Συνέντευξη στη Χρύσα Φωτοπούλου
Ο Γιάννης Μπέζος έχει κάνει σαφές ότι ό,τι επαναλαμβάνεται δεν τον αφορά. Πάντα θα κοντράρεται με το προβλέψιμο και το τετριμμένο. Ενώ φέτος, αποδεικνύει έμπρακτα ότι και η πολυπαγμοσύνη είναι στις αρμοδιότητες των ανήσυχων ανθρώπων. Τα "Παντρολογήματα" έχουν ήδη αγαπηθεί. Και συνεχίζουν..
Κύριε Μπέζο, μεταφράζετε, σκηνοθετείτε, πρωταγωνιστείτε. Προβλέψιμη η ερώτησή μου, αλλά θα 'θελα να μου περιγράψετε την εμπειρία σας.
Οταν περνούν τα χρόνια σου στη δουλειά αυτή, αποκτάς μια διάθεση για μια πιο συνολική αντιμετώπιση του αντιπάλου που ονομάζεται ''έργο''. Η εμπειρία μου ήταν αποκαλυπτική, διότι με κάνει να εργάζομαι πιο ελεύθερα και τολμηρά.
Τι σας οδήγησε στην επιλογή του συγκεκριμένου έργου;
Τα μεγάλα έργα δεν τα διαλέγεις. Σε διαλέγουν αυτά και σου ζητούν να τα συντροφέψεις.
Δεν είναι απελπιστικό να συμπεραίνουμε συνεχώς ότι " συνήθειες της εποχής εκείνης, απέχουν ελάχιστα από τις σημερινές. ";
Είναι δεδομένο οτι οι άνθρωποι δεν αλλάζουν. Ο τρόπος ζωής αλλάζει και μας παρασύρει σε πλασματικές εικόνες των
ανθρώπων. Αν μας άλλαζε η Τέχνη, θα ήμασταν καλύτεροι, από την εποχή του Αισχύλου!!
Οι φίλοι του Γκόγκολ, ακόμη κι ο ίδιος, θεωρούσαν τα Παντρολογήματα και τους Παίχτες, απλές φάρσες. Μόνο ο κριτικός Μπελίνσκι διέκρινε την «καλλιτεχνική και πιστή αναπαράσταση των ηθών της μέσης κοινωνίας της Πετρούπολης».
Για να δεις πραγματικά τον πυρήνα του έργου σου, πρέπει να βρίσκεσαι σε μια απόσταση απ' αυτό. Όταν μεσολαβεί και η χρονική απόσταση, αρχίζεις να αντιλαμβάνεσαι και άλλες αξίες που ενδεχομένως δεν είχες κατα νου! Ετσι είναι οι μεγάλοι καλλιτέχνες [Γκόγκολ].
Έχω την εντύπωση ότι με τους περισσότερους από τους φετινούς σας συνεργάτες (Χρ. Λούλη, Κ. Λυπηρίδου, Σ. Κεκέ κ.α) συνεργάζεστε πρώτη φορά.
Ναι, είναι η πρώτη φορά. Ελπίζω να μην είναι και η τελευταία!
Ο κόσμος που σας είδε στο Ηρώδειο, στις 27 & 28 Ιουνίου, ενθουσιάστηκε. Εσείς τι έχετε να πείτε για εκείνο το διήμερο;
Η αγωνία η δική μου, είναι πάντα για τον τρόπο επικοινωνίας της σκηνής με την πλατεία. Οταν επιτυγχάνεται, είμαι
ικανοποιημένος. Οταν δεν επιτυγχάνεται, το θέατρο είναι άνευ αντικρύσματος. Στην παράστασή μας η επικοινωνία με το κοινό ήταν κάτι παραπάνω απο έντονη. Είμαι πολύ ευχαριστημένος.
Θα περιοδεύετε μέχρι τον Σεπτέμβρη. Ποια είναι τα μεγάλα οφέλη της περιοδείας για τον ηθοποιό;
Οι δυσκολίες που μας κάνουν καλύτερους. Η αλλαγή των χώρων. Οι διαφορετικές πόλεις. Το ρίσκο! Κυρίως το τελευταίο. Χωρίς αυτό δεν έχει ενδιαφέρον η δουλειά μας!
Διάβασα κάπου ότι "Σκοπός της είναι να σώσεις την ψυχή σου ". Αν ήταν να διευρύνετε αυτήν την πρόταση, τι άλλο θα λέγατε για τον σκοπό της τέχνης;
Να ''ενοχλήσει'', να συγκινήσει, να ανησυχήσει, να κάνει παρέα. Κι αυτό το τελευταίο, δεν είναι ευκαταφρόνητο, ούτε εύκολο.
Τα σχέδια για τον χειμώνα που έρχεται; Έστω και αν ακόμη αργεί..
Θα παρουσιάσουμε στο Θέατρο Βρετάνια την κωμωδία των Σακελλάριου-Γιαννακόπουλου,'' Ενας Ηρωας με παντόφλες'' απο τις 10 Οκτωβρίου.
Πείτε μου κάτι αισιόδοξο. Κάτι μέσα απ' το έργο, ας πούμε...
Να μπορούσε κάποιος να ακούσει τα γέλια των θεατών. Τον τρόπο που γελούν. Σίγουρα θα γέμιζε αισιοδοξία. Ότι τίποτα δεν χάθηκε. Είμαστε εδώ.
Κωμωδία με γκροτέσκα στοιχεία τα Παντρολογήματα (1842), σατιρίζουν τα ήθη της μικροαστικής κοινωνίας στην τσαρική Ρωσία του 19ου αιώνα. Ο Γιάννης Μπέζος μεταφράζει, σκηνοθετεί και πρωταγωνιστεί, πλαισιωμένος από τους Ναταλία Τσαλίκη, Χρήστο Λούλη και άλλους ταλαντούχους ηθοποιούς.
Επόμενοι πέντε σταθμοί της περιοδείας:
14/7/2014 Καστοριά Θέατρο Βουνού
15/7/2014 Κοζάνη Υπαίθριο Δημοτικό Θέατρο
16/7/2014 Γιάννενα Υπαίθριο θέατρο ΕΗΜ - Φρόντζου
17/7/2014 Κέρκυρα Θέατρο Μον Ρεπό " Ρένα Βλαχοπούλου"
18/7/2014 Κέρκυρα Θέατρο Μον Ρεπό " Ρένα Βλαχοπούλου"