Την εκτιμώ και την θαυμάζω την Μίρκα Παπακωνσταντίνου. Πολύ. Κυριακή, 22 Μάρτη. Μιλάμε στο τηλέφωνο. Τα σπίτια μας απέχουν (μπορεί) 100 βήματα.
Στην "Επίσκεψη της γηραιάς κυρίας", που φτιάχνει με πολύ κέφι και πολλή αφοσίωση ο Αλέξανδρος Κοέν, υποδύεται την Κλαιρ Ζαχανασσιάν, μια ζάμπλουτη, που επιστρέφει στη γενέτειρά της, μετά από 45 χρόνια.
"Πριν 45 χρόνια διώχθηκε και επιστρέφει πια για να εκδικηθεί. Για να σκοτώσει τον τότε εραστή της. Είναι μια σκληρή γυναίκα, της οποίας η ζωή στηρίχθηκε σ' αυτό: στην εκδίκηση. Φτάνει σε σημείο, φαντάσου, να λέει, τι θ' απογίνω τώρα που δεν έχω τίποτα να περιμένω;"
Πόσο ζόρικη είναι η Κλαιρ Ζαχανασσιάν για μια ηθοποιό; την ρωτώ για να πάρω την παρακάτω απάντηση. "Ο ηθοποιός σε κάθε ρόλο πρέπει να ψάχνει τα διαβόητα πατήματα. Εγώ, από την πρώτη στιγμή, κατάλαβα ότι ο συγκεκριμένος ρόλος έχει πάρα πολλές αποχρώσεις. Στο πρώτο μέρος, ας πούμε, εμφανίζεται εντελώς χαλαρή αυτή η γυναίκα. Κανείς δεν καταλαβαίνει τίποτα. Στο δεύτερο μέρος, δείχνει τη σκληρή εκδοχή του εαυτού της. "Όταν με διώχνατε, 17 χρόνων, με ένα παιδί στην κοιλιά, όταν με καταστρέφατε, αυτό το θεωρούσατε λογικό; Πείτε μου". Η διαδρομή του ρόλου είναι πολύ ενδιαφέρουσα. Υπάρχουν ατάκες που σου κόβουν την ανάσα. "Θα σε σκοτώσω και θα σε πάρω μαζί μου, λέει στον Άλφρεντ Ιλ. Αυτός είναι ο έρωτάς μας".
Τα έργα όταν φεύγουν από τον δημιουργό αποκτούν άλλον αέρα, άλλη οντότητα.
Η συζήτηση με οδηγεί να την ρωτήσω για τη θέση αυτού του έργου σ' αυτούς τους τωρινούς καιρούς. "Α, είναι συγκλονιστικά επίκαιρο έργο. "Δεν μπορείτε να κάνετε τίποτα. Τα έχω όλα αγοράσει για να με έχετε ανάγκη", λέει στους κατοίκους του Γκύλλεν. Βέβαια, έρχεται και η κάθαρση με τον φόνο που δεν ξέρουμε, αν είναι φόνος ή ανακοπή καρδιάς. Σε κείνο το σημείο, λέει η δασκάλα: "Πρέπει να προσέξουμε μη μας επισκεφτεί κι εμάς μια τέτοια κυρία". Να είμαστε ετοιμοπόλεμοι. Να προλαβαίνουμε πρέπει.
"Είστε 15 άτομα θίασος και μαζί με τους συντελεστές πρόκειται για μια λαμπρή συνάντηση", σχολιάζω.
"Ακριβώς. Αυτή τη συνάντηση την χρωστάμε στον Αλέξανδρο Κοέν (που ήταν ένας από τους καλύτερους μαθητές μου. Τον ξέρω από 19 χρόνων). Ήθελα πολύ να δουλέψω μαζί του και να που έγινε. Οι ιδέες του είναι απόλυτα σύμφωνες με τις δικές μας. Ό, τι θα δείτε είναι σε αρμονία με ό,τι είχε ο καθένας μας στον νου του."
"Αυτό το "τα πάντα αγοράζονται" με σοκάρει κ. Παπακωνσταντίνου", της λέω. "Και ποιον δε σοκάρει; Τους λέει, εντελώς κυνικά, ότι τις συναλλαγές τις κάνει αυτή πια και ότι όποιος σκύψει το κεφάλι, αυτός και θα σωθεί. Στην αρχή, όλοι είναι αρνητές, μετά όμως ένας - ένας διαβρώνονται. Τους βλέπεις, χωρίς να΄χουνε φράγκο στην τσέπη, ν΄αγοράζουν άχρηστα πράγματα ή να υιοθετούν συνήθειες λαιφστάιλ που άλλοτε τούς ήταν άγνωστες".
Σας ευχαριστώ πολύ. Καλές πρόβες. Από Απρίλη, λοιπόν!
Σας ευχαριστώ κι εγώ. Είναι πολύ ενδιαφέρον αυτό που γίνεται.
*Στην πέμπτη της παραγωγή, η Εταιρεία Θεάτρου Υπερίων, παρουσιάζει το εμβληματικό έργο του Φρήντριχ Ντύρρενματ «Η επίσκεψη της γηραιάς κυρίας», σε σκηνοθεσία Αλέξανδρου Κοέν, στο Θέατρο Βρετάνια. Από την Παρασκευή 17 Απριλίου έως την Κυριακή 31 Μαΐου 2015.
Κυριακή, 22 Μάρτη 2015
Χρύσα Φωτοπούλου