Ο Δημήτρης Αδάμης χρόνια τώρα ασχολείται με το θέατρο για παιδιά, γιατί έτσι μαθαίνει καλύτερα τον εαυτό του, όπως υποστηρίζει. Αλλά από τη νέα θεατρική χρονιά καλλιτεχνικός διευθυντής στο θέατρο Αθήναιον στη Θεσσαλονίκη κι ελπίζει σε αυτό το ταξίδι που μόλις ξεκινάει να βρει συνοδοιπόρους.
Φέτος ανεβάζετε δύο παραάστασεις για παιδιά: τον Αυγερινο και την Πούλια και τον Μικρό Πρίγκιπα.
Ο Αυγερινός και η Πούλια είναι η παράστασή μας που ανεβαίνει ξανά περίπου πέντε χρόνια μετά και έπειτα από αίτημα εκπαιδευτικών κυρίως αλλά και γονιών, καθώς υπάρχει ένα μεγάλο ενδιαφέρον για το ελληνικό παραδοσιακό παραμύθι και τον τρόπο που τα μικρά παιδιά επικοινωνούν στις μέρες μας με αυτό το υλικό. Αυτό που θέλαμε να βρούμε σε αυτή την παράσταση είναι πώς με τους σύγχρονους τρόπους αφήγησης οι ηθοποιοί μας μπορούν να πάρουν τη θέση των γιαγιάδων ή των παππούδων μας παραμυθάδων, χωρίς το παραμύθι να χάσει την αμεσότητά του και τη μαγεία του.
Ο Μικρός Πρίγκιπας στο Θέατρο Ιλίσια είναι η καινούρια φετινή μας παράσταση που μετά το τέλος των παραστάσεων στο κλειστό θέατρο. θα ταξιδέψει όλο το καλοκαίρι στα μεγάλα φεστιβάλ της χώρας. Δεν ξέρω αν πρόκειται απλά για μια παράσταση ή για μια ολόκληρη εμπειρία, όπου κανείς μπορεί να μοιραστεί την αθωότητα και να τη ζήσει ξανά. Μέσα από τον Μικρό Πρίγκιπα και τον σπουδαίο Εξυπερί λέω στα παιδιά όσα ακριβώς θα ήθελε να πει κανείς σε ένα παιδί. Η παράσταση είναι ένα κάλεσμα προς όλους, μικρούς και μεγάλους, να αφήσουμε τη λογική στην άκρη και να ακούσουμε τη «μουσική στα βήματα ενός φίλου», όπως λέει και η Αλεπού. Οι Αθηναίοι μπορούν να προλάβουν την παράσταση και να ταξιδέψουν με τον πρίγκιπά μας έως και την Κυριακή των Βαίων. Τον επόμενο χειμώνα η παράσταση με ηθοποιούς από την Θεσσαλονίκη θα ανέβει στο Θέατρο ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟΝ.
Ασχολείστε χρόνια με το παιδικό θέατρο. Ποιες οι ειδικές απαιτήσεις του είδους και ποιος ο βασικό στόχος σας;
Δε θεώρησα ποτέ πως το θέατρο για παιδιά είναι ένα θέατρο διαφορετικό από αυτό των ενηλίκων. Μάλιστα αρκετές φορές έχω σοβαρότατες ενδείξεις πως τα παιδιά είναι πολύ πιο ανοιχτά στα ερεθίσματα και γι' αυτό πιο παρατηρητικά και πιο ευαίσθητα. Πρέπει με τα παιδιά να είσαι συνεχώς σε ετοιμότητα, όπως ακριβώς κάνουν και στο παιχνίδι. Παίρνουν αμπάριζα και βγαίνουν. Και μάλιστα κάθε φορά με καινούργια φόρα. Αν δεν έχω κι εγώ ως σκηνοθέτης την ανάλογη φόρα, είναι απλό, δε θα με ακολουθήσουν και θα με αφήσουν πίσω. Αυτός είναι ο στόχος μου,η συμμετοχή στο παιχνίδι με αυτά. Είναι πλάνη να πιστεύει κανείς πως στο θέατρο για τα παιδιά φτιάχνει κανείς ένα θέαμα, ας πούμε, για εκείνα. Δε φτιάχνω κάτι για τα παιδιά, αλλά περισσότερο δανείζομαι από αυτά, μήπως και κάποτε ως ενήλικες εγώ και οι άνθρωποι της ομάδας μου καταφέρουμε να φτάσουμε πιο βαθιά στα δικά μας ζητήματα. Γι' αυτό πάντα εμείς θα χρωστούμε στα παιδιά, όχι εκείνα σε εμάς.
