«Αστικοποιούμεθα ή αυτοκτονούμε. Δεν υπάρχει άλλη λύση». Συμφωνεί και η Κατερίνα Χρήστου.
Ποιες "αρρώστιες" μπορεί να κρύβει η νιότη;
Βιέννη 1923. Ένα μέρος της σπουδάζουσας νεολαίας, μεγαλώνοντας στα συντρίμμια του Α` Παγκόσμιου Πολέμου και έχοντας βιώσει σκληρές και απάνθρωπες συνθήκες, βρίσκεται σε πλήρη αποσύνθεση. Η μεγαλύτερη ασθενεια της νιότης είναι η απαξίωση για το μέλλον, ό,τι σημαίνει αυτό, όπως δημιουργία, εξέλιξη, όνειρα, φιλοδοξίες. Το αποτέλεσμα αυτής της ασθένειας είναι ο απόλυτος μηδενισμός.
Ποια είναι τα πιο συνήθη λάθη;
Οι χαρακτήρες του έργου λόγω κοινωνικών συνθηκών, επιλέγουν να παραιτηθούν από τον αγώνα για μια καλύτερη ζωή. Μεγαλωμένοι μέσα στον πόλεμο δέχονται τη σαθρή εποχή τους χωρίς να αντιδρούν. Ηδονίζονται από την κοινωνική παρακμή, δεν έχουν οράματα, δεν επαναστατούν..
Οι ήρωες του Μπρούκνερ είναι δημιουργημένα όντα της φαντασίας ή μπορούν να υπάρξουν;
Οι χαρακτήρες ανήκουν στους αντιήρωες. Άνθρωποι που δεν μπορούν να τιθασεύσουν τα βαθύτερα σκοτεινά τους αισθήματα, τις καταστροφικές τους παρορμήσεις.Οι χαρακτήρες του Μπρούκνερ είναι υπαρκτά, διαχρονικά οντα, είναι άνθρωποι μιας παρηκμασμένης, σάπιας κοινωνίας. Ζούνε στα άκρα, καταστρέφουν και αυτοκαταστρέφονται.
Ποιος ευθύνεται για το σκοτάδι;
Αν αναφέρεστε στο σκοτάδι της εποχής, σίγουρα ευθύνονται οι κοινωνικό-πολιτικές καταστάσεις. Εάν θέλουμε να αναφερθούμε στο σκοτάδι της ψυχής των χαρακτήρων, είναι άνθρωποι με αβέβαιο μέλλον, σε πλήρη ιδεολογική και ηθική σύγχυση. Δημιουργούν σχέσεις εξουσίας, έλκονται από τον θάνατο.
Ερμήνευσέ μου το "αστός ή αυτόχειρας;".
Το να συμβιβάζεσαι σε μια κοινωνία η οποία χωλαίνει και ταυτόχρονα να γνωρίζεις ότι δεν υπάρχει κάποια προοπτική αλλαγής μέσα σ΄ αυτήν είναι σαν να αυτοκτονείς μ΄ έναν διαφορετικό τρόπο αφού σκοτώνεις τα ιδανικά σου προκειμένου να γίνεις αποδεκτός.
*«Η Αρρώστια της Νιότης» του Φέρντιναντ Μπρούκνερ σε σκηνοθεσία Κοραή Δαμάτη από τη θεατρική ομάδα Attactoi. Στο ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης.
Χρύσα Φωτοπούλου