Φέτος, είναι η Αφροδίτη στον "Ιππόλυτο" που σκηνοθετεί η Λυδία Κονιόρδου. Είναι (και) φίλη του Ευριπίδη ο οποίος σίγουρα χαίρεται βλέποντάς την να αντιστέκεται στη φθορά και να της περισσεύει και δύναμη.
Συνέντευξη στη Χρύσα Φωτοπούλου
Μάρθα, όταν σε ρώτησα πέρσι, τι έχεις να πεις στον "πανικόβλητο" κόσμο που αναθέτει τη σωτηρία του στους άλλους, μου απάντησες "Να διαβάσουν Ευριπίδη".
Ναι, γιατί ο Ευριπίδης επιλέγει τη σύγκρουση και διδάσκει ότι στις γενναίες δυσκολίες απαιτούνται γενναίες αποφάσεις. Γιατί ξεμπροστιάζει τους μεμψίμοιρους και τους ηττοπαθείς, αμφισβητεί τα στερεότυπα, ξεσκεπάζει δεξιοτεχνικά και κλονίζει τα σαθρά θεμέλια σε ό,τι θεωρείται απαρασάλευτο. Γιατί πρεσβεύει το “ξεβόλεμα” και πάνω από όλα αποκαλύπτει ότι ο πολυαναμενόμενος από μηχανής θεός είναι μια πλάνη, που, σε τελική ανάλυση, μας αφήνει με μια γλυκόπικρη γεύση και γιγαντώνει την απορία και τα αδιέξοδα.
Ο Ευριπίδης και στον "Ιππόλυτο" καταδικάζει το ξέφτισμα της ανθρώπινης φύσης.
Μιλάει για τον ευτελισμό της ανθρώπινης ζωής και παρουσιάζει την περιρρέουσα-στην εποχή του και στην εποχή μας- φτήνια ως επιλογή αλλά και ως αποτέλεσμα της τεμπελιάς και της αναζήτησης της “βολής” μας. Η ευκολία είναι που οδηγεί στην φτήνια, το ότι προσπαθούμε να κόψουμε δρόμο και να κάνουμε τα μεγαλύτερα με τον ελάχιστο δυνατό κόπο. Άλλωστε και τότε και τώρα η έννοια της ντροπής παραμένει διττή, και δυστυχώς όλο και περισσότερο η ξετσιπωσιά προελαύνει σε βάρος της ντροπαλοσύνης.
Τι πλάσματα και αυτοί οι Αθηναίοι...
Τόσοι αιώνες συμβουλών κι είναι σαν να μην πέρασε μια μέρα!
Ποιο είναι το κυρίαρχο ερώτημα, πιστεύεις, που ταλάνιζε τον Ευριπίδη όσο έγραφε τον "Ιππόλυτο";
Μάλλον το πώς θα καταφέρει να μετατρέψει σε θρίαμβο την παταγώδη αποτυχία του πρώτου Ιππόλυτου, που είχε παρουσιάσει λίγα χρόνια πριν! Ο πρώτος Ιππόλυτος του Ευριπίδη (ο Καλυπτόμενος) από τον οποίο σώζονται ελάχιστοι στίχοι, είχε σύμφωνα με τις μαρτυρίες σοκάρει το Αθηναϊκό κοινό, λόγω της απρεπούς συμπεριφοράς της Φαίδρας. Αλλά ο Ευριπίδης δεν έμεινε με σταυρωμένα χέρια. Λίγο αργότερα αποφασίζει να πραγματευτεί εκ νέου το θέμα και γράφει τον σωζόμενο Ιππόλυτο (τον Στεφανηφόρο) που τελικά του έδωσε και το πρώτο βραβείο στα Μεγάλα Διονύσια.
Ελεύθερος ποιος ορίζεται τελικά;
Ας δανειστώ μια φράση ενός άλλου παλιού Αθηναίου, του Θουκυδίδη: Ελεύθερος είναι ο γενναίος.
