Αποκλειστική συνέντευξη του Κ. Αθυρίδη στην Σταυρούλα Κεντιέ.
- Ο δικός σας Μέγας Αλέξανδρος είναι ροκ. Τι περιλαμβάνει αυτός ο χαρακτηρισμός;
Καταρχάς, ροκ είναι η όπερα. Η μουσική του έργου στηρίζεται στον ηλεκτρικό ροκ ήχο, χωρίς να αποκλείονται κι άλλα ηχοχρώματα, τα οποία έχουν χρησιμοποιηθεί κάθε φορά που η μουσική καλείται να υπηρετήσει το θεατρικό δρώμενο. Έτσι, θα ακούσει κανείς θέματα που πλησιάζουν στην κλασική μουσική, αλλά και την country, τη soul κλπ. Δεύτερον, η όλη αντιμετώπιση του έργου, η φιλοσοφία, ο σχεδιασμός και η αισθητική είναι σίγουρα ροκ. Αν υπήρχε σήμερα μία παρέα εικοσάρηδων με τέτοια μεγάλα όνειρα να κατακτήσουν τον κόσμο, με τόση ενέργεια και τόση δύναμη, ποιους θα φανταζόμασταν; Τι μουσική θα άκουγαν; Αυτή είναι, βέβαια, μία πολύ υποδόρια σκέψη, αλλά έρχεται και κουμπώνει στη συνολική μας οπτική σε σχέση με το έργο.
- Τα κοστούμια και τα σκηνικά πώς τα φαντάζεστε;
Η αισθητική των κοστουμιών που έχει σχεδιάσει η κ. Τιμοθέαδου και των σκηνικών που ετοιμάζει ο κ. Μερτζικώφ, κάνουν σαφή τη γραμμή που θέλουμε να ακολουθήσουμε. Δεν θα δούμε περικεφαλαίες, δόρατα και σπαθιά. Θα κινηθούμε σε μία άλλη πιο σύγχρονη αισθητική γραμμή, που και αυτή υπογραμμίζει τη ροκ διάθεση όλης της παράστασης και της παραγωγής.
- Εκτός από το σκηνικό που θα είναι λιτό, θα υπάρχει ζωντανή ορχήστρα;
Η ορχήστρα των δέκα μουσικών μας θα βρίσκεται επί σκηνής, θα φαίνεται και θα συνομιλεί πολλές φορές με τη δράση. Επίσης, το video projection, δίνει στην παράσταση αρκετά από τα στοιχεία μιας ροκ συναυλίας. Από την άλλη μεριά υπάρχει και το θέμα της μετακίνησης. Η όπερα αυτή έχει σχεδιαστεί για να ταξιδέψει και θα ταξιδέψει σε μέρη που δεν ξέρουμε ακριβώς πόσο εύκολο θα ήταν να μεταφέρουμε και να στήσουμε ένα βαρύ σκηνικό.
- Η ροκ όπερα Alexander the Great έχει σκοπό να κατακτήσει τον κόσμο, όπως και ο Μέγας Αλέξανδρος. Ποια είναι τα «όπλα» σας;
Δεν θα έλεγα ότι το είχε σκοπό από την αρχή, απλά το ονειρευόμασταν. Εδώ που φτάσαμε, όμως, με το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος να πιστεύει και να στηρίζει αυτή την προσπάθειά μας, φαίνεται ότι το όνειρο μπορεί να γίνει πραγματικότητα. Το γεγονός ότι το θέμα αφορά ένα δικό μας μεν ήρωα, αλλά και θρύλο οικουμενικής εμβέλειας, τον μόνο Μέγα (Great) στην παγκόσμια ιστορία, αποτελεί από μόνο του ένα πολύ καλό «όπλο». Όπως γίνεται κατανοητό, το ότι χρησιμοποιούμε την αγγλική γλώσσα δεν σημαίνει ούτε ξενομανία ούτε αλαζονεία. Υπηρετεί κι αυτό το σκοπό της επικοινωνίας του έργου με το κοινό εκτός Ελλάδος.
- Θα ήθελα να μου αναφέρετε τις μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίσατε στον σχεδιασμό και την υλοποίηση αυτού του project.
