Του ΒΑΣΙΛΗ ΜΠΟΥΖΙΩΤΗ
Μπορεί οι πρόβες να συνεχίζονται σε πυρετώδεις ρυθμούς για τον «Τζον Γαβριήλ Μπόρκμαν» του Ερρίκου Ίψεν στο θέατρο «Δημήτρης Χορν»,στην φιλόδοξη κι υποσχόμενη όπως παράσταση που σκηνοθετεί ο Σταμάτης Φασουλής δεν θα δούμε τελικά την Ρούλα Πατεράκη.Η ηθοποιός έκανε πρόβες εδώ και καιρό για την εν λόγω δουλειά κι η πρεμιέρα πλησίαζε,μέχρι που καλλιτεχνικές διαφωνίες που υπήρξαν την έθεσαν εκτός αυτής… Μάλιστα το όνομά της βγήκε αμέσως από οτιδήποτε είχε να κάνει με την παράσταση-απ’το επίσημο site της Ελληνικής Θεαμάτων μέχρι και μια συνέντευξη του Γιώργου Κιμούλη που βγήκε σήμερα, χωρίς αναφορά σε εκείνη-. Οι ίδιες πληροφορίες μας θέλουν τον Σταμάτη Φασουλή να έκλεισε για το ρόλο της Πατεράκη την Πέμη Ζούνη που μπήκε χωρίς ανάσα σε πυρετώδεις πρόβες. Αξίζει να σημειώσουμε ότι ο «Τζον Γαβριήλ Μπόρκμαν» γράφηκε το 1896 και κεντρικό του ήρωα έχει έναν άνθρωπο παθιασμένο με την εξουσία και τον πλούτο. Αντικατοπτρίζει την απαξίωση της ηθικής,την ανυπαρξία των συναισθημάτων και το ανελέητο κυνήγι χρήματος και δύναμης,που θα βρεθούν εν τέλει αντιμέτωπα με την αληθινά αναζωογονητική δύναμη της νέας γενιάς και το δρόμο που θέλει να τραβήξει…Ο τραπεζίτης Μπόρκμαν που φυλακίστηκε για κατάχρηση επιστρέφει στο σπίτι του, αποφασισμένος να μείνει κλεισμένος εκεί μέχρι το θάνατο του. Η γυναίκα του, το παιδί του και η δίδυμη αδελφή της γυναίκας του ζωντανεύουν όλο το παρελθόν και μέσα σε μία νύχτα λύνεται ο γόρδιος δεσμός μιας ολόκληρης ζωής.Μαζί με τους Βρυκόλακες, ο Τζον Γαβριήλ Μπόρκμαν είναι απ’τα πιο άρτια δραματουργικά έργα του μεγάλου Νορβηγού. Ο Ίψεν στα τελευταία χρόνια της ζωής του γράφει ένα αριστούργημα χωρίς να προτείνει βέβαια λύση στο μεγάλο πρόβλημα της ζωής, αλλά κλείνοντας την αυλαία βλέπεις να ανοίγεται μπροστά σου ένα τεράστιο ερωτηματικό.
Η παράσταση ανέβηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα το 1933 από το Εθνικό Θέατρο με τον Αιμίλιο Βεάκη και την Κατίνα Παξινού.