Αναλάβατε το θέατρο Αθήναιον. Πώς θα λειτουργήσει από εδώ και πέρα ο χώρος; Θα έχει συγκεκριμένο προσανοτολισμό;
Αυτή είναι η επιθυμία μας. Και η δική μου και του Αλέξη Γισγάκη που είναι ο νέος επιχειρηματίας του θεάτρου ΑΘΗΝΑΙΟΝ. Ένας προσανατολισμός όμως που θα έχει για πυξίδα του ό, τι πιο φρέσκο υπάρχει και με κύριο μέλημά μας να δοθεί βήμα σε νέους ανθρώπους. Δεν κάνω τον ειδικό που γνωρίζει, αλλά την ελάχιστη γνώση που έχω και την μεγάλη αγάπη για το θέατρο και τις Τέχνες γενικότερα θέλω να τη μοιραστώ με τους ανθρώπους της Θεσσαλονίκης και ανυπομονώ να πάρω κι από κείνους. Η γνώση και ο πολιτισμός πρέπει να μοιράζονται. Μόνο έτσι μαθαίνει ο καθένας μας να αμφιβάλλει, να αναρωτιέται, να αμφισβητεί. Τίποτα δεν είναι δεδομένο. Και αυτό είναι το μαγικό!
Πέρα απο τις παιδικές παραστάσεις, έχετε στόχο και για έργα ρεπερτορίου;
Βεβαιότατα. Και αυτό που θέλω είναι το ΑΘΗΝΑΙΟΝ να γίνει ένας χώρος ανοιχτός σε οποιαδήποτε μορφή παραστατικής τέχνης που μπορεί να βρει στέγη εδώ. Είμαι σίγουρος πως θα συναντηθώ κι εγώ με δυνατά πράγματα που ούτε που ξέρουμε πως υπάρχουν και είναι καλά κρυμμένα στην αγκαλιά αυτής της πόλης. Εννοείται πως θα συμπεριληφθούν στο πρόγραμμα και παραστάσεις που θα ήθελα να δουν οι θεατρόφιλοι στη Θεσσαλονίκη και παίχτηκαν αρχικά στην Αθήνα ή σε άλλες πόλεις της Ελλάδας, αλλά και του Εξωτερικού. Η ιδέα είναι να πλημυρίσουν τους χώρους του θεάτρου ΑΘΗΝΑΙΟΝ καλλιτέχνες και θεάματα σπουδαία για μικρούς και μεγάλους. Να ζήσει η πόλη ένα σεισμό πολιτισμού.
Θα παραμείνετε στη Θεσσαλονίκη ή θα συνεχίσετε και τις σκηνοθεσίες στην Αθήνα;
Νομίζω πως ξεκινά για μένα ένα ατελείωτο ταξίδι Αθήνα-Θεσσαλονίκη, Θεσσαλονίκη- Αθήνα που με συναρπάζει, γιατί τα ταξίδια μου αρέσουν πολύ. Φαίνεται αυτό και στις παραστάσεις που κάνω, συνήθως πρόκειται για ένα ταξίδι! Και στην Αθήνα, λοιπόν, έρχονται σπουδαία πράγματα για μενα μιας και θα συνεχίσω την αγαπημένη μου εργασία, που είναι το θέατρο για τα παιδιά, μικρά και μεγαλύτερα. Αλλά αυτά θα ανακοινωθούν αργότερα, μιας και είμαι σε στάδιο προετοιμασίας και επιλογών.
Ποια είναι η θεατρική κατάσταση στη Θεσσαλονίκη και τι θέλετε να προσφέρετε σε αυτή;
Γνωρίζω κάποια πράγματα που συμβαίνουν, αλλά όχι όσο καλά θα ήθελα. Ξέρω όμως καλά πως από το Κρατικό Θέατρο μπορούμε πάντα να περιμένουμε ενδιαφέρουσες κινήσεις, γιατί το στελεχώνουν σκηνοθέτες και ηθοποιοί με αξία. Επίσης γνωρίζω την προσπάθεια που κάνουν και κάποιοι άνθρωποι σε νέους χώρους να δώσουν φρέσκια πνοή. Στη Θεσσαλονίκη έχω πολλούς και καλούς φίλους. Είναι το δεύτερο σπίτι μου. Άλλωστε κατάγομαι από την Πέλλα και οι ρίζες μου είναι πάντα εκεί. Μα πάνω απ’όλα θα ήθελα να ονειρεύομαι και να εμπιστεύομαι την πόλη που μας έδωσε έναν Νίκο-Γαβριήλ Πεντζίκη και έναν Χριστιανόπουλο.
Δύσκολο να έχει κάποιος ένα χώρο σήμερα. Πώς σκεφτεστε να αντιμετωπίσετε τις δυσκολίες της παραγωγής;
Εγώ έχω το κομμάτι του προγραμματισμού και ο επιχειρηματίας του θεάτρου θα κάνει τις παραγωγές και τις συμπαραγωγές, αλλά και τις μετακλήσεις. Σαφώς και είναι δύσκολο. Είμαι εδώ μαζί του για να μειώσω το ρίσκο και να το πάρουμε, όπου χρειαστεί μόνο για το καλό του Πολιτισμού και του κοινού της Θεσσαλονίκης που θα μας ακολουθήσει. Είμαι σίγουρος ότι θα ονειρευτούν κι άλλοι μαζί μας και το απαιτητικό κοινό της Θεσσαλονίκης θα μας ανταμείψει με την προσέλευσή του.
Σας ευχαριστώ.
Κι εγώ.
Α.Κ