To 2o Φεστιβάλ Εταιρικών Θιάσων παρά τις οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο Οργανισμός Εταιρικών Θιάσων (ΟΕΘ) θα πραγματοποιηθεί και φέτος στο Θέατρο Προσκήνιο, δίνοντας την ευκαιρία σε καλλιτέχνες που δρουν ανεξάρτητα και δεν έχουν οικονομική υποστήριξη από παραγωγούς να παρουσιάσουν το έργο τους. Ο Ανδρέας Κουτσουρέλης, μέλος του ΟΕΘ, μας εξηγεί τις παραμέτρους του Φεστιβάλ και των εταιρικών θιάσων.
Τι ακριβώς είναι το Φεστιβάλ Εταιρικών Θιάσων;
Είναι ένα θεατρικό φεστιβάλ στο οποίο συμμετέχουν αποκλειστικά εταιρικοί θίασοι. Δηλαδή θεατρικές ομάδες που όλα τα μέλη τους είναι σε κάποιο καταστατικό, συνήθως αστικής μη κερδοσκοπικής μορφής. Στο φετινό φεστιβάλ, που είναι το δεύτερο που πραγματοποιείται, θα συμμετάσχουν 11 εταιρικοί θίασοι και θα γίνει στο Θέατρο Προσκήνιο από τις 21 έως τις 31 Μαΐου. Στόχος του φεστιβάλ είναι να αναδείξει την έννοια του εταιρισμού με παραστάσεις που δεν υποστηρίζονται από παραγωγούς. Την ίδια στιγμή προσφέρει στο θεατρόφιλο κοινό παραστάσεις με πολύ φτηνό εισιτήριο (5 ευρώ, ή 20 ευρώ κάρτα διαρκείας για όλες τις παραστάσεις, ενώ για τους άνεργους η είσοδος είναι ελεύθερη).
Το πρόγραμμα του φεστιβάλ φέτος είναι το εξής:
Πέμπτη 21/5. Έναρξη με παρουσίαση των ομάδων, ομιλίες και δρώμενα.
Παρασκευή 22/5. ”Lulu” από την ομάδα ΣΥΝΑΡΤΗΣΗ.
Σάββατο 23/5. «Όλα τα μανιτάρια τρώγονται(αν και ορισμένα μόνο μια φορά) από τους 4FRONTAL.
Κυριακή 24/5. «Χορεύοντας στην ομίχλη» ΟΜΑΔΑ ΓΕΦΥΡΑ
Δευτέρα25/5. «Σατωβριάνδου & Γ΄ Σεπτεμβρίου γωνία» - DIRECT(OR) CULT
Τρίτη 26/5. “Closer” – SQUARE
Τετάρτη27/5. «Εμείς» - ΣΗΜΕΙΟ ΜΗΔΕΝ
Πέμπτη 28/5. «5½ ιστορίες για την κρίση» - ΘΕΑΤΡΙΚΗ ΟΜΑΔΑ ΑΝΤΙΧΕΙΡΑΣ
Παρασκευή 29/5. «Τα μάγια της πεταλούδας» - ΘΙΑΣΟΣ ΔΗΛΟΣ
Σάββατο 30/5. “Criminal code: Britannicus” – UPSTAGE
Κυριακή 31/5. «Αλαντίν» - ΟΜΑΔΑ ΚΡΙΣΗΣ (παιδικό)
«Εκείνος και Εκείνος» - ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ
Πώς ένας θίασος γίνεται εταιρικός;
Ένας θίασος μπορεί να γίνει εταιρικός, όταν στο καταστατικό του υπάρχουν τουλάχιστον 4 μέλη ηθοποιοί που είναι τακτικά ή προστατευόμενα μέλη του ΣΕΗ, συμμετέχουν ενεργά στις παραστάσεις και είναι ισότιμα, ενώ απαραίτητος όρος είναι η κάλυψη των ενσήμων τους.
Ποια τα οφέλη ενός εταιρικού θιάσου γενικά και μέσα από το Φεστιβάλ;
Στα οφέλη μπορεί να συμπεριλάβει κανείς αφενός το ότι οι ομάδες αποφασίζουν παίρνοντας την τύχη στα χέρια τους, χωρίς να έχουν την ανάγκη του παραγωγού-εργοδότη, και παράλληλα με την υποστήριξη του ΟΕΘ έχουν την δυνατότητα να προβάλλουν τις δουλειές τους μέσω του φεστιβάλ. Ταυτόχρονα έχουν και μια μικρή αλλά σημαντική οικονομική ενίσχυση, αφού το φεστιβάλ αγοράζει τις παραστάσεις τους. Αφετέρου τους δίνεται η ευκαιρία να συνευρεθούν και με άλλα εταιρικά σχήματα, ανταλλάσοντας απόψεις, συνομιλώντας μαζί τους, αλλά και με τους θεατές, σε μια θεατρική δεκαήμερη γιορτή.
Πώς χρηματοδοτείται η όλη διαδικασία;
Με την κατάργηση των εργατικών εισιτηρίων σταμάτησε και η οικονομική ενίσχυση του ΟΕΘ, αφού μέχρι πρότινος επιχορηγούνταν από τα εργατικά εισιτήρια, αλλά και από το Υπουργείο Πολιτισμού. Έχοντας στο αποθεματικό του ένα μικρό ποσό και ζητώντας οικονομική ενίσχυση ή χορηγία από διάφορους κρατικούς, αλλά και ιδιωτικούς φορείς, εξασφαλίζει όσο αυτό είναι ακόμα δυνατόν τη συνέχεια των στόχων του μέσω του Φεστιβάλ.
Τι προσπαθεί το ΣΕΗ και ο ΟΕΘ μέσα από αυτή την κίνηση;
Το ΣΕΗ και ο ΟΕΘ πιστεύει πως ο συνεταιρισμός είναι απαραίτητος για να πάψει το θέατρο να αποτελεί εμπόρευμα και να περάσει στα χέρια των καλλιτεχνών και των εργαζομένων (Η ανεργία στον κλάδο των ηθοποιών αγγίζει το 90%). Οι εταιρικοί θίασοι αγωνίζονται και καθιερώνουν την εταιρικότητα ως θεσμό, ανατρέποντας έτσι το θεατρικό κατεστημένο. Ο συνεταιρισμός, κυρίως αυτή την εποχή, μπορεί να φέρει το ποιοτικό θέατρο κοντά στο λαό, ως μέσο πνευματικής καλλιέργειας, αλλά και συνειδητοποίησης. Συνεπώς η προσπάθεια είναι να προτρέψει τους ηθοποιούς και τις ομάδες να γίνουν «αφεντικά» του εαυτού τους.
Και μιας και είστε μέλος του συμβουλίου, ποια η δική σας θέση απέναντι στο ζήτημα που ανέκυψε με το Εθνικό Θέατρο;
Νομίζω πως σε κάθε περίπτωση όλα θα πάρουν το δρόμο τους κάποια στιγμή. Δεν θα ήταν σκόπιμο να αρχίζαμε τους αφορισμούς, ανάλογα με την κομματική ή συμφεροντολογική ταυτότητα του καθένα. Θεωρώ, όπως και να έχει, πως οι δύο νέοι διευθυντές είναι αξιόλογοι και σημαντικοί άνθρωποι του θεάτρου και πιστεύω πως θα αντεπεξέλθουν στο έργο τους με τον καλύτερο τρόπο. Άλλωστε από αυτό θα κριθούν και αυτοί.
Σας ευχαριστώ.
Κι εγώ.
Τρίτη 28 Απριλίου 2015
Α.Κ.