Η Υβόννη Μαλτέζου φέτος καλείται να υποδυθεί μια δασκάλα της πόλης του Γκύλλεν που προασπίζεται σε μια εποχή κρίσης ανθρωπιστικές αξίες, αλλά τελικά κι αυτη παρασύρεται και συναινεί σε μια δολοφονία... Όλα αυτά στην "Επίσκεψη της Γηραιάς Κυρίας" του Ντύρενματ, που ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Κοέν.
Συμμετέχετε στην Επίσκεψη της Γηραιάς Κυρίας του Ντύρενματ σε σκηνοθεσία Αλέξαδρου Κοέν. Ένα έργο που διηγείται την ιστορία μιας πόλης που έδωσε τα πάντα για να σωθεί από τη χρεοκοπία.
Είναι ένα έργο πολύ σύγχρονο. Αυτή η γηραιά κυρία που επιστρέφει μετά από χρόνια στην πόλη της και προσπαθεί να τους εξαγοράσει κάτι μας θυμίζει. Οι πολίτες μεταμορφώνονται σταδιακά και αλλοιώνονται, επειδή δημιουργούν χρέη και κυνηγούν την ευμάρεια.
Μόνο οικονομικοί είναι οι λόγοι που επέρχεται αυτή η αλλοίωση;
Όχι μόνο. Είναι και το πώς χειραγωγείται η κοινωνία μέσα στη δημοκρατία. Το θέμα είναι να είμαστε υπεύθυνοι πολίτες, να αντιστεκόμαστε και έχουμε γνώμη και άποψη για όλα, χωρίς να παρεκκλίνουμε από τις ηθικές μας αξίες.
Βέβαια και ο Ιλ που η Γηραιά Κυρία ζητάει το κεφάλι του δεν είναι το πλέον ηθικό στοιχείο...
Όχι, δεν είναι, αλλά μέσα από τον επικείμενο θάνατό του καθαίρεται με έναν τρόπο.
Εσείς ερμηνεύετε τη δασκάλα…
Η οποία αντιστέκεται στη δολοφονία του Ιλ σε μεγάλο μέρος του έργου, αλλά τελικά ενδίδει. Εν ονόματι του ανθρωπισμού υπερασπίζεται τις αξίες του δυτικού κόσμου. Θεωρεί ότι υπερασπίζει με τη συναίνεσή της τον άνθρωπο και τη δικαιοσύνη. Η ίδια θαυμάζει τους αρχαίους Έλληνες και πιστεύει ότι ο Ιλ έκανε ένα αδίκημα και πρέπει με έναν τρόπο να τιμωρηθεί, να έρθει η νέμεσις δηλαδή.
Πώς μπορεί λοιπόν μια κοινωνία να μην αλλοιωθεί;
Με το να κάνει ο καθένας τη δουλειά του όσο καλύτερα μπορεί. Βεβαίως και η συμμετοχή στα κοινά είναι σημαντική, να λειτουργείς ως πολίτης κι όχι μόνο ως ιδιώτης. Ανοίγεις την πόρτα του σπιτιού και βλέπεις παντού τη δυστυχία γύρω σου και πρέπει να πολεμάς. Αλλά και να προασπίζεσαι τις αξίες του πολιτισμού και της παιδείας, όπως και η δασκάλα στο έργο.
Ναι, αλλά αυτή συναινεί σε ένα έγκλημα...
Αυτός είναι ο άξονας του ρόλου μου, για να μπορώ να τη δικαιολογήσω. Αυτό συζήταγα χτες και με τον Αλέξανδρο στην πρόβα. Θέλω να δούμε τη ρωγμή της… Βέβαια στο τέλος κι αυτή παρασύρεται από τους συμπολίτες της, γιατί την έχουν πιέσει πολύ.
Η παράστασή σας κινείται στο γκροτέσκ;
Το γκροτέσκο είναι πολύ δύσκολο, γιατί μπορεί να παρασυρθείς σε υπερβολές και κινδυνεύει να βγει σχηματικό. Προσπαθώ να βρω την ισορροπία και να ανακαλύψω την αλήθεια. Είναι σωστή επιλογή αυτή που έκανε ο Αλέξανδρος, κατά τη γνώμη μου. Το ίδιο το έργο σε οδηγεί εκεί, γιατί είναι μια τραγική κωμωδία, δεν είναι ψυχολογικό ή ρεαλιστικό. Είναι δύσκολο έργο, έχει παγίδες… Ακόμα είμαστε σε φάση αναζήτησης, δεν έχουν παγιωθεί όλα. Αυτό που αναζητώ σε κάθε δουλειά είναι η ακρίβεια, η καθαρότητα, να μην είναι τα πράγματα στο περίπου, να είναι συγκεκριμένα.
Ένα μεγάλο σας όνειρο;
Δεν έχω πια μεγάλα όνειρα. Καλές συνεργασίες θέλω, καλά έργα, και να αντιμετωπίσουμε την κρίση σθεναρά.
Σας ευχαριστώ.
Κι εγώ.
Α.Κ.