Η μεγαλύτερη πρόκληση ήταν το να εμβαθύνουμε στη ζωή και στο έργο μιας αμφιλεγόμενης προσωπικότητας, έναν θρύλο που τον συναντάμε όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και στις παραδόσεις της Περσίας, του Αφγανιστάν και του Πακιστάν. Αυτό όμως που ήταν ζητούμενο για μας, πέρα από τα καταγεγραμμένα ιστορικά γεγονότα, ήταν να γνωρίσουμε το χαρακτήρα και την ιδιοσυγκρασία του μεγάλου ήρωα. Για παράδειγμα, έχει εξαιρετικό ενδιαφέρον να μάθουμε πώς ένας νέος 20 χρονών αποφασίζει να κατακτήσει τον κόσμο και το κάνει. Ποια ήταν η σχέση και οι επιρροές του από τον πατέρα, τη μητέρα, τους δασκάλους, τους φίλους του;
- Για τη σχέση του με τη μητέρα του θα μιλήσετε, δηλαδή;
Θα πρέπει να μιλήσουμε και για τους δύο γονείς του, διότι ο καθένας απ΄ αυτούς είχε μια ξεχωριστή επιρροή στη διαμόρφωση της προσωπικότητας του Αλέξανδρου. Από το Φίλιππο πήρε τη δύναμη, τον ορθολογισμό, το όραμα της μεγάλης εκστρατείας και της συνένωσης όλων των Ελλήνων, το οποίο ο Αλέξανδρος προέκτεινε στη συνένωση της Ανατολής με τη Δύση. Από τη μητέρα του πήρε το στοιχείο του μεταφυσικού, την απόλυτη πίστη στην αθανασία, που ήταν, εντέλει, η πηγή της ανεξάντλητης ψυχικής του δύναμης. Θα λέγαμε σχηματικά ότι ο Αλέξανδρος είχε μέσα του το στοιχείο της Δύσης από τον πατέρα του και της Ανατολής από τη μητέρα του. Ήταν ιδιαίτερα αντιφατική προσωπικότητα. Είχε μέσα του το καλό και το κακό. Ήταν συναισθηματικός, αλλά και εξαιρετικά σκληρός. Έκανε πολλά πράγματα για τα οποία, δικαίως, έχει κατηγορηθεί, αλλά και τεράστια επιτεύγματα.
- Γίνονται αναφορές και στην ερωτική ζωή του Αλέξανδρου;
Δεν είναι σκοπός του έργου να μιλήσουμε για τη ερωτική του ζωή, ούτε να κάνουμε κουτσομπολιό. Εξάλλου η ερωτική ζωή στην Αρχαία Ελλάδα είχε εντελώς διαφορετική έννοια, διαστάσεις και σημασία από ό,τι έχει σήμερα. Το γεγονός ότι είχε 365 γυναίκες στο χαρέμι του στην Ανατολή, το ότι είχε παντρευτεί πολλές φορές, το ότι η αγαπημένη του γυναίκα ήταν η Ρωξάνη, το ότι ο πιο κοντινός του φίλος ήταν ο Ηφαιστίωνας, είναι πράγματα καταγεγραμμένα, τα γνωρίζουμε, κι εκεί μένουμε.
- Υπάρχουν κοινά με τις κινηματογραφικές παραγωγές για τον Αλέξανδρο; Όπως η ταινία με τον Colin Farrell, την οποία είχε σκηνοθετήσει ο Oliver Stone;
Καταρχάς η όπερα γράφτηκε πριν γίνει η ταινία. Έτσι δεν έχουμε επηρεαστεί, άλλα πάντα κάποιος που θα ασχοληθεί με τον Μέγα Αλέξανδρο θα μπορούσε να συμπέσει σε πολλά σημεία. Για παράδειγμα, η Ολυμπιάδα, ο Ηφαιστίωνας, ο Κλείτος, η Ρωξάνη είναι πρόσωπα άρρηκτα δεμένα με την ιστορία του Αλέξανδρου.
- Ο δάσκαλός του ο Αριστοτέλης αναφέρεται κάπου;
Βεβαίως και αναφέρεται. Και η παιδεία είναι ένα σημαντικό στοιχείο στη διαμόρφωση κάθε χαρακτήρα και ιδιαίτερα μιας προσωπικότητας όπως είναι ο Αλέξανδρος. Σίγουρα είχε μεγάλες επιρροές από τον Αριστοτέλη. Στην πορεία του, όμως, ξέφυγε από τα αριστοτελικά όρια και πολλοί τον θεωρούν πιο σύγχρονο από το δάσκαλό του. Για παράδειγμα, η αριστοτελική θεώρηση ήθελε τους βαρβάρους υποδεέστερους, ο Αλέξανδρος, όμως, αυτό το ξεπέρασε πολύ γρήγορα και αντιμετώπισε τους ξένους ως ίσους, προσπαθώντας να συνδέσει τα στοιχεία του ελληνικού πολιτισμού και του δικού τους, δημιουργώντας μία αυτοκρατορία, την Pax Alexandrina, πολυφυλετική, με σεβασμό και δικαιώματα για τις γυναίκες, με ανεξιθρησκεία, την οποία ούτε είχε οραματιστεί ούτε είχε αποπειραθεί να ποτέ κανείς ως τότε. Βεβαίως, ίσως όλα αυτά δεν πρόλαβε να τα υλοποιήσει σε όλο τους το εύρος, διότι πέθανε πάρα πολύ νέος, αλλά το όραμά του ήταν αυτό.
