Η Aιμιλία Υψηλάντη φέτος για χάρη του Αλέξανδρου Κοέν και της «Επίσκεψης της Γηραιάς κυρίας » του Φ. Ντύρενματ θα εγκαταλείψει για λίγο τη θεατρική της στέγη στο Αργώ και θα βρεθεί στο θέατρο Βρετάνια για να ερμηνεύσει μια δήμαρχο που προκειμένου να σώσει την πόλη, αλλά και να εξυπηρετήσει τα συμφέροντά της καταλύει κάθε ηθική αξία.
Η Επίσκεψη της Γηραιάς Κυρίας σε τι μας αφορά σήμερα;
Το έργο θέτει ηθικά διλλήματα, όχι μόνο σημερινα, αλλά όλων των εποχών. Διαπραγματεύεται το θέμα της δικαιοσύνης, τι είναι δίκαιο και τι όχι. Και πώς μια κοινότητα να μεταστρέφεται από το έν άκρο στο άλλο.
Για ποιο λόγο συμβαίνει αυτό;
Στο συγκεκριμένο έργο οι λόγοι είναι οικονομικοί, είναι δηλαδή θέμα επιβίωσης.
Εσείς ερμηνεύετε τη δήμαρχο της πόλης. Στο κείμενο είναι ανδρικός αυτός ο ρόλος. Έχει γίνει κάποια μετατροπή;
Όχι, απλώς παίζεται από γυναίκα. Άλλωστε η δήμαρχος, όπως και όλα τα πρόσωπα του έργου, δεν είναι ψυχολογικά, είναι σύμβολα. Αυτή η δήμαρχος λοιπόν συμβάλλει αποφασιστικά στη διαμόρφωση της κοινής γνώμης της πόλης. Παίζει ένα παιχνίδι ίντριγκας και προκειμένου να εξυπηρετήσει τους σκοπούς της χρησιμοποιεί πολλά μέσα... Η μεταστροφή και η διαμόρφωση της κοινής γνώμης καθορίζεται από την πολιτική ηγεσία. Η δήμαρχος χειραγωγεί την πόλη και το κοινό αίσθημα, αλλά ο λαός καθορίζει την πολιτική εξουσία. Είναι αλληλένδετα αυτά τα δύο.
Ο Ιλ όμως του οποίου η Γηραιά Κυρία ζητάει το κεφάλι του δεν είναι απόλυτα ηθικό στοιχείο…
Δεν υπάρχουν απόλυτα ηθικά στοιχεία, ούτε στο έργο, ούτε και πουθενά αλλού, νομίζ
Έχετε υπάρξει και πολιτικός, όποτε χρησιμοποιείτε αύτη την εμπειρία στην προσέγγιση του ρόλου σας;
Δεν είναι θέμα προσωπικών εμπειριών. Δεν είναι ψυχολογικό θέατρο, είναι ρόλοι που σηματοδοτούν γενικές αντιλήψεις, οι οποίες δεν είναι πάντα σωστές. Γιατί πρέπει ένας δήμαρχος να είναι ιντριγκαδόρος; Είναι τύποι που ο Ντύρεμανματ τους αποδίδει ορισμένα στερεοτυπικά χαρακτηριστικά που δεν εγκρίνουμ,ε ή δε θα έπρεπε να εγκρίνουμε. Δεν είναι δύσκολο να προσεγγίσεις και να το καταλάβεις αυτούς τους ρόλους, είναι προφανείς, δεν έχουν κρυφά σημεία. Το θέμα είναι πώς θα τους ερμηνεύσεις.
Η Γηραιά Κυρία θέλει να εκδικηθεί ένα χαμένο έρωτα. Από το προσωπικό της κίνητρο φτάνουμε σε μια γενικότερη κοινωνική καταστροφή...
Κοιτάξτε, το θέμα στο έργο δεν είναι η εκδίκηση. Χρησιμοποιεί αυτή την ιστορία ο Ντύρενματ για να ξεδιπλώσει την πλοκή. Το έργο διαχειρίζεται θέματα εξουσίας και πώς αυτή αλλοιώνει κάθε ηθική αξία.
Με τον Αλέξανδρο Κοέν έχετε συνεργασία πολλά χρόνια τώρα...
Ναι, πολλές από τις παραγωγές του τις έχει κάνει στο θέατρο Αργώ. Η σκηνοθετική του γραμμή για την παράσταση έχει μεγάλο ενδιαφέρον, είμαστε ακόμα σε περίοδο προβών και σε φάση αναζήτησης, αλλά όλος ο θίασος συμφωνεί και ομονοεί με τη σκηνοθετική γραμμή που κινείται στο γκροτέσκ. Το ίδιο έργο σε οδηγεί εκεί, όχι μόνο στο θέμα των ερμηνειών, αλλά όλης της όψης της παράστασης, εννοώ τα σκηνικά τα κοστούμια, μουσική, βίντεο κτλ.
Ετοιμάζετε κάτι άλλο;
Είμαι σε συζητήσεις για το χειμώνα.
Πώς βλέπετε το θέατρο σήμερα στην Ελλάδα;
Το θέατρο είναι σε μεγάλη ακμή, υπάρχουν εξαιρετικές παραστάσεις, αυτό που χρειάζεται είναι να πηγαίνει ο κόσμος στο θέατρο. Το θέμα των επιχορηγήσεων είναι σοβαρό βέβαια, αλλά δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα, ο άνθρωπος δεν παύει να δημιουργεί, η ζωή δε σταματάει, χωρίς αυτό να σημαίνει πως τα προβλήματα δεν υπάρχουν.
Ένα μεγάλο σας όνειρο;
Δεν έχω μεγάλα όνειρα, θα ήθελα να μπορώ να δουλεύω και να βλέπω τους νέους να μην έχουν προβλήματα. Δεν είναι δυστυχώς εποχή για όνειρα, είναι εποχή αυτοσυντήρησης. Τα όνειρα είναι για τους νέους, είμαι αρκετά μεγάλη ώστε πλέον να μη χρησιμοποιώ τη λέξη.
Σας ευχαριστώ.
Κι εγώ.
Α.Κ.