ούτε κι αυτός  να παρίσταμαι στις πρόβες. Είναι  λοιπόν ένα έργο αδέσποτο που το βρίσκει ένας ιδιοφυής άνθρωπος,  εισπράττοντας τα εύρετρα, που δεν είναι φυσικά χρήματα, αλλά ένα άλλο θεατρικό έργο.

Σας ευχαριστώ.

Κι εγώ.

Η "Αυτοκρατορία" κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Νεφέλη.

Συνδεθείτε για να υποβάλετε σχόλια.

Joomla Templates and Joomla Extensions by sjtemplates.com
  • ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΟΙ

  • ΚΡΙΤΙΚΗ

Στο onlytheater.gr αρθρογραφούν: ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΚΟΥΡΤΗΣ, ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΑΡΚΟΥΛΑΚΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΛΙΓΝΑΔΗΣ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΙΜΟΥΛΗΣ, ΜΑΡΙΑ ΠΡΩΤΟΠΑΠΠΑ, ΟΛΙΑ ΛΑΖΑΡΙΔΟΥ, ΓΙΑΝΝΗΣ ΙΟΡΔΑΝΙΔΗΣ, ΓΡΗΓΟΡΗΣ ΒΑΛΤΙΝΟΣ, ΕΛΕΝΗ ΡΑΝΤΟΥ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΛΟΥΛΗΣ, ΑΡΓΥΡΗΣ ΞΑΦΗΣ, ΜΑΡΙΑΝΝΑ ΚΑΛΜΠΑΡΗ, ΜΑΡΙΑΝΘΗ ΣΟΝΤΑΚΗ, ΛΕΝΑ ΠΑΠΑΛΗΓΟΥΡΑ, ΜΑΡΘΑ ΦΡΙΝΤΖΗΛΑ, ΗΡΩ ΣΑΪΑ, ΑΝΝΑ ΑΔΡΙΑΝΝΟΥ, ΑΝΝΙΤΑ ΚΟΥΛΗ, ΡΑΛΛΙΑ, ΓΙΩΡΓΟΣ ΝΑΝΟΥΡΗΣ, ΡΟΥΛΑ ΠΑΤΕΡΑΚΗ, ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΑΡΑΓΚΟΥ, ΦΙΛΙΠΠΟΣ ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ, ΣΟΝΙΑ ΘΕΟΔΩΡΙΔΟΥ, ΘΑΝΑΣΗΣ ΧΕΙΜΩΝΑΣ, ΜΑΝΟΣ ΛΑΜΠΡΑΚΗΣ, ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΣΩΤΑΚΗΣ, ΜΙΧΑΛΗΣ ΡΕΠΠΑΣ, ΧΡΗΣΤΟΣ ΧΑΤΖΗΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ, ΕΥΣΤΑΘΙΑ.

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΗΣΤΕ ΜΑΖΙ ΜΑΣ:

info@onlytheater.gr

Like στο Facebook

Follow στοTwitter

ΕΙΔΑ ΤΙΣ ΖΩΕΣ ΤΩΝ ΑΛΛΩΝ, ΣΤΟ "ΘΗΣΕΙΟ", ΠΑΡΕΑ ΜΕ ΤΟΝ ΧΟΝΕΚΕΡ. ΤΗΣ ΣΕΜΙΝΑΣ ΔΙΓΕΝΗ

Βερολίνο. Δεκαπενταύγουστος, 1961. Χαράζουν τη συνοριακή γραμμή, να υψωθεί το Τείχος. Χριστούγεννα, 89. Στρατηγοί κάνουν προσωμοίωση κατάστασης πολέμου. Παριστάνουν ότι έχει ξεσπάσει  3ος Παγκόσμιος. Η Στάζι προστατεύει το κόμμα από το λαό.
Επιστροφή, 1961. Άνθρωποι ξυπνούν το πρωί, αποκομμένοι από συγγενείς, δουλειά, σχολεία. Κάποιοι βλέποντας το αγκαθωτό συρματόπλεγμα, πηδούν απο παράθυρα. Ένας πράκτορας της Στάζι, ανά 23 άτομα. (όταν επί Στάλιν, 1 Κα-γκε-μπίτης ''πρόσεχε'' 5.830 πολίτες)

Διαβάστε περισότερα...

Onlytheater Team

Επικοινωνήστε μαζί μας

Email:
Θέμα:
Μήνυμα:

Συνδεθείτε

Για να συνδεθείτε, συμπληρώστε τα στοιχεία σας, αφού δημιουργήσετε λογαριασμό (Create an account)

Καλώς ήλθατε στο Only Theater!

Αναζήτηση

ONLYVIDEO