- Ίσως είναι η πρώτη φορά που ένας Έλληνας δημιουργός αναλαμβάνει να βγάλει προς τα έξω ένα τόσο φιλόδοξο project. Είναι ρίσκο για εσάς και την ιδιαιτέρως επιτυχημένη έως σήμερα καριέρα σας;
- Ρίσκο, καθόλου! Τι είχαμε τι χάσαμε… Είναι μια μεγάλη πρόκληση. Καταρχάς, αγγλόφωνη ροκ όπερα από ότι γνωρίζω δεν έχει ξαναγίνει από Έλληνες δημιουργούς, κι όχι μόνο αναφορικά με το για το συγκεκριμένο θέμα. Έχω ευτυχήσει στην πρώτη εκδοχή του έργου να ακούσω πάρα πολύ καλές κριτικές και από τον ελληνικό, αλλά και από τον ξένο Τύπο κι έτσι ευελπιστώ ότι η παράσταση που θα παρουσιάσουμε με το Κρατικό Θέατρο, δεν θα έχει να ζηλέψει τίποτα από τα αντίστοιχα θεάματα που βλέπουμε και στο εξωτερικό.
- Πρωταγωνιστής είναι ο Δημήτρης Τικτόπουλος. Πιστεύετε ότι θα μπορέσει να ανταπεξέλθει στις απαιτήσεις ενός τέτοιου ρόλου;
- Αναμφίβολα, είναι ένας πάρα πολύ αξιόλογος καλλιτέχνης. Προέρχεται από την αγγλόφωνη heavy metal μουσική. Δυστυχώς στην Ελλάδα δεν έχουμε μεγάλη σκηνή για αυτό το είδος κι έτσι πάρα πολλά παιδιά που είναι εξαιρετικά δεν έχουν βήμα για να δείξουν το ταλέντο τους. Καθώς, λοιπόν, η ροκ όπερά μας είναι σχεδιασμένη για ροκ ερμηνευτές, στο πρόσωπο του Δημήτρη έχουμε βρει ένα ιδανικό Αλέξανδρο.
- Στόχος του ΚΘΒΕ είναι η εξωστρέφεια και η συγκεκριμένη παράσταση είναι η απόδειξη ότι αλλάζει η νοοτροπία στη λειτουργία ενός δημόσιου πολιτιστικού οργανισμού. Θα ήθελα ένα σχόλιό σας σε αυτό.
- Όχι μόνο απόδειξη. Η τέχνη, γενικότερα, στην Ελλάδα θα έπρεπε να είναι από τα πιο ισχυρά εξαγώγιμα προϊόντα. Η χώρα μας πρέπει τον πολιτισμό να τον αξιοποιήσει ως προϊόν, ακριβώς όπως και τον τουρισμό. Αν η Ελλάδα δεν έχει παράδοση στην τέχνη και τον πολιτισμό, ποιος έχει; Αλλά η εξωστρέφεια δεν έρχεται μόνη της. Κάποιοι άνθρωποι που ευτύχισε το Κρατικό Θέατρο να έχει, όπως είναι η πρόεδρος κ. Μένη Λυσαρίδου και ο καλλιτεχνικός διευθυντής κ. Γιάννης Βούρος, έχουν αυτή τη φιλοσοφία και οπτική και είναι αυτοί που έχουν χαράξει τη νέα πορεία του ΚΘΒΕ. Ήταν μία ευτυχής συγκυρία, ένα έργο όπως η «Alexander The Great Rock Opera» να έχει, ακριβώς, το στοιχείο της εξωστρέφειας που ταιριάζει με το όραμά τους και είναι αυτό που μας δίνει μεγάλο ενθουσιασμό και πίστη ότι η φιλόδοξη προσπάθειά μας θα πετύχει.
Οι Βασικοί ρόλοι
Αλέξανδρος ο Μέγας, από την ηλικία των 16 ετών έως την ηλικία των 33 ετών
Βασιλιάς Φίλιππος, πατέρας του Αλέξανδρου
Ολυμπιάδα, μητέρα του Αλέξανδρου
Ηφαιστίων, ο καλύτερος φίλος του Αλέξανδρου
Αριστοτέλης, ο φιλόσοφος
Κλείτος, ο σοφός στρατηγός
Λανίκη, η τροφός του Αλέξανδρου
Ρωξάνη, η γυναίκα του Αλέξανδρου
Φιλώτας, Πτολεμαίος, Περδίκας, Σέλευκος, φίλοι του Αλέξανδρου και στρατηγοί
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
ΜΟΥΣΙΚΗ: ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΘΥΡΙΔΗΣ
LYRICS: ALEXANDRA CHARANIS
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΟΥΡΟΣ, ΚΩΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΑΘΥΡΙΔΗΣ
ΣΚΗΝΙΚΑ: ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΕΤΖΙΚΩΦ
ΚΟΣΤΟΥΜΙΑ: ΙΩΑΝΝΑ ΤΙΜΟΘΕΑΔΟΥ
ΧΟΡΟΓΡΑΦΙΕΣ/ΒΟΗΘΟΣ ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑΣ: AΣΠΑ ΦΟΥΤΣΗ
ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΠΟΛΥΞΕΝΗ ΑΔΑΜ ΒΕΛΕΝΗ
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ / STAGE MANAGER: ΒΙΚΗ ΑΛΕΞΑΚΗ
ΜΕΓΑΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ Ο ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΤΙΚΤΟΠΟΥΛΟΣ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
- Ο ''Μέγας Αλέξανδρος'' αποκαλύπτεται στην Σταυρούλα Κεντιέ