Πρώτη φορά συνεργάζεσαι με τη Λυδία Κονιόρδου;
Οχι. Με τη Λυδία πρωτοσυνεργαστήκαμε το 1996 στην Ηλέκτρα του Σοφοκλή στο Εθνικό θέατρο. Μετά συναντηθήκαμε στην Φόνισσα του Παπαδιαμάντη στο θέατρο Πολιτεία όπου παίζαμε μαζί για τέσσερις σεζόν. Το 1999 ήμουν βοηθός της στην Ηλέκτρα που ανέβασε στο Binghamton University της Νέας Υόρκης. Το 2000 έκανα μουσική επιμέλεια στην Άλκηστη του Ευριπίδη που σκηνοθέτησε στο Εθνικό θέατρο και την ίδια χρονιά έπαιζα μαζί της στην Γέρμα του Λόρκα πάλι στο Εθνικό. Το 2004 συμμετείχα στην παράστασή της The Swallow song στο Los Angeles, την Οξφόρδη και το Λονδίνο. Με την Λυδία συναντιόμαστε όλα αυτά τα χρόνια και στα εργαστήρια και τα σεμινάρια που διοργανώνει στο Κέντρο Αρχαίου Δράματος καθώς και σε ρεσιτάλ που δίνει στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Πώς αποκωδικοποιείς "όλη αυτή τη φασαρία" για τους -ευπρόσδεκτους και τους μη ευπρόσδεκτους- στην Επίδαυρο;
Είναι μια συζήτηση που διαρκεί εικοσιπέντε αιώνες! Όχι για το θέατρο της Επιδαύρου συγκεκριμένα αλλά για το τι θεωρείται “ιερό” και “απαραβίαστο” στην θεατρική τέχνη. Μην ξεχνάμε ότι ο “κλασικός” σήμερα Ευριπίδης είχε φάει τότε τρελό κυνήγι για τις καινοτομίες του.
Νομίζω ότι είσαι απ΄ τους τυχερούς. Μοιράζεσαι ισόποσα και στις δυο σου αγάπες... (Θέατρο, τραγούδι)
Ναι, είμαι από τους “τυχερούς”.
Έγραψα πριν μέρες ότι εσύ θα 'κανες άνετα παρέα με τον Ευριπίδη.
Εγώ σίγουρα θα επεδίωκα να τον έχω φίλο. Μπορεί όμως, αν ήμουν σύγχρονή του, να με θεωρούσε παλιομοδίτικη.
Πες μου τη φράση εκείνη από το κείμενο που είναι γραμμένη για να την θυμάται και ο πιο ασυγκίνητος...
Μύθοις δε άλλως φερόμεσθα... Με παραμύθια στα χαμένα προχωράμε.
*Oι φωτογραφίες είναι του MIke Rafail Tides and Floors.
"Ιππολυτος"- Πρόγραμμα περιοδείας
12 Αυγούστου Καβάλα, Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων
23 Αυγούστου Νέα Μάκρη
25 Αυγούστου Βριλήσσια, Θέατρο "Αλίκη Βουγιουκλάκη"
28 Αυγούστου Χαλάνδρι, Θέατρο Ρεματιάς
30 Αυγούστου Αιγάλεω, Θέατρο Αλέξης Μινωτής
1 Σεπτεμβρίου Πετρούπολη, Θέατρο Πέτρας, σκηνή Μ. Βολανάκη
7 Σεπτεμβρίου Ελευσίνα, Παλαιό Ελαιουργείο
9 Σεπτεμβρίου Βύρωνας, Θέτρο Βράχων "Μελίνα Μερκούρη"
13 Σεπτεμβρίου Ηλιούπολη, Θέατρο Άλσους "Δημήτρης Κιντής"
15 Σεπτεμβρίου Παπάγου, Κηποθέατρο
17 Σεπτεμβρίου Νέα Σμύρνη, Θέατρο Άλσους